WhatsApp veilig of niet

22-10-2018 16:07 154 berichten
Ik hoorde vandaag van iemand dat WhatsApp verre van veilig is.
Dat als een kwaadwillend en slim persoon , je zo kan hacken.
En dat sms het veiligst is , dat kan niet gekraakt worden
Nu stuur ik niet snel iets privacy gevoelig naar andere , maar het voelt nu.toch anders.
Nu ik dit gehoord heb.

Hoe staan jullie hierin ?

Gebruik je wel of geen WhatsApp , waarom wel of juist niet.

Sms je liever ? En waarom ?
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
22-10-2018 19:38
Jij bent vast heel jong.
Het hele begrip privacy zegt jou niks, denk ik. Alle gegevens worden door Google, fb en dus ook WA aan elkaar gekoppeld en samen levert dat een vrij exact beeld op van wie jij bent, waar je mee bezig bent, waar je uithangt en met wie je contact hebt.
En iedereen mag die gegevens kopen.
En dan?
Dan krijg je misschien een coca cola reclame omdat je in de database zit van twijfelende pepsidrinkers.
impala schreef:
22-10-2018 20:08
Gelukkig waren er in de jaren 30/40 genoeg mensen die zich zorgen maakten over Hitler en zijn activiteiten.
Hielp dat?
Of bleef hitler doorgaan met penisvergrotingen spammen?
Whatsinaname1988 schreef:
22-10-2018 19:56
Hij had een exacte kopie van mijn whatsapp in zijn telefoon en verder niks van wat er op mijn telefoon stond. Niks versleuteld, hij heeft het via een app gedaan.
He bah , ik vind dit nogal wat.
Heb niks te verbergen..maar het zet je toch wel aan t denken..dat je beter helemaal niks persoonlijks kan appe aan iemand.
Het zal je maar gebeuren , dat er bijvoorbeeld iemand in je omgeving is die nieuwgierig of iets is...en van alles achter je rug om gaat checken.
Vind het iig geen prettig idee.
miekemv schreef:
22-10-2018 20:01
Ik heb geen abonnement voor mijn telefoon. Niet gepersonaliseerd dus. Zou dat helpen?
Dat is een goede vraag , zou 't echter niet weten.
impala schreef:
22-10-2018 20:08
Gelukkig waren er in de jaren 30/40 genoeg mensen die zich zorgen maakten over Hitler en zijn activiteiten.

Hitler had ook geen WA en FB nodig. Je draaft door. Succes ermee.
.
JollyRider schreef:
22-10-2018 19:55
De enige waar ik me druk over maak is de politie, en geloof me, die hebben geen enkele moeite met sms
Alleen met toestemming van de rechter. (en geloof me: in mijn vorige baan leefde ik van de verkoop van de benodigde spullenboel)
Anoniem262821034 schreef:
22-10-2018 20:22
Het gaat om het registreren van profielen van mensen. Dat gebeurde toen ook (godsdienst) en daar heeft deze man handig gebruik van gemaakt. Hij hoefde het lijstje maar af te gaan. Nee die lijst is nooit opgesteld met dit doel. Maar hij werd er wel voor misbruikt.
.
impala schreef:
22-10-2018 19:52
Nee.
Maar de hele ontwikkeling baart mij wel grote zorgen ja. En ook dat veel mensen zich er helemaal geen zorgen over maken..
Mooi gezegd! Hier ook Grote Zorgen (maar daar heb ik in een ander topic al e.e.a. over gezegd - n.a.v. de slimme meter)
Sara9876 schreef:
22-10-2018 22:44
Alleen met toestemming van de rechter. (en geloof me: in mijn vorige baan leefde ik van de verkoop van de benodigde spullenboel)
Die toestemming wordt in Nederland extreem makkelijk verleend
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Anoniem262821034 schreef:
22-10-2018 20:22
Wat probeer je nu te bereiken? Dat degene op wie je reageert van gedachte verandert? Want dan zul je toch met argumenten moeten komen en niet met vage one-liners zonder inhoud.
impala schreef:
22-10-2018 22:59
Het gaat om het registreren van profielen van mensen. Dat gebeurde toen ook (godsdienst) en daar heeft deze man handig gebruik van gemaakt. Hij hoefde het lijstje maar af te gaan. Nee die lijst is nooit opgesteld met dit doel. Maar hij werd er wel voor misbruikt.
Eens.
Nu worden die gegevens over het algemeen gebruikt om een zo gedetailleerd mogelijk advertentieprofiel op te stellen. En dat gaat verder dan man/vrouw, woonplaats ed. In de (nabije) toekomst wil men personal pricing toe gaan passen. Dus als jij iets koopt, kan het zijn dat dit een paar euro goedkoper is, dan wanneer je partner kijkt, wetende (op basis van je profiel) dat daardoor de prijs voor jou net laag genoeg is om het item wel aan te schaffen. Nu lijkt dit science-fiction, maar worden touroperators/ticketverkopers niet van hetzelfde beschuldigd? Elke keer dat jij naar een bepaalde vlucht kijkt, is deze net iets duurder was. Tot je op een andere computer zit of de cookies verwijderd?
Facebook is feitelijk niet meer dan een bedrijf dat een heel precies profiel van je op kan stellen en dit op het eigen platform ook inzet om gepersonaliseerde advertenties/gesponsorde pagina's te laten zien. Andere bedrijven betalen hier goud geld voor! Was het niet de ING (of zo) die een aantal jaar geleden je bankgegevens wilden gebruiken om je gepersonaliseerde reclame aan te bieden? En zo zijn er wel meer. Het levert gewoon heel veel geld op, dus men wil zoveel mogelijk informatie.

Ik ben mij er heus van bewust dat privacy een illusie is, maar ik realiseer mij wel dat zo'n profiel een risico kan zijn. Los van de kwaadwillende mensen, kan het ook per ongeluk verkeerd gaan. Doordat de verkeerde informatie aan elkaar wordt geknoopt of doordat oude informatie wordt gebruikt.
Een tijdje geleden las ik over een man die naar de VS reisde. Bij de douane daar werd hij uit de rij gepikt en flink ondervraagd over waar hij vandaan kwam en wat hij kwam doen. Ook eenmaal in zijn hotel, kreeg hij nogmaals bezoek van de politie. Wat bleek de man had via het internet een ticket gekocht. Maar zijn Europese provider had een range ip-adressen overgenomen van een ander bedrijf uit Algarije (Albanië zoiets). Omdat deze adressen nog niet naar overgeschreven waren, leek het of de man vanuit dat land een ticket naar de VS had gekocht, maar wel via Europa reisde.

Ik vind privacy wel belangrijk, niet dat ik iets te verbergen heb, maar men hoeft niet zoveel van mij te weten. Want ze weten nooit alles, waardoor het risico op fouten gewoon reëel is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Voor iedereen die niets te verbergen heeft: ga dan naakt lopen en in een glazen huis wonen zonder gordijnen en sloten. Of post hier alvast wat naaktfotos met je bankgegevens. Bvd!
dianaf schreef:
23-10-2018 08:34
Los van de kwaadwillende mensen, kan het ook per ongeluk verkeerd gaan. Doordat de verkeerde informatie aan elkaar wordt geknoopt of doordat oude informatie wordt gebruikt.
Een tijdje geleden las ik over een man die naar de VS reisde. Bij de douane daar werd hij uit de rij gepikt en flink ondervraagd over waar hij vandaan kwam en wat hij kwam doen. Ook eenmaal in zijn hotel, kreeg hij nogmaals bezoek van de politie. Wat bleek de man had via het internet een ticket gekocht. Maar zijn Europese provider had een range ip-adressen overgenomen van een ander bedrijf uit Algarije (Albanië zoiets). Omdat deze adressen nog niet naar overgeschreven waren, leek het of de man vanuit dat land een ticket naar de VS had gekocht, maar wel via Europa reisde.

Ik vind privacy wel belangrijk, niet dat ik iets te verbergen heb, maar men hoeft niet zoveel van mij te weten. Want ze weten nooit alles, waardoor het risico op fouten gewoon reëel is.
Dit ja. Het hoeven ook niet perse fouten te zijn, waar jij de dupe van wordt. Maar juist de bedoeling.
Krijg je opeens geen aanvullende verzekering meer. Of alleen tegen hoge kosten omdat men op basis van je internetgedrag heeft geconcludeerd dat je rookt. Of obees bent.
Krijg je geen visum voor de VS omdat je wel eens googelt op bomgordel, gewoon uit nieuwgierigheid. Of omdat je Alex Jones volgt.
Wat me dan weer op een ander gevaar brengt. We zijn zo afhankelijk van internet, dat het echt zware gevolgen heeft als je ervan uitgesloten wordt.
Het is nu al zo ver dat dat dus gebeurt. Dat de techbedrijven gaan bepalen wie gehoord mag worden, en wie niet. En techbedrijven zijn weer afhankelijk van overheden. Google gaat nu al heel ver (met censureren), om de Chinese overheid terwille te zijn.
impala wijzigde dit bericht op 23-10-2018 10:35
8.55% gewijzigd
.
impala schreef:
23-10-2018 10:26
Dit ja. Het hoeven ook niet perse fouten te zijn, waar jij de dupe van wordt. Maar juist de bedoeling.
Krijg je opeens geen aanvullende verzekering meer. Of alleen tegen hoge kosten omdat men op basis van je internetgedrag heeft geconcludeerd dat je rookt. Of obees bent.
Krijg je geen visum voor de VS omdat je wel eens googelt op bomgordel, gewoon uit nieuwgierigheid. Of omdat je Alex Jones volgt. Wat me dan weer op een ander gevaar brengt. We zijn zo afhankelijk van internet, dat het echt zware gevolgen heeft als je ervan uitgesloten wordt.
Het is nu al zo ver dat dat dus gebeurt. Dat de techbedrijven gaan bepalen wie gehoord mag worden, en wie niet.
Chinese toestanden...
Black Mirror anyone?
Hier wordt je Marktplaats gedrag bv ook gescand door politie en UWV...
Magister schreef:
23-10-2018 10:34
Chinese toestanden...
Black Mirror anyone?
Ja, het gaat nú al veel verder dan mensen beseffen.
Hier worden op straat alleen nog kentekens random gefotografeerd en bekeken door de belastingdienst. In China zijn dat al gezichten, die gescand worden.
impala wijzigde dit bericht op 23-10-2018 10:42
23.94% gewijzigd
.
impala schreef:
23-10-2018 10:26
Krijg je geen visum voor de VS omdat je wel eens googelt op bomgordel, gewoon uit nieuwgierigheid. Of omdat je Alex Jones volgt.
Wat me dan weer op een ander gevaar brengt. We zijn zo afhankelijk van internet, dat het echt zware gevolgen heeft als je ervan uitgesloten wordt.
Het is nu al zo ver dat dat dus gebeurt. Dat de techbedrijven gaan bepalen wie gehoord mag worden, en wie niet. En techbedrijven zijn weer afhankelijk van overheden. Google gaat nu al heel ver (met censureren), om de Chinese overheid terwille te zijn.

Idd. Er zijn toch al autoverzekeringen waarbij je extra korting krijgt als je veilig rijdt (naast de korting die je krijgt voor schadevrij rijden)? En dat gedrag monitoren ze dan middels een app of apparaat in je auto. Nu ben je waarschijnlijk nog een uitzondering als je dat doet, het is niet onwaarschijnlijk dat dit standaard wordt over een aantal jaar. Dan weet de verzekeraar altijd waar je (auto) is geweest. Maar gelukkig heb je niets te verbergen.

Heb je trouwens het boek De Cirkel van David Eggers gelezen. (Het boek en niet de film!) Ik vond het wel interessant wat het met een maatschappij doet als alles transparant wordt. (En privacy is misdadig want je hebt iets te verbergen en zo.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-10-2018 10:37
Idd. Er zijn toch al autoverzekeringen waarbij je extra korting krijgt als je veilig rijdt (naast de korting die je krijgt voor schadevrij rijden)? En dat gedrag monitoren ze dan middels een app of apparaat in je auto. Nu ben je waarschijnlijk nog een uitzondering als je dat doet, het is niet onwaarschijnlijk dat dit standaard wordt over een aantal jaar. Dan weet de verzekeraar altijd waar je (auto) is geweest. Maar gelukkig heb je niets te verbergen.

Heb je trouwens het boek De Cirkel van David Eggers gelezen. (Het boek en niet de film!) Ik vond het wel interessant wat het met een maatschappij doet als alles transparant wordt. (En privacy is misdadig want je hebt iets te verbergen en zo.)
Ja dat boek heb ik zeker gelezen. Dikke aanrader. Veel van wat daarin geschetst wordt, is nu in China al werkelijkheid.
Dit boek/onderwerp zou verplichte kost moeten zijn op scholen. Dat mensen eens gaan snappen wat het betekent als iedereen wirdt gedwongen zich te laten volgen. En dat je dan automatisch verdacht bent, als je daar geen trek in hebt.
impala wijzigde dit bericht op 23-10-2018 10:53
8.18% gewijzigd
.
Beetje if topic naar wel significant. In deze Blackmirror aflevering, is iedereen constant bezig iedereen te beoordelen middels een scanner op de telefoon. Met een hoog gemiddelde heb je privileges, meer vrienden (want die worden ook hoger beoordeeld als ze met een topper omgaan) etc. In de volgende scene komt hoofdpersoon iets onder het gemiddelde door eoa jaloerse kennis ofzo. Wat dat voor gevolgen heeft.... (allemaal fantasie of...?)
https://m.youtube.com/watch?v=YrpK90bHO2U
Magister schreef:
23-10-2018 10:46
Beetje if topic naar wel significant. In deze Blackmirror aflevering, is iedereen constant bezig iedereen te beoordelen middels een scanner op de telefoon. Met een hoog gemiddelde heb je privileges, meer vrienden (want die worden ook hoger beoordeeld als ze met een topper omgaan) etc. In de volgende scene komt hoofdpersoon iets onder het gemiddelde door eoa jaloerse kennis ofzo. Wat dat voor gevolgen heeft.... (allemaal fantasie of...?)
https://m.youtube.com/watch?v=YrpK90bHO2U
In china werkt dat al zo. Dat sociale waarderingssysteem. Het is een werelduitvinding, voor dictators en totalitaire regimes. Alles wat afwijkt van de kudde wordt vanzelf gecorrigeerd. Heb je geen geheime dienst meer nodig.
.
Magister schreef:
23-10-2018 10:34
Chinese toestanden...
Black Mirror anyone?
Alleen als daar aanleiding toe is. Er is bij lange na niet genoeg mankracht om data te verzamelen en te controleren door de politie en zeker niet door het UWV, die dat overigens uitbesteedt.
Waarschijnlijk gaat het inderdaad steeds verder. Een oud-collega heeft bijvoorbeeld 10 weken in een revalidatiecentrum gezeten maar drinkt en rookt gewoon vrolijk door. Betaalt alles met pin. Dus als de 'geprivatiseerde' zorgverzekeraar straks bankgegevens opvraagt, lijkt mij dat men alle gemaakte kosten terug kan vorderen?

Al die waarschuwingen voor zgn. nepnieuws vind ik ook zo vreemd: die komen van de overheid. Maar dat soort berichten schijnen vooral via Facebook e.d. verspreid te worden.
En waar verwijst de overheid / gemeente / vuilverwerkingsbedrijf naar? "Als u snel antwoord wilt, stel dan uw vraag via Facebook of Twitter"?

Maar ja, Nederlanders zijn een slaafs volk: schijnt koploper te zijn in Europa met electronisch betalen. Elders is de bevolking verstandiger wat dat betreft.

Afijn, het levert lekker veel overheidsinkomsten werkgelegenheid op, dat met zijn allen elkaar (betaald) van de straat houden. Want we hebben het er maar druk mee en wij zouden allemaal 'gemak' willen en 'gestuurd' willen worden.
lise1985 schreef:
23-10-2018 11:02
Alleen als daar aanleiding toe is. Er is bij lange na niet genoeg mankracht om data te verzamelen en te controleren door de politie en zeker niet door het UWV, die dat overigens uitbesteedt.
Nu gaat dat mss nog met de hand. Maar als je dat automatiseert is mankracht geen probleem. Het erkennen en het herstellen van fouten in het systeem daarentegen juist wel. Want de computers bepaalt.
impala wijzigde dit bericht op 23-10-2018 11:18
13.06% gewijzigd
.
impala schreef:
23-10-2018 11:13
Nu gaat dat mss nog met de hand. Maar als je dat automatiseert is mankracht geen probleem.
Het verzamelen kan al geautomatiseerd gebeuren, maar het verwerken ervan en er consequenties aan verbinden blijft menselijk werk.
Het UWV maakt mensen goed bang door duidelijk te vermelden dat er gecontroleerd kan worden. Dat gebeurt echter alleen maar als ze daar aanleiding toe zien, bijvoorbeeld als ze vermoeden dat je fraudeert.
Gebruna schreef:
23-10-2018 11:11
Waarschijnlijk gaat het inderdaad steeds verder. Een oud-collega heeft bijvoorbeeld 10 weken in een revalidatiecentrum gezeten maar drinkt en rookt gewoon vrolijk door. Betaalt alles met pin. Dus als de 'geprivatiseerde' zorgverzekeraar straks bankgegevens opvraagt, lijkt mij dat men alle gemaakte kosten terug kan vorderen?

Al die waarschuwingen voor zgn. nepnieuws vind ik ook zo vreemd: die komen van de overheid. Maar dat soort berichten schijnen vooral via Facebook e.d. verspreid te worden.
En waar verwijst de overheid / gemeente / vuilverwerkingsbedrijf naar? "Als u snel antwoord wilt, stel dan uw vraag via Facebook of Twitter"?

Maar ja, Nederlanders zijn een slaafs volk: schijnt koploper te zijn in Europa met electronisch betalen. Elders is de bevolking verstandiger wat dat betreft.

Afijn, het levert lekker veel overheidsinkomsten werkgelegenheid op, dat met zijn allen elkaar (betaald) van de straat houden. Want we hebben het er maar druk mee en wij zouden allemaal 'gemak' willen en 'gestuurd' willen worden.

Dat is nu eenmaal mens eigen en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
lise1985 schreef:
23-10-2018 11:14
Het verzamelen kan al geautomatiseerd gebeuren, maar het verwerken ervan en er consequenties aan verbinden blijft menselijk werk.
Het UWV maakt mensen goed bang door duidelijk te vermelden dat er gecontroleerd kan worden. Dat gebeurt echter alleen maar als ze daar aanleiding toe zien, bijvoorbeeld als ze vermoeden dat je fraudeert.
Nee hoor dat blijft geen mensenwerk
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven