Speeltuin ergernissen

27-07-2018 21:03 112 berichten
Ik ben relatief nieuw als moeder. Heb sinds kort een kleintje dat graag in de speeltuin speelt. Nu ben ik wel benieuwd hoe andere ouders op sommige dingen reageren.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat kinderen zonder ouders aan het spelen waren (die zaten een stuk verderop en schonken geen enkele aandacht aan hun kind). Maar dat kind had overduidelijk wel behoefte aan aandacht en beleef dat steeds bij ons vragen, soms op een positieve, maar ook wel op een negatieve manier. Wat doen jullie in zo’n geval? Ik vind het dan wel sneu voor zo’n kind en wil het best wat aandacht geven en niet meteen afkappen. Maar op een gegeven moment ben ik het wel zat. Ik denk ook wel eens, kom op zeg, schenk eens wat aandacht aan je eigen kind?....
pejeka schreef:
27-07-2018 21:27
Niks. Maar als je samen met je kinderen bent, zie ik niet in waarvoor je een mobieltje nodig hebt in je hand (tenzij je moeder zwaar ziek ligt te zijn ofzo).
Mag een boek wel?
Ja hier is ze! De moeder die al die kinderen op de schommel duwt en met een vreemd kind op de wipwap gaat zitten en zo'n draai ding aan slingert. Tja vind het zelf gewoon leuk en geniet van gesprekken met kinderen en hun eerlijkheid (nee mevrouw dat past niet jouw billen zijn te dik voor die schommel! haha).

Als een kind vervelend is dan los ik dat meestal wel op. Eigenlijk nooit iets heel vervelends meegemaakt. Maar laten we iedereen in zijn waarde laten. Wat maakt het uit of de ene moeder/vader wel actief bezig is met zijn kind en de ander niet. Iedereen is nou eenmaal anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit wel interessant.

In hoeverre ligt het probleem bij die ouder? En in hoeverre niet gewoon bij jou omdat jij er eigenlijk geen grens in durft aan te geven?

Het klinkt vrij moraliserend over die andere ouders. Kan toch dat zij oprecht van mening zijn dat hun kind even lekker zelf speelt?

Ik denk dat ouders moeten ingrijpen als kind iets doet wat niet mag. Maar behalve dat is het vooral jouw gevoel dat het zielig vindt voor dat kindje dat er niet continu een soort vermaakouder bij is. Maar dan moet je daar zelf dus een grens in aangeven naar een kind waar je geen zin in hebt.
Het-groepje schreef:
27-07-2018 21:39
Als er weer eentje die niet van mij is een onbegrijpelijk verhaal tegen me staat op te hangen antwoord ik met elke keer opgewekt steekwoorden 'afgepakt! Emmer!' 'uit de zandbak'.
en dan random 'nounou', 'zoooo zeg'.
En forum onderwijl of lees een boek, en dan druipen ze vanzelf af.
Mijn eigen kinderen kunnen zich daar uren vermaken en anders is het echt niet te doen zo lang.
Wat triest. Geniet van de lol die alle kinderen hebben, gewoon door om je heen te kijken. Ga met je kinderen op de wip, of de schommel, tijger met ze door de tonnen, klim samen met hen in de tokkelbaan en de glijbaan, en als je dan weer even aan de kant wilt zitten, geniet van je koude frisdrank, geniet van de kreten van de spelende kinderen, van het plezier dat ze hebben, lach om een ekster die met een scheve kop het geheel zit aan te kijken, praat met andere ouders of volwassenen die ook plezier hebben in hun kinderen, enz. Desnoods zak je wat onderuit in de stoel en koesterend in de zon zak je een kwartiertje weg, wat doezelig. Nondeju, alsof het alleen maar mogelijk is tegenwoordig om je tijd door te komen met een mobieltje in je hand.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Correctie.

Misschien moet ik het anders verwoorden.

Ik snap dat het irritant is als er steeds een kind waar je geen behoefte aan hebt rond je heen hangt. Dat zou ik ook niet hebben.
Aan de andere kant Heb ik een broertje dood aan handje-vast-ouders ( wat ik zelf niet ben maar op zich ok is als een ander dat wel is ) tenzij als die dus ook van mening zijn dat een andere ouder ook een handje vast ouder zou moeten zijn.
pejeka schreef:
27-07-2018 21:44
Wat triest. Geniet van de lol die alle kinderen hebben, gewoon door om je heen te kijken. Ga met je kinderen op de wip, of de schommel, tijger met ze door de tonnen, klim samen met hen in de tokkelbaan en de glijbaan, en als je dan weer even aan de kant wilt zitten, geniet van je koude frisdrank, geniet van de kreten van de spelende kinderen, van het plezier dat ze hebben, lach om een ekster die met een scheve kop het geheel zit aan te kijken, praat met andere ouders of volwassenen die ook plezier hebben in hun kinderen, enz. Desnoods zak je wat onderuit in de stoel en koesterend in de zon zak je een kwartiertje weg, wat doezelig. Nondeju, alsof het alleen maar mogelijk is tegenwoordig om je tijd door te komen met een mobieltje in je hand.
All of the above plus boek en/of telefoon.
Vorige week was ik bij Lineaushof. Ik zag dat zoontje even met een andere meoder praatte die bij het springkussen was. Daarna trok hij zijn schoentjes uit en ging het springkussen in.

5 minuutjes later kwam hij er weer uit en zag ik dat die andere moeder hem begon te helpen met zijn schoenen aandoen. Dus ben er toen gelijk op afgestapt om zelf te gaan helpen (wat niet meer nodig was!). Bleek dus dat hij een heel gesprek had gevoerd met die dame, over dat hij ook wel op het springkussen wilde, maar dat ie bang was dat hij zijn schoenen niet meer aankreeg, omdat hij een wondje op zijn voet had. Toen had die dame zelf aangeboden dat ze hem wel wilde helpen als hij eruit wilde.

Aan de ene kant denk ik dan: mischien had ik de hele tijd achter zijn kont aan moeten lopen. Aan de andere kant heb ik hem nu een kans gegeven om iets zelf op te lossen. En kreeg ook nog een compliment van die mevrouw, omdat hij het zo netjes en beleefd had gevraagd én dankjewel had gezegd.

Dus nee, ik vind niet dat ik de hele tijd achter hem aan hoef te lopen en andere mensen tegne hem zou moeten 'beschermen'. Mensen moeten eens stoppen met denken dat je kinderen met fluwelen handschoentjes moet aanpakken. Nee is eventueel ook een antwoord, en "vraag dat maar aan je eigen moeder" ook.
Wel grappig trouwens. Ik herinner me nog een discussie hier op het forum over buitenspelen, waarbij Pejeka heel stellig was dat kinderen ook tijd nodig hebben om zelf te spelen, zonder dat ze op de vingers worden gekeken door hun ouders. En als je dat dan doet, en ondertussen even jezelf vermaakt, dan is het óók weer niet goed. :roll:
Snorriemorrie daar heb je helemaal gelijk in zo heeft hij dat toch mooi zelf opgelost. Ze leren ervan.

Ik ben een actieve speeltuin moeder maar dat wil niet zeggen dat ik mij overal mee bemoei trouwens. Soms komt er wel eens eentje klagen dat hij/zij niet op een schommel mag. Dan zeg ik ook dat hij/zij het gewoon even moet vragen aan dat kindje of hij ook even mag. Ik ga daar niet als een scheidsrechter naast staan. En als dat kind er niet af wil dan moet hij/zij wat anders gaan doen. Daar ga ik mij verder niet mee bemoeien. Zo leren ze ook dat ze niet altijd hun zin kunnen krijgen en zelf naar een oplossing moeten zoeken.
snorriemorrie schreef:
27-07-2018 21:55
Wel grappig trouwens. Ik herinner me nog een discussie hier op het forum over buitenspelen, waarbij Pejeka heel stellig was dat kinderen ook tijd nodig hebben om zelf te spelen, zonder dat ze op de vingers worden gekeken door hun ouders. En als je dat dan doet, en ondertussen even jezelf vermaakt, dan is het óók weer niet goed. :roll:
We.moeten op afstand met een verrekijker zitten denk ik :-D
snorriemorrie schreef:
27-07-2018 21:51
Vorige week was ik bij Lineaushof. Ik zag dat zoontje even met een andere meoder praatte die bij het springkussen was. Daarna trok hij zijn schoentjes uit en ging het springkussen in.

5 minuutjes later kwam hij er weer uit en zag ik dat die andere moeder hem begon te helpen met zijn schoenen aandoen. Dus ben er toen gelijk op afgestapt om zelf te gaan helpen (wat niet meer nodig was!). Bleek dus dat hij een heel gesprek had gevoerd met die dame, over dat hij ook wel op het springkussen wilde, maar dat ie bang was dat hij zijn schoenen niet meer aankreeg, omdat hij een wondje op zijn voet had. Toen had die dame zelf aangeboden dat ze hem wel wilde helpen als hij eruit wilde.

Aan de ene kant denk ik dan: mischien had ik de hele tijd achter zijn kont aan moeten lopen. Aan de andere kant heb ik hem nu een kans gegeven om iets zelf op te lossen. En kreeg ook nog een compliment van die mevrouw, omdat hij het zo netjes en beleefd had gevraagd én dankjewel had gezegd.

Dus nee, ik vind niet dat ik de hele tijd achter hem aan hoef te lopen en andere mensen tegne hem zou moeten 'beschermen'. Mensen moeten eens stoppen met denken dat je kinderen met fluwelen handschoentjes moet aanpakken. Nee is eventueel ook een antwoord, en "vraag dat maar aan je eigen moeder" ook.
Ik heb het toch nergens over 5 minuten? Had vanmiddag nog een kind dat 3 kwartier zonder ouders aan het spelen was. En echt op een negatieve manier aandacht trok. Toen ze die niet kreeg werd ze nog vervelender. Ging zelfs schelden. Toen heb ik ook ingegrepen en gezegd dat ze op moest houden. En haar verder genegeerd. Toen taaide ze wel af. Maar dan denk ik wel, waar zijn de ouders?
pejeka schreef:
Mag slapen wel?
Viva2018 schreef:
27-07-2018 22:05
Ik heb het toch nergens over 5 minuten? Had vanmiddag nog een kind dat 3 kwartier zonder ouders aan het spelen was. En echt op een negatieve manier aandacht trok. Toen ze die niet kreeg werd ze nog vervelender. Ging zelfs schelden. Toen heb ik ook ingegrepen en gezegd dat ze op moest houden. En haar verder genegeerd. Toen taaide ze wel af. Maar dan denk ik wel, waar zijn de ouders?
Is dat een speeltuin met leiding?
Yupp schreef:
27-07-2018 21:43
Ik vind dit wel interessant.

In hoeverre ligt het probleem bij die ouder? En in hoeverre niet gewoon bij jou omdat jij er eigenlijk geen grens in durft aan te geven?

Het klinkt vrij moraliserend over die andere ouders. Kan toch dat zij oprecht van mening zijn dat hun kind even lekker zelf speelt?

Ik denk dat ouders moeten ingrijpen als kind iets doet wat niet mag. Maar behalve dat is het vooral jouw gevoel dat het zielig vindt voor dat kindje dat er niet continu een soort vermaakouder bij is. Maar dan moet je daar zelf dus een grens in aangeven naar een kind waar je geen zin in hebt.
Ligt zeker ook een deel bij mij mbt grenzen aangeven. Daar heb je gelijk in
Het-groepje schreef:
27-07-2018 22:07
Is dat een speeltuin met leiding?
Hoe bedoel je speeltuin met leiding? Bestaan die?
Route88 schreef:
27-07-2018 21:14
Ze valt geen andere ouders lastig.
Maar sommige ouders vinden het zielig als ik niet voor de 11e keer opsta om te duwen, en dan gaan zij zelf mijn dochter duwen.
Die zullen dus dan zo denken als TO maar dat is niet mijn probleem.
Maar meestal zoekt ze vriendjes op en die spelen dan samen.
Kijk vrouw naar mijn hart.
Ik ga ook naar de speeltuin zodat de kids kunnen spelen en ik kan zitten.
En tuurlijk houd ik ze in de gaten maar ik sta echt niet voor elke piep op.
En mijn kinderen hebben serieus nog nooit een andere ouder lastig gevallen met aandacht. Dan komen ze wel bij mij namelijk.
Je hoeft ze ook niet altijd te vermaken hè.
Mth85 schreef:
27-07-2018 22:14
Kijk vrouw naar mijn hart.
Ik ga ook naar de speeltuin zodat de kids kunnen spelen en ik kan zitten.
En tuurlijk houd ik ze in de gaten maar ik sta echt niet voor elke piep op.
En mijn kinderen hebben serieus nog nooit een andere ouder lastig gevallen met aandacht. Dan komen ze wel bij mij namelijk.
Je hoeft ze ook niet altijd te vermaken hè.
Nou heel fijn, maar er zijn dus kinderen die dat wel doen. En daar gaat dit topic over. En even is niet zo erg natuurlijk, maar op een gegeven moment verwijs ik ze wel naar hun eigen ouders.
SallySpectra* schreef:
27-07-2018 22:19
Nou heel fijn, maar er zijn dus kinderen die dat wel doen. En daar gaat dit topic over. En even is niet zo erg natuurlijk, maar op een gegeven moment verwijs ik ze wel naar hun eigen ouders.

Da's ook precies wat ik hoop dat mensen doen als ze mijn kind irritant vinden. Ik verwacht niet van anderen dat ze mijn kind gaan helpen, als ze het wel doen: lief, maar zo niet: dan ga ik er vanuit dat ze hem dat wel laten weten, en dan is er ook geen man overboord.
SallySpectra* schreef:
Dank je. Dat is ook wat ik bedoel idd.
snorriemorrie schreef:
27-07-2018 21:55
Als kinderen in de buurt buitenspelen, moeten ze gewoon lekker hun gang kunnen gaan, ja. En ga je met je kinderen naar een speeltuin waar je zelf aan de kant gaat zitten (zoals de speeltuin hier in de buurt, waar een paviljoen bij is met terrastafeltjes en frisdranken), dan heb je lol samen met je kinderen. Maar ik snap gewoon niet waar de angst vandaag komt om ook maar een minuut zonder je mobieltje door te moeten brengen, of die verkleefdheid met het mobieltje überhaupt. Lijkt wel alsof sommige mensen al trillende handjes krijgen bij het idee een uurtje of twee zonder mobieltje te moeten doorbrengen, bijna zoals een alcoholverslaafde gaat trillen als hij niet zijn volgende slok bier krijgt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-07-2018 22:23
Als kinderen in de buurt buitenspelen, moeten ze gewoon lekker hun gang kunnen gaan, ja. En ga je met je kinderen naar een speeltuin waar je zelf aan de kant gaat zitten (zoals de speeltuin hier in de buurt, waar een paviljoen bij is met terrastafeltjes en frisdranken), dan heb je lol samen met je kinderen. Maar ik snap gewoon niet waar de angst vandaag komt om ook maar een minuut zonder je mobieltje door te moeten brengen, of die verkleefdheid met het mobieltje überhaupt. Lijkt wel alsof sommige mensen al trillende handjes krijgen bij het idee een uurtje of twee zonder mobieltje te moeten doorbrengen, bijna zoals een alcoholverslaafde gaat trillen als hij niet zijn volgende slok bier krijgt...
Open er een topic over als je het zo graag wil weten :bye:
pejeka schreef:
27-07-2018 22:23
Afbeelding
SallySpectra* schreef:
Dat snap ik, groot gelijk. Ik hou mijn koters altijd wel in de gaten. Ik vind het niet fijn om andermans kinderen bezig te houden, dus een ander hoeft dat ook absoluut niet bij die van mij te doen. Dan voel ik me gelijk bezwaard.
SallySpectra* schreef:

Wat is het probleem precies? Kind komt bij je zeuren, je verwijst ze naar hun eigen ouders. Lijkt me een prima oplossing.
pejeka schreef:
Geniet van de lol die alle kinderen hebben, gewoon door om je heen te kijken. Ga met je kinderen op de wip, of de schommel, tijger met ze door de tonnen, klim samen met hen in de tokkelbaan en de glijbaan, en als je dan weer even aan de kant wilt zitten, geniet van je koude frisdrank, geniet van de kreten van de spelende kinderen, van het plezier dat ze hebben, lach om een ekster die met een scheve kop het geheel zit aan te kijken, praat met andere ouders of volwassenen die ook plezier hebben in hun kinderen, enz. Desnoods zak je wat onderuit in de stoel en koesterend in de zon zak je een kwartiertje weg, wat doezelig. Nondeju, alsof het alleen maar mogelijk is tegenwoordig om je tijd door te komen met een mobieltje in je hand.
Het lijkt wel een songtekst. Nou nog een jolig deuntje eronder
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven