Jongen van 9 met make-up?
dinsdag 3 juli 2018 om 11:41
Ik heb een nieuwe nick aangemaakt, om niet herkend te worden door bekende die mij eventueel hier al onder mijn oude naam kennen.
Ik weet even niet zo goed wat ik er mee moet, dus wie weet hebben jullie tips?
Ik heb een zoon van bijna 9 en in de afgelopen week hebben we hem er twee keer op "betrapt" dat hij na het naar bed gaan mascara en lippenstift heeft opgedaan. Na de eerste keer ben ik heel open geweest en gevraagd waarom hij dat wil, ik ben ook absoluut niet boos geworden. Hij gaf toen aan dat hij het eigenlijk niet zo goed wist, misschien wat nieuwsgierig was naar hoe het zou voelen om het op te hebben. Ook gevraagd of hij het vaker zou willen, maar hij gaf aan van niet. Hij had het ook op zijn wangen en onder zijn ogen zitten, samen over gehad dat het nu niet zo mooi zat. Ik heb toen gezegd dat stel dat hij toch nieuwsgierig was, ik het liefst zou hebben dat hij naar mijn toe zou komen, dan konden we samen kijken wat we zouden doen. Maar goed, een week later, heeft hij het toch weer gedaan, wederom weet hij niet waarom. heb aangegeven dat we er samen nog eens over gaan praten, dat ik ook echt niet boos ben en dat als er iets is, hij altijd alles mag en kan zeggen. Hij zei wel dat hij liever niet erover wilde hebben.
Ik geloof dat wij als ouders heel open zijn en heb ook altijd gezegd, stel dat ze "anders" zijn dat wij dat dan moeten en ook willen accepteren. Ik zou het lastiger vinden voor mijn kinderen zelf vanwege hoe de samenleving soms tegen dingen aankijkt.
Na 2 keer experimenteren, als je het al zo kunt noemen, wat is wijsheid? Gek misschien, maar als hij jonger was geweest had ik er waarschijnlijk minder over nagedacht, logisch dat ze een keer proberen om dat te doen, want mama doet dat ook.
Ik wil vanavond er toch op terug komen, maar merk dat ik het even lastig vind wat nu af te spreken? Hebben jullie tips? Zijn er misschien mensen die het herkennen?
Ik weet even niet zo goed wat ik er mee moet, dus wie weet hebben jullie tips?
Ik heb een zoon van bijna 9 en in de afgelopen week hebben we hem er twee keer op "betrapt" dat hij na het naar bed gaan mascara en lippenstift heeft opgedaan. Na de eerste keer ben ik heel open geweest en gevraagd waarom hij dat wil, ik ben ook absoluut niet boos geworden. Hij gaf toen aan dat hij het eigenlijk niet zo goed wist, misschien wat nieuwsgierig was naar hoe het zou voelen om het op te hebben. Ook gevraagd of hij het vaker zou willen, maar hij gaf aan van niet. Hij had het ook op zijn wangen en onder zijn ogen zitten, samen over gehad dat het nu niet zo mooi zat. Ik heb toen gezegd dat stel dat hij toch nieuwsgierig was, ik het liefst zou hebben dat hij naar mijn toe zou komen, dan konden we samen kijken wat we zouden doen. Maar goed, een week later, heeft hij het toch weer gedaan, wederom weet hij niet waarom. heb aangegeven dat we er samen nog eens over gaan praten, dat ik ook echt niet boos ben en dat als er iets is, hij altijd alles mag en kan zeggen. Hij zei wel dat hij liever niet erover wilde hebben.
Ik geloof dat wij als ouders heel open zijn en heb ook altijd gezegd, stel dat ze "anders" zijn dat wij dat dan moeten en ook willen accepteren. Ik zou het lastiger vinden voor mijn kinderen zelf vanwege hoe de samenleving soms tegen dingen aankijkt.
Na 2 keer experimenteren, als je het al zo kunt noemen, wat is wijsheid? Gek misschien, maar als hij jonger was geweest had ik er waarschijnlijk minder over nagedacht, logisch dat ze een keer proberen om dat te doen, want mama doet dat ook.
Ik wil vanavond er toch op terug komen, maar merk dat ik het even lastig vind wat nu af te spreken? Hebben jullie tips? Zijn er misschien mensen die het herkennen?
dinsdag 3 juli 2018 om 11:44
dinsdag 3 juli 2018 om 11:47
Dat ben ik helemaal met je eens. En daarom ben ik ook absoluut niet boos geworden of zo. Heb er ook met mijn man overgehad om bijv anders zijn eigen mascara te geven (ik heb gevoelige ogen, weet niet of ik er op ga reageren, heb er 2 en heb zelf de andere gebruikt). Ik wil het juist heel open houden., maar vind het vooral jammer dat hij het dan stiekem doet voor het naar bed gaan.
dinsdag 3 juli 2018 om 11:48
Voorlopig lekker laten gaan. Ik hou niet zo van hokjes-gedachtes. Een meisje experimenteert ook met dit soort dingen, dus waarom een jongen niet? Alleen omdat dit aangeleerd gedrag is, waarmee we eigenlijk vanaf de geboorte al mee starten.
Als hij al ‘anders’ is, komt hij daar vanzelf mee. Hij merkt echt wel dat jullie dat geen probleem vinden. Succes!
Als hij al ‘anders’ is, komt hij daar vanzelf mee. Hij merkt echt wel dat jullie dat geen probleem vinden. Succes!
Jeetje, wat maak je er een ding van. Mijn buurjongen deed dat vroeger ook altijd en liep met jurkjes aan, mijn broertje vond dat ook leuk. Die wilde naar bed altijd een roze nachthemdje aan dat mij te klein was. Mijn ouders vonden het ook nooit raar, die van mijn buurjongen ook niet. Bij een meisje zou je het heel normaal vinden, waarom mag een jongen dat niet leuk vinden?
Overigens, mocht je het willen weten: beide jongens zijn nu in de 30, hartstikke hetero en al helemaal geen transgender of zo.
Overigens, mocht je het willen weten: beide jongens zijn nu in de 30, hartstikke hetero en al helemaal geen transgender of zo.
dinsdag 3 juli 2018 om 11:49
dinsdag 3 juli 2018 om 11:50
Mijn dochter (bijna 9) doet dat ook. Dan gaat ze nog even lippenstift op doen als ze eigenlijk al moet gaan slapen. Ik zie niet in wat dat met jongen zijn te maken heeft.tantekatrien schreef: ↑03-07-2018 11:47Dat ben ik helemaal met je eens. En daarom ben ik ook absoluut niet boos geworden of zo. Heb er ook met mijn man overgehad om bijv anders zijn eigen mascara te geven (ik heb gevoelige ogen, weet niet of ik er op ga reageren, heb er 2 en heb zelf de andere gebruikt). Ik wil het juist heel open houden., maar vind het vooral jammer dat hij het dan stiekem doet voor het naar bed gaan.
En waarom je überhaupt zegt dat je niet boos bent, snap ik ook niet. Dan maak je hem duidelijk dat het iets is waar iemand boos om zou kunnen worden.
dinsdag 3 juli 2018 om 11:53
lilalinda schreef: ↑03-07-2018 11:44je maakt er een veel te groot punt van. laat hem lekker. Als jullie een open-band met de kinderen hebben, laat hem dan bij jou komen, als hij wil praten.
En vooral NOOIT zeggen, dat je heus niet boos bent.
Juist dan breng je hem aan het twijfelen, dat je dus ook wel boos zou kunnen worden?
De reden dat ik dat heb gezegd is omdat ik het idee had dat hij zich er voor schaamde en dat dat niet hoeft. Maar misschien had ik dat anders kunnen brengen.
Met 8 is dat nog steeds nadoen wat mama doet en nieuwsgierigheid. Ik zou er helemaal geen aandacht meer aan besteden.
Jongens vinden make up wel vaker interessant, kennis van mij heeft een zoon die als 11 jarige make up vroeg, en kreeg!, met zijn surprise in de klas. Hij droeg die make up ook in de klas. Nu getrouwd met een vrouw en vader van twee kinderen en nooit meer make up op.
Ik heb een groep 6 gehad waarbij de meiden op mijn verjaardag nagellak hadden meegenomen en de stoerste jongen zei dat hij ook nagellak op wilde, 30 minuten later hadden alle jongens nagellak op en de grootste lol dat ze hadden. Het is soms gewoon interressant, soms een fase, soms iets wat het hele leven blijft passen bij een jongen. In alle gevallen niet iets om nu op terug te komen.
Jongens vinden make up wel vaker interessant, kennis van mij heeft een zoon die als 11 jarige make up vroeg, en kreeg!, met zijn surprise in de klas. Hij droeg die make up ook in de klas. Nu getrouwd met een vrouw en vader van twee kinderen en nooit meer make up op.
Ik heb een groep 6 gehad waarbij de meiden op mijn verjaardag nagellak hadden meegenomen en de stoerste jongen zei dat hij ook nagellak op wilde, 30 minuten later hadden alle jongens nagellak op en de grootste lol dat ze hadden. Het is soms gewoon interressant, soms een fase, soms iets wat het hele leven blijft passen bij een jongen. In alle gevallen niet iets om nu op terug te komen.
Dat samen uitzoeken vind ik ook al zo’n “ding”. Neem gewoon een keer een lippenstift en oogschaduw mee als je toevallig bij de drogist of de Action of zo bent.
dinsdag 3 juli 2018 om 11:55
een kind mag ook dingen stiekum doen he?tantekatrien schreef: ↑03-07-2018 11:47Dat ben ik helemaal met je eens. En daarom ben ik ook absoluut niet boos geworden of zo. Heb er ook met mijn man overgehad om bijv anders zijn eigen mascara te geven (ik heb gevoelige ogen, weet niet of ik er op ga reageren, heb er 2 en heb zelf de andere gebruikt). Ik wil het juist heel open houden., maar vind het vooral jammer dat hij het dan stiekem doet voor het naar bed gaan.
Masturberen hoeft hij (nu? straks?) ook niet te overleggen
dinsdag 3 juli 2018 om 11:56
Op zich wil ik dat juist niet, maar blijkbaar doe ik dat toch? Heb mijn kinderen ook altijd in jurkjes laten lopen als ze dat wilden, dat waren dan wel princessenkleren uit de verkleedkist, (heb alleen jongens), heb ook hun nagels gelakt enz. Dacht alleen dat het qua leeftijd op een gegeven moment anders zou zijn, daarom gaf ik dat ook aan in de openingspost.pamelacourson schreef: ↑03-07-2018 11:48Jeetje, wat maak je er een ding van. Mijn buurjongen deed dat vroeger ook altijd en liep met jurkjes aan, mijn broertje vond dat ook leuk. Die wilde naar bed altijd een roze nachthemdje aan dat mij te klein was. Mijn ouders vonden het ook nooit raar, die van mijn buurjongen ook niet. Bij een meisje zou je het heel normaal vinden, waarom mag een jongen dat niet leuk vinden?
dinsdag 3 juli 2018 om 11:58
Je maakt het te groot en gaat er spastisch mee om. Je hoeft dit niet te bespreken, je hoeft niet speciaal mascara voor hem te gaan kopen. Zo krijgt hij júist het idee dat het een Heel Groot Ding is en gaat hij zich misschien juist schamen. Ik snap je intentie, maar laat het los en relax. Laat hem doen waar hij zin in heeft en ga er geen gesprekken over voeren. Zo blijft het écht normaal. Bij de opmerking 'ik ben heus niet boos' leer je hem alleen maar dat dit iets is waar mensen boos over hadden kunnen worden en dat het dus niet normaal en ok is, stiekem.
dinsdag 3 juli 2018 om 11:58
Kinderen moeten nu eenmaal wat "stiekem" kunnen doen, dat is een onderdeel van volwassen worden, je grenzen verleggen en zelfstandiger worden. Je hebt aangegeven dan hij naar je toe kan komen, láát het daar bij. Door er steeds op terug te komen ontneem je hem zijn eigen privé. En ja daar hebben ze ook met 9 soms behoefte aan.
dinsdag 3 juli 2018 om 11:59
Tja, jij hoeft niet overal meer van op de hoogte te zijn. Hij krijgt een privéleven.tantekatrien schreef: ↑03-07-2018 11:47Dat ben ik helemaal met je eens. En daarom ben ik ook absoluut niet boos geworden of zo. Heb er ook met mijn man overgehad om bijv anders zijn eigen mascara te geven (ik heb gevoelige ogen, weet niet of ik er op ga reageren, heb er 2 en heb zelf de andere gebruikt). Ik wil het juist heel open houden., maar vind het vooral jammer dat hij het dan stiekem doet voor het naar bed gaan.
dinsdag 3 juli 2018 om 12:00
Zelfs al doet hij het omdat hij eigenlijk een meisje wil zijn of hartstikke gay is, dan nog maak je er door je gesprekjes met hem juist iets abnormaals van.tantekatrien schreef: ↑03-07-2018 11:56Op zich wil ik dat juist niet, maar blijkbaar doe ik dat toch? Heb mijn kinderen ook altijd in jurkjes laten lopen als ze dat wilden, dat waren dan wel princessenkleren uit de verkleedkist, (heb alleen jongens), heb ook hun nagels gelakt enz. Dacht alleen dat het qua leeftijd op een gegeven moment anders zou zijn, daarom gaf ik dat ook aan in de openingspost.
Zeg gewoon dat je niet wil dat hij in bed make-up op doet omdat het dan in zijn beddengoed komt en het slecht is voor zijn huid om ermee te gaan slapen. En dat als hij make-up op wil je wel wat voor hem koopt of dat hij wel eens je lippenstift oid mag lenen, maar dat hij het dan wel gewoon overdag moet doen. Klaar.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 03-07-2018 12:01
2.75% gewijzigd
dinsdag 3 juli 2018 om 12:01
Je geeft dubbele signalen af. Van de ene kant zeg je dat je heel open bent, van de andere kant wil je er te vaak over praten .
Je hebt je punt al gemaakt, hij mag zijn wie hij wil zijn, dus hij is op de hoogte.
Gewoon laten voor wat het is.
Ga je met een meisje ook tig keer het gesprek aan, ga je met een meisje ook shoppen als ze 2x make up heeft geprobeerd?
Ik vind het juist een beetje krampachtig overkomen.
Je hebt je punt al gemaakt, hij mag zijn wie hij wil zijn, dus hij is op de hoogte.
Gewoon laten voor wat het is.
Ga je met een meisje ook tig keer het gesprek aan, ga je met een meisje ook shoppen als ze 2x make up heeft geprobeerd?
Ik vind het juist een beetje krampachtig overkomen.
dinsdag 3 juli 2018 om 12:11
ik kan me hier wel in vinden. Zeker ook omdat hij best gevoelige huid heeft en gevoelige ogen ook. Het eraf halen ziet hij bij mij natuurlijk nooit, omdat hij dan in bed ligt.pamelacourson schreef: ↑03-07-2018 12:00Zelfs al doet hij het omdat hij eigenlijk een meisje wil zijn of hartstikke gay is, dan nog maak je er door je gesprekjes met hem juist iets abnormaals van.
Zeg gewoon dat je niet wil dat hij in bed make-up op doet omdat het dan in zijn beddengoed komt en het slecht is voor zijn huid om ermee te gaan slapen. En dat als hij make-up op wil je wel wat voor hem koopt of dat hij wel eens je lippenstift oid mag lenen, maar dat hij het dan wel gewoon overdag moet doen. Klaar.
Ik ga het voor nu denk ik zo laten, maar stel dat het nog eens is dan ga ik jou tip meenemen.