Pensioenen, ik snap er maar weinig van
zondag 10 juni 2018 om 10:52
Naar aanleiding van een topic die hier loopt over pensioenen ('Hoeveel mensen gaan hun pensioen nog halen?') ben ik over mijn eigen pensioen gaan nadenken. Ik heb geen mensen om mij heen die veel van financiën weten en waar ik het dus aan kan vragen. Bovendien steekt het niet eenvoudig in elkaar, dus vandaar dat ik het aan jullie vraag.
Ik ben eens gaan kijken op mijnpensioenoverzicht.nl en ik schrok er heel erg van. Onder AOW stonden er wel een paar duizend euro maar onder Pensioen maar €5. Hier stond een pensioenfonds bij die gekoppeld is aan een bedrijf waar ik eens minder dan een maand heb gewerkt (horeca). Nu begrijp ik het niet meer.
- ik ben door mijn oude loonstrookjes gegaan en vond het bedrijf terug waar ik toen een blauwe maandag heb gewerkt. Op het loonstrookje stond dat ik €20,18 inleverde voor deze pensioenfonds. Hoe kan het dan nu €5 zijn?
- hoezo kan het sowieso maar €5 euro zijn!? Ik heb vanaf mijn 15e altijd banen gehad. Natuurlijk parttime, maar tijdens mijn studie een paar jaar gemiddeld 30 uur p/w, tot ik naar het buitenland vertrok (2 jaar geleden). In die jaren ben ik bijna niet werkloos geweest. Dan moet ik toch veel meer pensioen opgebouwd hebben? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik automatisch aan pensioenopbouw doe zolang ik in loondienst ben.
Vanwege mijn leeftijd (26 jaar) ga ik er voor het gemak maar even uit dat er tegen de tijd dat ik AOW-gerechtige ben er misschien geen AOW meer zal zijn. Bovendien woon ik nu in het buitenland, dus ik bouw nu sowieso niets in Nederland op. Om deze redenen vind ik het extra belangrijk dat ik AOW en pensioenen begrijp en weet wat ik het beste in mijn situatie kan doen. Daarnaast voor mijn eigen pensioen sparen, bijv.? Tips zijn ook heel erg welkom.
Ik ben eens gaan kijken op mijnpensioenoverzicht.nl en ik schrok er heel erg van. Onder AOW stonden er wel een paar duizend euro maar onder Pensioen maar €5. Hier stond een pensioenfonds bij die gekoppeld is aan een bedrijf waar ik eens minder dan een maand heb gewerkt (horeca). Nu begrijp ik het niet meer.
- ik ben door mijn oude loonstrookjes gegaan en vond het bedrijf terug waar ik toen een blauwe maandag heb gewerkt. Op het loonstrookje stond dat ik €20,18 inleverde voor deze pensioenfonds. Hoe kan het dan nu €5 zijn?
- hoezo kan het sowieso maar €5 euro zijn!? Ik heb vanaf mijn 15e altijd banen gehad. Natuurlijk parttime, maar tijdens mijn studie een paar jaar gemiddeld 30 uur p/w, tot ik naar het buitenland vertrok (2 jaar geleden). In die jaren ben ik bijna niet werkloos geweest. Dan moet ik toch veel meer pensioen opgebouwd hebben? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik automatisch aan pensioenopbouw doe zolang ik in loondienst ben.
Vanwege mijn leeftijd (26 jaar) ga ik er voor het gemak maar even uit dat er tegen de tijd dat ik AOW-gerechtige ben er misschien geen AOW meer zal zijn. Bovendien woon ik nu in het buitenland, dus ik bouw nu sowieso niets in Nederland op. Om deze redenen vind ik het extra belangrijk dat ik AOW en pensioenen begrijp en weet wat ik het beste in mijn situatie kan doen. Daarnaast voor mijn eigen pensioen sparen, bijv.? Tips zijn ook heel erg welkom.
Hakuna Matata

zondag 10 juni 2018 om 10:57
" Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik automatisch aan pensioenopbouw doe zolang ik in loondienst ben."
En dit is dus niet zo, je bouwt niet altijd pensioen op als je in loondienst bent in Nederland.
Werk je in loondienst in de horeca dan wel, hier geldt een CAO die algemeen verbinden is/was verklaard en dan moet elke werkgever zich aan die CAO houden. In de horeca CAO staat dat je vanaf 23 jaar verplicht wordt aangesloten bij een pensioenfonds.
Bij veel is dat pas vanaf 23 jaar pensioenopbouw.
Die 5 euro wat je zag staan betekent bij uitkering 5 euro, levenslang.
En dit is dus niet zo, je bouwt niet altijd pensioen op als je in loondienst bent in Nederland.
Werk je in loondienst in de horeca dan wel, hier geldt een CAO die algemeen verbinden is/was verklaard en dan moet elke werkgever zich aan die CAO houden. In de horeca CAO staat dat je vanaf 23 jaar verplicht wordt aangesloten bij een pensioenfonds.

zondag 10 juni 2018 om 11:11
esther55 schreef: ↑10-06-2018 10:57" Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik automatisch aan pensioenopbouw doe zolang ik in loondienst ben."
Vijf euro per?
Per jaar meestal. Levenslang, dat is toch mooi een paar dubbeltjes per maand

anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-06-2018 11:16
0.07% gewijzigd

zondag 10 juni 2018 om 11:12
Over het algemeen begin je pas met het opbouwen van pensioen vanaf je 21e.
Het opbouwen van pensioen is over het algemeen niet verplicht, maar in bepaalde beroepstakken is dit een onderdeel van de CAO. Vaak zit hier dan een speciaal pensioenfonds aan vast zoals ABP (ambtenaren), pensioenfonds detailhandel enz.
Als een werkgever niet valt onder een CAO dan is het aan de werkgever of er wel of geen sprake is van een pensioenregeling. Dit kan betekenen dat je via de ene werkgever niets op bouwt en bij de ander wel. Daarnaast zijn er vrij veel varianten qua hoe en wat leg je in.
Misschien heb je in het verleden al eens een afkoop gekregen van een klein pensioen, maar gezien je leeftijd kan het best zijn dat je verder geen pensioen op gebouwd hebt.
Bij je pensioenoverzicht zie je wat je pensioen + AOW zal zijn als je door blijft werken tot AOW-leeftijd. Deze bedragen zijn per jaar en levenslang.
Houdt er rekening mee dat als je in het buitenland woont en werkt, dat je mogelijk gekort kunt worden op je AOW (à 2% per jaar dat je in het buitenland hebt gewoond). Dit kan ook gelden voor stage, studie of een wereldreis, maar dit schijnt afhankelijk te zijn van de werkelijke situatie.
Het opbouwen van pensioen is over het algemeen niet verplicht, maar in bepaalde beroepstakken is dit een onderdeel van de CAO. Vaak zit hier dan een speciaal pensioenfonds aan vast zoals ABP (ambtenaren), pensioenfonds detailhandel enz.
Als een werkgever niet valt onder een CAO dan is het aan de werkgever of er wel of geen sprake is van een pensioenregeling. Dit kan betekenen dat je via de ene werkgever niets op bouwt en bij de ander wel. Daarnaast zijn er vrij veel varianten qua hoe en wat leg je in.
Misschien heb je in het verleden al eens een afkoop gekregen van een klein pensioen, maar gezien je leeftijd kan het best zijn dat je verder geen pensioen op gebouwd hebt.
Bij je pensioenoverzicht zie je wat je pensioen + AOW zal zijn als je door blijft werken tot AOW-leeftijd. Deze bedragen zijn per jaar en levenslang.
Houdt er rekening mee dat als je in het buitenland woont en werkt, dat je mogelijk gekort kunt worden op je AOW (à 2% per jaar dat je in het buitenland hebt gewoond). Dit kan ook gelden voor stage, studie of een wereldreis, maar dit schijnt afhankelijk te zijn van de werkelijke situatie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 10 juni 2018 om 11:13
Maar er zijn er genoeg waar je geen pensioen opbouwt! Gezien de leeftijd van TO, kan het best zijn dat ze een geruime tijd te jong is geweest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 10 juni 2018 om 11:18

zondag 10 juni 2018 om 11:18
Het lijkt me voor jou handig als je eens gaat praten met een pensioenadviseur. Het kan heel goed kloppen dat je nog maar weinig pensioen hebt opgebouwd, er zijn hier al een aantal redenen genoemd. Of AOW wordt afgeschaft vind ik een lastige. Als je pensioen opbouwt gaat het pensioenfonds (of de verzekeraar) ervan uit dat je AOW krijgt. Je bouwt namelijk geen pensioen op over je hele salaris, maar over het stukje boven de AOW-franchise. De AOW-franchise is een bedrag dat door de overheid is bepaald. De overheid gaat ervan uit dat je AOW krijgt, dus over dat bedrag hoef je geen pensioen op te bouwen. Meer pensioen sparen is mogelijk, maar je moet er belasting over betalen (vermogensrendementsheffing), dus dat is niet zo gunstig.
De overheid maakt het dus ongunstig om extra te sparen voor pensioen, veel mensen doen dat niet (of kunnen dat niet), dus ik denk niet dat de AOW wordt afgeschaft. Veel mensen hebben dan namelijk te weinig pensioen opgebouwd.
De overheid maakt het dus ongunstig om extra te sparen voor pensioen, veel mensen doen dat niet (of kunnen dat niet), dus ik denk niet dat de AOW wordt afgeschaft. Veel mensen hebben dan namelijk te weinig pensioen opgebouwd.
zondag 10 juni 2018 om 11:20
Ik heb maar loonstrookjes vanaf 2014. Die loonstrookjes van daarvoor liggen waarschijnlijk nog in Nederland en/of een oude computer.
Ik heb de loonstrookjes bekeken. Hierbij moest ik heel veel termen die erop staan even googelen en ik las niets gerelateerd aan pensioen. Ik heb ook gekeken naar mijn jaaropgaven en ook hier zag ik niets pensioen-gerelateerd staan.
De baan waar ik het langst en het meest heb gewerkt was ook niet in de horeca, maar een kantoorbaan (na mijn 21ste). Ik heb wel altijd horeca gedaan t/m mijn 20e. Het zou dus zeker kunnen dat ik die jaren geen pensioen heb opgebouwd, afgaande op jullie reacties..
Hakuna Matata
zondag 10 juni 2018 om 11:25
spinnetje_ schreef: ↑10-06-2018 11:20Ik heb maar loonstrookjes vanaf 2014. Die loonstrookjes van daarvoor liggen waarschijnlijk nog in Nederland en/of een oude computer.
Ik heb de loonstrookjes bekeken. Hierbij moest ik heel veel termen die erop staan even googelen en ik las niets gerelateerd aan pensioen. Ik heb ook gekeken naar mijn jaaropgaven en ook hier zag ik niets pensioen-gerelateerd staan.
De baan waar ik het langst en het meest heb gewerkt was ook niet in de horeca, maar een kantoorbaan (na mijn 21ste). Ik heb wel altijd horeca gedaan t/m mijn 20e. Het zou dus zeker kunnen dat ik die jaren geen pensioen heb opgebouwd, afgaande op jullie reacties..
Je kunt er met een redelijke zekerheid (hoewel niet 100%) vanuit gaan, dat als op je mijnpensioenoverzicht.nl verder geen andere pensioenen zijn, je deze ook niet opgebouwd hebt.
zondag 10 juni 2018 om 11:25
Daar ben ik dus over aan het nadenken maar dan krijg je natuurlijk weer te maken met vermogensbelasting, wat in het bijzonder nadelig is als je denkt slim te zijn voor je pensioen te sparen. Bovendien is de spaarrente niet gunstig, vandaar mijn twijfel.
Maar omdat ik ook nog in het buitenland woon en ik er waarschijnlijk ook een tijd zal blijven zal ik wel met een alternatief moeten komen, want natuurlijk wil ik wel mijn pensioen op blijven bouwen.
Hakuna Matata
zondag 10 juni 2018 om 11:36
Je kan de gemiste opbouwjaren van de aow compenseren door daar zelf premies voor te betalen.
https://www.svb.nl/int/nl/vv/nieuw_in_n ... eling_aow/
Het pensioenstukje kan je evt opvangen via banksparen. Daar betaal je geen vrh over.
Het pensioenstukje kan je evt opvangen via banksparen. Daar betaal je geen vrh over.
zondag 10 juni 2018 om 11:44
spinnetje_ schreef: ↑10-06-2018 11:25Daar ben ik dus over aan het nadenken maar dan krijg je natuurlijk weer te maken met vermogensbelasting, wat in het bijzonder nadelig is als je denkt slim te zijn voor je pensioen te sparen. Bovendien is de spaarrente niet gunstig, vandaar mijn twijfel.
Maar omdat ik ook nog in het buitenland woon en ik er waarschijnlijk ook een tijd zal blijven zal ik wel met een alternatief moeten komen, want natuurlijk wil ik wel mijn pensioen op blijven bouwen.
Moet je nog wel aangifte doen in Nederland dan?
zondag 10 juni 2018 om 11:46
Als je bijvoorbeeld via een uitzendbureau heb gewerkt, start de pensioenopbouw pas na 26 weken (half jaar) en volgens mij zijn dat dezelfde regels als voor een ww uitkering, minimaal 1 dag per week moet je dan gewerkt hebben.
Verder zou ik me niet heel druk maken over wat je tot nu toe hebt opgebouwd. Je hebt nog zon 45 jaar om een fatsoenlijk pensioen bij elkaar te sparen.
Verder zou ik me niet heel druk maken over wat je tot nu toe hebt opgebouwd. Je hebt nog zon 45 jaar om een fatsoenlijk pensioen bij elkaar te sparen.
fireme wijzigde dit bericht op 10-06-2018 11:48
25.25% gewijzigd
zondag 10 juni 2018 om 11:57
Nee, zolang ik hier woon niet.
Ik heb geen idee hoe mijn toekomst eruit zal zien - en in welk land. Het zou heel goed kunnen dat ik weer terug naar Nederland ga, dus daarom dat ik alles open wil houden. Ik neem aan dat ik, als ik weer terug zou zijn in Nederland, wel gewoon weer vermogensbelasting zou moeten betalen. Ik vraag me dan ook af of ik mezelf in de vingen zou snijden of niet.
Pensioen in het land waar ik nu woon is niet zo heel goed geregeld en hier snap ik er nog minder van dan in Nederland. Lastig is ook de taalbarrière. Ik heb ze al een aantal keer aan de lijn gehad maar het is allemaal zo onduidelijk.
Hakuna Matata
zondag 10 juni 2018 om 11:58
Dankje, ik zal hier eens naar kijken. Ook naar de lijfrentepolis wat werd geopperd door Merano.Judy_Hopps schreef: ↑10-06-2018 11:36Je kan de gemiste opbouwjaren van de aow compenseren door daar zelf premies voor te betalen.
Hakuna Matata

zondag 10 juni 2018 om 12:19
heel goed om daar nu je nog jong bent al over na te denken
zelf bijsparen is in alle gevallen een goed idee, idd is de toekomst van de AOW en ook van de rest van de pensioenen onzeker
het is niet gek dat je nog weinig opgebouwd hebt, veel redenen zijn hierboven al genoemd
Er zijn wel manieren om fiscaal gunstig pensioen op te bouwen.
DeGiro en BrandNewDay zijn aanbieders die pensioenbeleggingsproducten aanbieden met relatief lage kosten. Er staat een goede uitleg op financieel onafhankelijk blog (even googlen)
zelf bijsparen is in alle gevallen een goed idee, idd is de toekomst van de AOW en ook van de rest van de pensioenen onzeker
het is niet gek dat je nog weinig opgebouwd hebt, veel redenen zijn hierboven al genoemd
DeGiro en BrandNewDay zijn aanbieders die pensioenbeleggingsproducten aanbieden met relatief lage kosten. Er staat een goede uitleg op financieel onafhankelijk blog (even googlen)

zondag 10 juni 2018 om 16:09
Dankje, hier ga ik ook zeker naar kijken!gemberpannekoek schreef: ↑10-06-2018 12:19heel goed om daar nu je nog jong bent al over na te denken
Bedankt voor alle tips en uitleg iedereen

Hakuna Matata
zondag 10 juni 2018 om 17:04
En dat lijkt je in de huidige informatiemaatschappij wel 30 jaar goed gaanredbulletje schreef: ↑10-06-2018 11:59Kun je een eventuele spaarrekening in het land waar je nu woont niet gewoon daar laten mocht je ooit terug komen naar Nederland? Of hebben ze een uitwisselingsverdrag met de NL belastingdienst?

If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.