Me-time? Wat is dat?
donderdag 11 oktober 2018 om 20:29
Ik ben moeder van twee jonge kinderen en ik worstel al enige tijd met een probleem. Het is druk momenteel, met het werk, de kinderen, huishouden etc. Ik kom bijna niet aan mezelf toe en als ik al een uur 'over' heb gaan er 10 dingen door mijn hoofd die ik zou kunnen/moeten doen of die nog moeten gebeuren. Conclusie: ik kan niet ontspannen. Een hobby vind ik lastig omdat ik niet echt meer weet wat ik nou leuk vind en wat je kunt doen als je weinig tijd hebt.
Iemand tips/ideeen? Ik hoor het graag.
Iemand tips/ideeen? Ik hoor het graag.
zondag 14 oktober 2018 om 19:58
Ik heb mijn stukkie gewijzigd, er stond een 'niet' te weinig.
Dus de dingen die verkeerd gaan, heeft niks met mijn standaard te maken, wel met wennen aan de nieuwe situatie.
Mijn standaard is heel laag hoor, zeker in vergelijking met wat ik hier nogal eens lees.
zondag 14 oktober 2018 om 20:27
En Ikigai wil alleen maar haar ideeen hier doordrukken, want her way is the only way.
Zelfs in verkapte topics over zogenaamd advies over borstvoeding eindigt het weer in “langvoeden” is nergens goed voor. Zucht, diepe zucht. Gelukkig lijk jij, mevrouw75, me niet iemand die het zich aantrekt. Maar ik vind jou altijd heel fijn en rustig en relativerend om te lezen, jammer dat een persoon als Ikigai er dan zo bovenop zit.
Zelfs in verkapte topics over zogenaamd advies over borstvoeding eindigt het weer in “langvoeden” is nergens goed voor. Zucht, diepe zucht. Gelukkig lijk jij, mevrouw75, me niet iemand die het zich aantrekt. Maar ik vind jou altijd heel fijn en rustig en relativerend om te lezen, jammer dat een persoon als Ikigai er dan zo bovenop zit.
zondag 14 oktober 2018 om 20:33
Ha, Thanks for the compliment!Sofietje1983 schreef: ↑14-10-2018 20:27En Ikigai wil alleen maar haar ideeen hier doordrukken, want her way is the only way.
Ps, ik ben ook wel wat gewend hoor
zondag 14 oktober 2018 om 21:06
Ik snap het wel. ‘Mijn’ manier van opruimen is eigenlijk ook gewoon geen opruimen. Dus dat doe ik, met wat gemopper en gezucht, op de manier van mijn man.
Omdat ik zelf eigenlijk stiekem ook wel weet dat dingen verplaatsen en wegmoffelen geen opruimen is.
Daar hoeft man niet voor om te denken. Soms heb ik even een schop onder mijn hol nodig. Al dan niet van mezelf.
zondag 14 oktober 2018 om 21:55
Is het voor jou ook niet handiger om iemand in te huren?
Weet je dat je mannen beter kunt prijzen ipv 'erop wijzen' dan doen ze het met enthousiasme... Aard van het beestje.
Overigens, als ik altijd alleen maar kritiek kreeg, zou ik denken:
doe het lekker zelf! Maar dat ben ik.
Want waarom moet het eigenlijk per se op jouw manier? Of bedoel je meer dat hij ECHT niet schoon is of zo?
catherinethegreat wijzigde dit bericht op 14-10-2018 21:58
Reden: grammatica
Reden: grammatica
8.18% gewijzigd
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
zondag 14 oktober 2018 om 22:25
Ik bedoel meer: vergeten te koken als we het hebben afgesproken. En ECHT niet schoon als in: we hebben wassen en stofzuigen maar omgewisseld qua taken omdat ik geen schoon ondergoed meer had om naar mijn werk te gaan.CatherineTheGreat schreef: ↑14-10-2018 21:55Is het voor jou ook niet handiger om iemand in te huren?
Weet je dat je mannen beter kunt prijzen ipv 'erop wijzen' dan doen ze het met enthousiasme... Aard van het beestje.
Overigens, als ik altijd alleen maar kritiek kreeg, zou ik denken:
doe het lekker zelf! Maar dat ben ik.
Want waarom moet het eigenlijk per se op jouw manier? Of bedoel je meer dat hij ECHT niet schoon is of zo?
Dus hóe hij stofzuigt interesseert me niet, wel dat het uiteindelijk wel gedaan wordt en dan op een redelijke termijn, en dan geef ik een voorzet (ik hou het 2 weken uit).
En het is in het begin zo hè, dat ik moet porren. Dingen zijn behoorlijk veranderd de afgelopen tijd.
zondag 14 oktober 2018 om 22:53
Huh? Ik voel me niet aangevallen ofzo hoor, ik beantwoord gewoon de vragen.Gekopbloemen schreef: ↑14-10-2018 22:38Mevrouw75 nogmaals waarom reageer je er steeds op ? Sta er toch huizenhoog boven !![]()
Sommige insinuaties laat ik langs me heen gaan, maar ik kan best antwoorden op zaken. CatharinatheGreat is ook niet aan het zuigen geloof ik.
maandag 15 oktober 2018 om 08:27
Oke, dat is voor mij duidelijker. Dank je voor je reactie.Mevrouw75 schreef: ↑14-10-2018 22:25Ik bedoel meer: vergeten te koken als we het hebben afgesproken. En ECHT niet schoon als in: we hebben wassen en stofzuigen maar omgewisseld qua taken omdat ik geen schoon ondergoed meer had om naar mijn werk te gaan.
Dus hóe hij stofzuigt interesseert me niet, wel dat het uiteindelijk wel gedaan wordt en dan op een redelijke termijn, en dan geef ik een voorzet (ik hou het 2 weken uit).
En het is in het begin zo hè, dat ik moet porren. Dingen zijn behoorlijk veranderd de afgelopen tijd.
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
maandag 15 oktober 2018 om 09:42
Ik doe het ook een stuk beter op regelmatig me-time. En dat 'eis' ik dan ook gewoon op voor mezelf. Hoewel eisen klinkt alsof mijn man er moeite mee zou hebben. Integendeel. Hij heeft inmiddels ook wel door dat ik een stuk gezelliger ben als ik wat tijd voor mezelf heb gehad of in het vooruitzicht heb...
Sterker nog hij stuurt mij nu bijna dagelijks een link door met een interessante aanbieding om zelf (alleen dus) een paar dagen weg te gaan. Hij gunt me dat en ik hem natuurlijk ook.
Verder werkt me-time bij mij vooral als ik daarvoor de deur uitga. Hoewel ik heerlijk vind om een paar uur in bad te weken, werkt het toch beter voor mij als ik weg ga. Dan zie ik dus ook niet wat er misschien nog gedaan zou moeten worden en zijn er ook geen gezinsleden die wat van me willen.
Mijn tip zou dus zijn om op zoek te gaan naar iets dat je leuk vindt om te doen buitenshuis. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, fotograferen, sporten, uit eten, borrelen met vriendinnen, een cursus of workshop volgen, etc...
Sterker nog hij stuurt mij nu bijna dagelijks een link door met een interessante aanbieding om zelf (alleen dus) een paar dagen weg te gaan. Hij gunt me dat en ik hem natuurlijk ook.
Verder werkt me-time bij mij vooral als ik daarvoor de deur uitga. Hoewel ik heerlijk vind om een paar uur in bad te weken, werkt het toch beter voor mij als ik weg ga. Dan zie ik dus ook niet wat er misschien nog gedaan zou moeten worden en zijn er ook geen gezinsleden die wat van me willen.
Mijn tip zou dus zijn om op zoek te gaan naar iets dat je leuk vindt om te doen buitenshuis. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, fotograferen, sporten, uit eten, borrelen met vriendinnen, een cursus of workshop volgen, etc...
maandag 15 oktober 2018 om 10:04
Welke term je eraan hangt maakt uiteindelijk natuurlijk helemaal niet uit. Dat jij het snobistisch 'een moderne, en ietwat huppelkutterige term voor vrouwen' noemt, moet je natuurlijk helemaal zelf weten, ik hang dan wel weer een label aan jou.
Het gaat trouwens helemaal niet over even alleen willen zijn, want een behoorlijk aantal noemt sporten, met vriendinnen uit ook als me-time, en dat is verre van alleen natuurlijk.
maandag 15 oktober 2018 om 10:09
Vrouwen hangen er graag het labeltje 'me-time' aan, omdat vrouwen itt mannen vaak geen hobby's hebben.
Van die hobby's die elke week terugkomen en door man (en zijn gezin) als zeer vanzelfsprekend worden gevonden, dat hij daar de tijd voor neemt (naar zijn favoriete FC, muziek maken, wielrennen, vissen etc). Vrouwen hebben vaak hobby's die zich thuis afspelen, en waar je dus de kinderen bij kunt vermaken.
Maar juist even los van gezin & kinderen is zo lekker, dan moet je dat dus op een andere manier regelen.
Van die hobby's die elke week terugkomen en door man (en zijn gezin) als zeer vanzelfsprekend worden gevonden, dat hij daar de tijd voor neemt (naar zijn favoriete FC, muziek maken, wielrennen, vissen etc). Vrouwen hebben vaak hobby's die zich thuis afspelen, en waar je dus de kinderen bij kunt vermaken.
Maar juist even los van gezin & kinderen is zo lekker, dan moet je dat dus op een andere manier regelen.
maandag 15 oktober 2018 om 10:25
Met kinderen van deze leeftijd is het gewoon zo dat het druk is en dat je veel met ze bezig bent. Mijn kinderen gaan inmiddels beiden naar de basisschool en ik heb echt zoveel tijd voor mezelf. Ik werk 20 uur en op mijn vrije dagen doe ik huishouden/boodschappen etc, maar ook tijd zat voor het forum
, hardlopen, wandelen, naar de stad gaan etc. 's Avonds liggen ze om 20 uur beiden in bed en hebben man en ik de hele avond voor onszelf. Op deze leeftijd spelen ze ook heel makkelijk zelf, gaan naar de speeltuin of spelen bij een vriendje. Ik vind het echt zoveel makkelijker nu dan met een 1 jarige. Heb overigens wel een man die ook heel veel doet, ook al werkt ie 5 dagen. Maar kan me verder eerlijk gezegd al niet meer zo goed herinneren hoe druk ik was met een 1-3 jarige. Nog een jaar en 1 kind zit op de basisschool. Dan zal het al zoveel makkelijker gaan. Andere kind naar de psz?
maandag 15 oktober 2018 om 11:18
Wat een aardige reactie
Klopt dat het vooral door vrouwen gebruikt worden. Mannen gingen van oudsher altijd al 'gewoon' 2-3x per week sporten of een pilsje pakken met wat vrienden. Bij veel vrouwen gaat dat minder vanzelf, omdat er altijd verteld en geloofd is, dat vrouwen helemaal blij worden van 100% gaan voor huishouden en kinderen. Zo is thuis zijn voor de vrouw altijd me-time, maar wordt dat vreemd genoeg door veel vrouwen niet als zodanig ervaren,
Later is nu
maandag 15 oktober 2018 om 11:20
lilalinda schreef: ↑15-10-2018 10:09Vrouwen hangen er graag het labeltje 'me-time' aan, omdat vrouwen itt mannen vaak geen hobby's hebben.
Toen ik zwanger was ging ik bij een hobbyclub. Toevallig kwam dat zo uit. Jarenlang bleef ik lid van die club, vervulde zelfs een bestuursfunctie. Werd wel eens scheef aangekeken door mannen, dat ik niet zoveel geld en tijd in deze hobby kon steken als zij deden. En toen werden een aantal mannen vader. En ineens stopten ze met die club. Geen tijd en geen geld, waren de redenen. Bijzonder vond ik dat.
Later is nu
maandag 15 oktober 2018 om 15:20
Ik begrijp dat jij je niet aangevallen voelt.
Ik vind het alleen maar knap hoe je zo rustig blijft en niet geïrriteerd raakt.
Zelf zou ik er allang klaar mee geweest zijn en nergens op reageren, vandaar.
maandag 15 oktober 2018 om 16:45
Dit klinkt mij als muziek in de orentulpje21 schreef: ↑15-10-2018 10:25Met kinderen van deze leeftijd is het gewoon zo dat het druk is en dat je veel met ze bezig bent. Mijn kinderen gaan inmiddels beiden naar de basisschool en ik heb echt zoveel tijd voor mezelf. Ik werk 20 uur en op mijn vrije dagen doe ik huishouden/boodschappen etc, maar ook tijd zat voor het forum, hardlopen, wandelen, naar de stad gaan etc. 's Avonds liggen ze om 20 uur beiden in bed en hebben man en ik de hele avond voor onszelf. Op deze leeftijd spelen ze ook heel makkelijk zelf, gaan naar de speeltuin of spelen bij een vriendje. Ik vind het echt zoveel makkelijker nu dan met een 1 jarige. Heb overigens wel een man die ook heel veel doet, ook al werkt ie 5 dagen. Maar kan me verder eerlijk gezegd al niet meer zo goed herinneren hoe druk ik was met een 1-3 jarige. Nog een jaar en 1 kind zit op de basisschool. Dan zal het al zoveel makkelijker gaan. Andere kind naar de psz?
Ik neem genoeg tijd voor mezelf, maar omdat dit niet zo geaccepteerd is voor een moeder, voelt het toch altijd wat ongemakkelijk. Het lijkt me heerlijk als het wat meer vanzelfsprekend is dat je tijd hebt voor jezelf, zonder dat je daar altijd iets voor moet regelen, of je het gevoel hebt dat je eigenlijk ergens anders nodig bent.
Ik zie ook dat mannen dit veel gemakkelijker doen en dat de omgeving dit van mannen veel meer accepteert. De feminist in mij pakt om die reden haar welverdiende me-time, maar ergens blijft er iets knagen. Zou dat dan toch een soort belasting zijn van tegen de verwachtingen ingaan?