Kerstgezeik

01-11-2018 11:31 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, nog een kleine 2 maanden en het kerstgezeik is al begonnen. Heb nooit veel met kerst gehad en na 2 saaie kerstjaren gehad te hebben heb ik er dit jaar voor gekozen om geen kerst te vieren. Gewoon lekker thuis in m'n kloffie, beetje kerstfilms kijken, Netflixen en waar ik op dat moment dan ook zin in heb.
Ik heb tegen m'n familie gezegd dat ik dit jaar een jaartje over sla. Nou, dat is dus blijkbaar niet de bedoeling. Het wordt me niet in dank af genomen. Ik ben een einzelganger, waarom moet ik me nou afzonderen, we zien elkaar al bijna nooit meer enz enz. Voel ik me toch weer schuldig en begin ik te twijfelen. Is het dan echt zo vreemd om geen kerst te willen vieren?
dubbel
tulpje21 wijzigde dit bericht op 01-11-2018 14:32
99.11% gewijzigd
tulpje21 schreef:
01-11-2018 14:30
hier zou dat echt geen optie zijn, om te zeggen dat ik thuisblijf om op de bank te hangen. We vieren hier al jaren 1 avond met mijn familie en 1 avond met schoonfamilie. Iedereen is er altijd bij. Ik heb het dan niet over ooms en tantes en neven en nichten etc, maar gewoon met mijn ouders en zussen en bij schoonfamilie idem. Mijn vader is onlangs overleden dus voor mijn moeder is het een moeilijke kerst. No way dat ik haar laat stikken en zeg: nee hoor, ik ga netflixen. Natuurlijk komen wij eten.
Nou ja ik kan er moeilijk over oordelen omdat ik gewoon niet weet hoe jullie band in elkaar steekt. Hier zou het best raar zijn als een van ons zou zeggen: nee we komen niet. Hoezo? Is het zo'n moeite om gezellig aan te schuiven? En dat het saai is? Probeer iets anders, zoek een leuk restaurant, laat iets lekkers thuis bezorger, ga zelf aan de kook, etc. Hoeft niet elk jaar hetzelfde.
Ikzelf heb juist al behoorlijk veel avonden dat ik kan relaxen op de bank, dus zou raar voelen als ik dat per se met Kerst ook wil doen ipv naar mn familie te gaan. Ook al zie ik mn familie regelmatig, samen eten met Kerst hoort er toch wel bij.
kopjechino schreef:
01-11-2018 14:13
Ja maar dat vind ik anders. Dan vier je het met je eigen gezin, heb je dus een reden. Als je op kerst besluit om liever te netflixen dan met je familie te zijn dan vind ik dat onfatsoenlijk. Maar ga je met je partner paar dagen weg, vind ik dat anders.
Ik heb geen gezin alleen een man maar als ik zeg dat we met zijn tweeen thuis willen gourmetten en films kijken vindt men dat vreemd. Waarom is dat? En als ik weg zou gaan met man zou het dan wel mogen?
tulpje21 schreef:
01-11-2018 14:30
hier zou dat echt geen optie zijn, om te zeggen dat ik thuisblijf om op de bank te hangen. We vieren hier al jaren 1 avond met mijn familie en 1 avond met schoonfamilie. Iedereen is er altijd bij. Ik heb het dan niet over ooms en tantes en neven en nichten etc, maar gewoon met mijn ouders en zussen en bij schoonfamilie idem. Mijn vader is onlangs overleden dus voor mijn moeder is het een moeilijke kerst. No way dat ik haar laat stikken en zeg: nee hoor, ik ga netflixen. Natuurlijk komen wij eten.
Nou ja ik kan er moeilijk over oordelen omdat ik gewoon niet weet hoe jullie band in elkaar steekt. Hier zou het best raar zijn als een van ons zou zeggen: nee we komen niet. Hoezo? Is het zo'n moeite om gezellig aan te schuiven? En dat het saai is? Probeer iets anders, zoek een leuk restaurant, laat iets lekkers thuis bezorger, ga zelf aan de kook, etc. Hoeft niet elk jaar hetzelfde.
Dat snap ik, dan zou het voor mij ook geen optie zijn om weg te blijven. Gecondoleerd.
Vergeetmenietje1980 schreef:
01-11-2018 14:24
Dat is juist mijn favoriete manier van kerst vieren. Lekker thuis in pyjama hangen en netflix of iets anders waarbij je lui mag zijn.
De mijne ook. Heerlijk juist om die twee vrije dagen niet te vullen met verplichtingen of zoals in een gewoon weekend sport , boodschappen en huishouden. Maar dat is dan raar volgens veel mensen.
Zou dit niet gewoon een verschil zijn tussen introverten en extraverten? Sommige dingen die ik hier lees zouden voor mij dus absolute nachtmerrie zijn, terwijl anderen het blijkbaar echt helemaal geweldig vinden. Maar ik ben ook introvert, dus ik haal er weinig tot niks uit om de hele dag met gezelschap te zitten
kopjechino schreef:
01-11-2018 14:16
Mensen maken aannames omdat je niet duidelijk genoeg was in je BP.
Zal ik dan maar gelijk m'n hele levensverhaal en familieomstandigheden erbij vertellen. Misschien is het dan voor iedereen volkomen duidelijk en zijn bepaalde vooroordelen ook niet direct nodig.
snorriemorrie schreef:
01-11-2018 14:34
Zou dit niet gewoon een verschil zijn tussen introverten en extraverten? Sommige dingen die ik hier lees zouden voor mij dus absolute nachtmerrie zijn, terwijl anderen het blijkbaar echt helemaal geweldig vinden. Maar ik ben ook introvert, dus ik haal er weinig tot niks uit om de hele dag met gezelschap te zitten
Dat zou kunnen, ik werk ook beide kerstdagen en dan heb ik daar al mensen gezien en dan nog eens een diner en gezellig doen met familie is me dan echt bijna teveel.
Maar goed, dat eerlijk zeggen gaat me nu nog tever, dus mag ik er van mezelf niet teveel over klagen.
snorriemorrie schreef:
Ik zou het niet erg vinden om met vrienden de hele dag kerst te vieren, misschien omdat het dan niet verwacht wordt en zeker omdat er dan geen onderliggende problemen zijn. In de familie moeten we ons allemaal gedragen als een grote blije familie en dat zijn we gewoon niet.
snorriemorrie schreef:
Ik ben inderdaad ook een introvert, behoorlijk zelfs. Ik vind het heerlijk om alleen thuis te zijn en gewoon te niksen. Toevallig is december een drukke maand voor me, veel verjaardagen en uitjes. Maar ook druk op het werk, geen vrij kunnen nemen. Daarom vind ik die ene vrije dag juist zo'n verademing!
dolfje schreef:
01-11-2018 14:38
Ik zou het niet erg vinden om met vrienden de hele dag kerst te vieren, misschien omdat het dan niet verwacht wordt en zeker omdat er dan geen onderliggende problemen zijn. In de familie moeten we ons allemaal gedragen als een grote blije familie en dat zijn we gewoon niet.
Ik denk dat er maar weinig families zijn zonder spanningen.
De een heeft daar meer moeite mee als de ander die tijdelijk onder het tapijt te vegen.
MiniMe3 schreef:
01-11-2018 14:02
Dat zeg ik niet. Daarmee reageer ik op de mensen die zeggen dat je lekker moet doen waar je zelf zin in hebt. Ik vind, met kerst pas je je een beetje aan. Doe je de sociale dingen. Denk je aan een ander. En daar hoort vrede op aarde ook bij. Voor de lieve vrede doe je dan dingen die je misschien niet wilt doen.
Dit komt bij weer een beetje vreemd over. Dus met kerst moet ik me aanpassen (waarom??? Gelovig ben ik al helemaal niet) en sociaal doen en de rest van het jaar niet? Dat vind ik nou weer hypocriet.
snorriemorrie schreef:
Ik vind het een verschrikking. Met mijn familie duurt het allemaal gewoon te lang en worden de kinderen druk (alle kinderen, niet alleen die van mij; na 1 hapje zitten ze vol of lusten ze deze gang niet, en de volgende gang gaat dan net pas een half uur in de oven, enz.). En met mijn schoonfamilie is het dodelijk saai omdat er gewoon geen zinnig woord uit komt. Plus dat mijn schoonzus graag in het donker zit met de kerstradio aan. Gillende kinderen of de kerstradio, ik weet niet waar ik slechter tegen kan ;-)
Ik ben zelf ook erg intravert, hou niet van grote gezelschappen, maar vind dat toch wel iets anders wanneer je het over je eigen familie hebt. Dat is toch vertrouwd, ik ben daar in principe niet introvert (ook al heb ik daar ook niet het hoogste woord hoor). Ik vind het zelf echter ook niet nodig er een dagvullend programma van te maken. Dat doen dan gelukkig ook niet. Bij mijn fam is het meestal vanaf ca 16 uur tot 22 uur. Er zijn kinderen bij, dus die moeten ook niet te laat naar bed. Bij schoonfam is het echt alleen eten, dus van 17.30 tot 22 uur ofzo. Is toch prima te doen? Het enige wat ik vind is dat het wel elk jaar beetje hetzelfde is. Gourmetten. Of zelf wat koken. Een keer uit eten gaan vindt de fam meestal geen leuk idee, vind ik dan wel jammer, een keer iets anders kan ook leuk zijn toch. Doen we volgend jaar wel weer de gourmet.
Miriam1981 schreef:
01-11-2018 14:36
Zal ik dan maar gelijk m'n hele levensverhaal en familieomstandigheden erbij vertellen. Misschien is het dan voor iedereen volkomen duidelijk en zijn bepaalde vooroordelen ook niet direct nodig.

Joh laat je niet zo opnaaien door zo'n stel mensen die voor een ander denkt te beslissen wat hoort.
whateverever schreef:
01-11-2018 14:26
Waarom eigenlijk ?
Niet dat ik zelf de kerst bij mijn ouders oversla maar dan nog.
Het lijkt me best fijn eens met kerst 2 dagen lekker thuis te blijven.
Alleen jammer dat mijn zoon dat vast geen leuk plan vindt, die is graag onder de mensen.
Ja weet ik eigenlijk niet. Ik zie het als traditie en respect naar mijn oma toe als alle 7 kleinkinderen naar haar toe komen. Ik kan natuurlijk niet oordelen over andere gezinnen.
Miriam1981 schreef:
01-11-2018 14:42
Dit komt bij weer een beetje vreemd over. Dus met kerst moet ik me aanpassen (waarom??? Gelovig ben ik al helemaal niet) en sociaal doen en de rest van het jaar niet? Dat vind ik nou weer hypocriet.
Ik vind het niet zo zeer hypocriet maar wel lastig om zo te denken.<
Als je elk jaar voor de lieve vrede aanschuift gaat men ervan uit dat je wil aanschuiven, is dat dan de bedoeling ?
En is dat alleen van toepassing op kerst of ook op verjaardagen en dergelijke ?
tulpje21 schreef:
Ik ben zelf ook erg intravert, hou niet van grote gezelschappen, maar vind dat toch wel iets anders wanneer je het over je eigen familie hebt. Dat is toch vertrouwd, ik ben daar in principe niet introvert
Maar het gaat er toch niet zozeer om hoeveel je zegt, maar hoe gaar je wordt van mensen om je heen die wel veel zeggen? of andere geluiden...
sugarmiss schreef:
01-11-2018 12:15
Je kiest niet alleen maar die ene dag voor jezelf. Je schreef dat je familie klaagt dat ze je weinig zien. Je kiest dus blijkbaar nog heel veel meer dagen voor je zelf.

En leuk gezegd van dat ze je midden in de nacht mogen bellen. Maar hoe vaak komt het voor dat dit werkelijk gebeurd?

En op momenten dat ze wel wat van je vragen, kerst dus, dan wijs je dat dus af.
Mag ik er bij zeggen dat hun verder ook niet veel moeite doen. En niet dat dat erg is maar doe dan ook niet net of ik alle dagen voor mezelf kies. Als er stront aan de knikker is dan zijn wij er voor elkaar, daar twijfel ik niet aan.
Timetraveler schreef:
01-11-2018 14:27
Wel vreemd. Ik ben single, en als ik zou willen Netflixen is dat dus geen goede reden. Maar zou ik met mijn partner met Kerst naar een Waddeneiland gaan en daar gaan zitten Netflixen dan is het ineens geen probleem.

Komt denk ik omdat relaxen/chillen thuis niet echt als tijdsbesteding wordt gezien maar meer als 'gebrek aan beter'. Ik zou als introvert juist haast niet zonder kunnen, al vier ik Kerst altijd wel met familie.
Ik zie het meer dat je 364 dagen in het jaar kan Netflixen. En als je een weekendje weg zou willen gaan dan doe je iig wel wat je met Kerst moet doen namelijk tijd besteden met je familie/geliefden.

Ik ben trouwens ook introvert hoor en ga nooit op vakantie/weekendje weg. Maar 1 keer per maand doe ik iets met familie, dat is wel heel belangrijk voor mij.
    Miriam1981 schreef:
    01-11-2018 14:36
    Ja weet je, jij vraagt je af of jouw gedrag vreemd is. Dat kunnen we dan toch alleen beoordelen als we de situatie weten? We kunnen allemaal wel opnoemen hoe wij Kerst vieren maar dat maakt eigenlijk niks uit want iedere familie is anders.
    tulpje21 schreef:
    Ik ben zelf ook erg intravert, hou niet van grote gezelschappen, maar vind dat toch wel iets anders wanneer je het over je eigen familie hebt. Dat is toch vertrouwd, ik ben daar in principe niet introvert (ook al heb ik daar ook niet het hoogste woord hoor). Ik vind het zelf echter ook niet nodig er een dagvullend programma van te maken. Dat doen dan gelukkig ook niet. Bij mijn fam is het meestal vanaf ca 16 uur tot 22 uur. Er zijn kinderen bij, dus die moeten ook niet te laat naar bed. Bij schoonfam is het echt alleen eten, dus van 17.30 tot 22 uur ofzo. Is toch prima te doen? Het enige wat ik vind is dat het wel elk jaar beetje hetzelfde is. Gourmetten. Of zelf wat koken. Een keer uit eten gaan vindt de fam meestal geen leuk idee, vind ik dan wel jammer, een keer iets anders kan ook leuk zijn toch. Doen we volgend jaar wel weer de gourmet.
    Van 16:00- 22:00 vind ik wel lang en je hele avond is weg. Ik heb dan geen zin meer in een kerstfilm ofzo.
    Wij , als we het in mijn familie doen beginnen de laatste jaren. vroeg dus om een uur of 13/14 en dan tot 18:00. Lekker op tijd thuis. En dan wel gewoon een diner, geen lunch met broodjes.
    Maar goed ik heb de plannen voor dit jaar nog niet gehoord. Om de een of andere reden heeft mijn moeder ook altijd haar zinnen op eerste kerstdag , net of dat belangrijker is of zo.
    kopjechino schreef:
    01-11-2018 14:44
    Ja weet ik eigenlijk niet. Ik zie het als traditie en respect naar mijn oma toe als alle 7 kleinkinderen naar haar toe komen. Ik kan natuurlijk niet oordelen over andere gezinnen.
    Ik snap dat wel.
    Ik ga ook niet de traditie doorbreken in mijn familie.
    Maar ik vind het fijn daarover na te denken, merk ik.
    Star² schreef:
    01-11-2018 14:43
    Joh laat je niet zo opnaaien door zo'n stel mensen die voor een ander denkt te beslissen wat hoort.
    Niemand beslist voor TS hoe het hoort. Zij vraagt, is mijn gedrag vreemd? En wij geven onze reactie en wat wij er van vinden.
    kopjechino schreef:
    01-11-2018 14:46
    En als je een weekendje weg zou willen gaan dan doe je iig wel wat je met Kerst moet doen namelijk tijd besteden met je familie/geliefden.

Dat moet? Van wie?
    En als ik nou met mijn man thuis hand in hand op de bank wil zitten? Dan besteed ik toch ook tijd aan mijn geliefde?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven