Diagnostiseren?
dinsdag 30 oktober 2018 om 20:32
Mijn zoon van 10 is een jongen met een gebruiksaanwijzing. Hij is heel lief en erg gevoelig. Ook is hij erg druk in zijn gedrag, zoekt vaak grenzen en strijd op. Kijkt hoeveel hij voor elkaar krijgt. We moeten dus heel consequent met hem omgaan. Zijn broers zijn veel rustiger en “makkelijker”
Hij was heel ongelukkig op zijn school waar hij zich erg verveelde en sociaal buiten de boot viel. School heeft hem niet kunnen helpen. We hebben besloten hem naar een andere school te laten gaan en sindsdien gaat t een heel stuk beter met hem! Hij krijgt uitdaging en vindt veel meer aansluiting met zijn schoolgenoten, zo ontzettend fijn hem weer gelukkig te zien!!
Maar we merken dat hij thuis nog steeds onrust heeft, druk is, grenzen opzoekt, zijn broers uitdaagt etc. Hij voelt zich het fijnst alleen op zijn kamer en is daar ook erg vaak.
Ons gezin is heel hecht en harmonieus. Beneden samen zijn vind hij ook fijn, maar omdat hij zo druk is, reageren zijn broers en ook wij soms best mopperig op hem.
Hij zegt zelf ook last te hebben van zijn drukte.
We hebben heel lang getwijfeld om hem te laten testen op bijv ADHD. Toch bang dat hij evt last gaat krijgen van deze evt diagnose.
Maar als we weten dat hij bijvoorbeeld ADHD heeft, dan kan hij goed begeleid worden, dat zien we aan een familielid die ook ADHD heeft. Vooral zodat hij goed voorbereid wordt op t voorgezet onderwijs over 1,5 jaar.
Hebben jullie voordelen en nadelen van een diagnose laten stellen?
Hij was heel ongelukkig op zijn school waar hij zich erg verveelde en sociaal buiten de boot viel. School heeft hem niet kunnen helpen. We hebben besloten hem naar een andere school te laten gaan en sindsdien gaat t een heel stuk beter met hem! Hij krijgt uitdaging en vindt veel meer aansluiting met zijn schoolgenoten, zo ontzettend fijn hem weer gelukkig te zien!!
Maar we merken dat hij thuis nog steeds onrust heeft, druk is, grenzen opzoekt, zijn broers uitdaagt etc. Hij voelt zich het fijnst alleen op zijn kamer en is daar ook erg vaak.
Ons gezin is heel hecht en harmonieus. Beneden samen zijn vind hij ook fijn, maar omdat hij zo druk is, reageren zijn broers en ook wij soms best mopperig op hem.
Hij zegt zelf ook last te hebben van zijn drukte.
We hebben heel lang getwijfeld om hem te laten testen op bijv ADHD. Toch bang dat hij evt last gaat krijgen van deze evt diagnose.
Maar als we weten dat hij bijvoorbeeld ADHD heeft, dan kan hij goed begeleid worden, dat zien we aan een familielid die ook ADHD heeft. Vooral zodat hij goed voorbereid wordt op t voorgezet onderwijs over 1,5 jaar.
Hebben jullie voordelen en nadelen van een diagnose laten stellen?
dinsdag 30 oktober 2018 om 21:58
Maar is er nou geen diagnose geteld of kwam er uit het onderzoek dat er niet genoeg gronden zijn om een diagnose te kunnen stellen?Pipo8888 schreef: ↑30-10-2018 21:52Dat is hier dus niet zo. Aanpassingen op beide scholen zonder diagnose. Wel zijn de onderzoeksresultaten met school besproken, maar zonder een diagnose te stellen bij de één. Bij de ander was het wel nodig (voor medicatie, niet voor hulp of voor school). Het ligt erg aan het kind, aan de mate van problemen en of ze allemaal onder een diagnose te schuiven zijn. Dat is niet altijd zo duidelijk. Neem nu een slim kind met adhd. Dan kan de diagnose adhd zorgen voor onderschatting. Het etiketje hb kan zorgen voor overschatting. Als je dan een diagnose stelt, kom je te eenzijdig uit. Scholen kijken dan meer naar het etiketje dan naar het kind.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:05
Er is bij de een een diagnose gesteld en bij de andere niet, omdat het niet nodig is (geen medicatie nodig) en omdat wij als ouders dit kind te onduidelijk vinden om een diagnose te stellen. Moeilijk te doorgronden, maar wel duidelijke sterke en zwakke kanten waar we wat mee kunnen. Kans op misdiagnose is te groot. je kunt ook gewoon toetsverlening geven, helpen hij agendabeheer en zorgen voor een rustige plek op school zonder diagnose. Als je een fijne school hebt tenminste.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:08
Dan moet je idd mazzel hebben. En volgens mij gaat je dat bij officiële examens nooit lukken.Pipo8888 schreef: ↑30-10-2018 22:05Er is bij de een een diagnose gesteld en bij de andere niet, omdat het niet nodig is (geen medicatie nodig) en omdat wij als ouders dit kind te onduidelijk vinden om een diagnose te stellen. Moeilijk te doorgronden, maar wel duidelijke sterke en zwakke kanten waar we wat mee kunnen. Kans op misdiagnose is te groot. je kunt ook gewoon toetsverlening geven, helpen hij agendabeheer en zorgen voor een rustige plek op school zonder diagnose. Als je een fijne school hebt tenminste.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:20
Schoolprestaties: voora op rekenen scoort hij hoog. Hij zit in groep 7 maar hij krijgt nu wekelijks een uur les in wiskunde oo vwo niveau. Andere vakken scoort ie gemiddeld tot hoog. Hij is wel lui, wilner niet veel voor doen, vooral miet als r hem niet interesseert. Als ie iets w interessant vind dan verdiept ie zich er we meer in.Chamaedorea schreef: ↑30-10-2018 20:53Voordelen: als je weet wat het is, kan je zoon misschien betere hulp krijgen. Dan kan je wat gerichter zoeken naar oplossingen.
Nadelen: je zoon heeft een stempel en het kan zijn dat mensen eerst naar de diagnose kijken en daarna pas naar je zoon.
Vraagje: hoe zijn de schoolprestaties van je zoon? Heeft hij moeite met dingen of gaat alles hem juist heel makkelijk af? En hoe is het contact met anderen, zijn sociale vaardigheden zeg maar? Trekt hij misschien naar jongere kinderen toe of juist naar oudere? Of eigenlijk weinig opvallends?
Hij kan sociaal soms onhandig zijn. Soms heel bepalend en andere keer laat ie weer over zich heen lopen. Hij vond voornamelijk aansluiting bij jongere kinderen, iets jonger dan hij dus
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:31
Heb je het nu over po of vo? Ik heb het idee dat er op de basisschool meer mogelijk is aan hulp zonder diagnose dan op het vo. Zeker wat betreft extra tijd bij toetsen. Ook andere hulp wordt op de basisschool soms makkelijker ingezet door bijvoorbeeld de ib-er. Wil je hulp van buitenaf dan wordt het lastiger zonder diagnose.Pipo8888 schreef: ↑30-10-2018 22:05Er is bij de een een diagnose gesteld en bij de andere niet, omdat het niet nodig is (geen medicatie nodig) en omdat wij als ouders dit kind te onduidelijk vinden om een diagnose te stellen. Moeilijk te doorgronden, maar wel duidelijke sterke en zwakke kanten waar we wat mee kunnen. Kans op misdiagnose is te groot. je kunt ook gewoon toetsverlening geven, helpen hij agendabeheer en zorgen voor een rustige plek op school zonder diagnose. Als je een fijne school hebt tenminste.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:37
Dat denk ik wel. Ze hebben zo'n pasje ervoor. Maar zover zijn we nog niet dus we zullen zien. Je ziet ook wel dat kinderen zich enorm ontwikkelen. Mijn oudste heeft de langere toetstijd nog zelden nodig.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:38
Als ik dit zo lees denk ik nog meer: lees dat boek van Webb.Cocosbeer schreef: ↑30-10-2018 22:20Schoolprestaties: voora op rekenen scoort hij hoog. Hij zit in groep 7 maar hij krijgt nu wekelijks een uur les in wiskunde oo vwo niveau. Andere vakken scoort ie gemiddeld tot hoog. Hij is wel lui, wilner niet veel voor doen, vooral miet als r hem niet interesseert. Als ie iets w interessant vind dan verdiept ie zich er we meer in.
Hij kan sociaal soms onhandig zijn. Soms heel bepalend en andere keer laat ie weer over zich heen lopen. Hij vond voornamelijk aansluiting bij jongere kinderen, iets jonger dan hij dus
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:39
VO, twee verschillende scholen. Gewone scholengemeenschappen.duizel schreef: ↑30-10-2018 22:31Heb je het nu over po of vo? Ik heb het idee dat er op de basisschool meer mogelijk is aan hulp zonder diagnose dan op het vo. Zeker wat betreft extra tijd bij toetsen. Ook andere hulp wordt op de basisschool soms makkelijker ingezet door bijvoorbeeld de ib-er. Wil je hulp van buitenaf dan wordt het lastiger zonder diagnose.
dinsdag 30 oktober 2018 om 23:05
Ik moest even opzoeken wat dat voor boek is. Wij hebben inderdaad ook wel eens aan hoogbegaafdheid gedacht. Maar zijn hypere gedrag (letterlijk niet eens stil op een stoel kunnen zitten) konden we daarmee niet verklaren. Daarbij is hij voor zijn leeftijd best kinderlijk in vergelijking tot zijn broer die nog geen 2 jaar ouder is.
Ik lees ook dat hoogbegaafde kinderen graag met oudere gelijk gestemde kinderen om willen gaan, maar mijn zoon voelt zich juist fijner bij kinderen die 1 of 2 jaar jonger zijn.
dinsdag 30 oktober 2018 om 23:07
Het zal vast ook nadelen hebben, maar ik zie alleen maar de voordelen van mijn eigen diagnose die ik op mijn twaalfde heb gekregen. En gezien de problemen die ik had zou ik 'm liever nog eerder hebben gehad. Een diagnose opent deuren, zorgt ervoor dat je jezelf beter begrijpt en vaak ook dat er meer begrip is vanuit de omgeving. Waarom zou je het je zoon onthouden (als er natuurlijk daadwerkelijk sprake van is)? De enige die het hoeft te weten daarna is de huisarts. Zowel jij als je zoon zijn nergens verplicht om het te moeten vertellen en de instantie die het onderzoek doet mag de onderzoeksresultaten ook alleen maar met de huisarts delen (die eveneens geheimhoudingsplicht heeft). Ik kan in ieder geval geen reden bedenken om het niet te doen.
dinsdag 30 oktober 2018 om 23:37
Een goed diagnostisch onderzoek komt tot de conclusie dat dit kind adhd heeft en hoogbegaafd is.
En komt dan met adviezen wat een kind met die beide kenmerken nodig heeft om goed te kunnen ontwikkelen.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 31-10-2018 00:52
0.57% gewijzigd
dinsdag 30 oktober 2018 om 23:41
dinsdag 30 oktober 2018 om 23:58
ADHD is geen ziekte, maar een symptoom. Er moet worden gekeken waardoor dat symptoom veroorzaakt wordt.
Misdiagnoses komen veel voor. Het boek van James Webb is inderdaad erg interessant.
Veel kenmerken komen bij meerdere etiketjes voor. Mijn zoon heeft twee van deze, maar de juffen zagen alleen het verkeerde etiket.
Een klas overslaan bleek te helpen.
Misdiagnoses komen veel voor. Het boek van James Webb is inderdaad erg interessant.
Veel kenmerken komen bij meerdere etiketjes voor. Mijn zoon heeft twee van deze, maar de juffen zagen alleen het verkeerde etiket.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 31 oktober 2018 om 00:55
Adhd is geen ziekte en geen symptoom. Het is een stoornis.Snoesje666 schreef: ↑30-10-2018 23:58ADHD is geen ziekte, maar een symptoom. Er moet worden gekeken waardoor dat symptoom veroorzaakt wordt.
![]()
woensdag 31 oktober 2018 om 01:54
De lagere school kan er nu blijkbaar mee om.
Maar straks komt ie op een middelbare school met 6 verschillende leerkrachten per dag. En allemaal nieuwe gezichten.
Dan kan "een handleiding" en "tips en trucs" best handig zijn.
Liefst nog voor het misloopt.
Diagnose kan bovendien sommige deuren openbeuken die anders gesloten blijven.
Denk maar aan bijvoorbeeld extra tijd voor testen en examens.
Onlangs helaas nog zien mislopen in mijn omgeving met een kind dat helaas pas getest is op zijn 16de.
Gevolg: 2 à 3 schooljaren naar de filistijnen, een kind / puber dat denkt dat ie niets kan en rechtstreeks afstevent op een depressie en totaal mislukte schoolcarrière én een huwelijk naar de knoppen.
Maar straks komt ie op een middelbare school met 6 verschillende leerkrachten per dag. En allemaal nieuwe gezichten.
Dan kan "een handleiding" en "tips en trucs" best handig zijn.
Liefst nog voor het misloopt.
Diagnose kan bovendien sommige deuren openbeuken die anders gesloten blijven.
Denk maar aan bijvoorbeeld extra tijd voor testen en examens.
Onlangs helaas nog zien mislopen in mijn omgeving met een kind dat helaas pas getest is op zijn 16de.
Gevolg: 2 à 3 schooljaren naar de filistijnen, een kind / puber dat denkt dat ie niets kan en rechtstreeks afstevent op een depressie en totaal mislukte schoolcarrière én een huwelijk naar de knoppen.
woensdag 31 oktober 2018 om 06:07
Wordt tijdens zo n onderzoek zijn iq ook getest dan?patchouli_ schreef: ↑30-10-2018 23:37Een goed diagnostisch onderzoek komt tot de conclusie dat dit kind adhd heeft en hoogbegaafd is.
En komt dan met adviezen wat een kind met die beide kenmerken nodig heeft om goed te kunnen ontwikkelen.
woensdag 31 oktober 2018 om 06:55
Dat ligt er aan wat er wordt afgesproken net de tester. Wij waren voor een iq-test en socio-emo onderzoek 10 jaar geleden 700 euro kwijt. Daar zat geen adhd-onderzoek o.i.d. bij.
Deze tester werd mij op internet aangeraden bij de voorganger van het hb-kind-forum. Ze heeft een wachtlijst van hier tot Tokyo. Het was elke eurocent waard.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 31 oktober 2018 om 07:03
Ik twijfel nu welke volgorde we t nu kunnen doen. Ik wil dat boek van Webb wel lezen, maar dan? Dan zou ik misschien herkenning lezen, maar weet ik nog niets zeker. Daarbij lijkt zijn gedrag ook wel veel op ADHD (niet stil kunnen zitten, druk, grenzen opzoeken, gevoelig voor prikkels etc) maar sommige dingen ook niet (hij is niet chaotisch en zuinig op zijn spullen bijv)Snoesje666 schreef: ↑31-10-2018 06:55Dat ligt er aan wat er wordt afgesproken net de tester. Wij waren voor een iq-test en socio-emo onderzoek 10 jaar geleden 700 euro kwijt. Daar zat geen adhd-onderzoek o.i.d. bij.
Deze tester werd mij op internet aangeraden bij de voorganger van het hb-kind-forum. Ze heeft een wachtlijst van hier tot Tokyo. Het was elke eurocent waard.![]()
woensdag 31 oktober 2018 om 07:42
Prachtig lijstje hoor, maar het gaat natuurlijk nergens over.Snoesje666 schreef: ↑30-10-2018 23:58ADHD is geen ziekte, maar een symptoom. Er moet worden gekeken waardoor dat symptoom veroorzaakt wordt.
![]()
woensdag 31 oktober 2018 om 07:53
Wanneer je niet meteen aan een diagnostisch traject wil, maar wel hulp, zou je ook eens kunnen kijken naar kinderergotherapie.
Wij zijn daar net mee gestart, voor zoon van 6, vanwege zijn slechte schrijfmotoriek, terwijl verdere motoriek niet echt voor problemen zorgt (zowel grof als fijn) en om een sensorisch profiel te schetsen. Onze zoon is namelijk ook druk en beweeglijk en komt niet tot werken door andere zaken. Met zo een profiel gaan we nu onderzoeken hoe zoon zijn registratie is, of hij prikkelzoekend of prikkelmijdend is en het stukje gevoeligheid wordt meegenomen. Dit gaat dan over de zintuigen. Hieruit komt een behandelplan waarbij vooral zoon handvatten gaat krijgen over hoe hij wel tot goed werken komt, want het maakt bijvoorbeeld ook nogal uit of je reageert op auditieve of tastprikkels.
Voor mij is dit een soort tussenstap, mocht dit niet voldoende werken, dan ga ik kijken met een psycholoog voor breed onderzoek.
Wij zijn daar net mee gestart, voor zoon van 6, vanwege zijn slechte schrijfmotoriek, terwijl verdere motoriek niet echt voor problemen zorgt (zowel grof als fijn) en om een sensorisch profiel te schetsen. Onze zoon is namelijk ook druk en beweeglijk en komt niet tot werken door andere zaken. Met zo een profiel gaan we nu onderzoeken hoe zoon zijn registratie is, of hij prikkelzoekend of prikkelmijdend is en het stukje gevoeligheid wordt meegenomen. Dit gaat dan over de zintuigen. Hieruit komt een behandelplan waarbij vooral zoon handvatten gaat krijgen over hoe hij wel tot goed werken komt, want het maakt bijvoorbeeld ook nogal uit of je reageert op auditieve of tastprikkels.
Voor mij is dit een soort tussenstap, mocht dit niet voldoende werken, dan ga ik kijken met een psycholoog voor breed onderzoek.
woensdag 31 oktober 2018 om 08:00
woensdag 31 oktober 2018 om 08:08
Mijn zoon is ook bij een kinder coach geweest. Zij vermoedde trouwens ook hoogbegaafdheid. Mijn zoon vond de gesprekken met haar erg prettig. Alleen kostte het 100 euro per gesprek en werd t niet vergoed. Dit ging behoorlijk in de papieren lopen.Amaqanda schreef: ↑31-10-2018 08:00https://www.kinder-ergo.nl/behandeling/ ... erwerking/
Dit is een stukje uitleg.
Bij een evt diagnose wordt dit allemaal vergoed.