40+ moeder
woensdag 14 november 2018 om 19:38
Wat een dom argument.kindrebel schreef: ↑14-11-2018 17:23Ik vind het te oud. Niet eens zozeer om de kinderperiode door te komen, dat zal allemaal wel lukken. Maar later, over 30 jaar kan het voor het kind heel lastig zijn om oude ouders te hebben. Dan zit je in een levensfase waarin je je leven, gezin, carrière aan het opbouwen bent en dan zijn je ouders 70+ en gaan ze op jou leunen voor hulp.
woensdag 14 november 2018 om 19:48
Weet er het fijne niet van, maar was een paar jaar terug in gesprek met een arts met expertise in borstkanker over het onderwerp dat vrouwen later aan kinderen begonnen en zij vertelde dat het krijgen van een eerste kind na jouw 35e met verhoogde risico’s voor de moeder gepaard kan gaan. Zij vertelde dat borstkanker zich sneller voor kan doen. Hier ben ik echt enorm van geschrokken. Daar zij arts is en het haar expertise is neem ik het wel serieus. Je zal er een kwetsbaarheid voor moeten hebben, maar ik zou wel goed onder controle willen staan
Zou er zelf iig niet voor kiezen, tenzij de wens echt enorm groot is
Zou er zelf iig niet voor kiezen, tenzij de wens echt enorm groot is
woensdag 14 november 2018 om 19:54
Gewoon doen.
Anders vraag je je straks op je 55ste af of je het toch niet had moeten proberen.
Zorg natuurlijk wel dat je gezond bent én een beetje mee met de tijd.
Ook een moeder van 25 kan "morgen" ziek worden.
Mensen worden alsmaar ouder, dus voor 't zelfde geld word je 90 en is je kind dus 45 als je overlijdt.
Anders vraag je je straks op je 55ste af of je het toch niet had moeten proberen.
Zorg natuurlijk wel dat je gezond bent én een beetje mee met de tijd.
Ook een moeder van 25 kan "morgen" ziek worden.
Mensen worden alsmaar ouder, dus voor 't zelfde geld word je 90 en is je kind dus 45 als je overlijdt.
woensdag 14 november 2018 om 19:57
De voordelen (vind ik):
Je hebt je zaakjes op orde qua werk/financieel
Ik heb geleefd! Wilde haren kwijt, al die verhalen dat je “alles kan doen” met kind, ben ik het niet mee eens.
Ik sta vele malen sterker in mijn schoenen, en mijn relatie.
Zelfs met puberende kinderen
Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met jonge kinderen.
Mijn nadelen:
Met 40 voelde ik mij nog jong en de wereld ‘aankunnende’.
Inmiddels heb ik een chronisch ziekte die ik niet aan zag komen (maar ook o mijn 30e had kunnen krijgen)
Hoewel niet direct levensbedreigend, is het wel zwaar dat ik mijn kinderen hiermee belast.
Voor oma ben ik nooit aangezien.
In mijn omgeving heb ik juist veel meer oudere moeders.
Kortom: volg je gevoel!
Je hebt je zaakjes op orde qua werk/financieel
Ik heb geleefd! Wilde haren kwijt, al die verhalen dat je “alles kan doen” met kind, ben ik het niet mee eens.
Ik sta vele malen sterker in mijn schoenen, en mijn relatie.
Zelfs met puberende kinderen
Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met jonge kinderen.
Mijn nadelen:
Met 40 voelde ik mij nog jong en de wereld ‘aankunnende’.
Inmiddels heb ik een chronisch ziekte die ik niet aan zag komen (maar ook o mijn 30e had kunnen krijgen)
Hoewel niet direct levensbedreigend, is het wel zwaar dat ik mijn kinderen hiermee belast.
Voor oma ben ik nooit aangezien.
In mijn omgeving heb ik juist veel meer oudere moeders.
Kortom: volg je gevoel!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
woensdag 14 november 2018 om 20:07
botanietje schreef: ↑14-11-2018 17:12![]()
Altijd nog wel! Ach ja, al die veertigers met hun hangende vellen, grijze permanentjes en hun kunstgebitten. Maar ze kunnen de maxi cosi voorop de rollator zetten, vet handig.
On topic: Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar in mijn omgeving zijn er zoveel vrouwen die tussen 35-42 hun kinderen krijgen. Fitte moeders, gezonde kinderen. En ik blijf het ook gewoon proberen als dat tegen mijn 40e aan de orde is.
Mijn moeder was 38 toen ze mij kreeg (begin jaren 70) en zij had inderdaad een permanentje en kunstgebit. En steunkousen. Toch heeft nooit iemand gevraagd of ze mijn oma was.
Ik ken wel 40+ moeders; allemaal fitte en actieve vrouwen. Zien er dan ook totaal niet uit als "oma".
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
woensdag 14 november 2018 om 20:25
woensdag 14 november 2018 om 23:04
De kans op een kind met een beperking neemt toe wanneer een moeder op latere leeftijd aan kinderen begint. Gelukkig krijgen veruit de meeste vrouwen gezonde baby's. En een kind kan natuurlijk later alsnog een aandoening krijgen. De kans dat een kind zijn/haar ouders vroegtijdig verliest is natuurlijk ook groter. Maar voor hetzelfde geld word je 90+. Zelf zou ik persoonlijk 40+ te oud vinden, maar ik denk wel dat het vooral belangrijk is dat een kind in een stabiele, liefdevolle omgeving op kan groeien. Ik denk dan ook: liever ouder zijn en met de juiste partner dan (te) jong met de verkeerde.
De dames in mijn omgeving die eind dertig/begin 40 waren toen ze kinderen kregen, worden echt niet als oma's aangezien.
Zelf was ik 26 toen ik zwanger was van mijn eerste kind (27 toen ik moeder werd). En 28 jaar bij mijn tweede (29 toen hij geboren werd). Mijn moeder was 54 jaar toen ze oma werd.
De dames in mijn omgeving die eind dertig/begin 40 waren toen ze kinderen kregen, worden echt niet als oma's aangezien.
Zelf was ik 26 toen ik zwanger was van mijn eerste kind (27 toen ik moeder werd). En 28 jaar bij mijn tweede (29 toen hij geboren werd). Mijn moeder was 54 jaar toen ze oma werd.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
woensdag 14 november 2018 om 23:51
En wij waren dan weer heel blij met onze 70 jarige vaders die zich een slag in de rondte geklust hebben in onze nieuwe woning.LoVaKo schreef: ↑14-11-2018 19:23Dit dus ook. Ik ben 25, man paar jaar ouder, schoonouders zijn in de 70 en kunnen het onderhoud van hun woning niet meer doen dus wordt verwacht dat de (schoon)kinderen dat gaan oppakken. Maar diezelfde kinderen hebben net zelf een woning gekocht en moeten heel hard werken om iets op te bouwen.
donderdag 15 november 2018 om 09:12
Dit inderdaad (behalve dan dat mijn vader zich niet doodgesnoven heeft maar wel vroeg is overleden) En waar anderen van mijn leeftijd zorgen voor hun kinderen met behulp van fitte ouders, moet ik zorgen voor een zwaar bejaarde moeder.Whatsinaname1988 schreef: ↑14-11-2018 17:14Als ik een gulden had gekregen voor elke keer dat iemand vroeg of dat mijn oma was en mijn broer mijn vader dan was ik rijk geweest. En mijn moeder had geen ouwe kop hoor, maar op het schoolplein stond ze daar terwijl ze 50 was en elke andere moeder in de 30. Dat vond ik vroeger echt niet leuk en andere kinderen van oudere moeders ook niet.
En voor mijn broer was ook niet leuk om aangesproken te worden als tienervader ( 15 toen ik werd geboren).
En het is al helemaal vreselijk dat ik geen moeder meer heb ivm ouderdomsziektes, ook geen vader meer ( maarja die snoof zich dood dus een ander verhaal). En ja het steekt mij nog elke dag als ik zie hoe oma’s met hun kind buiten lopen en die oma’s zijn net 50 en mijn kinderen hebben nauwelijks meer familie want iedereen is dood. Alle mensen die ik ken met een oude moeder hetzelfde verhaal.
Ik had mij geen betere moeder kunnen wens maar om al voor je 20ste wees te zijn is echt niet leuk, maar ach op het viva forum is dat allemaal onzin natuurlijk en komen ouderdomsziektes alleen maar voor al je 70+ bent.
Erg jammer als kinderen krijgen niet eerder op je pad komt maar na je 40e nog beginnen vind ik ook niet ideaal.
Klaar mee
donderdag 15 november 2018 om 09:20
Mijn vader van 70+ staat nog wekelijks op de tennisbaan en mept ‘pikkies’ van 25 nog met gemak van de baan. En mijn moeder van rond die leeftijd stapt nog zonder problemen met vriendinnen in het vliegtuig voor een stedentrip New York.LoVaKo schreef: ↑14-11-2018 19:23Dit dus ook. Ik ben 25, man paar jaar ouder, schoonouders zijn in de 70 en kunnen het onderhoud van hun woning niet meer doen dus wordt verwacht dat de (schoon)kinderen dat gaan oppakken. Maar diezelfde kinderen hebben net zelf een woning gekocht en moeten heel hard werken om iets op te bouwen. Mijn kinderen zullen later aan die zijde geen opa en oma meer hebben waar ze nog wat mee kunnen gaan doen bv.
Mijn man heeft er ook bij opgroeien last van gehad dat ouders ouder waren. Generatie ouder dan de ouders van leeftijdsgenoten, anderen normen, waarden en regels.
Tegenwoordig is dat natuurlijk anders en zijn er steeds meer kinderen van relatief oude moeders.
Je schoonouders hebben de pech dat ze niet meer fit zijn, maar er zijn nog massa’s mensen van die leeftijd die nog volop in het leven staan. Jouw schoonouders zijn dus denk ik wat oud voor hun leeftijd.
donderdag 15 november 2018 om 09:23
Bij mij zou de grens op 40 liggen. Maar dat is makkelijk praten, want ik heb al kinderen.
Als het leven zo loopt dat je er pas op je 40e voor zou kunnen, is het de overweging waard.
Ligt ook een beetje aan je gesteldheid. Ik zou het niet zien zitten om op m'n 50e nog tig kinderen in huis te hebben met spelen,van hot naar her te rijden voor sporten en feestjes, vanuit je werk naar school om weer te helpen met een of andere versiering. Het lijkt mij lekker dat je het dan wat rustiger hebt. Maar ja....ik heb een keus gehad.
Als het leven zo loopt dat je er pas op je 40e voor zou kunnen, is het de overweging waard.
Ligt ook een beetje aan je gesteldheid. Ik zou het niet zien zitten om op m'n 50e nog tig kinderen in huis te hebben met spelen,van hot naar her te rijden voor sporten en feestjes, vanuit je werk naar school om weer te helpen met een of andere versiering. Het lijkt mij lekker dat je het dan wat rustiger hebt. Maar ja....ik heb een keus gehad.
donderdag 15 november 2018 om 09:51
donderdag 15 november 2018 om 09:58
Ja, ik wel. Wij wilden graag een tweede kind en dat wilde maar niet lukken. Ik heb 5 keer een miskraam gehad. Wij zijn blijven proberen voor een tweede kindje tot ik 35 was. Daar lag bij ons de uiterste grens. Toen hebben we ons er maar bij neer gelegd dat er nooit een tweede kindje zou komen.
donderdag 15 november 2018 om 10:01
Mijn moeder was 40 toen ik kwam mijn vader 32 ( ja hip voor die tijd ) mijn moeder is nu in de 90 en ziet er nog steeds jonger uit ook heel vitaal nog.
Mijn vader is jong overleden dus garanties heb je nooit.
Mijn moeder is ook nooit voor mijn oma versleten en was vaak energieker dan jongere moeders ze ondernam veel met ons en later ook met de kleinkinderen .
Mijn vader is jong overleden dus garanties heb je nooit.
Mijn moeder is ook nooit voor mijn oma versleten en was vaak energieker dan jongere moeders ze ondernam veel met ons en later ook met de kleinkinderen .
donderdag 15 november 2018 om 10:38
Ik heb mijn kinderen gekregen op mijn 37e, 39e en 41e. Ik heb meerdere vriendinnen die op hun 43e of 44e nog een kind kregen.
Ik vind het wel fijn dat mijn man en ik allebei een jonge moeder hebben, dus onze kinderen hebben actieve oma's waar ze kunnen gaan logeren en dat soort dingen.
Je loopt wel iets meer risico op miskramen en chromosoomafwijkingen, maar daar staat tegenover dat je minder kans hebt op striae!
Vroeger was het overigens heel normaal dat vrouwen na hun 40e nog kinderen kregen. Geen anticonceptie, dus zolang vrouwen vruchtbaar waren kregen ze kinderen.
Ik vind het wel fijn dat mijn man en ik allebei een jonge moeder hebben, dus onze kinderen hebben actieve oma's waar ze kunnen gaan logeren en dat soort dingen.
Je loopt wel iets meer risico op miskramen en chromosoomafwijkingen, maar daar staat tegenover dat je minder kans hebt op striae!
Vroeger was het overigens heel normaal dat vrouwen na hun 40e nog kinderen kregen. Geen anticonceptie, dus zolang vrouwen vruchtbaar waren kregen ze kinderen.