Huisvrouw worden
zaterdag 1 december 2018 om 19:07
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.

dinsdag 11 december 2018 om 04:05
dinsdag 11 december 2018 om 07:53
In welk opzicht? Zolang jullie allebei achter de keuze staan en jij je eigen ding blijft doen zoals het bijhouden van sociale contacten, dan zul je hier weinig van merken. Als je merkt dat je je onzeker of afhankelijk begint te voelen kun je altijd activiteiten oppakken.Anoniem450 schreef: ↑01-12-2018 19:07Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.

dinsdag 11 december 2018 om 08:07
Gelijkwaardig is je relatie niet meer nee. Ik heb twee mannelijke collega's die een vrouw thuis hebben zitten en die klagen wel eens dat ze niet echt meer een gesprek kunnen voeren met hun vrouw. Ze kan alleen nog maar praten over de verzorging van haar kinderen: borstvoeding, verschillende draagdoeken, speentjes, andere kinderen en moeders en klein huishoudelijk leed. De connectie is daarmee voor een groot deel weg. Dit wordt verstrekt doordat mijn mannelijke collega's zoveel minder zorgen, dat ze meer een soort suiker(b)oompjes zijn, dan vaders die een evenredig deel op zich nemen.
Ik hoor eigenlijk voornamelijk geklaag. Vrouw is volledig opgeslokt door haar huisvrouwebestaan, heeft overgewicht waar ze niks aan doet, nooit meer zin in seks, verwacht te veel van de man (dat hij naast zijn baan ook nog 'helpt') en als ik geen nee had gezegd, dan waren beide heren al lang en breed met mij vreemdgegaan.
Dat is nu het beeld dat ik bij huisvrouwen heb (en hun partners)... Ik word er niet echt enthousiast van
Ik hoor eigenlijk voornamelijk geklaag. Vrouw is volledig opgeslokt door haar huisvrouwebestaan, heeft overgewicht waar ze niks aan doet, nooit meer zin in seks, verwacht te veel van de man (dat hij naast zijn baan ook nog 'helpt') en als ik geen nee had gezegd, dan waren beide heren al lang en breed met mij vreemdgegaan.
Dat is nu het beeld dat ik bij huisvrouwen heb (en hun partners)... Ik word er niet echt enthousiast van

dinsdag 11 december 2018 om 08:29
En waar willen die arme, zielige mannen over praten als ze thuis komen? Wat Ajax gedaan heeft gisteren? Dat Peter van marketing alweer een nieuwe leaseauto heeft? Dat de files steeds maar toenemen?Ikigai schreef: ↑11-12-2018 08:07Gelijkwaardig is je relatie niet meer nee. Ik heb twee mannelijke collega's die een vrouw thuis hebben zitten en die klagen wel eens dat ze niet echt meer een gesprek kunnen voeren met hun vrouw. Ze kan alleen nog maar praten over de verzorging van haar kinderen: borstvoeding, verschillende draagdoeken, speentjes, andere kinderen en moeders en klein huishoudelijk leed. De connectie is daarmee voor een groot deel weg. Dit wordt verstrekt doordat mijn mannelijke collega's zoveel minder zorgen, dat ze meer een soort suiker(b)oompjes zijn, dan vaders die een evenredig deel op zich nemen.
Dat is nu het beeld dat ik bij huisvrouwen heb (en hun partners)... Ik word er niet echt enthousiast van![]()

dinsdag 11 december 2018 om 08:42
Mijn man kan ook leuk spottend praten over zijn werk, bijvoorbeeld dat er opeens allerlei slaapverwekkende Engelse termen zijn geïntroduceerd, waardoor het allemaal interessanter zou moeten lijken.
Hij vindt zijn werk leuk, hoor, maar voelt zich niet bepaald verheven daardoor en al helemaal niet zielig.
dinsdag 11 december 2018 om 08:47
Wat voor voorbeeld geef jij je kinderen door thuis te blijven? Je had een goede baan, waarschijnlijk daarvoor een studie gedaan, en bent nu voltijds thuis. Hoe kan je dan met droge ogen tegen je kinderen zeggen dat ze hun best moeten doen op school, een vak moeten leren (ongeacht niveau) zodat je straks toch thuis komt te zitten.
Laten we de ouderwetse vormingsklas of huishoudschool maar weer oprichten. Dan leren de meiden en jongens tenminste hoe ze een huishouden moeten runnen en netjes houden. Zonde van al het geld wat we in opleidingen toppen als maatschappij.
Laten we de ouderwetse vormingsklas of huishoudschool maar weer oprichten. Dan leren de meiden en jongens tenminste hoe ze een huishouden moeten runnen en netjes houden. Zonde van al het geld wat we in opleidingen toppen als maatschappij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 11 december 2018 om 09:03
Dat doen die vrouwen toch ook?
Maar goed, ik heb nooit zin om over mijn werk te praten 's avonds behalve als er iets geks of grappigs is gebeurd. Werk is werk en ik ben mijn werk niet. Gelukkig is mijn man ook zo. slaapverwekkend, mensen die alleen maar over werk kunnen tetteren.

dinsdag 11 december 2018 om 09:07
Ja ik bedoelde het eigenlijk ook vanuit het gezichtspunt van die vrouwen. Ik ben zelf vorig jaar wegens ziekte een aantal maanden ‘uit het werk’ geweest. Je maakt dan gewoon andere dingen mee, dus praat je over andere dingen.Subnautica schreef: ↑11-12-2018 09:03Dat doen die vrouwen toch ook?
Maar goed, ik heb nooit zin om over mijn werk te praten 's avonds behalve als er iets geks of grappigs is gebeurd. Werk is werk en ik ben mijn werk niet. Gelukkig is mijn man ook zo. slaapverwekkend, mensen die alleen maar over werk kunnen tetteren.
Overigens praten mijn vriend en ik ook vaak over hele andere dingen dan over werk.
dinsdag 11 december 2018 om 09:57
Dan wijs ik mijn kinderen erop dat mama ook 20 jaar gewerkt heeft , kostwinnaar was toen papa studeerde en dus geen schulden overhielden en dat we mede daardoor zo'n mooi huis hebben kunnen betalen (zit veel spaargeld in). Gek genoeg lijken ze vergeten te zijn dat mama gewerkt heeft en dat ze op een kdv hebben gezeten.hamerhaai schreef: ↑11-12-2018 08:47Wat voor voorbeeld geef jij je kinderen door thuis te blijven? Je had een goede baan, waarschijnlijk daarvoor een studie gedaan, en bent nu voltijds thuis. Hoe kan je dan met droge ogen tegen je kinderen zeggen dat ze hun best moeten doen op school, een vak moeten leren (ongeacht niveau) zodat je straks toch thuis komt te zitten.

Ze hebben een grote hekel aan schoonmaken dus mijn argument is om genoeg te kunnen verdienen om een schoonmaakster in te huren.

dinsdag 11 december 2018 om 10:27
Eens. Je geeft jongetjes de boodschap mee dat vrouwen alleen thuis kunnen zijn en in dienst staan van de mannen/ jongens.hamerhaai schreef: ↑11-12-2018 08:47Wat voor voorbeeld geef jij je kinderen door thuis te blijven? Je had een goede baan, waarschijnlijk daarvoor een studie gedaan, en bent nu voltijds thuis. Hoe kan je dan met droge ogen tegen je kinderen zeggen dat ze hun best moeten doen op school, een vak moeten leren (ongeacht niveau) zodat je straks toch thuis komt te zitten.
Je geeft meisjes de boodschap dat ze vooral op zoek moeten naar iemand die hen kan onderhouden en dat school/ studie voor de leuk/ erbij is.
dinsdag 11 december 2018 om 10:32

dinsdag 11 december 2018 om 10:50
Je kan nog zo vaak iets anders zéggen, maar kinderen pikken op wat ze iedere dag zien. Dat gaat vaak onbewust en soms ook bewust. Je bent met je partner nu eenmaal het belangrijkste rolmodel en het meest kijken de jongens naar hun vader en de meisjes naar hun moeder. En de verhouding tussen die twee, dat is hun belangrijkste referentie wat betreft de verhouding man/vrouw.
Ik vind het zelf erg belangrijk om het goede voorbeeld te geven.
dinsdag 11 december 2018 om 10:56
Fixed that.
Het is maar een mening he?
En je hebt geen flauw idee hoe het er hier aan toe gaat.
Mijn moeder was overigens een thuisblijfmoeder (uit nood), maar dat is geen voorbeeld dat ik automatisch heb overgenomen hoor. Ze was eerder een voorbeeld dat ik juist niet wilde volgen.
Edit: deels weer gewist ivm evt herkenbaarheid.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 11-12-2018 11:07
11.36% gewijzigd

dinsdag 11 december 2018 om 11:04
Als dat waar zou zijn dan zou er in het verleden nooit iets veranderd zijn in de man/vrouw verhouding.Ikigai schreef: ↑11-12-2018 10:50Je kan nog zo vaak iets anders zéggen, maar kinderen pikken op wat ze iedere dag zien. Dat gaat vaak onbewust en soms ook bewust. Je bent met je partner nu eenmaal het belangrijkste rolmodel en het meest kijken de jongens naar hun vader en de meisjes naar hun moeder. En de verhouding tussen die twee, dat is hun belangrijkste referentie wat betreft de verhouding man/vrouw.
Ik vind het zelf erg belangrijk om het goede voorbeeld te geven.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."

dinsdag 11 december 2018 om 11:14
Ikigai schreef: ↑11-12-2018 08:07Gelijkwaardig is je relatie niet meer nee. Ik heb twee mannelijke collega's die een vrouw thuis hebben zitten en die klagen wel eens dat ze niet echt meer een gesprek kunnen voeren met hun vrouw. Ze kan alleen nog maar praten over de verzorging van haar kinderen: borstvoeding, verschillende draagdoeken, speentjes, andere kinderen en moeders en klein huishoudelijk leed. De connectie is daarmee voor een groot deel weg. Dit wordt verstrekt doordat mijn mannelijke collega's zoveel minder zorgen, dat ze meer een soort suiker(b)oompjes zijn, dan vaders die een evenredig deel op zich nemen.
Dat is nu het beeld dat ik bij huisvrouwen heb (en hun partners)... Ik word er niet echt enthousiast van![]()
@ikigay, ik ga niet beweren dat het onzin is wat je schrijft,, want het type 'thuismamma' dat jij schetst.. dat herken ik ook heus wel.
Ja, die types zijn er!
Tuurlijk, ik ken ze ook, de bekrompen moekes die net de 30 gepasseerd zijn. Maar hiermee ga je wel van het meest onaantrekkelijke of negatieve scenario uit!
Iedere medaille heeft heus 2 kanten, want ik ken ze op mijn beurt ook,, de mannen die hun vrouw juist verschrikkelijk missen. Want.. ze is altijd maar druk. Ik heb het beklag van deze mannen ook aangehoord. Dat hun vrouw altijd maar in de weer is met haar eigen leven en het ontwikkelen daarvan.. terwijl het gezin ondertussen echt op een 2e of 3e plaats staat of tussen de bedrijven door moet...
Gezinnen waarbij iedere avondmaaltijd uit van alles bestaat, zolang het maar kant en klaar en makkelijk op te warmen is.
Gezinnen waar de bedden 'niet' verschoond worden als de huishoudster zich ziek heeft gemeld.
Dat de kinderen zomaar weggehaald worden bij hun vertrouwde oppas of kdv, omdat mamma er eentje gevonden heeft die voordeliger is of beter past bij haar werkschema's.
en de kinderen? ach.. die wennen er maar aan.. want mamma heeft nu eenmaal ook haar eigen leven!
Ja, die verhalen ken ik ook. Maar het zijn wel de uiterst negatieve verhalen.. net zoals die ook te vinden zijn over de 'thuismoeders'.
Zal het niet gewoon om de gulden middenweg draaien,, zoals dat bij bijna alles het geval is??

dinsdag 11 december 2018 om 11:19
Deze mutsige moekes kom ik op de werkvloer anders ook gewoon tegen, dus ik vrees dat dat niet zozeer met werken/ thuisblijven te maken heeft, maar meer met een bepaald karakter.

dinsdag 11 december 2018 om 11:37
Kunnen die mannen zelf hun bed niet verschonen dan, of een gezonde voedzame maaltijd op tafel toveren? Waarom regelen ze zelf geen goede betrouwbare opvang? Op welke plek staat het gezin voor deze vaders eigenlijk?Pindakaasjes schreef: ↑11-12-2018 11:14@ikigay, ik ga niet beweren dat het onzin is wat je schrijft,, want het type 'thuismamma' dat jij schetst.. dat herken ik ook heus wel.
Ja, die types zijn er!
Tuurlijk, ik ken ze ook, de bekrompen moekes die net de 30 gepasseerd zijn. Maar hiermee ga je wel van het meest onaantrekkelijke of negatieve scenario uit!
Iedere medaille heeft heus 2 kanten, want ik ken ze op mijn beurt ook,, de mannen die hun vrouw juist verschrikkelijk missen. Want.. ze is altijd maar druk. Ik heb het beklag van deze mannen ook aangehoord. Dat hun vrouw altijd maar in de weer is met haar eigen leven en het ontwikkelen daarvan.. terwijl het gezin ondertussen echt op een 2e of 3e plaats staat of tussen de bedrijven door moet...
Gezinnen waarbij iedere avondmaaltijd uit van alles bestaat, zolang het maar kant en klaar en makkelijk op te warmen is.
Gezinnen waar de bedden 'niet' verschoond worden als de huishoudster zich ziek heeft gemeld.
Dat de kinderen zomaar weggehaald worden bij hun vertrouwde oppas of kdv, omdat mamma er eentje gevonden heeft die voordeliger is of beter past bij haar werkschema's.
en de kinderen? ach.. die wennen er maar aan.. want mamma heeft nu eenmaal ook haar eigen leven!
Ja, die verhalen ken ik ook. Maar het zijn wel de uiterst negatieve verhalen.. net zoals die ook te vinden zijn over de 'thuismoeders'.
Zal het niet gewoon om de gulden middenweg draaien,, zoals dat bij bijna alles het geval is??
En missen? Misschien zouden ze hun vrouw vaker zien als ze hun deel van het huishouden en de zorg op zich zouden nemen? Dan blijft er meer tijd over om samen 's avonds met de beentjes omhoog te zitten.

dinsdag 11 december 2018 om 11:54
Arme man.Pindakaasjes schreef: ↑11-12-2018 11:14@ikigay, ik ga niet beweren dat het onzin is wat je schrijft,, want het type 'thuismamma' dat jij schetst.. dat herken ik ook heus wel.
Ja, die types zijn er!
Heeft niks in te brengen in het gezin. Moet lijdzaam toezien hoe zijn vrouw werkelijk alles alleen moet regelen.
dinsdag 11 december 2018 om 12:26
Tja, dat is één kant van de medaille. Aan de andere kant zijn er ook werkende vrouwen die naast hun baan en gezin geen tijd meer hebben om te sporten en om gezond te koken, waardoor ze ook overgewicht hebben en te moe zijn voor seks. Ik ben eens anderhalf jaar thuis geweest en ik heb nog nooit zo'n gezond en strak lichaam gehad (tijd om supergezond te koken en 3x per week te sporten, plus ik zat niet achter de computer maar was de hele dag bezig) en blaakte van de energie. Weinig stress en daardoor ook nog eens gezelliger. Dus wat je zegt gaat echt lang niet altijd op. Als ik niet financieel zelfstandiger zou willen zijn en een groter gat in mijn cv me niet uitgemaakt had, was ik lekker thuisgebleven!Ikigai schreef: ↑11-12-2018 08:07
dinsdag 11 december 2018 om 12:36
Huh? Die mannen hebben polio en kunnen zelf geen bed verschonen? En ook al niet koken? En waar zijn zij dan de hele dag? Want alleen mama heeft kinderopvang nodig maar zij niet? En toch kunnen ze zelf niet op hun kinderen passen? Of is hun vrouw zo'n bitch dat ze stiekem de kinderen ontvoert en die mannen aan de poort van de crèche staan en daar pas ontdekken dat de kinderen daar niet meer zijn?Pindakaasjes schreef: ↑11-12-2018 11:14
Kortom: wat een raar, raar verhaal.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 december 2018 om 12:39
Wat een flauwekul. De 'huisvrouwen' die ik ken hebben meer tijd voor de sportschool dan ik.Ikigai schreef: ↑11-12-2018 08:07Gelijkwaardig is je relatie niet meer nee. Ik heb twee mannelijke collega's die een vrouw thuis hebben zitten en die klagen wel eens dat ze niet echt meer een gesprek kunnen voeren met hun vrouw. Ze kan alleen nog maar praten over de verzorging van haar kinderen: borstvoeding, verschillende draagdoeken, speentjes, andere kinderen en moeders en klein huishoudelijk leed. De connectie is daarmee voor een groot deel weg. Dit wordt verstrekt doordat mijn mannelijke collega's zoveel minder zorgen, dat ze meer een soort suiker(b)oompjes zijn, dan vaders die een evenredig deel op zich nemen.

En die mannen dan, wat is hun 'interessante gesprekstof': kantoorgelul?

dinsdag 11 december 2018 om 12:48
Ikigai schreef: ↑11-12-2018 11:37Kunnen die mannen zelf hun bed niet verschonen dan, of een gezonde voedzame maaltijd op tafel toveren? Waarom regelen ze zelf geen goede betrouwbare opvang? Op welke plek staat het gezin voor deze vaders eigenlijk?
En missen? Misschien zouden ze hun vrouw vaker zien als ze hun deel van het huishouden en de zorg op zich zouden nemen? Dan blijft er meer tijd over om samen 's avonds met de beentjes omhoog te zitten.
Huh?
begrijp je niet uit mijn schrijven dat ik het type vrouw omschrijft die de meest egocentrische, dominante en bepalende factor binnen het gezin is.. en het volgens haar regels en maniertjes wilt zien gebeuren.. ten koste van?
Maar dan is alsnog niet de vrouw de schuldige, maar de man is de grote sukkel??
Ik gaf enkel voorbeelden van 'extreme', zoals jij dat over de gemiddelde huisvrouw deed.
Sommige interpretaties en opvattingen hier moet ik echt 4x lezen om ze te begrijpen. Zo bordenvol aannames en vooroordelen staan ze.
Het is mij overigens tig pagina's verder wel duidelijk geworden dat 'de man/vader' an sich het voor de meeste hier niet snel goed kan doen.
Je bent hier al snel een gebrekkige, niet betrokken vader, waardeloze huisman of ouderwetse en onderdrukkende echtgenoot.
En inderdaad, mijn man verschoond geen bedden.. net zoals ik het vertik om op een lader te gaan staan en de dakgoten uit te harken!
Is het dan o zo fout en eng om van elkaar te verschillen in doen en kunnen??