De huizenmarkt
donderdag 27 december 2018 om 13:15
Oké het zal allemaal heel erg afhankelijk zijn van waar je woont maar de huizenmarkt is bij ons totaal van het pad.
Ik heb vanmorgen eens zitten kijken bij de grootste makelaar in ons dorp. Op dit moment staan er 119 woningen in hun file. Van die 119 zijn er nog 12 beschikbaar, en van die 12 zijn er weer 5 boven de 900.000 euro. Concreet dus 7 huizen die te koop staan.
We zijn ons aan het oriënteren op de markt, zouden graag verkopen en nieuw kopen. Het liefst nieuwbouw, maar dat gaat allemaal op loting en dus gaat het daar om geluk, heel veel geluk.
Verkopen is zo gedaan, veel huizen gaan zonder makelaar naar een nieuwe eigenaar. Een linkje op Facebook levert zo 15 kijkers op en binnen 3 wkn ben je het kwijt. Huizen die 3 jaar geleden gebouwd zijn voor 450.000 euro worden nu verkocht voor 600.000. Totaal geflipt
Aankopen is een stuk lastiger, als er al iets interessant beschikbaar is dan moet je er super snel bij zijn en na bezichtiging niet twijfelen want dan is het weg.
Heb jij ook plannen? Of oriënteer je je? Deel hier je bevindingen, je frustraties of je tips. Eigenlijk moet je zsm verkopen en dan maar wachten, maar ja, je kan ook niet zomaar huren.
Ik deel graag hier!
Ik heb vanmorgen eens zitten kijken bij de grootste makelaar in ons dorp. Op dit moment staan er 119 woningen in hun file. Van die 119 zijn er nog 12 beschikbaar, en van die 12 zijn er weer 5 boven de 900.000 euro. Concreet dus 7 huizen die te koop staan.
We zijn ons aan het oriënteren op de markt, zouden graag verkopen en nieuw kopen. Het liefst nieuwbouw, maar dat gaat allemaal op loting en dus gaat het daar om geluk, heel veel geluk.
Verkopen is zo gedaan, veel huizen gaan zonder makelaar naar een nieuwe eigenaar. Een linkje op Facebook levert zo 15 kijkers op en binnen 3 wkn ben je het kwijt. Huizen die 3 jaar geleden gebouwd zijn voor 450.000 euro worden nu verkocht voor 600.000. Totaal geflipt
Aankopen is een stuk lastiger, als er al iets interessant beschikbaar is dan moet je er super snel bij zijn en na bezichtiging niet twijfelen want dan is het weg.
Heb jij ook plannen? Of oriënteer je je? Deel hier je bevindingen, je frustraties of je tips. Eigenlijk moet je zsm verkopen en dan maar wachten, maar ja, je kan ook niet zomaar huren.
Ik deel graag hier!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 27 december 2018 om 13:23
Ik volg even.
Wij kijken al twee jaar maar zonder succes. Denken er nu maar over ons huidige huis te gaan verbouwen zodat we niet hoeven te verhuizen. Inderdaad ook hier huizen die ruim 75.000 duurder zijn als twee jaar geleden echt absurd.
Las vandaag wel een artikel dat steeds meer mensen denken dat ie huizenmarkt weer een keer inkachelt. Zal aan de ene kant gunstig zijn, aan de andere kant we moeten onze huis ook nog verkopen. Lastig lastig...
Wij kijken al twee jaar maar zonder succes. Denken er nu maar over ons huidige huis te gaan verbouwen zodat we niet hoeven te verhuizen. Inderdaad ook hier huizen die ruim 75.000 duurder zijn als twee jaar geleden echt absurd.
Las vandaag wel een artikel dat steeds meer mensen denken dat ie huizenmarkt weer een keer inkachelt. Zal aan de ene kant gunstig zijn, aan de andere kant we moeten onze huis ook nog verkopen. Lastig lastig...
donderdag 27 december 2018 om 13:25
Wij hadden hetzelfde. Onze huidige hypotheek met hoge rente en nog 20 jaar looptijd zou ons maandelijks evenveel kosten als een duurder huis.
Wij hebben net ons koopcontract getekend. Nieuwbouw idd, want bestaande woningen, als er al iets naar onze zin kwam, waren de dag erop al weg.
Nieuwbouw is idd “geluk”, maar niet helemaal. Alvast een gesprekje bij de makelaar qua financiën, waardebepaling van je eigen huis door de verkopende makelaar en je gezicht laten zien en een beetje kletsen op de voorlichtingsavond maakt een hoop verschil. Vriendin had ingeschreven zelfde project en dit niet gedaan en zij zijn uitgeloot. Makelaar zei zelf ook al dat dit soort dingen zeker wel van invloed zijn.
Enige nadeel vind ik dat we nu nog 1,5 jaar moeten wachten totdat we er echt kunnen wonen. Gelukkig laatste project van de wijk dus zitten niet in een bouwput.
Wij hebben net ons koopcontract getekend. Nieuwbouw idd, want bestaande woningen, als er al iets naar onze zin kwam, waren de dag erop al weg.
Nieuwbouw is idd “geluk”, maar niet helemaal. Alvast een gesprekje bij de makelaar qua financiën, waardebepaling van je eigen huis door de verkopende makelaar en je gezicht laten zien en een beetje kletsen op de voorlichtingsavond maakt een hoop verschil. Vriendin had ingeschreven zelfde project en dit niet gedaan en zij zijn uitgeloot. Makelaar zei zelf ook al dat dit soort dingen zeker wel van invloed zijn.
Enige nadeel vind ik dat we nu nog 1,5 jaar moeten wachten totdat we er echt kunnen wonen. Gelukkig laatste project van de wijk dus zitten niet in een bouwput.
donderdag 27 december 2018 om 13:28
.
Wat bedoel je hiermee? Ik zou juist niet zsm willen verkopen in een verkopersmarkt waar de huizen als zoete broodjes weggaan. Als je huis toch wel snel verkocht is dan is het risico beperkt als je eerst een nieuwe woning koopt.
Houd ook in gedachten dat hoge huizenprijzen niet alleen voordelig zijn als je al een woning hebt. Als je door wilt groeien naar een ruimere woning dan stelt de winst op je starterswoning niets voor vergeleken met de hogere prijs van de grotere woning.
Ik zou me in jouw omstandigheden toch als eerste richten op nieuwbouw. Je kunt mazzel hebben.
donderdag 27 december 2018 om 13:31
Heel herkenbaar! Afgelopen augustus met mijn vriend een huis (appartement) gekocht en wij liepen tegen hetzelfde aan. Wij zijn jong en starter en oriënteerden op huizen/appartementen tussen de €125.000-€175.000, het liefst in de binnenstad van de woonplaats waar we al beiden woonden. De prijzen vliegen de pan uit. Alles wat er leuk uitziet, is al weggegrist voor het op Funda komt te staan. Alles wordt massaal overboden en je moet snel een keuze maken als je ergens een 'kans' krijgt. Tijdens een bezichtiging lopen er zo'n 30 stellen tegelijk in een huis en die liggen allemaal op de loer. Uiteindelijk hebben wij ons appartement met een zelfde 'spelletje' gekregen. Een hypotheekadviseur heeft voor ons naar de makelaar gebeld om te vissen hoe hoog eerdere boden waren, zodat wij (met €9.500) konden overbieden over de vraagprijs. Uiteindelijk klaag ik niet. We hebben een top appartement op een supergewilde locatie en we hoeven er nauwelijks iets aan te doen. In vergelijking met andere appartementen (de locatie, de staat, de ruimte) kunnen we zeker van geluk spreken.
Maar je hebt gelijk, het is frustrerend en dat heb ik afgelopen zomer ook zeker zo ervaren. 'Ik laat me niet gek maken', dacht ik van tevoren. Nou, je wordt gewoon meegesleurd in de gekheid. Wij kwamen vanuit onze ouders huis, dus dat maakt de situatie ook weer anders. Ik denk dat je het beste eerst kunt kopen en dan verkopen (in de huidige huizenmarkt).
Heel veel succes! Ik hoop dat je je droomplek vindt
Maar je hebt gelijk, het is frustrerend en dat heb ik afgelopen zomer ook zeker zo ervaren. 'Ik laat me niet gek maken', dacht ik van tevoren. Nou, je wordt gewoon meegesleurd in de gekheid. Wij kwamen vanuit onze ouders huis, dus dat maakt de situatie ook weer anders. Ik denk dat je het beste eerst kunt kopen en dan verkopen (in de huidige huizenmarkt).
Heel veel succes! Ik hoop dat je je droomplek vindt
donderdag 27 december 2018 om 13:47
Ik ben zelf al een jaartje aan het kijken voor wat anders. Alles wat er in mijn prijsklasse voorbij komt is al weg voordat het op Funda staat. Ik wil ook niet tot aan mijn nek in de hypotheek zitten.
Ik ga mijn eigen huis binnenkort te koop zetten (vanwege persoonlijke redenen). Ik weet bijna zeker dat ik niets anders zal hebben. Vind het doodeng maar wil niet meegesleurd worden in deze gekkigheid en dan een foute keus maken.
Ik ga mijn eigen huis binnenkort te koop zetten (vanwege persoonlijke redenen). Ik weet bijna zeker dat ik niets anders zal hebben. Vind het doodeng maar wil niet meegesleurd worden in deze gekkigheid en dan een foute keus maken.
donderdag 27 december 2018 om 13:59
Ik heb mijn appartement aan een bos, 10 min van het strand, 4 km van een leuke stad in NH, voor <170.000 gekocht en het stond al meer dan 6 maanden te koop....geen klachten.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-12-2018 14:00
9.66% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 27 december 2018 om 14:00
Behalve dat je buren hebt klinkt dit heel perfect!viva-amber schreef: ↑27-12-2018 13:59Ik heb mijn appartement aan een bos, 10 min van het strand, voor <170.000 gekocht en het stond al meer dan 6 maanden te koop....geen klachten.
donderdag 27 december 2018 om 15:45
Woon je niet in Maastricht. Ik heb een jaar lang rond gekeken om te kopen, maar het was echt niet te doen. Uiteindelijk ben ik naar een nieuw huurappartement verhuisd.
donderdag 27 december 2018 om 16:18
Ik bedoel eigenlijk dat je nu zou moeten verkopen voor de hoogste prijs en dan een tijdelijk huurhuis tot de markt inzakt.. dan koop je voor een lagere prijs een groter huis. Al wordt de markt dan ook weer krapper..Erizon schreef: ↑27-12-2018 13:28.
Wat bedoel je hiermee? Ik zou juist niet zsm willen verkopen in een verkopersmarkt waar de huizen als zoete broodjes weggaan. Als je huis toch wel snel verkocht is dan is het risico beperkt als je eerst een nieuwe woning koopt.
Houd ook in gedachten dat hoge huizenprijzen niet alleen voordelig zijn als je al een woning hebt. Als je door wilt groeien naar een ruimere woning dan stelt de winst op je starterswoning niets voor vergeleken met de hogere prijs van de grotere woning.
Ik zou me in jouw omstandigheden toch als eerste richten op nieuwbouw. Je kunt mazzel hebben.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 27 december 2018 om 16:36
donderdag 27 december 2018 om 16:54
In onze omgeving ligt t echt aan de prijsklasse waarin je zoekt. Wij zijn momenteel zelf in onderhandeling voor een ander huis in een (stuk hogere) prijsklasse waar genoeg aanbod is en maar weinig vraag. Voor ons heel gunstig want we hebben het daardoor voor het uitkiezen en staan sterk in de onderhandelingen. Daarnaast is ons huidige huis waarschijnlijk snel verkocht. We hebben op t dieptepunt van de markt gekocht een paar jaar terug en zullen op ons huidige huis ook winst maken.
Voor ons is er nu geen noodzaak om te verhuizen, we hebben gewoon onze dromen en doelen en gaan alleen verhuizen als álles klopt, incl de prijs natuurlijk. Ik denk dat als we in dezelfde prijsklasse waren gebleven of net iets daarboven het érg lastig was geworden een nieuw huis te vinden. Kan me voorstellen dat het erg frustrerend is. Verkopen en eerst tijdelijk wat huren zou ik niet snel zien zitten, helemaal niet nu we kleine kinderen hebben en je dus 2x moet verhuizen.
Ben daarnaast ook wel erg benieuwd hoe de markt zich de komende 10-30 jaar gaat ontwikkelen.
Voor ons is er nu geen noodzaak om te verhuizen, we hebben gewoon onze dromen en doelen en gaan alleen verhuizen als álles klopt, incl de prijs natuurlijk. Ik denk dat als we in dezelfde prijsklasse waren gebleven of net iets daarboven het érg lastig was geworden een nieuw huis te vinden. Kan me voorstellen dat het erg frustrerend is. Verkopen en eerst tijdelijk wat huren zou ik niet snel zien zitten, helemaal niet nu we kleine kinderen hebben en je dus 2x moet verhuizen.
Ben daarnaast ook wel erg benieuwd hoe de markt zich de komende 10-30 jaar gaat ontwikkelen.
donderdag 27 december 2018 om 16:59
Wij zitten ook in een hogere prijsklasse. Nu al, maar kijken naar nog iets hoger. “Helaas” woon ik in een dure gemeente en geldt dat voor vele mensen die hier willen wonen of willen verhuizen.
De prijsklasse hieronder of daaronder gaan helemaal als zoetje broodjes. Die zijn binnen een week verkocht. Zonder makelaar.
De prijsklasse hieronder of daaronder gaan helemaal als zoetje broodjes. Die zijn binnen een week verkocht. Zonder makelaar.
donderdag 27 december 2018 om 20:42
Maar als je 2 of 3 jaar gaat huren, ben je ook 20...40.000 euro kwijt (je zult niet zo gauw een betaalbare sociale woning vinden, dus je bent aangewezen op vrije sector).
donderdag 27 december 2018 om 20:48
Dat begrijp ik, dat ga ik ook niet doen maar het gaat niet over wat het kost om hier te wonen..
Als ik nu mijn huis verkoop met 100.000 euro winst.
Ik ga 3 of 4 jaar huren en de huizenmarkt stort in zoals er nu verwacht wordt. De huurlasten moet ik betalen dat snap ik, maar nu betaal ik hypotheek. Dus dat kan tegen elkaar worden weggestreept.
Dan koop ik voor hetzelfde geld als ik nu in mijn huidige huis heb zitten een groter huis en kan ik er 100.000 euro in stoppen die ik uit overwaarde heb.
donderdag 27 december 2018 om 21:41
Dat artikel gaat over wat de meeste Nederlanders denken, dat is niet hetzelfde als wat economen verwachten. Daar lees ik eerder berichten dat het niet hard meer stijgt maar zeker nog niet gaat dalen.biol schreef: ↑27-12-2018 20:48Dat begrijp ik, dat ga ik ook niet doen maar het gaat niet over wat het kost om hier te wonen..
Als ik nu mijn huis verkoop met 100.000 euro winst.
Ik ga 3 of 4 jaar huren en de huizenmarkt stort in zoals er nu verwacht wordt. De huurlasten moet ik betalen dat snap ik, maar nu betaal ik hypotheek. Dus dat kan tegen elkaar worden weggestreept.
Dan koop ik voor hetzelfde geld als ik nu in mijn huidige huis heb zitten een groter huis en kan ik er 100.000 euro in stoppen die ik uit overwaarde heb.
Tja, niemand kan in de toekomst kijken. Maar ik zou je plannen in ieder geval niet teveel van dit nieuwsbericht laten afhangen.
donderdag 27 december 2018 om 22:17
Dat doen we ook niet hoor... we zetten alles in op de nieuwbouw die er aan komt. Dat zou perfect zijn.essychan schreef: ↑27-12-2018 21:41Dat artikel gaat over wat de meeste Nederlanders denken, dat is niet hetzelfde als wat economen verwachten. Daar lees ik eerder berichten dat het niet hard meer stijgt maar zeker nog niet gaat dalen.
Tja, niemand kan in de toekomst kijken. Maar ik zou je plannen in ieder geval niet teveel van dit nieuwsbericht laten afhangen.
donderdag 27 december 2018 om 23:00
.biol schreef: ↑27-12-2018 20:48Ik ga 3 of 4 jaar huren en de huizenmarkt stort in zoals er nu verwacht wordt. De huurlasten moet ik betalen dat snap ik, maar nu betaal ik hypotheek. Dus dat kan tegen elkaar worden weggestreept.
En wat als tegen die tijd de hypotheekrente een stuk hoger is?
vrijdag 28 december 2018 om 09:10
Dat is natuurlijk alleen van toepassing als je recent je hypotheek hebt kunnen oversluiten en je daardoor nu een lage rente hebt. Als je 8 jaar geleden een hypotheek hebt afgesloten dan is de kans groot dat je nu rond de 5% zit.
vrijdag 28 december 2018 om 09:11
vrijdag 28 december 2018 om 09:16
Hier ook al een jaar aan het kijken. Zelfs in deze regio (Zuid- Midden-Limburg) in het lage segment (tot 2 ton) zijn er steeds vaker kijkuurtjes in plaats van een privébezichtiging. Na het kijkuurtje mag je een bod doen en een week later hoor je of je het winnende bod hebt gedaan. Ik ga niet mee in die gekte. Vriend en ik wonen in een duur en tochtig huurappartement, maar we hoeven niet per se meteen weg.
vrijdag 28 december 2018 om 09:26
Ik volg de markt niet echt, zit wel eens op Funda te gluren om te kijken wat huizen in de buurt nu waard zijn. Wat mij hier opvalt is dat de prijzen zo dicht bij elkaar zijn komen te liggen. Waren de huizen in ons deel van de wijk vijftien jaar geleden beduidend duurder dan aan de andere kant, nu liggen die prijzen veel dichter bij elkaar.
Flats hier in de wijk, gaan naar de 250.000, huizen hier in de straat om en nabij de 330.000.
Lang geleden toen wij ons eerste huis zochten waren die flats 100.000 gulden en de huizen hier 250.000 gulden.
(Ik zou willen dat ik destijds een paar van die flats had kunnen kopen)
Flats hier in de wijk, gaan naar de 250.000, huizen hier in de straat om en nabij de 330.000.
Lang geleden toen wij ons eerste huis zochten waren die flats 100.000 gulden en de huizen hier 250.000 gulden.
(Ik zou willen dat ik destijds een paar van die flats had kunnen kopen)