40+ moeder

14-11-2018 16:15 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zijn hier vrouwen die na hun veertigste een kind hebben gekregen? Ik ben benieuwd wat voor ervaringen jullie hebben. Zouden jullie het aanraden of afraden? En hoe oud waren jullie toen jullie zwanger werden?
Ik wordt als ik met mijn kinderen ben juist altijd 10 jaar jonger geschat.
Ik denk wel dat je sneller hersteld van bevalling en je gebroken nachten beter trekt als je jonger bent. Ik zou niemand aanraden bewust te wachten tot na je 40e, maar als je de vader van je kinderen pas laat ontmoet, vind ik het feit dat je leeftijd met een 4 begint geen reden om niet te proberen. Ik was 37 toen we besloten dat we ervoor gingen, maar het duurde even voor ik zwanger was. 40 toen de oudste werd geboren, een paar jaar later nr2.
1-Aapje schreef:
14-11-2018 17:16
Mijn schoonmoeder werd juist op haar 46e oma en men dacht regelmatig dat ze juist de moeder was.
Mijn schoonmoeder was 50 en wij hebben dezelfde ervaring.
Whatsinaname1988 schreef:
14-11-2018 17:14
Als ik een gulden had gekregen voor elke keer dat iemand vroeg of dat mijn oma was en mijn broer mijn vader dan was ik rijk geweest. En mijn moeder had geen ouwe kop hoor, maar op het schoolplein stond ze daar terwijl ze 50 was en elke andere moeder in de 30. Dat vond ik vroeger echt niet leuk en andere kinderen van oudere moeders ook niet.

En voor mijn broer was ook niet leuk om aangesproken te worden als tienervader ( 15 toen ik werd geboren).

En het is al helemaal vreselijk dat ik geen moeder meer heb ivm ouderdomsziektes, ook geen vader meer ( maarja die snoof zich dood dus een ander verhaal). En ja het steekt mij nog elke dag als ik zie hoe oma’s met hun kind buiten lopen en die oma’s zijn net 50 en mijn kinderen hebben nauwelijks meer familie want iedereen is dood. Alle mensen die ik ken met een oude moeder hetzelfde verhaal.

Ik had mij geen betere moeder kunnen wens maar om al voor je 20ste wees te zijn is echt niet leuk, maar ach op het viva forum is dat allemaal onzin natuurlijk en komen ouderdomsziektes alleen maar voor al je 70+ bent.

Dat is nu echt anders.

Euh nee, maar het heet niets voor niets ouderdomsziektes. Die krijg je doorgaans als je een bepaalde leeftijd hebt. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat blijft.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 14-11-2018 17:27
7.27% gewijzigd
14-11-2018 16:42
Persoonlijk vind ik 40 jaar echt te oud, het is voor een kind ook erg vervelend dat je moeder altijd als je oma wordt gezien en je al op jonge leeftijd met bepaalde problemen te maken krijgt ivm de leeftijd van je ouders.
Oma? Met 40?
forumfossiel schreef:
14-11-2018 17:25
Ik wordt als ik met mijn kinderen ben juist altijd 10 jaar jonger geschat.
Ik denk wel dat je sneller hersteld van bevalling en je gebroken nachten beter trekt als je jonger bent. Ik zou niemand aanraden bewust te wachten tot na je 40e, maar als je de vader van je kinderen pas laat ontmoet, vind ik het feit dat je leeftijd met een 4 begint geen reden om niet te proberen. Ik was 37 toen we besloten dat we ervoor gingen, maar het duurde even voor ik zwanger was. 40 toen de oudste werd geboren, een paar jaar later nr2.
helemaal mee eens!
14-11-2018 17:14
Als ik een gulden had gekregen voor elke keer dat iemand vroeg of dat mijn oma was en mijn broer mijn vader dan was ik rijk geweest. En mijn moeder had geen ouwe kop hoor, maar op het schoolplein stond ze daar terwijl ze 50 was en elke andere moeder in de 30. Dat vond ik vroeger echt niet leuk en andere kinderen van oudere moeders ook niet.

En voor mijn broer was ook niet leuk om aangesproken te worden als tienervader ( 15 toen ik werd geboren).

En het is al helemaal vreselijk dat ik geen moeder meer heb ivm ouderdomsziektes, ook geen vader meer ( maarja die snoof zich dood dus een ander verhaal). En ja het steekt mij nog elke dag als ik zie hoe oma’s met hun kind buiten lopen en die oma’s zijn net 50 en mijn kinderen hebben nauwelijks meer familie want iedereen is dood. Alle mensen die ik ken met een oude moeder hetzelfde verhaal.

Ik had mij geen betere moeder kunnen wens maar om al voor je 20ste wees te zijn is echt niet leuk, maar ach op het viva forum is dat allemaal onzin natuurlijk en komen ouderdomsziektes alleen maar voor al je 70+ bent.
Dat vind ik oprecht vervelend voor je, Whatsinaname. Je moeder is vroeg overleden, dat is rot, net als dat je het niet leuk vond om voor haar kleinkind aangezien te worden. Dat is al een ander verhaal dan erin slingeren dat 40 jaar oma-oud is, punt.
Mijn grootouders van beide kanten kregen hun kinderen laat en ik heb ze nog meegemaakt. Dat kan ook gewoon. Ik ben 35 en ja, ik had best kinderen op mijn 30e gewild, maar het is niet allemaal maakbaar en ik wil ze er nu niet minder graag door.
Verder hebben we gewoon een andere omgeving, denk ik, want oma's van 50 die met hun kleinkinderen lopen ken ik dan weer vrijwel niet, net zomin als veertigers die als oma's ogen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Het is denk ik ook de omgeving waarin je opgroeit, in mijn omgeving en de mensen die ik ken worden allemaal wel op latere leeftijd moeder, ze zijn vaak 30+ of 35+.
Ikzelf was met mijn (toen) 27 jaar de jongste.

Niemand trouwens die aangekeken wordt als oma ipv moeder.
Mijn vader werd helemaal niet heel jong vader (30), maar werd meerdere keren gezien als mijn vriend :cry:
Dus je kan het ook positief zien dat je die kans verkleint ;-)

Zelf zou ik liever jonger zijn dan 40 als ik moeder werd (als ik die wens uberhaupt al zou hebben). Maar als je gezond bent en de kinderwens is sterk aanwezig, waarom niet?
Wel zou ik dan sneller voor "maar" 1 kind gaan ipv meerdere.
Als jij nog geen kindje hebt en je wens is er ga er dan voor. Het kan nog. Wil je een 2e prima toch. Voor mezelf vind ik 37 jaar de max maar goed ik heb er al 2 dus dat is makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Ik zou niet op m’n gemak, al feestend of carrière makend, gaan zitten wachten tot m’n 40e om aan kinderen te beginnen. Jij en het kind lopen natuurlijk meer risico’s naarmate jij ouder bent.
Maar als je nou eenmaal niet eerder je partner tegen het lijf liep oid dan zou ik het nog wel een kansje geven!
Hier een moeder die op haar 41ste een mooie dochter kreeg. En ik lijk nog lang niet op een oma hoor. Ben nu bijna 47 en voel er niks van. Soms komt het er niet eerder van. In ons geval dan. En mijn dochter is helemaal happy de peppie. En ik ook.
Persoonlijk vind ik 40 jaar echt te oud, het is voor een kind ook erg vervelend dat je moeder altijd als je oma wordt gezien en je al op jonge leeftijd met bepaalde problemen te maken krijgt ivm de leeftijd van je ouders.
Ach schei uit! De meeste vrouwen van 45 jaar zien er tegenwoordig niet meer uit als oma hoor. Het gaat erom dat er liefde, een veilig nest, een goede opgeving en kansen geboden kunnen worden.

Voor sommige vrouwen loopt het leven eenmaal anders dan ideaal. Mijn nicht kreeg drie kinderen na haar 38e en het is een heerlijk gezin.

Zelf kreeg ik ze tussen mn 27 en 32 jaar. Maar dat is makkelijk praten na een langdurige stabiele relatie.

Het is maar hoe je leven loopt.
Mijn moeder was 39 toen ze mij kreeg, nu 39 jaar geleden. Zij is nooit voor mijn oma aangezien. Mijn vader wel voor mijn opa, maar die was al vroeg grijs (op zijn 38ste, toen ik werd geboren). Ze zijn nu eind 70 en kunnen zich nog prima redden. Niks problemen met de leeftijd van mijn ouders. Het enige is dat ze nu een vaste oppasdag niet meer aankunnen. Maar toen mijn kinderen baby waren nog wel (toen waren ze begin 70)
Because schreef:
14-11-2018 17:41
Ach schei uit! De meeste vrouwen van 45 jaar zien er tegenwoordig niet meer uit als oma hoor. Het gaat erom dat er liefde, een veilig nest, een goede opgeving en kansen geboden kunnen worden.

Voor sommige vrouwen loopt het leven eenmaal anders dan ideaal. Mijn nicht kreeg drie kinderen na haar 38e en het is een heerlijk gezin.

Zelf kreeg ik ze tussen mn 27 en 32 jaar. Maar dat is makkelijk praten na een langdurige stabiele relatie.

Het is maar hoe je leven loopt.
Eens! Mijn moeder werd op de peuterspeelzaal aangesproken dat het zo leuk was, nog een wat oudere moeder. Ze is 57 en dus oma van mijn kinderen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Waarom niet als je het nog graag wil en gezond bent? Natuurlijk zitten er extra risico’s aan als je op oudere leeftijd een kind krijgt maar gelukkig leven we in een wereld waar hele goede medische zorg voorhanden is.
En met 40+ is je lichaam vaak nog prima in staat om een zwangerschap te dragen. In de tijd van voor de voorbehoedsmiddelen werden vrouwen van boven de 40 redelijk vaak zwanger. Zo waren mijn oma’s aan beide kanten 43+ toen hun jongste kind werd geboren. Daar werd in die tijd niet zo gek tegenaan gekeken als nu.

Daarnaast is het leven niet maakbaar, je weet niet wat de toekomst brengt. Mijn vader is met 35 jaar overleden terwijl er 3 jonge kinderen rondliepen. Mijn moeder daarentegen is met haar 72 jaar vaak ondernemender dan veel oma’s van in de 50.
Het enige wat jij kan doen is gezond leven, de juiste keuzes maken en het leven aanvaarden zoals het komt. Met of zonder kind, voor of na je 40e. Dat is aan jou
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Kan best. Met 40/41/42. Vanaf een jaar of 45 lijkt het me wel lastig worden. De kans op afwijkingen wordt dan ook zo groot.
Ik moet zelf niet meer aan kinderen denken maar zou best in staat zijn nog een baby te krijgen (nu 40).
Zalmsnipper schreef:
14-11-2018 18:10
Ik moet zelf niet meer aan kinderen denken maar zou best in staat zijn nog een baby te krijgen (nu 40).
Ik kan er nog wel drie krijgen (46) maar dan sta je met 50 op het kleuterplein, en met 60 naar de open dagen voor de middelbare. Nee, toch maar niet.
MinkeDeWit schreef:
14-11-2018 18:14
Ik kan er nog wel drie krijgen (46) maar dan sta je met 50 op het kleuterplein, en met 60 naar de open dagen voor de middelbare. Nee, toch maar niet.
Geredeneerd vanuit zou ik het fysiek en geestelijk aankunnen. Maar geef mij portie ook maar aan fikkie hoor :proud:
Mijn oma kreeg een tweeling op haar 43ste...zelf werd ze 90 jaar oud.
thefiepie schreef:
14-11-2018 17:49
Zo waren mijn oma’s aan beide kanten 43+ toen hun jongste kind werd geboren. Daar werd in die tijd niet zo gek tegenaan gekeken als nu.

Daarnaast is het leven niet maakbaar, je weet niet wat de toekomst brengt. Mijn vader is met 35 jaar overleden terwijl er 3 jonge kinderen rondliepen. Mijn moeder daarentegen is met haar 72 jaar vaak ondernemender dan veel oma’s van in de 50.
Hier ook die ervaring; mijn oma was ook 43 toen ze haar vijfde en laatste kind kreeg. Ze is 90 geworden in goede gezondheid en haar jongste kind, mijn tante, is overleden op haar 45e. Twee puberzonen achterlatend. Je weet (gelukkig) vooraf niet hoe oud je mag worden en het zou jammer zijn als je enkel door de leeftijd je zou laten tegenhouden. Tenzij je gezondheid niet goed is, of er andere problemen zijn. Maar dat geldt op iedere leeftijd vind ik en hangt niet per definitie samen met de leeftijd.
Ach, mijn schoonmoeder kreeg haar 2 kinderen met 42 en 43 jaar (getrouwd op haar 41ste), als je leven zo loopt, dan loopt het zo. Ze is nu hoogbejaard en nog hartstikke kwiek.
Mijn eigen vader kreeg mij toen hij 27 was en werd juist heel vaak voor opa aangezien. Leeftijd zegt echt niet alles.

In mijn omgeving zijn er maar weinig vrouwen die moeder worden voor hun 32/33ste. Sterker nog, die ene vriendin die haar eerste kind op haar 26ste kreeg, heeft heel regelmatig de vraag gekregen of het gepland was (enorm onbeschoft overigens).
En nu we in mijn vrienden en kennissenkring allemaal eind dertig/begin veertig zijn worden er nog steeds baby's geboren! En niemand die denkt dat ze de oma zijn hoor ;-) Dus, als je mijn vriendin/kennis was zou niemand er raar van op kijken, maar juist heel leuk voor je vinden.
kindrebel schreef:
14-11-2018 17:23
Ik vind het te oud. Niet eens zozeer om de kinderperiode door te komen, dat zal allemaal wel lukken. Maar later, over 30 jaar kan het voor het kind heel lastig zijn om oude ouders te hebben. Dan zit je in een levensfase waarin je je leven, gezin, carrière aan het opbouwen bent en dan zijn je ouders 70+ en gaan ze op jou leunen voor hulp.
Dit dus ook. Ik ben 25, man paar jaar ouder, schoonouders zijn in de 70 en kunnen het onderhoud van hun woning niet meer doen dus wordt verwacht dat de (schoon)kinderen dat gaan oppakken. Maar diezelfde kinderen hebben net zelf een woning gekocht en moeten heel hard werken om iets op te bouwen. Mijn kinderen zullen later aan die zijde geen opa en oma meer hebben waar ze nog wat mee kunnen gaan doen bv.
Mijn man heeft er ook bij opgroeien last van gehad dat ouders ouder waren. Generatie ouder dan de ouders van leeftijdsgenoten, anderen normen, waarden en regels.

Tegenwoordig is dat natuurlijk anders en zijn er steeds meer kinderen van relatief oude moeders.
Op mn 38e, en zwanger vd eerste, was ik de oudste op zwangerschapsgym, tevens degene met de minste klachten.
Ruim twee jaar later, in verwachting van de jongste, was ik weer de oudste.
Nooit voor oma aangezien dwz nooit als oma aangesproken.
Mijn zus heeft haar kinderen op bijna dezelfde leeftijden gekregen, was paar maanden ouder nog.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Mijn tante was 48 toen ze spontaan zwanger raakte van haar enige zoon, het lukte gewoon niet eerder, ze is 97 geworden in goede gezondheid.
Soms zit een kinderwens diep, en als je dan de 40 bent gepasseerd en je raakt zwanger, dan is dat alleen maar leuk, heel jammer dat er altijd mensren zijn die het nodig vinden om argumenten aan te halen omdat je wat ouder bent.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven