Me-time? Wat is dat?

11-10-2018 20:29 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik worstel al enige tijd met een probleem. Het is druk momenteel, met het werk, de kinderen, huishouden etc. Ik kom bijna niet aan mezelf toe en als ik al een uur 'over' heb gaan er 10 dingen door mijn hoofd die ik zou kunnen/moeten doen of die nog moeten gebeuren. Conclusie: ik kan niet ontspannen. Een hobby vind ik lastig omdat ik niet echt meer weet wat ik nou leuk vind en wat je kunt doen als je weinig tijd hebt.
Iemand tips/ideeen? Ik hoor het graag.
Maak van "geen tijd" prioriteit.
Lavendel_Madelief schreef:
13-10-2018 20:41
Ik ook :rofl:
Lachwekkend idd. Provocerend bedoeld natuurlijk maar dat zijn we gewend ;)
TO lastig hoor, idd je moet toch echt leren om de boel af en toe de boel te laten. En spreek af met vriendinnen (ik heb mezelf dat ook aan moeten leren, maar nu is het ik ga vrijdag eten met vriendin die en die, succes!)
Bij ons is het vooral dat man veel avonden en nachten werkt. Hij is de ochtend er dan wel maar de drukke momenten thuis (eten koken, naar bed brengen) zijn vaak voor mij. Einde van de dag zijn de kinderen vaak moe/jengelig. En ik kan niet altijd zomaar oppas regelen voor de avonden en tja dat zijn toch de momenten dat je vooral afspreekt, dus die dingen moet ik supergoed plannen.

Uhm, en een klas vol (pre-)pubers (en een continurooster waar de leerkrachten buiten lopen) is idd niet veel ontspannender dan een dreumes en peuter thuis.
Dreamer schreef:
14-10-2018 11:31
Met een tweede kreeg ik (uiteindelijk) juist meer me-time, maar mijn kinderen konden dan ook heerlijk samen spelen. Vanaf dat de jongste ging lopen ongeveer.
Lijkt me lastiger er 2 onder te brengen bij 'n logeeradres dan 1. Als die ene naar n speeladres is ben je thuis ook lekker alleen. Als je er 2 hebt heb je altijd kans dat er eentje thuis speelt (al dan niet met vrienden). Dus alles bij elkaar veel minder rust/tijd voor jezelf.
redbulletje schreef:
14-10-2018 12:03
Lijkt me lastiger er 2 onder te brengen bij 'n logeeradres dan 1. Als die ene naar n speeladres is ben je thuis ook lekker alleen. Als je er 2 hebt heb je altijd kans dat er eentje thuis speelt (al dan niet met vrienden). Dus alles bij elkaar veel minder rust/tijd voor jezelf.
En dit alles maak je op uit je ruimschootse ervaring?
Toch grappig dat je altijd de les weet te lezen in topics over kinderen :rofl:
Sofietje1983 schreef:
14-10-2018 12:05
En dit alles maak je op uit je ruimschootse ervaring?
Toch grappig dat je altijd de les weet te lezen in topics over kinderen :rofl:
Dat heb ik hier al regelmatig moeders met 2 (of meer) kinderen zien schrijven dat ze twee lastiger ergens konden parkeren dan eentje.
redbulletje schreef:
14-10-2018 12:10
Dat heb ik hier al regelmatig moeders met 2 (of meer) kinderen zien schrijven dat ze twee lastiger ergens konden parkeren dan eentje.
Tja. Ik ken genoeg mensen met 2 kinderen inclusief mezelf. Totaal geen probleem om er 2 tegelijk te “parkeren”.
redbulletje schreef:

Mijn ouders namen mijn nichtjes er ook nog bij, zaten ze met 4 kleinkinderen, vonden ze gezellig :)

Maar jij vindt 1 kind al lastig, natuurlijk.

TO moet ook leren om met haar kinderen me-time te voelen. Niet eens te hebben, te voelen. Maar het zit meer in haar hoofd, dat er altijd wat moet. Juist met vriendjes over de vloer kun je ze uitstekend even met rust laten en wat voor jezelf doen
Later is nu
Perfectionistisch?
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
redbulletje schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat iemand niet wil oppassen op twee kinderen. Dat is nogal standaard immers.

Het probleem begint meestal pas bij 3 kinderen. Ik zou dat zelf ook te veel vinden.
Ikigai schreef:
14-10-2018 15:55
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat iemand niet wil oppassen op twee kinderen. Dat is nogal standaard immers.

Het probleem begint meestal pas bij 3 kinderen. Ik zou dat zelf ook te veel vinden.
:rofl:
CatherineTheGreat schreef:
14-10-2018 13:13
Perfectionistisch?
Zo te lezen is TO dat wel idd... Ik vond altijd van mezelf dat ik helemaal niet perfectionistisch was tot de bedrijfsarts tegen mij zei dat de grootste perfectionisten dat altijd juist zeggen en je het niet op alle vlakken hoeft te hebben. Mijn man lachte me nog net niet hardop uit toen ik zei dat ik mezelf geen perfectionist vond. De lat mag (moet misschien zelfs wel) echt wat lager TO!
Lieve allemaal,
hartelijk dank voor alle reacties!
We hebben hier thuis heel goed gesproken en willen iemand inhuren die hier af en toe komt poetsen, zodat mij al veel uit handen neemt.
Daarnaast verdelen we de taken naar rato de komende tijd. Alles dat ik tegenkom en waarvan ik denk: dat kan manlief ook prima doen voor/na werktijd worden zijn 'vaste taken'. Dan hoef ik daar niet meer naar om te kijken. Dit wordt dus binnenkort echt verdeeld. Klinkt super zakelijk maar dat is het niet hoor.
Verder binnenkort starten met de yoga, of een andere sport, vast moment per week.
En daarnaast vooral veeeel oefenen met dingen laten liggen soms. Of in ieder geval eerder voor mezelf kiezen. Heel hartelijk dank voor de reacties!! Soms helpt het dus om aan wildvreemden je verhaal te doen. :-D :-D
Liesje28 schreef:
14-10-2018 16:57
Lieve allemaal,
We hebben hier thuis heel goed gesproken en willen iemand inhuren die hier af en toe komt poetsen, zodat mij al veel uit handen neemt.
Daarnaast verdelen we de taken naar rato de komende tijd. Alles dat ik tegenkom en waarvan ik denk: dat kan manlief ook prima doen voor/na werktijd worden zijn 'vaste taken'. Dan hoef ik daar niet meer naar om te kijken. Dit wordt dus binnenkort echt verdeeld. Klinkt super zakelijk maar dat is het niet hoor.
Verder binnenkort starten met de yoga, of een andere sport, vast moment per week.
En daarnaast vooral veeeel oefenen met dingen laten liggen soms. Of in ieder geval eerder voor mezelf kiezen. Heel hartelijk dank voor de reacties!! Soms helpt het dus om aan wildvreemden je verhaal te doen. :-D :-D
Dat iets zakelijk is, of klinkt, hoeft helemaal niet erg te zijn. Wij hebben ook een verdeling gemaakt met de afspraak dat ik ergens niet op hoef te letten, maar de eerste keren gaat het qua huistaken bij mijn man altijd verkeerd (en dan zeker niet 'niet volgens mijn standaard') en dan moet ik hem daar op wijzen. supervervelend vind ik dat, maar anders komt er helemaal niks van terecht en zijn we binnen de kortste keren weer bij af. Dus ik denk dat je nog een tijd best scherp en zakelijke moet blijven.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 19:54
0.18% gewijzigd
Heel goed TO. Hopelijk voor jullie de oplossing. Een hulp in de huishouding is sowieso érg fijn!
Super goed TO! Niks mis met wat zakelijke afspraken onderling. Nu oefenen om de dingen die de poets en man doen ook echt los te laten...
Annelleke schreef:
14-10-2018 05:34
Ik snap ook niet dat haar man haar niet helpt, hij ziet dit toch ook?
Heel veel mannen zien het niet. Je moet ook aangeven dat je hulp nodig hebt.
Ook die lieverd van mij heeft heel specifieke opdrachten nodig anders word het niks.
Dus zeg ik; schat wil je de vuilniszak vervangen, wil je brood smeren of wil je even stofzuigen. Dan gebeurd het. Ik vind het prima. Hij is zo en hij doet het niet om mij te pesten. Hij wil me graag helpen maar ik moet een beetje duidelijk zijn.
Liesje28 schreef:
Lieve allemaal,
Wat goed! Succes!!
Liesje28 schreef:
Lieve allemaal,
Goed om te lezen, ga ook geregeld het gesprek met elkaar aan over dit onderwerp. Leer loslaten en leer ook te accepteren dat hij dingen anders doet dan jij. Dat anders is wellicht niet conform jouw standaard, maar laat het los.
Mevrouw75 schreef:
14-10-2018 17:53
Dat iets zakelijk is, of klinkt, hoeft helemaal niet erg te zijn. Wij hebben ook een verdeling gemaakt met de afspraak dat ik ergens niet op hoef te letten, maar de eerste keren gaat het qua huistaken bij mijn man altijd verkeerd (en dan zeker 'niet volgens mijn standaard') en dan moet ik hem daar op wijzen. supervervelend vind ik dat, maar anders komt er helemaal niks van terecht en zijn we binnen de kortste keren weer bij af. Dus ik denk dat je nog een tijd best scherp en zakelijke moet blijven.
Wat vervelend lijkt me dat, om in je eigen huis volgens iemand anders zijn standaard te moeten schoonmaken. Dan zou ik liever apart gaan wonen en mijn eigen huishouden voeren.
Ikigai schreef:
14-10-2018 19:28
Wat vervelend lijkt me dat, om in je eigen huis volgens iemand anders zijn standaard te moeten schoonmaken. Dan zou ik liever apart gaan wonen en mijn eigen huishouden voeren.
Het is ook niet alleen mijn huis natuurlijk, of alleen mijn mans huis, we wonen samen en beiden zullen ons daar prettig in moeten voelen.
Jemig Ikigai, moet je nu mevrouw75 hebben? Ik zie je alleen maar negatief op haar posts reageren.
Vervelend lijkt me dat, als je altijd de drang hebt jezelf zo te moeten bewijzen tegenover anderen.
x
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 19:53
0.00% gewijzigd
x
Mevrouw75 schreef:
14-10-2018 19:30
Het is ook niet alleen mijn huis natuurlijk, of alleen mijn mans huis, we wonen samen en beiden zullen ons daar prettig in moeten voelen.
Jawel maar hij 'moet' het huishouden oppakken naar jouw standaard, dat is nogal dwingend. Waarom zou zijn manier niet (ook) goed kunnen zijn? Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Even omdenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven