Japan 2019
woensdag 30 mei 2018 om 18:52
We zijn aan het nadenken om volgend jaar eind april begin mei naar Japan te gaan. Het idee is om te vliegen naar Osaka vandaar verder te reizen en dan te eindigen in Tokio.
In Tokio zouden we dan van 30 april tot 4 mei zijn. Nou las ik dat de keizer in die periode aftreedt, maar ik kan daar niet zoveel informatie over vinden. Is dat net zoiets als toen Beatrix aftrad, met grote mensenmassa's, of is het meer een formaliteit? Het is waarschijnlijk al heel druk omdat het de gouden week is, maar nog meer mensen is misschien niet zo prettig. We hebben nog niets geboekt en zouden de route dus ook andersom kunnen doen. Alleen zijn dan de tickets duurder en het lijkt ons leuker om te eindigen met Tokio.
Ook vroeg ik mij af wat ongeveer een goede prijs is voor een rechtstreekse vlucht naar Japan. Dan weet ik of ik nog langer moet wachten of juist snel moet boeken.
Nog een vraag, hoe liggen die futonbedden. Ik heb snel last van mijn rug bij harde bedden, dan kan ik daar rekening mee houden.
In Tokio zouden we dan van 30 april tot 4 mei zijn. Nou las ik dat de keizer in die periode aftreedt, maar ik kan daar niet zoveel informatie over vinden. Is dat net zoiets als toen Beatrix aftrad, met grote mensenmassa's, of is het meer een formaliteit? Het is waarschijnlijk al heel druk omdat het de gouden week is, maar nog meer mensen is misschien niet zo prettig. We hebben nog niets geboekt en zouden de route dus ook andersom kunnen doen. Alleen zijn dan de tickets duurder en het lijkt ons leuker om te eindigen met Tokio.
Ook vroeg ik mij af wat ongeveer een goede prijs is voor een rechtstreekse vlucht naar Japan. Dan weet ik of ik nog langer moet wachten of juist snel moet boeken.
Nog een vraag, hoe liggen die futonbedden. Ik heb snel last van mijn rug bij harde bedden, dan kan ik daar rekening mee houden.
woensdag 30 mei 2018 om 19:24
Wij zijn vorig jaar in de zomer geweest en betaalden ongeveer 470 euro (niet rechtstreeks- wel heel, heel vroeg geboekt). Futonbedden liggen dramatisch slecht. En ik heb normaal gezien geen last van mijn rug. Ik werd echt vaak wakker en was na een paar nachten 's ochtends geradbraakt. Ik was altijd blij als na een hotel met futons eentje met gewone bedden volgde (en die matrassen vond ook opvallend harder dan je elders vindt)
woensdag 30 mei 2018 om 19:55
Helaas zijn wij gebonden aan schoolvakanties en daar zit die gouden week volgens mij altijd in. Alternatief is om in de zomervakantie te gaan, maar dan is het weer heet volgens mij. Wij zouden van 20 april tot 4 mei gaan. Dan hebben we volgens mij toch nog een behoorlijke periode buiten die gouden week.
He jammer van die futonbedden. Ik hoopte eigenlijk dat iemand zou zeggen; joh dat ligt prima.
Ik zie nu tickets zonder overstap voor 645. Is redelijk denk ik.
He jammer van die futonbedden. Ik hoopte eigenlijk dat iemand zou zeggen; joh dat ligt prima.
Ik zie nu tickets zonder overstap voor 645. Is redelijk denk ik.
woensdag 30 mei 2018 om 20:00
woensdag 30 mei 2018 om 20:25
Qua vliegtickets. Heb zelf hele positieve ervaringen met Finnair naar Japan. Je hebt dan wel een transfer in Helsinki, maar omdat Finnair een meer noordelijke route naar Japan vliegt, is de afstand geografisch gezien ook wat korter. Qua reistijd scheelt het dus maar heel weinig vergeleken met een rechtstreekse vlucht met de KLM. Maar qua prijs zijn ze meestal wel zo’n 100-200 euro goedkoper dan de KLM. Verder is Helsinki een kleine en relaxte luchthaven, dus overstappen daar is een fluitje van een cent.
woensdag 30 mei 2018 om 20:31
Ik ben er niet in de Golden Week geweest maar Akihabara, Shibuya en Shinjuku, dat soort wijken zijn op gewone, doordeweekse dagen al zo druk als Amsterdam met Koningsdag op sommige stukken. Dus hou daar rekening mee.Bubblegum1 schreef: ↑30-05-2018 20:03Ik zou heel graag een andere keer willen, maar als je met kinderen reist is de keuze beperkt als je 2 weken wil.
Ebisu was een stuk rustiger, daar hebben wij heel fijn gebivakkeerd toen we in Tokio zaten in een Airbnb.
Verder: Osaka/Kobe was vermakelijk, maar had ik in 1.5 dag wel gezien, dus zou daar niet blijven hangen. Kyoto vond ik wel heel erg leuk, fijne stad, relaxte sfeer. Tokio zelf ook. Als je tijd hebt zou ik ook ergens de natuur in gaan. Of naar Hiroshima, cliché, maar wel indrukwekkend vond ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 30 mei 2018 om 20:59
Wij zijn ook met kinderen geweest, maar dus wel in augustus oa tijdens het O-bon-festival. Daar hebben we qua drukte niet zo superveel van gemerkt alleen waren er best wat treinen al volledig gereserveerd toen we bij aankomst in Japan al onze ritten met de railpas wilden vastleggen. Dat was even puzzelen. Ik kan mij voorstellen dat dat in de gouden week nog erger is.
Wat de hitte betreft... het was warm, ja, maar niet om te zeggen dat je niet vooruit geraakte van de hitte.
Wat de hitte betreft... het was warm, ja, maar niet om te zeggen dat je niet vooruit geraakte van de hitte.
woensdag 30 mei 2018 om 21:19
Dat kan je pas daar als je de JP Rail pass hebt opgehaald. Toen ik in Japan was ging ik voor de niet gereserveerde wagons en kon makkelijk mee. De Japanners reserveren graag en die waren dan ook vol en die non-reserve nog best leegBubblegum1 schreef: ↑30-05-2018 21:12Kan je die treinen pas reserveren als je daar bent of kan dat hier al?
woensdag 30 mei 2018 om 21:24
Dat kan pas daar. Je moet je pas vooraf kopen, maar reserveren doe je ter plekke.
Je moet niet per se reserveren, maar dan ga je naar het treinstel met de niet-gereserveerde stoelen. Dat zat in ons geval bijna altijd vol, maar ja, als je dan op een bepaalde dag ergens per se wil zijn, lukt het op die manier wel nog.
Ik had elke treinreis op Hyperdia uitgezocht en een printje meegenomen. Op die manier ging het best vlot om alles uit te leggen aan de medewerker. Alleen moesten we in de O-bon week dus vaak van trein wisselen omdat ie vol zat of moesten we voor niet-gereserveerde plekken gaan (en soms dus best een tijdje staan)
Je moet niet per se reserveren, maar dan ga je naar het treinstel met de niet-gereserveerde stoelen. Dat zat in ons geval bijna altijd vol, maar ja, als je dan op een bepaalde dag ergens per se wil zijn, lukt het op die manier wel nog.
Ik had elke treinreis op Hyperdia uitgezocht en een printje meegenomen. Op die manier ging het best vlot om alles uit te leggen aan de medewerker. Alleen moesten we in de O-bon week dus vaak van trein wisselen omdat ie vol zat of moesten we voor niet-gereserveerde plekken gaan (en soms dus best een tijdje staan)
woensdag 30 mei 2018 om 21:27
Ha, bij ons dus heel andere ervaring
woensdag 30 mei 2018 om 22:27
Dit jaar waren we tijdens de Golden Week een paar dagen in Osaka, net als vorig jaar. Dat was druk maar vond het niet perse drukker dan het weekend een paar weken eerder. Wel is het handig flink van te voren te reserveren. Accommodatie kan tijdens Golden Week duurder zijn. Ook als je je wil verplaatsen per trein tijdens Golden week (wat ik niet aanraad) dan meteen reserveren als je aankomt.
We zijn dit jaar twee keer op Osaka gevlogen en vorig jaar heen op Tokio, terug vanuit Osaka. Het maakt niet zoveel uit waar je eindigt.
Tokio vind ik uiteindelijk een stuk leuker dan Osaka, toch wat meer afwisseling qua wijken.
Kyoto zou ik ook sowieso een paar dagen blijven. Relaxed en genoeg te zien. Osaka hoeft niet lang. Kobe vond ik erg aangenaam maar voor de eerste keer niet perse een must. Hiroshima, natuurlijk indrukwekkend door wat er is gebeurt maar het meest interessante kun je binnen een dag zien. De stad zelf vond ik wat saai.
Koyasan vond ik een van de hoogtepunten, erg mooi qua natuur en tempels en je kunt er slapen in diverse kloosters.
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen de futons. De ene keer comfortabel en de andere keer wat harder.
Beide keren met ANA/Lufthansa gevlogen via Frankfurt voor 650 retour.
We zijn dit jaar twee keer op Osaka gevlogen en vorig jaar heen op Tokio, terug vanuit Osaka. Het maakt niet zoveel uit waar je eindigt.
Tokio vind ik uiteindelijk een stuk leuker dan Osaka, toch wat meer afwisseling qua wijken.
Kyoto zou ik ook sowieso een paar dagen blijven. Relaxed en genoeg te zien. Osaka hoeft niet lang. Kobe vond ik erg aangenaam maar voor de eerste keer niet perse een must. Hiroshima, natuurlijk indrukwekkend door wat er is gebeurt maar het meest interessante kun je binnen een dag zien. De stad zelf vond ik wat saai.
Koyasan vond ik een van de hoogtepunten, erg mooi qua natuur en tempels en je kunt er slapen in diverse kloosters.
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen de futons. De ene keer comfortabel en de andere keer wat harder.
Beide keren met ANA/Lufthansa gevlogen via Frankfurt voor 650 retour.
The owls are not what they seem.
woensdag 30 mei 2018 om 22:38
Tip, als je in Tokio verblijft, is het handig om dicht bij de JR ring lijn te verblijven. Dan maakt het niet zoveel uit waar je zit maar kom je gemakkelijk van A naar B. Meeste mensen verblijven in Shibuya en Shinjuku. Ueno is ook best geinig. Ten zuiden van Sibuya schijnt ook oké te zijn. Wij zaten in het noorden, halte Sugamo, twee haltes na Ikibukuro (ook druk station). Voordeel van Sugamo was dat je bijna altijd een zitplek had. De wijk zelf is wat rustiger. Is maar net wat je prettig vind. Shinjuku is vrij centraal maar ook druk.
The owls are not what they seem.