Sint Maarten 2018

11-11-2018 10:39 179 berichten
Ik kon er nog geen topic over vinden.

Ik ben benieuwd wat jullie aanbieden wat betreft snoep of andere traktaties.

Hier zijn er gisteren al best wel wat kinderen geweest, ik was daar best verrast over aangezien de meerderheid heeft aangegeven dat het geen probleem was om op zondag langs de deuren te gaan (ik woon niet in een gelovig gebied), maar toch best veel op zaterdag dus. Benieuwd of er vanavond nog meer komen. Vind twee avonden eigenlijk ook wel een beetje veel, je moet toch steeds je eigen ding onderbreken en weer naar de deur toe.

Ik heb mini lions en mini kitkats.

Het valt me trouwens wel op elk jaar hoe verschillend kinderen zijn. De eersten aan de deur zongen zo vreselijk verveeld, het tweede stel kinderen zongen niet maar schreeuwden enorm en waren voor heel blij met de mini lions, die waren "vet lekker!". Toen nog een jongetje die een heel ander liedje zong en duidelijk moeite had met de R.

Maar goed, ik ben benieuwd wat vanavond nog brengt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens hóórt het te stormen met Sint Maarten. En natuurlijk loop je dan! Ik kan me nog weggewaaide lampionnen herinneren, toen ik jong was. Zo de bosjes in. Of lampionnen, die in de fik vlogen, doordat het kaarsje omviel of whatever.
Later is nu
vrouwjagersma schreef:
11-11-2018 19:53
Het is zo heerlijk dat er een avond in het jaar is waarop ik op dit forum ineens geen autist ben, maar een heerlijk normaal, lekker nonchalant ment.
Zo fijn.

Op Sint Maarten eten wij om 5 uur. Veel mensen die ik ken doen dat, ook als ze geen kinderen hebben. Dan open en sluit ik de deur van ongeveer 17.15 tot 19.15. Ik heb een groot dienblad met zakjes snoep, mandarijnen, verpakte koekjes en zakjes chips. Ik zeg nog wel eens "wat een mooie lampion", maar heel vaak zeg ik niet eens zo heel veel. Dat kan ook niemand wat schelen. En na twee uur is het klaar. Duurt het weer een heel jaar tot het zo ver is. Echt, ik snap de stress hier niet. Ik verbaas me er elk jaar weer over.

Hier liep men overigens gisteren. Dat is altijd al zo geweest bij een zondagse 11 november. Maar goed, vroeger was er geen facebook, dus nu moest ik lezen dat het allemaal kwam omdat "ze" alle tradities van ons af willen pakken.

Dat doen we hier ook vaak, was vandaag niet handig ivm werk kinderen. Dus wij aten 18:15 maar dan doet ondertussen iemand wel de deur open. Behalve dus als we met dichte deur al kunnen verstaan dat we de fucking deur moeten opendoen.
Dreamer schreef:
11-11-2018 20:12
Overigens hóórt het te stormen met Sint Maarten. En natuurlijk loop je dan! Ik kan me nog weggewaaide lampionnen herinneren, toen ik jong was. Zo de bosjes in. Of lampionnen, die in de fik vlogen, doordat het kaarsje omviel of whatever.
Ik had gisteren een meisje aan de deur met drie flarden crepepapier en een flikkerend lampje. :heart: Zo was het vroeger al-tijd, in mijn herinnering. En dan was het gisteren nog 12 graden, toen ik liep was het maar 4. Dat je thuis je vingers voor je gevoel brandde aan de koude kraan.
Dreamer schreef:

Wij waren ooit een van de eerste kinderen met een electrisch lichtje. Daartoe had mijn vader ons electrospel gedemonteerd en op 12 november zette hij dat dan weer in elkaar.
-jolijn- schreef:
11-11-2018 20:10
Ik heb nooit ergens gewoond waar Sint Maarten een ding was, maar iemand heeft het in mijn huidige buurt wel geprobeerd te introduceren.
Mijn kinderen mochten er van mij niet aan mee doen. Ik vind het concept aan alle kanten rammelen: langs de deuren gaan voor snoep, snoep aannemen van vreemden, je laten vernederen door een liedje opnieuw te moeten zingen om in aanmerking te komen voor een kitkat en bovendien zou ik niet weten wat het verhaal achter Sint Maarten is.
Tegenwoordig is er niets vernederends aan Sint Maarten, maar wellicht moet je er inderdaad mee opgegroeid zijn. Vroeger was dat inderdaad anders: toen mijn opa klein was, liepen alleen arme kinderen en werd mijn opa erop uitgestuurd voor losse centen, noten en sinaasappels. Hij vond het verschrikkelijk.
Ik hou zo veel van het feest, misschien is dat het ook.
gioia82 schreef:
11-11-2018 19:42
Wij hebben een stuk of 30 kinderen langs gehad. Gisteren niemand, volgens mij komt hier iedereen gewoon op zondag. Ik had 2 zakken met chocolaatjes, en een zak mandarijnen. De mandarijnen zijn gewoon bijna op, toch veel kinderen (vooral kleintjes) die voor de gezonde mandarijn gaan!
Vroeger wilde niemand een mandarijn. Ik ook niet. Veel te zwaar en die kon ik thuis ook zo pakken. Itt tot snoep.
Zou het zo zijn dat kinderen tegenwoordig thuis meer snoep dan fruit krijgen?
.
vrouwjagersma schreef:
11-11-2018 20:18
Tegenwoordig is er niets vernederends aan Sint Maarten, maar wellicht moet je er inderdaad mee opgegroeid zijn. Vroeger was dat inderdaad anders: toen mijn opa klein was, liepen alleen arme kinderen en werd mijn opa erop uitgestuurd voor losse centen, noten en sinaasappels. Hij vond het verschrikkelijk.
Ik hou zo veel van het feest, misschien is dat het ook.
Huh? Dat heb ik echt nog nooit van gehoord. Regionaal dingetje?
.
-jolijn- schreef:
Ik heb nooit ergens gewoond waar Sint Maarten een ding was, maar iemand heeft het in mijn huidige buurt wel geprobeerd te introduceren.
Mijn kinderen mochten er van mij niet aan mee doen. Ik vind het concept aan alle kanten rammelen: langs de deuren gaan voor snoep, snoep aannemen van vreemden, je laten vernederen door een liedje opnieuw te moeten zingen om in aanmerking te komen voor een kitkat en bovendien zou ik niet weten wat het verhaal achter Sint Maarten is.
Je laten vernederen :O

Wow

En tegenwoordig is het verhaal van Sint Maarten natuurlijk met gemak te achterhalen. Ik woon in de "Martinistad", dus vandaar dat we hier lopen. Maar die goede man gaf dus de helft van zijn mantel weg aan een bedelaar. Lief he? :heart: (nee, ik heb ook nooit begrepen wat dat met snoepjes te maken had, maar als kind vond ik dat zingen alleen maar leuk, 's avonds lopen met vriendinnen spannend en heb me nooit vernederd gevoeld.. denk dat er weinig kinderen zoiets voelen)
Later is nu
impala schreef:
11-11-2018 20:21
Huh? Dat heb ik echt nog nooit van gehoord. Regionaal dingetje?
Misschien. Hier was dat echt zo. De kinderen van de middenstand en de notabelen liepen echt niet. Mijn opa was toen al erg trots en weigerde te lopen, maar dat was geen optie: met tien kinderen en magere inkomens was elke gratis cent van harte welkom.
Om 20.00 uur hadden we 2 kinderen aan de deur, verder niks. Ik ben benieuwd of er morgen nog kinderen komen.

Zoon is gek op fruit, maar toen hij mocht kiezen tussen een mandarijn of snoep koos hij toch snoep. Ik was wel even benieuwd wat hij zou kiezen. Ik was eigenlijk verbaasd dat hij het concept ‘snoep’ kende, hij krijgt thuis eigenlijk nooit snoep en dan doen we er ook niet enthousiaster over dan bij fruit of een koekje.
impala schreef:
11-11-2018 20:19
Vroeger wilde niemand een mandarijn. Ik ook niet. Veel te zwaar en die kon ik thuis ook zo pakken. Itt tot snoep.
Zou het zo zijn dat kinderen tegenwoordig thuis meer snoep dan fruit krijgen?
Geen idee, ik koos ook nooit voor een mandarijn als er ook chocola was. Maar vanavond toch best wel van kinderen. Misschien komt het ook door het type snoep, voor mijn gevoel heeft iedereen nu verpakte chocolade zoals marsjes en zo in huis, misschien willen ze een keer wat anders. Vroeger was er veel meer variatie voor mijn gevoel, toen hoefde het ook niet allemaal verpakt te zijn en kreeg ik ook gewoon taaitaai of losse pepernoten. Volgend jaar ga ik iets originelers verzinnen denk ik.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
-jolijn- schreef:
Dus juf zit met de kinderen een lampion te knutselen liedjes te leren en moeder vertaald het in haar eigen woorden dat het kinderen laten vernederen is, daardoor gaat die traditie van st maarten stuk :facepalm:
Och, bij Jolijn was het natuurlijk al geen traditie he?

Ik vind het storender dat in sommige gebieden, waar altijd St. Maarten gevierd werd, nu ineens Halloween in gebruik komt. Kennelijk is het helemaal niet erg om tradities te veranderen, als het 'leuk' is. (en ja, ik vind Halloween ook leuk, maar St.Maarten net iets leuker)_
Later is nu
Gioia: ja ik wil volgend jaar ook wat anders. Die chocolade komt allemaal in de aanbieding in die week, maar ik vind het ook niet zo leuk.

Tantebedelia: ik had vroeger inderdaad een vriendinnetje die niet van haar ouders mocht lopen, omdat ze het schooien vonden.
Dreamer schreef:

Ze hebben hier net hun lampionnen uitgewrongen :proud:
Bij ons wordt er vooral in het centrum van het dorp gelopen, heerlijk sfeertje altijd, ook met storm en regen en half weggewaaide lampionnen :heart:

Bij een restaurant gratis warme chocolademelk voor de ouders en nu een grote berg snoep op tafel.
Tinkeltje33 schreef:
11-11-2018 20:42
Gioia: ja ik wil volgend jaar ook wat anders. Die chocolade komt allemaal in de aanbieding in die week, maar ik vind het ook niet zo leuk.
Ja het is zo lekker makkelijk, maar ook zo saai!

Hier hadden we dit jaar trouwens zowel Halloween als Sint Maarten, maar bij Halloween wordt er geen snoep opgehaald, dat is echt een griezelfeest bij ons in de buurt (iedereen verkleed en met enge spelletjes, pompoenen versieren en griezelverhalen en zo). Sint Maarten is gewoon nog ouderwets met een lampion en liedjes zingen. Ik vind het allebei hartstikke leuk en het bijt elkaar ook niet en kinderen doen gewoon aan beiden mee (Halloween is alleen niet zo geschikt voor de kleintjes).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Tinkeltje33 schreef:
11-11-2018 20:42

Tantebedelia: ik had vroeger inderdaad een vriendinnetje die niet van haar ouders mocht lopen, omdat ze het schooien vonden.
Welke regio was dat?

Ik hoor hier idd dat iedereen mini marsjes enzo had. Ik dacht dat ik lekker luxe deed, loop een beetje achter geloof ik :facepalm:
Niet leuk nee, als je overal hetzelfde krijgt.
.
impala schreef:
11-11-2018 20:54
Welke regio was dat?

Ik hoor hier idd dat iedereen mini marsjes enzo had. Ik dacht dat ik lekker luxe deed, loop een beetje achter geloof ik :facepalm:
Niet leuk nee, als je overal hetzelfde krijgt.

Zeg ik liever niet, maar wel in een regio waar alle kinderen van de basisschool gewoon liepen. Ze waren een uitzondering.
Nou misschien was het ‘t weer maar ik heb alleen maar zelfgemaakte lampionnetjes en zeer zeer zeer verzopen katjes aan m’n deur gehad.

En kilo’s snoep over :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hier misschien 15 kinderen gehad, half doorweekt.
Nou, hier een doorweekt en vies lampionnetje en een rugzakje vol snoep en een heel blij ventje.

Ik heb minimarsjes en soortgelijke, doosjes smarties, doosjes rozijntjes, brosjes, kitkat, uitdeelzakjes haribo, mandarijntjes en zakjes chips gezien. Bij 3 huizen was er nog wat groter uitgepakt en kreeg je een zakje of stokje met snoepjes (en fruit) mee.

Wij hadden zelf uitdeelzakjes haribo, mini marsjes ed, fruitella, dummys en koetjes reepjes. Ik had niet het idee dat daarvan iets minder gewild was behalve de bownty die in de zak met de marsjes ed kwam. Ik vrees dat je met voorverpakt spul niet heel orgineler kan zijn.

De eerste keer dat we het vieren maar ik vond het een groot succes, volgend jaar alleen even puzzelen hoe we het doen met en lopen en uitdelen en 3 jonge kinderen.
Hier stuk of 40 kinderen aan de deur. Hadden 50 snoepdingen, dus goed uitgemikt :)
Veel grotere groepjes, ideaal, dan hoef je niet 20x de deur open te doen. Was nu een iets van 8x denk ik.
Wel een aantal die iets zeiden als "wow, dit is al mijn vierde lion!". Volgend jaar maar wat originelers in huis halen.
gioia82 schreef:
11-11-2018 20:33
Geen idee, ik koos ook nooit voor een mandarijn als er ook chocola was. Maar vanavond toch best wel van kinderen. Misschien komt het ook door het type snoep, voor mijn gevoel heeft iedereen nu verpakte chocolade zoals marsjes en zo in huis, misschien willen ze een keer wat anders. Vroeger was er veel meer variatie voor mijn gevoel, toen hoefde het ook niet allemaal verpakt te zijn en kreeg ik ook gewoon taaitaai of losse pepernoten. Volgend jaar ga ik iets originelers verzinnen denk ik.
Ja volgens mij ook, vroeger zaten er veel mini rolletjes snoep in mijn plastic tas die ik meenam met sint Maarten en in dat kleine rolletje snoep zaten pastel kleurige snoepjes die smolten op je tong. Ze worden allang niet meer verkocht. Ik vind het onuitstaanbaar dat ik niet meer op de naam kan komen, net zoals ik lang niet meer wist dat M&Ms Bonito's heetten vroeger.
Ik zocht mijn tas altijd eerst af naar zuurstokken en lolly's want die waren toch het áller lekkerste en trekdrop waar de kruimeltjes van de losse pepernoten aan vast kleefden. Ik at het állemáál op.
Henk-en-Roelie schreef:
11-11-2018 22:06
Ja volgens mij ook, vroeger zaten er veel mini rolletjes snoep in mijn plastic tas die ik meenam met sint Maarten en in dat kleine rolletje snoep zaten pastel kleurige snoepjes die smolten op je tong. Ze worden allang niet meer verkocht. Ik vind het onuitstaanbaar dat ik niet meer op de naam kan komen, net zoals ik lang niet meer wist dat M&Ms Bonito's heetten vroeger.
Ik zocht mijn tas altijd eerst af naar zuurstokken en lolly's want die waren toch het áller lekkerste en trekdrop waar de kruimeltjes van de losse pepernoten aan vast kleefden. Ik at het állemáál op.

rolletje 'Bis'

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven