Zelf douchen

11-10-2018 19:58 158 berichten
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.

Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf ;-) Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.

Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken :mrgreen: ) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Tiktiktikwiebenik schreef:
12-10-2018 14:14
Nu ik mijn berichtje nog eens lees, staat het er een beetje raar, de meeste kinderen in groep 3 of 4 kunnen wel hun bekers zelfs open draaien of hebben pakjes mee, maar ik bedoel brood smeren, denk dat dat de meeste nog niet zelf doen voor school. Zitten ook vaak extra dingen bij, nootjes, olijven, crackers, tomaatjes, ontbijtkoek, babybel, wraps, soms ook alleen een croissant.
Ben jij juf? Je zult vast veel, heel veel, diversiteit zien vwb de lunchtrommels?
Bij kind in klas 1 kind dat niets met pitjes eet en enkel zelfgebakken brood en wraps of omelet meekrijgt. 1 kind dat standaard een chocolade croissant en een grote muffin meekrijgt. En alles daar tussen in uiteraard.
Lucifer2018 schreef:
12-10-2018 16:05
Serieus?

Ik ga echt mijn partner niet bedanken bij alles wat hij uit 'liefde' voor mij doet.
Dat is toch een relatie dat je dingen samen doet of voor elkaar en het gezin. Wil hij echt bedankt worden bij dat soort dingen? Gaat hij jou ook bedanken bij alles?

Maar waarom niet? Je kunt toch niet alles als vanzelfsprekend aannemen?

Ik bedank mijn man niet elke week omdat hij heeft stofgezogen of de vaatwasser heeft uitgepakt, maar vanmiddag stond hij spontaan de banden van mijn fiets op te pompen en dan bedank ik daarvoor. Kleine moeite.
Andersom schreef:
12-10-2018 07:35
Dat iedereen zo valt over dat brood smeren. Kinderen kunnen dat inderdaad zelf, maar hoe erg is het als iemand anders dat doet. Hier liggen op school dagen de pakketjes brood klaar, gesmeerd door hun vader en voor mij gesmeerd door man. Is er zo ingeslopen als gewoonte en wordt nu gedaan uit liefde. In RL altijd leuke reacties als ik dat vertel, want jeetje wat een goede vader/man maar als een moeder dat doet is het anders of zo?

Ik heb geen zin in getreuzel 's ochtends op werkdagen, dus smeer brood voor meiden ook als ik toch bezig ben. Heeft inderdaad weinig te maken met wel of niet zelfstandig zijn, ik wil gewoon zo lang mogelijk uitslapen :proud:

Verder verbaas ik me over het aantal mannen met pyjama's :proud:
RégineFilange schreef:
12-10-2018 08:21
Een volwassen man die een pyjama draagt, oke.

Haha daar schreef ik ook net iets over.
Lucifer2018 schreef:
12-10-2018 16:05
Serieus?

Ik ga echt mijn partner niet bedanken bij alles wat hij uit 'liefde' voor mij doet.
Dat is toch een relatie dat je dingen samen doet of voor elkaar en het gezin. Wil hij echt bedankt worden bij dat soort dingen? Gaat hij jou ook bedanken bij alles?

O daar had mijn vriend ook een handje van; bedanken dat ik gekookt had ofzo. Heb het hem snel afgeleerd.
Star² schreef:
12-10-2018 18:07
Ik heb geen zin in getreuzel 's ochtends op werkdagen, dus smeer brood voor meiden ook als ik toch bezig ben. Heeft inderdaad weinig te maken met wel of niet zelfstandig zijn, ik wil gewoon zo lang mogelijk uitslapen :proud:

Mijn man heeft er twee, met korte broek voor op de camping. En één met lange broek voor als de man-flu toeslaat. Gelukkig heeft hij die al tien jaar en is het ding nog zo goed als nieuw.
Andersom schreef:
12-10-2018 18:14
Mijn man heeft er twee, met korte broek voor op de camping. En één met lange broek voor als de man-flu toeslaat. Gelukkig heeft hij die al tien jaar en is het ding nog zo goed als nieuw.

Man-flu en een pyjama vind ik wel heel sneu voor jou :there:
Ik hoor hier ook gesnotter op de bank, dus vrees het ergste.
Star² schreef:
12-10-2018 18:16
Man-flu en een pyjama vind ik wel heel sneu voor jou :there:
Ik hoor hier ook gesnotter op de bank, dus vrees het ergste.

Twee weken geleden kwam dat ding dus uit de kast. Man-flu dacht ik, de dokter dacht daar vorige week en vandaag toch anders over. Antibiotica dus het was echt iets ergers dan man-flu.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-10-2018 18:04

Ik bedank mijn man niet elke week omdat hij heeft stofgezogen of de vaatwasser heeft uitgepakt, maar vanmiddag stond hij spontaan de banden van mijn fiets op te pompen en dan bedank ik daarvoor. Kleine moeite.
Ja dat soort dingen. Hij bracht me vroeger altijd koffie in bed, daar bedankte ik m dan voor en dan keek hij zo lief en dan zoenden we heel lekker en voelde ik me zeer geliefd. Sinds we kinderen hebben doet hij dat niet meer maar hij kan wel spontaan lieve extra dingen doen (bad aanzetten met kaarsen, lievelingseten koken, fiets repareren, weekendkoffie op bed) en een aardiger mens dan ik zou dat zelf geregistreerd hebben.
Star² schreef:
12-10-2018 18:07

Dat is het bij mij meestal ook, ik heb geen zin in dat getreuzel en gesmeerd waarbij de chocopasta op de bank zit omdat ze zelf moeten smeren. En mijn ervaring leert dat ze alles vanzelf een keer leren.
Andersom schreef:
12-10-2018 18:21
Twee weken geleden kwam dat ding dus uit de kast. Man-flu dacht ik, de dokter dacht daar vorige week en vandaag toch anders over. Antibiotica dus het was echt iets ergers dan man-flu.
Ah, beterschap dan!
Andersom schreef:
12-10-2018 18:04

Ik had het over het verwachten dat de ander dus je daarvoor bedankt.

Ik ga echt mijn man niet overal voor bedanken en verwacht ook geen bedankjes voor een bakje koffie of een bandje plakken.
En ga zeker niet de ander aanspreken daarover als die dat niet voor alles doet. Daar had ik het over.
Wij spreken wel waardering naar elkaar uit voor de gewone dingen. Weten dat de ander je ziet en ziet hoeveel je doet en even laten weten dat je daar blij mee bent.

On topic: kinderen verwennen vind ik niet per se lief. De bedoeling is wel lief, dat is zeker. Maar het einddoel is wel toewerken naar zelfstandigheid. Ik doe het zelf ook teveel, want makkelijker, sneller en je taak gebeurt vaak beter. Maar ze leren er natuurlijk niks van.

Een zelfstandige partner is dan natuurlijk wel een enorme pre. Als papa zeurt dat zijn pyjama niet klaarligt krijgt kind nou niet bepaald een lichtend voorbeeld van zelfstandigheid.
Hallo?!
RégineFilange schreef:
12-10-2018 07:43
Ach hier op Viva moeten kinderen zo'n twee weken na de geboorte zo zoetjes aan al zelfstandig worden.

Mijn moeder heeft heel mijn schooltijd, ook middelbare school mijn broodtrommel gemaakt, dat deed ze ook voor mijn vader.

En raad eens, ik ben nu volwassen en kan het helemaal zelf. Ik kan zelfs beter koken dan mijn moeder en douchen lukt ook.
Ik geloof onmiddelijk dat je het nu zelf ook kan. En iemand anders schreef dat 'ze het op hun 16e heus wel kunnen'. Maar ik wil dus heel graag dat ze het eerder kunnen want ik heb geen zin om iedereen zijn bammen te smeren. Want dan sta ik in mijn up in de keuken terwijl zij aan tafel gezellig samen eten. Maar als iemand er wel zin heeft, lekker doen. Bij mij heeft de jongste dan weer tot haar 6e halve nachten bij ons in bed geslapen. Douchte zelf, smeerde eigen bammetjes, maar alleen slapen lukte dan weer niet. En zo doet iedereen het anders.

Ik ben wel heel blij dat mijn man geen pyama heeft. Ik had ooit in mijn studententijd een vriendje met een pyama en daar knapte ik toch wel flink op af hoor. Hij werd er echt een klein jongetje van.
Nou, ik heb vanavond mijn bijna 5 jarige “zelf” laten douchen om te kijken of ze ‘t niet allang zelf kon (dat gebeurt nogal eens :-D )

Dit kon ze dus nog niet. Shampoo zat alleen bij d’r haargrens en spoelde ze niet uit. cremespoeling was op z’n zachtst gezegd geen succes. Glibberige fles, gevallen, alles vol met conditioner en toen een spiegelglad bad.

Als ze een jongen was geweest of niet zo’n bos haar tot d’r billen had was het denk ik prima gegaan.

Door dit topic realiseer ik me wel dat we haar soms best nog wat zelfstandiger kunnen maken.
Prima toch al zou ik wel paar keer per week hun haren wassen en uitspoelen.

Echt er zijn zo veel kinderen vooral meiden met enorm
Veel shampoo en haarlak/gel resten nog in hun haar.

Als luizenmoeder schrik ik daar steeds weer van en denk ik ouders ouders doe op zn minst 1x per week helpen met haren uitspoelen.
hokus_pokus schreef:
12-10-2018 21:39
Nou, ik heb vanavond mijn bijna 5 jarige “zelf” laten douchen om te kijken of ze ‘t niet allang zelf kon (dat gebeurt nogal eens :-D )

Dit kon ze dus nog niet. Shampoo zat alleen bij d’r haargrens en spoelde ze niet uit. cremespoeling was op z’n zachtst gezegd geen succes. Glibberige fles, gevallen, alles vol met conditioner en toen een spiegelglad bad.

Als ze een jongen was geweest of niet zo’n bos haar tot d’r billen had was het denk ik prima gegaan.

Door dit topic realiseer ik me wel dat we haar soms best nog wat zelfstandiger kunnen maken.

Kinderen kunnen zelden zoiets in één keer helemaal zelf.

Zulke dingen werden hier dan ook opgebouwd. Als het mogelijk is, het liefst achterstevoren, zodat je altijd met succes afsluit. Het eerste dat ze zelf leerden doen was de kraan uitzetten en afdrogen. Verder maakte ik het makkelijker door shampoo en douchegel in kleine flesjes te doen. (Hielden makkelijker vast en kind kon nooit een hele fles verspillen. )
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-10-2018 22:36
0.19% gewijzigd
Andersom schreef:
12-10-2018 21:59
Kinderen kunnen zelden zoiets in één keer helemaal zelf.

Zulke dingen eten hier dan ook opgebouwd. Als het mogelijk is, het liefst achterstevoren, zodat je altijd met succes afsluit. Het eerste dat ze zelf leerden doen was de kraan uitzetten en afdrogen. Verder maakte ik het makkelijker door shampoo en douchegel in kleine flesjes te doen. (Hielden makkelijker vast en kind kon nooit een hele fles verspillen. )
Ooh ja joh, ik realiseer me dat we ‘t haar gewoon moeten aanleren hoor. Maar soms kan ze allang dingen zonder dat wij ons dat realiseren en dan blijven we het uit gewoonte maar voor d’r doen.

Het grootste deel van het douchen ging ook prima, alleen het haren wassen was lastig. Die kleine flesjes heb ik liggen, goede tip voor cremespoeling & doucheschuim!! De shampoo zit ik zo’n pompfles en ze weet dat ze daar 3-4 x op moet drukken om geneog te hebben voor haar haar
Ttroeteltje schreef:
12-10-2018 17:59
Ben jij juf? Je zult vast veel, heel veel, diversiteit zien vwb de lunchtrommels?
Bij kind in klas 1 kind dat niets met pitjes eet en enkel zelfgebakken brood en wraps of omelet meekrijgt. 1 kind dat standaard een chocolade croissant en een grote muffin meekrijgt. En alles daar tussen in uiteraard.
nee, geen juf, overblijfmoeder bij verschillende groepen...het is best wel verschillend, wat kinderen meehebben, de meeste toch wel standaard brood, maar af en toe zitten ook dingen tussen die echt nie kunnen op een "gezonde school", ik snap wel dat de ouders denken, och wat maakt dat schokokoekje of snoepje nu uit, maar het is gewoon vervelend dat ik dan politie moet spellen en ook voor de andere kinderen is het niet leuk, want die willen ook.....dus bewaar gewoon dat snoepje/ koekje voor thuis. Ook liever geen dingen meegeven die ze niet lusten, ik doe mijn best om elk kind te animeren om zijn brood op te eten, maar ik ga het er niet inproppen....kinderen zijn best vindingsrijk om brood zomaar te laten verdwijnen....maar vaak heb ik het door en gaat het terug mee naar huis, zodat de ouders kunnen zien wat ze gegeten hebben.
Elke week zijn er ook weer kinderen, die of geen drinken meehebben of soms ook geen brood, of het al om 10 uur hebben gegeten...
Best lastig, ik kan ook niet zomaar bij een ander kind wat wegpakken, ja als iets over is......Stom vind ik dat ze bij ons op school ook geen bekers bij de kraan in de klas hebben staan, hooguit op extreem warme dagen...
kinderen drinken vaak echt niets, als je het niet voor ze neerzet of ze willen dan geen water, dus gewoon meegeven
dannas schreef:
12-10-2018 20:22
Ik geloof onmiddelijk dat je het nu zelf ook kan. En iemand anders schreef dat 'ze het op hun 16e heus wel kunnen'. Maar ik wil dus heel graag dat ze het eerder kunnen want ik heb geen zin om iedereen zijn bammen te smeren. Want dan sta ik in mijn up in de keuken terwijl zij aan tafel gezellig samen eten. Maar als iemand er wel zin heeft, lekker doen. Bij mij heeft de jongste dan weer tot haar 6e halve nachten bij ons in bed geslapen. Douchte zelf, smeerde eigen bammetjes, maar alleen slapen lukte dan weer niet. En zo doet iedereen het anders.

Ik ben wel heel blij dat mijn man geen pyama heeft. Ik had ooit in mijn studententijd een vriendje met een pyama en daar knapte ik toch wel flink op af hoor. Hij werd er echt een klein jongetje van.
Oooooh, wacht hoor.......bammetjes voor lunch kan kind zelf smeren. Die voor in de trommel die bereid ik voor. Inclusief groente, fruit, drinken etc.

En die pyjama.....die heeft het hem wel gedaan hè. :flirting:
hokus_pokus schreef:
12-10-2018 21:39

Helaas... ook jongens met kort haar moeten gewoon hun haar elke dag goed wassen en uitspoelen. Al was het maar vanwege alle zand in het haar (bij voetballen moet je uiteraard met je hoofd snoekduiken naar de grond), of risico op luizen, of alle gel die je echt echt niet op de kussens wil hebben...
*Labalade* schreef:
13-10-2018 20:31
Helaas... ook jongens met kort haar moeten gewoon hun haar elke dag goed wassen en uitspoelen. Al was het maar vanwege alle zand in het haar (bij voetballen moet je uiteraard met je hoofd snoekduiken naar de grond), of risico op luizen, of alle gel die je echt echt niet op de kussens wil hebben...

Jongens hebben vaak minder lang haar hè?
Waarom is een mannen pyja eigenlijk zo erg? Ik geef toe dat ik nooit een lief heb gehad met eentje. Alleen opa heeft er een, zo’n echte oude-opa-ruitjespyjama. En dat vind ik eigenlijk wel heel lief staan ;-D
Andersom schreef:
13-10-2018 20:36
Jongens hebben vaak minder lang haar hè?
Ja? Dat moet ook schoon?
*Labalade* schreef:
13-10-2018 20:39
Ja? Dat moet ook schoon?
Maar dat gaat een stuk gemakkelijker dan zo’n lange bos die meisjes soms hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven