Me-time? Wat is dat?

11-10-2018 20:29 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik worstel al enige tijd met een probleem. Het is druk momenteel, met het werk, de kinderen, huishouden etc. Ik kom bijna niet aan mezelf toe en als ik al een uur 'over' heb gaan er 10 dingen door mijn hoofd die ik zou kunnen/moeten doen of die nog moeten gebeuren. Conclusie: ik kan niet ontspannen. Een hobby vind ik lastig omdat ik niet echt meer weet wat ik nou leuk vind en wat je kunt doen als je weinig tijd hebt.
Iemand tips/ideeen? Ik hoor het graag.
Misschien stond de echte tip in de tweede alinea en niet in de eerste.
Annelleke schreef:
13-10-2018 13:45
Of je krijgt een burnout, en daar zit je dan met al je kinderen.

En dan ga je naar een therapeut en die zegt hetzelfde als zoveel mensen hier: het huis hoeft niet spik en span. Hoe erg is het als je kinderen een keer een afhaalmaaltijd eten. Dat soort werk.

Het kan wel beter binnenkomen, trouwens, wanneer iemand dat zo aan je vraagt "waarom móet je dat doen" of "waarom moet JIJ dat doen"
Anders dan de geschreven versies hier. Confronterend.
Later is nu
En inderdaad, als je zelf iets wilt dan moet je het zelf regelen. Dat geldt voor alles, dus ook voor vrije tijd.

Je kunt niet zitten wachten tot iemand je als vanzelf twee uurtjes vrije tijd cadeau doet (of een andere man of een nieuwe fiets).

Neem zelf de regie. En dan bedoel ik niet over het huishouden maar over je eigen leven.
En wat ook rust kan geven bij mij: zelf doen ipv mezelf opvreten terwijl ik wacht tot iemand anders het oppakt. Bijvoorbeeld de keuken opruimen, voordat ik ga koken. Aan de andere kant kan het af en toe ook helpen om boos te worden en juist niet eerder te gaan koken, dan dat iemand de keuken opgeruimd heeft.
Dit was wel toen m'n kinderen groter waren, trouwens.
Later is nu
Dreamer schreef:
13-10-2018 11:39
Ik had thuis bijna altijd een kind bij m'n deur staan, als ik naar de wc ging. Zelfs als m'n man thuis was (6)
Heel bizar, eigenlijk.
Had ik ook, net zoals douchen en slapen, of koppen koffie drinken. Maar ik zal maar niet een collega quoten wat er gebeurt als ze/we naar de wc gaan op het werk 😜
Ikigai schreef:
13-10-2018 11:45
Jij werkt in het onderwijs, toch? Dan heb je toch juist pauzes en tussenuren en dergelijke? Vergaderingen (= beetje babbelen met collega's), eens een hei-dagje, studiedag, reistijd waarin je eens wat voor je uit kunt staren.

Mij lijkt 24/7 thuis zijn met kinderen veel zwaarder.
Hahaha!
Mevrouw75 schreef:
13-10-2018 15:41
Had ik ook, net zoals douchen en slapen, of koppen koffie drinken. Maar ik zal maar niet een collega quoten wat er gebeurt als ze/we naar de wc gaan op het werk 😜
Ik ben wel heel benieuwd? Wat gebeurt er dan? Jullie hebben toch gewoon pauzes?
Ikigai schreef:
13-10-2018 15:44
Ik ben wel heel benieuwd? Wat gebeurt er dan? Jullie hebben toch gewoon pauzes?
wat denk jij dat er in de pauze gebeurt?

Ik heb lange vakanties, dus ik klaag niet hoor, in die vakantie heb ik alleen mijn eigen gezin te handelen, en bovendien denk ik dat ik dus heus wel een beetje kan vergelijken;)
Nu mijn kinderen allebei op school zitten is het makkelijker om te me-timen. Op mijn vrije dag doordeweeks ben ik best druk met het huishouden/boodschappen/vooruit koken/etc, maar er is ook wel altijd een uurtje om even te winkelen of een boek te lezen.
Toen mijn kinderen nog niet naar school gingen had ik een sportschool abonnement bij een sportschool met kinderopvang; ging ik eerst sporten, dan in de sauna en dan een shake drinken. Dat was trouwens niet goedkoop, dus ik weet niet of dat haalbaar voor je is (je zei dat er aan het eind vd maand niks overblijft qua geld).
Zou het zin hebben als je meer ging werken qua geld/rust in je hoofd/meer mogelijkheden om hulp in te huren?
Mevrouw75 schreef:
13-10-2018 15:49
wat denk jij dat er in de pauze gebeurt?

Ik heb lange vakanties, dus ik klaag niet hoor, in die vakantie heb ik alleen mijn eigen gezin te handelen, en bovendien denk ik dat ik dus heus wel een beetje kan vergelijken;)
De vakanties doorbrengen met je man en kinderen is totaal iets anders dan iedere dag, dag en nacht thuis zijn met je kinderen, terwijl je man weg is. Je hebt echt geen idee hè?

En wat ik denk dat er in de pauzes gebeurt? Naar de wc, boterhammetje eten, sigaretje roken, beetje roddelen over de burn out van collega Z en ongelukkige val van collega X op wintersport, nog een derde koffietje uit de smerige automaat en fris weer aan het werk.
Ikigai schreef:
13-10-2018 16:39
De vakanties doorbrengen met je man en kinderen is totaal iets anders dan iedere dag, dag en nacht thuis zijn met je kinderen, terwijl je man weg is. Je hebt echt geen idee hè?

En wat ik denk dat er in de pauzes gebeurt? Naar de wc, boterhammetje eten, sigaretje roken, beetje roddelen over de burn out van collega Z en ongelukkige val van collega X op wintersport, nog een derde koffietje uit de smerige automaat en fris weer aan het werk.
Waarom zou ik geen idee hebben? Ik weet hoe mijn eigen leven is. Jij hebt zelf geen idee, toch?

Ik vind jouw voorstelling van mijn pauzes wel amusant eigenlijk.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 17:50
6.75% gewijzigd
TS, ik zou bij jouw to do-lijstje ook de naam van je man achter sommige dingen zetten. Wij hebben thuis altijd werk en zorg helemaal gelijk verdeeld, maar huishouden en regeldingen waren toch lastig. Want idd zag man dat niet en hij is ook heel relaxed daarin. Maar we hebben de taken nu zo verdeeld dat hij bijvoorbeeld altijd de boodschappen doet, rijdt voor voetbalwedstrijden, de was opvouwt en in de kasten legt en op vaste dagen kookt. Dat zijn hele duidelijke klussen, die best veel tijd kosten, waardoor al mijn klussen ongeveer evenveel tijd kosten. En ik laat het dan dus ook echt aan hem over. Dus als de schone was een paar dagen in de kratten ligt en de kinderen zeuren om schone sokken, dan stuur ik ze naar pappa. En ja, dat gebeurt regelmatig. En nee, dat is helemaal geen ramp. Ik zorg wel dat ik zelf een paar cruciale dingen doe, die we echt niet kunnen vergeten. Zoals medicijnen bestellen, bijvoorbeel.
Pipo8888 schreef:
13-10-2018 17:30

als de schone was een paar dagen in de kratten ligt en de kinderen zeuren om schone sokken, dan stuur ik ze naar pappa.
Waarom naar papa en niet naar het krat met schone sokken?

Kunnen ze meteen de rest van de schone was die van hun is in hun eigen kast leggen.

Het huishouden is van iedereen toch?

(En dan natuurlijk niet mokken omdat het anders in de kast ligt dat wanneer je het zelf zou doen, maar daarvoor: zie de oefentips uit m'n vorige post).
Hoeveel routine zit er nu in je bezigheden, TO? Dit klinkt misschien tegenstrijdig, omdat je dan juist dingen gaat vastleggen die 'moeten', maar: zou het helpen om een soort schema te maken per dag, waar je ook inzet wat de taken van je man zijn, en waar je ook heel bewust lege me-time in zet?

Ik heb geen kinderen omdat ik dondersgoed weet dat ik wat jij nu schetst ook niet aan zou kunnen (het kan dus wel hoor, dat vantevoren weten!), maar ik denk dat die aanpak voor mij dan nog het beste zou werken. Wat vastigheid in de chaos, in plaats van dat alles in je hoofd rondzweeft.

Hoewel ik ook wel besef dat met kleine kinderen niet alles in voorspelbare schema's te gieten valt. Maar misschien geeft het je juist wat rust.
RégineFilange schreef:
13-10-2018 18:58
Hoeveel routine zit er nu in je bezigheden, TO? Dit klinkt misschien tegenstrijdig, omdat je dan juist dingen gaat vastleggen die 'moeten', maar: zou het helpen om een soort schema te maken per dag, waar je ook inzet wat de taken van je man zijn, en waar je ook heel bewust lege me-time in zet?

Ik heb geen kinderen omdat ik dondersgoed weet dat ik wat jij nu schetst ook niet aan zou kunnen (het kan dus wel hoor, dat vantevoren weten!), maar ik denk dat die aanpak voor mij dan nog het beste zou werken. Wat vastigheid in de chaos, in plaats van dat alles in je hoofd rondzweeft.

Hoewel ik ook wel besef dat met kleine kinderen niet alles in voorspelbare schema's te gieten valt. Maar misschien geeft het je juist wat rust.
Ik denk dat dit een hele goede tip is voor mensen zonder kids maar dat dit met jonge kinderen alleen maar voor meer stress zorgt. Altans, bij ons in het gezin zou dit echt niet werkbaar zijn.

Wel lijkt het me goed je me-time te plannen. Ondanks dat voor je gevoel het hele huis in elkaar stort en je kinderen wakker zijn en de boel bij elkaar krijsen ga je dan het huis uit. Wandelen is hierbij denk ik dan nog het beste, 30min een wandeling maken per dag kan zoveel ruimte in je hoofd geven.
Geen eigen kind wel stief die bij me woont. Tiener. En wat kleinere die er soms zijn.

Ik had hetzelfde als jij. Huilend bij mijn man want ik wilde zo graag rusten en wist niet meer waar ik t zoeken moest.
ik voelde me ook zo schuldig als ik ging zitten. Heb jij dat ook?

Hij heeft me zo geholpen hiermee. Hij dwingt me soms tot me tijd.
Ik zeg dan Ja maar ik moet nog de was of de hond of whatever. O ja zegt hij dan. Ik zal de was doen en de rest hoeft niet.
Wat zeg je nu! Hoeft niet? Maar!!! Ja schat er is geen maar. Hier zitten en daar is de afstandsbediening.

Misschien wil jou man je ook op die manier helpen?
Heb je iets leuks gedaan op deze prachtige dag?
Mevrouw75 schreef:
13-10-2018 16:51
Ik vind jouw voorstelling van mijn pauzes wel amusant eigenlijk.
Ik ook :rofl:
RégineFilange schreef:
13-10-2018 18:58

Ik heb geen kinderen omdat ik dondersgoed weet dat ik wat jij nu schetst ook niet aan zou kunnen (het kan dus wel hoor, dat vantevoren weten!)
Idem!
Mevrouw75 laat jezelf niet zo opnaaien.

Je weet wie het zegt ? :hihi:
Jeetje..nog bezig met je Me_time.
Ff geduld zeg.
Je wist het van te voren.
Volhouden. .je tijd komt nog wel.
flowery schreef:
13-10-2018 19:31
Geen eigen kind wel stief die bij me woont. Tiener. En wat kleinere die er soms zijn.

Ik had hetzelfde als jij. Huilend bij mijn man want ik wilde zo graag rusten en wist niet meer waar ik t zoeken moest.
ik voelde me ook zo schuldig als ik ging zitten. Heb jij dat ook?

Hij heeft me zo geholpen hiermee. Hij dwingt me soms tot me tijd.
Ik zeg dan Ja maar ik moet nog de was of de hond of whatever. O ja zegt hij dan. Ik zal de was doen en de rest hoeft niet.
Wat zeg je nu! Hoeft niet? Maar!!! Ja schat er is geen maar. Hier zitten en daar is de afstandsbediening.

Misschien wil jou man je ook op die manier helpen?
Ik snap ook niet dat haar man haar niet helpt, hij ziet dit toch ook?
Waarom aan een 2e kind begonnen als me-time en blijkbaar ook geld schaars is?
Dat zei ik ook al Redbulletje , ik merkte met 1 al dat me-time voorbij was.

No wat dat er een tweede komt.
Met een tweede kreeg ik (uiteindelijk) juist meer me-time, maar mijn kinderen konden dan ook heerlijk samen spelen. Vanaf dat de jongste ging lopen ongeveer.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven