Kerstgezeik

01-11-2018 11:31 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, nog een kleine 2 maanden en het kerstgezeik is al begonnen. Heb nooit veel met kerst gehad en na 2 saaie kerstjaren gehad te hebben heb ik er dit jaar voor gekozen om geen kerst te vieren. Gewoon lekker thuis in m'n kloffie, beetje kerstfilms kijken, Netflixen en waar ik op dat moment dan ook zin in heb.
Ik heb tegen m'n familie gezegd dat ik dit jaar een jaartje over sla. Nou, dat is dus blijkbaar niet de bedoeling. Het wordt me niet in dank af genomen. Ik ben een einzelganger, waarom moet ik me nou afzonderen, we zien elkaar al bijna nooit meer enz enz. Voel ik me toch weer schuldig en begin ik te twijfelen. Is het dan echt zo vreemd om geen kerst te willen vieren?
Ik kan en wil niets zeggen over wat een ander zou moeten doen. Zelf vier ik kerst met familie en schoonfamilie. En ja, ik voel dat wel een beetje als een verplichting. Niet dat het niet gezellig is, hoor. Maar ik zou moeder en schoonmoeder wel erg teleurstellen als we niet komen. Dus komen we. Of vieren we het bij ons. Het hoeft geen hele dag te zijn en het betekent veel voor hen. Dus doen we dat. Zoon en ik hebben twee weken vakantie, dus lekker lamballen kan nog vaak genoeg in de kerstvakantie.
Maar ik snap het ook als mensen daar helemaal geen zin in hebben en dus overal van af zien.
Je mag mijn inziens zelf beslissen wat je doet evenals dat je mijn inziens niet eens verantwoording hoeft af te leggen. Nee is nee.

(Ik krijg visite hier omdat ik tegen die tijd hoogzwanger ben, maar ook niet langer dan twee uur)
Madeliefjees schreef:
01-11-2018 12:26
Je kan t hele jaar door elk weekend op de bank hangen en films kijken. Ouders vinden het fijn dat ze hun kinderen bij elkaar hebben, 1 dag in het jaar. Is dat teveel gevraagd? Blijkbaar wel.
Die ouders zien hun kinderen toch ook op verjaardagen?
Ik vind het altijd zo'n overdreven dramatisch gedoe over '1 dag' terwijl de meeste mensen ook gewoon op elkaars verjaardag komen. En als je kind ook zelf kinderen heeft, is het nog wel meer dan 1 verjaardag.
Tuurlijk mag jij er zonder schuldgevoel voor kiezen om kerst alleen (met je partner) te vieren. Maar je familie mag ook teleurgesteld zijn dat je niet komt.

Ik denk dat je voor jezelf moet kiezen wat goed voelt. Als je altijd alleen dingen voor jezelf doet, voelt dat vast niet fijn. Als je altijd doet wat anderen willen, is ook niet fijn. Er moet balans zijn. Ik vind de feestdagen nou ook niet zo bijzonder gezellig bij mijn (schoon)familie maar ik ga toch omdat ik het niet zo erg vind om een dag op te offeren voor de goede vrede. En anders zit ik toch maar thuis.

Dus als jij verder tevreden bent met de relatie die je hebt met de familie, kun jij best een keertje kerst overslaan. Maar actie reactie, zij zullen er wel een mening over hebben. Soit.
Geen compromis sluiten, daar zijn de andere 364/363 dagen voor.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Gewoon niet zien als kerst maar als zondag. Eten moet je toch. Schuif aan om 16 uur voor een drankje, etentje en om 21 uur naar huis. Doe dit op kerstavond....dan zijn jullie allen blij.
Madeliefjees schreef:
Je kan t hele jaar door elk weekend op de bank hangen en films kijken. Ouders vinden het fijn dat ze hun kinderen bij elkaar hebben, 1 dag in het jaar. Is dat teveel gevraagd? Blijkbaar wel.
Weer aan aanname. Wie zegt dat m'n ouders erbij zijn, die zijn allebei overleden!
Polsjef schreef:
01-11-2018 12:49
Gewoon niet zien als kerst maar als zondag. Eten moet je toch. Schuif aan om 16 uur voor een drankje, etentje en om 21 uur naar huis. Doe dit op kerstavond....dan zijn jullie allen blij.
Ik doe als ik thuis ben echt geen 5 uur over eten, al moet ik het toch ;-)
Dat zo traag mogelijke gedoe met kerst vind ik echt een verschrikking, ook bij een wel leuk gezelschap.
Ik heb niets met kerst an zich. Maar breng wel de hele kerst met familie door. Hier is het vooral gezellig.
Jij bent vrij om ervoor te kiezen lekker op jezelf te blijven. Zij zijn vrij om dit niet leuk te vinden. Ik vind die problemen altijd wel heel bijzonder. Wij hebben een hele hechte familie en brengen alle feestdagen met elkaar door. Broer heeft altijd een drukke tijd voor kerst en wil geen kerst vieren. Die is er nooit bij en iedereen vindt dit helemaal prima.
Kijk wat het je waard is. Vind je het echt zo belangrijk om de hele kerst voor jezelf te hebben. Of kan er misschien een uurtje op de koffie vanaf? Iedereen blij.
Als je van een uurtje koffie drinken doodongelukkig wordt, niet doen. Dan moet je het gezeur op de koop toenemen.
Persoonlijk vind ik kerst gezellig. Dit jaar is het even wachten of mijn broertje er ook bij is, want net vader geworden en zou het ook begrijpen als hij kerst voor het eerst met zijn drietjes wil vieren. Maar dat betekent niet dat ik niet jammer zou vinden dat hij er dan voor het eerst niet bij is.

Je mag doen wat je wil TO, maar de rest mag het toch best jammer vinden en dat laten weten? Het zal ook nooit goed zijn, want als ze er lauw op hadden gereageerd en je veel plezier hadden gewenst en ze het ook goed gezellig zullen hebben zonder je, had je je misschien ook wel naar gevoeld.
chocolol schreef:
01-11-2018 12:44
Tuurlijk mag jij er zonder schuldgevoel voor kiezen om kerst alleen (met je partner) te vieren. Maar je familie mag ook teleurgesteld zijn dat je niet komt.

Ik denk dat je voor jezelf moet kiezen wat goed voelt. Als je altijd alleen dingen voor jezelf doet, voelt dat vast niet fijn. Als je altijd doet wat anderen willen, is ook niet fijn. Er moet balans zijn. Ik vind de feestdagen nou ook niet zo bijzonder gezellig bij mijn (schoon)familie maar ik ga toch omdat ik het niet zo erg vind om een dag op te offeren voor de goede vrede. En anders zit ik toch maar thuis.

Dus als jij verder tevreden bent met de relatie die je hebt met de familie, kun jij best een keertje kerst overslaan. Maar actie reactie, zij zullen er wel een mening over hebben. Soit.

Als ik gewoon thuis kerst vier, ga ik ook vaak lekker fietsen, hardlopen of wandelen. Gewoon een tijdje naar buiten. Als ik ergens kerst vier dan betekent dit meestal dat je de ganse tijd rondhangt. Ik heb al eens voorgesteld om een rondje om te gaan, maar men wil liever binnen blijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nee.. lekker laten zeiken.. En je eigen ding doen..
Madeliefjees schreef:
Ik zie mijn moeder zeer regelmatig en ik heb kerst niet nodig om haar te zien en omgekeerd ook niet. Als mijn kinderen straks het huis uit zijn zijn ze volledig vrij om hun kerst in te vullen zoals zij dat willen. Willen ze komen eten ? Van harte welkom, willen ze dat niet ? Ook goed.

Kerst en familiezin heeft niets met elkaar te maken.

Dat gezeur altijd om die feestdagen . Eenzame mensen zijn iedere dag eenzaam, niet alleen met kerst .. daar verander je niets aan als je ze met kerst uitnodigt ..
Trotter schreef:
01-11-2018 11:49
En er zijn net zoveel andere dagen dat je bij je familie op bezoek kunt gaan. Zonder dat je je moet volvreten en het als een verplichting voelt.
Precies. Waarom het juist op die datum moet is mij een raadsel.

Hier is het gezeik overigens nog niet begonnen, alleen in mijn hoofd, want ik verwacht het eerdaags wel en ik heb er ook eens geen zin in. Ik wil ook eens samen met man kerst vieren in mijn eigen huis zonder andere mensen.
Ik vind het een lastig vraagstuk.
Zelf heb mijn familie bij mij thuis uitgenodigd, maar geen vervelende gevoelens als er niet op de uitnodiging wordt in gegaan.
Dit jaar was een "tropen" jaar, voor ons gezin en door verlies partner.
Iedereen mag komen, maar er is geen enkele verplichting.
Vind je het gezellig om te komen, ben je welkom en wil je thuis blijven, is dat prima.
Ik vind kerst met familie en schoonfamilie vieren gezellig, maar dit jaar weer een hysterisch slechte planning om allemaal bij elkaar te kunnen zijn. Naast onze beide ouders hebben we te maken met schoonfamilie van mijn broer, schoonfamilie van mijn schoonzus aan man’s kant en familie van haar ex + wanneer de kinderen dan waar zijn en dochter van man en zijn ex-vrouw en haar familie en schoonfamilie en dat zij dan ook de kinderen van schoonzus kan zien bij mijn schoonouders en andersom. Vaak weer hels om iedereen tevreden te houden en om bij elkaar te kunnen zijn in alle voornoemde samenstellingen. Dit jaar is het wonderlijk genoeg gelukt, maar het gezeik over en weer maakt dat man en ik met oud en nieuw accuut een paar dagen weg gaan en gelukkig ook de nieuwjaarsborrels missen.
Star² schreef:
01-11-2018 12:14
Of gewoon een keer zin in iets anders, kan toch ook? Mijn broertje viert het dit jaar niet met ons, maar gaat met zijn gezin een paar dagen weg. Prima, fijn voor hem denk ik dan.
Oh zoiets snap ik best hoor! Het gaat me meer om mensen die principieel elk jaar er zo'n hekel aan hebben omdat het 'moet' ofzo? En als je weggaat vind ik sowieso anders dan Netflix wat je het hele jaar al kunt doen
Caitriona* schreef:
Waarom zou het ikke ikke ikke alleen van TO en andere 'ik blijf thuis met kerst' zijn?

Mijn PVV-stemmende oom probeert anderen te overtuigen van zijn politieke mening.
Mijn oma wil dat er een stamhouder komt (er moet dus een zoon geboren worden) èn dat haar overleden man vernoemd wordt, zodat de eeuwenoude familienaam wordt doorgegeven.
Zus vindt het nodig om op te merken: "Jij bent dikker geworden, Cait." Alsof ik dat zelf niet weet.
Andere troel (die bij mijn man loopt te kwijlen) zegt tegen mij: "Zo, ben jij d'r ook?!" Ze had liever gezien dat mijn man alleen kwam.

En dan moet je nog de koffie, thee, koekjes, tulband, kerstchocolaatjes, soep, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, tweede nagerecht, koffietje, wijntje, nogmaals koffie door voordat je weer naar huis kan.
Oké eerlijk, dit klinkt wel vreselijk ja :P
Ik begrijp je familie wel. Ze vinden het fijn dat je er bij bent.
Echter kan niemand jou verplichten om te gaan, dat is je eigen beslissing
Miriam1981 schreef:
01-11-2018 12:02
Wat een aanname weer zeg. Omdat ik kerst niet wil vieren doe ik altijd waar ik zelf zin in heb.

O ja en bij werkt het juist andersom. Als ik m'n familie wil zien kan ik altijd gaan daar hoeft het bij mij geen kerst voor te zijn. Vrede op aarde, wat een kul zeg!
Dat zeg ik niet. Daarmee reageer ik op de mensen die zeggen dat je lekker moet doen waar je zelf zin in hebt. Ik vind, met kerst pas je je een beetje aan. Doe je de sociale dingen. Denk je aan een ander. En daar hoort vrede op aarde ook bij. Voor de lieve vrede doe je dan dingen die je misschien niet wilt doen.
Star² schreef:
01-11-2018 12:14
Of gewoon een keer zin in iets anders, kan toch ook? Mijn broertje viert het dit jaar niet met ons, maar gaat met zijn gezin een paar dagen weg. Prima, fijn voor hem denk ik dan.
Ja maar dat vind ik anders. Dan vier je het met je eigen gezin, heb je dus een reden. Als je op kerst besluit om liever te netflixen dan met je familie te zijn dan vind ik dat onfatsoenlijk. Maar ga je met je partner paar dagen weg, vind ik dat anders.
Miriam1981 schreef:
01-11-2018 12:53
Weer aan aanname. Wie zegt dat m'n ouders erbij zijn, die zijn allebei overleden!
Mensen maken aannames omdat je niet duidelijk genoeg was in je BP.
Dat is juist mijn favoriete manier van kerst vieren. Lekker thuis in pyjama hangen en netflix of iets anders waarbij je lui mag zijn.
kopjechino schreef:
01-11-2018 14:13
Ja maar dat vind ik anders. Dan vier je het met je eigen gezin, heb je dus een reden. Als je op kerst besluit om liever te netflixen dan met je familie te zijn dan vind ik dat onfatsoenlijk. Maar ga je met je partner paar dagen weg, vind ik dat anders.
Waarom eigenlijk ?
Niet dat ik zelf de kerst bij mijn ouders oversla maar dan nog.
Het lijkt me best fijn eens met kerst 2 dagen lekker thuis te blijven.
Alleen jammer dat mijn zoon dat vast geen leuk plan vindt, die is graag onder de mensen.
kopjechino schreef:
01-11-2018 14:13
Wel vreemd. Ik ben single, en als ik zou willen Netflixen is dat dus geen goede reden. Maar zou ik met mijn partner met Kerst naar een Waddeneiland gaan en daar gaan zitten Netflixen dan is het ineens geen probleem.

Komt denk ik omdat relaxen/chillen thuis niet echt als tijdsbesteding wordt gezien maar meer als 'gebrek aan beter'. Ik zou als introvert juist haast niet zonder kunnen, al vier ik Kerst altijd wel met familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven