Zó slecht slapen

08-05-2018 17:04 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap mijn leven lang al licht en redelijk slecht. De laatste jaren loopt het echter de spuigaten uit. Had ik eerder nog regelmatig goede nachten, deze komen nu niet meer voor. Het inslapen duurt uren, tussen half 1 en 3 uur lukt het me dan meestal toch om in slaap te komen, de wekker gaat om 6 uur. De hele dag voel ik me dan vermoeid. ‘s Avonds om 9 uur gaan de tv en telefoon uit en probeer ik te gaan liggen, alles draait om slapen en toch lukt het niet. Ik slaap nooit langer dan een paar uur door, slaap licht en slaap moeilijk in.

Gesprekken met huisarts gehad, slaaptherapie gevolgd, drink geen alchohol en koffie meer, sterke slaaptabletten gehad op doktersrecept en minder sterke van de drogist. Niets lijkt nog te werken.

Op dit moment zit ik er compleet doorheen. Het laatste kuurtje slaaptabletten heeft niet meer gewerkt. Ik ben vaak te gefrustreerd om in slaap te komen, dat het tussen mijn oren zit weet ik. Het zou moeten kunnen, ik heb geen lichamelijke gebreken maar ik maak het mezelf ontzettend moeilijk door er zo gefocust op te zijn dat ik niet meer tot rust kom. Niets lijkt te helpen, ben ten einde raad.
Kan me niet goed meer focussen op mijn werk, heb een kort lontje gekregen en geen energie.

Probeer me erbij neer te leggen dat ik nooit beter zal slapen en dus altijd vermoeid zal zijn maar zou het graag anders zien. Wil me fit voelen en er ook graag een beetje gezellig uitien. Me niet meer voelen als een halve zombie.

Zijn hier meer mensen met slaapproblemen? Of die slaapproblemen gehad hebben? Wat helpt jullie of heeft jullie geholpen? En is er een manier om dit cirkeltje te doorbreken, mijn gedachten tot rust te brengen? Ik zou het heel graag horen :)
ASMR! Dat ga ik vanavond proberen!
Ben je in de overgang? Daar ga je ook slechter door slapen.
Zelf slik ik zolpidem en oxazepam. Verder ga ik rond 22 uur naar bed en kijk dan op mijn telefoon nog een aflevering van een serie. Hierdoor ontspan ik zo dat ik binnen een uur wel slaap. Doorslapen is er niet meer bij maar ik val gelukkig elke keer snel terug in slaap.
Lucifermiauww schreef:
08-05-2018 18:40
Dat niet slapen ken ik wel, ik heb insomnie. Maar die angst van jou waar jij over tikte net, daar had ik het over. Specifiek daar hulp voor gehad? Therapie lees ik? En dat hielp niet? Is er niet wat anders speciaal voor die angst te doen misschien?

Tijdens de slaapcursus kreeg ik de opdracht die angstgedachten meteen om te buigen, te laten verdwijnen met allerlei technieken. Ik heb het maanden geprobeerd, maar omdat ik toch niet in slaap viel en structureel te weinig slaap kreeg stak die angst heel snel de kop weer op. Cognitieve therapie, meditatietechnieken, van alles heb ik geprobeerd. Juist voor die angst. Kijk...als ik me overdag fit zou voelen zonder slaap, of met heel weinig, dan zou ik niet bang zijn. Maar ik voel me vreselijk! Alles raakt aangetast: mijn humeur, mijn intellect, mijn reactievermogen, mijn energie...alles. Alles wat je nodig hebt je prettig te voelen en optimaal te kunnen presteren. Om liefdevol te kunnen zijn.
redbulletje schreef:
08-05-2018 18:45
Ben je in de overgang? Daar ga je ook slechter door slapen.
Zelf slik ik zolpidem en oxazepam. Verder ga ik rond 22 uur naar bed en kijk dan op mijn telefoon nog een aflevering van een serie. Hierdoor ontspan ik zo dat ik binnen een uur wel slaap. Doorslapen is er niet meer bij maar ik val gelukkig elke keer snel terug in slaap.

Mijn dokter geeft mij die middelen niet. Omdat ik ook al Mirtazapine slik en omdat het verslavende middelen zijn. Oxazepam heb ik vroeger wel gehad, maar dat werkte totaal niet. Valium weer wel. Maar ze geven het me niet he?
Ik ga binnenkort toch die Zolpidem eens opperen. Wat voor middel is het en hoe werkt het? Werkt het anders/ sterker dan Temazepam?
Dank je Francieneke, ja dat wakker liggen en je zo gefrustreerd voelen omdat je zooo graag eens lekker wilt slapen en je goed wilt voelen.. En dat het dan maar niet lukt en niet lukt en niet lukt.. Vreselijk gevoel hè?
Och, wijntjes inderdaad. Die heb ik ook geprobeerd, slaapmutsjes, ik sliep er alleen maar nog lichter en gekker van. Ik lees dat het slapen ook bij jou wanhopig is, sterkte :(

Knap lucifer, dat je je erbij hebt neergelegd dat je een slechte slaper bent. Het is ook iets wat ik mezelf regelmatig probeer te vertellen, rustig blijven want stressen werkt averechts. Maar ik eindig alsnog altijd piekerend en soms jankend van frustratie in mijn bed.

Stokske, heel herkenbaar, dat gevoel. Ik lees op dit forum dat temazepam voor meer mensen niet werkt en andere medicatie wel.
Zelf dacht ik altijd dat temazepam een hele sterke inslaper was en het feit dat het voor mij niet werkte gaf me het idee dat het echt wanhopig met me gesteld was maar ik ben dus duidelijk niet de enige :)
ASMR klinkt goed ja! Heb wel vaker gemerkt dat ik bijna in extase kan raken van bepaalde geluiden. Helemaal in combinatie met de vermoeidheid. Wat bijzonder dat er hele filmpjes over gemaakt zijn. Ga het vanavond proberen. Vond net een filmpje waarin over een rug gekriebeld en haren geborsteld werden, dit zijn dingen waar ik in het echte leven ook kalm van word. Klinkt gek maar wie weet werkt dit voor me :)
Temazepam is helemaal niet zo sterk hoor. Heeft ook een korte werking (2,5) uur ofzo. Temazepam werkt spierverslappend waardoor je in slaap valt. Zolpidem werk op de hersenen en schakelt dus echt je geest uit. Van temazepam wordt ik heel slap maar mijn hoofd gaat gewoon door. Zolpidem is wel een beetje een paardenmiddel. Je droomt ook niet, maar heeft ook een korte werking (8 uur ofzo). Bij lang gebruik had ik wel gewenning en bij stoppen een paar nachten nachtmerries ( hoort bij “afkicken”). Ook moet je in bed blijven na innemen en alles uit doen. Als je rond gaat lopen nog of iets kijken ofZo kan je een soort gaan slaapwandelen.
ASMR ook ff naar gekeken, vind het zo ongelooflijk irritant dat ik er juist van wakker zou liggen😂😂😂
Ik heb delayed sleep phase syndrome. Dat is in Ede uitgezocht.
In jouw geval, TO,als ASMR niet werkt, zou ik gaan voor een slaaponderzoek. Ik zag hier even voorbij komen dat het duur is, maar het is een simpele DBC code, die 10 jaar geleden rond de € 500,00 kostte. Laat het nu verdubbelt of verdriedubbelt zijn. Behalve het eigen risico valt het gewoon onder ziekenhuiszorg.
Verder heb ik een vitamine B12 tekort. Ik sliep al jaren slecht, ondanks de melatonine en de eerdere diagnose. Maar sinds ik ook B12 injecties zet, slaap ik 's nachts weer door i.p.v. dat ik 4 a 5 keer per nacht wakker ben.
Het kan ook aan je hormoonhuishouding liggen. Toevallig deze week nog wat over gelezen. Zal eens kijken of ik het voor je terug kan vinden.

edit: het artikel gaat over progesteron tekort maar ik plaats het hier niet omdat er een crème in wordt aanbevolen.
Bblientje schreef:
08-05-2018 17:10
Sporten.
Ja, dit. Als je lichamelijk niet moe bent, is slapen moeilijk.

Ga trainen voor een marathon ofzo, en doe iets van bootcamp.

Als toevoeging kun je ook een Magnesiumsupplement proberen om rustiger te worden 's avonds.
Ik herken het probleem.
Een slaaponderzoek bij de slaappoli sloot alleen de lichamelijke oorzaken uit. Na de uitslag geen verdere begeleiding/verdere onderzoeken. Dat vond ik destijds wel vreemd.

Uiteindelijk, omdat ik het leven niet meer zag zitten vanwege het slaapgebrek en dit aangaf bij de HA, via de Paaz(ambulant) therapie gehad en is mijn bioritme door een vorm van hypnose hersteld.
Ik heb ontspanningsoefeningen aangeleerd. Daarnaast slik ik Quetiapine de lichtste dosering, zodat de gedachtenstroom afneemt en ik kan slapen. Vanwege ADD , neem ik Strattera. Ik functioneer eindelijk weer dankzij de therapie en de medicatie.
De medicijnen komen best heftig aan, met de nodige bijwerkingen.
Ik heb nu inmiddels, dankzij het weer goed kunnen slapen en weer orde en overzicht te hebben, mijn leven weer op de rit.
Bij mijn ex weggaan was tevens ook een zeer goed idee, om weer in de rust te komen en te kunnen voelen wat ik zou willen.
De medicatie wil ik tzt ook afbouwen, gezien ik nu een heel ander en mooi leven heb. De therapie heb ik inmiddels een jaar of 2 geleden afgesloten en ik heb er nog vollop profijt van.

Ook een tip, je kunt je ijzer(en andere vitamines) laten testen. Bij tekort kun je ook slaapproblemen krijgen. Begin het onderzoek bij de basis.
Wat vervelend zeg! Ik heb zelf ook heel lang slaapproblemen gehad. Wat bij mij uiteindelijk heeft geholpen is een soort slaapvoorbereiding. Een uur voordat ik wil slapen kijk ik een, niet te spannende serie, telefoon heeft warmtefilter( app heet twilight). Hierdoor ontspant mijn lichaam al en daarna val ik heel makkelijk in slaap. Ook weet je lichaam, wanneer je steeds hetzelfde ritueel voor het slapengaan hebt, wanneer het tijd is om te gaan slapen.

Daarnaast slik in 10 tabletjes melatonine( te koop bij Kruidvat ed).

En daarnaast zorg ik dat mijn slaaphygiene goed is. Ik zorg dus dat het niet te warm is(16graden schijnt de ideale temperatuur te zijn). En zorg ik dat mijn matras en dekbed lekker ligt.

Ik dacht heel lang dat ik nooit goed zou kunnen slapen maar dit hielp echt. Ik denk dat het bij jou ook zo is, omdat je zoveel druk op het willen slapen legt, Dat je daardoor niet goed kunt ontspannen. Dit heb ik ook heel lang gehad. Daarom ben ik gewoon domme series gaan kijken waardoor ik afgeleid was en ik voor mijn gevoel op dat moment niet hoefde te slapen maar het een optie was.

Daarnaast scheelt het ook heel veel als ik heb gesport, dan ben ik gewoon moe in de avond en wil ik ook slapen. Daarom sport ik nu 3x per week.

Hopelijk heb je hier wat aan! Ik weet hoe je je voelt. Sterkte!
Oja: na het kijken van die serie doe ik vaak een mindfullness oefening. Deze heet de bodyscan en duurt 40min. Bij die oefening ga je elk deel van je lichaam af en denk je na over wat je voelt. Wat bij mij hielp is de afleiding door te letten op mn lichaam. Daardoor kun je niet denken aan: Ik wil/moet slapen. De oefening zit in de vgz mindfullness app(gewoon gratis) echt een aanrader! Mediteren schijnt sowieso goed te zijn om overdag te doen om beter te kunnen slapen.

Nog als extra tip: er was een serie op RTL, heette extreme slapers. Daar worden heel veel tips gegeven die ik ook heb kunnen gebruiken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven