Katten plus een hond?

30-12-2018 11:32 60 berichten
Ik heb al jaren katten. Ben geen uitgesproken kattenmens, maar ze kwamen aangelopen en ze hebben hier een prima huis. Ze zijn ( bij benadering) 7 en 3.
Zelf wil ik al sinds mijn jeugd een hond. Nu heb ik er tijd, geld en ruimte voor, alleen ik twijfel over de katten. De ene kat is makkelijk, is vriendjes met iedereen en snuffelt ook weleens aan een hond, die went wel denk ik. De andere kat is schuw, na veel tijd en energie wat minder schuw, maar ik ben de enige waar hij op af komt voor een aai, en zodra er iemand in huis is die hier niet woont is de kat weg.
Onderling zijn het geen vriendjes, na een jaar blazen en spanning tolereren ze elkaar, maar ze verblijven bij voorkeur niet in dezelfde ruimte. Dat is geen probleem, ze hebben door het huis heen genoeg verstopplekken, voerbakjes, kattenbakken om elkaar te ontlopen. En ze kunnen naar buiten wanneer ze willen. En de laatste tijd tref ik ze ook weleens samen op een bank of bed aan, met minstens 1,5 meter er tussen. Het zijn geen katten die je makkelijk optilt, of in een reismandje zet, naar de dierenarts is een onderneming. En ze zijn vrij stressgevoelig. Ik heb daar best vaak last van, vind het naar als ze gestressed zijn. Ik heb ze geheel volgens allerlei protocollen aan elkaar laten wennen, maar dat hielp zeer beperkt. Stress alom!

Maar nu dus die hond. Ik ‘leende’vaak een hond, zodat ik toch regelmatig lekker kon wandelen en een paar keer per week met het beestje bezig was, maar die is helaas dood. Er is hier ook met enige regelmaat een hond in huis op bezoek, de ene kat trekt dat, de andere zie ik pas uren later weer terug.

Wat is wijsheid in deze? Doe ik te moeilijk over die katten? Om me heen varieert dat tot ‘komt vanzelf goed, doe niet zo moeilijk’ tot ‘breng die katten toch weg’. Dat laatste is absoluut geen optie.
Tips, trucs, ervaringen?
viva-amber schreef:
30-12-2018 12:01
Ik zou het mijn kat nooit aan doen maar ik houd dan ook echt van haar.
Als ik niet van mijn katten hield zou ik dit topic niet openen. Maar het idee om de komende 15 jaar géén hond te kunnen nemen terwijl ik dat al sinds mijn 5e ofzo wil is ook niet heel tof.
Ikkuz schreef:
30-12-2018 12:04
Feliway weleens geprobeerd?
Jup. Geen idee of het geholpen heeft. Tijdlang van die stekkers gehad, zeker toen ik ze aan elkaar introduceerde.
En zoiets? Als het niet gaat met kat, dan duurt het 'maar' een jaar voor kat.

https://geleidehond.nl/pagina/steun-ons ... pleeggezin
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-12-2018 12:01
Ik zou het mijn kat nooit aan doen maar ik houd dan ook echt van haar.
Wat een kutopmerking.

Enfin, TO: hier iemand met meerdere katten met een gebruiksaanwijzing en sinds een jaar ook een hond. Die is als pup gekomen en dat heeft alle verschil gemaakt. Hij was kleiner dan de katten en dus de laagste in de hiërarchie. Nog steeds wel wennen voor de katten, maar ze voelden zich zo minder bedreigd en gaven hem af en toe een pets als ie vervelend was. Inmiddels gaat het prima, ze zijn niet allemaal beste vrienden, maar tolereren elkaar. En de katten zijn nog steeds de baas, wat voor katten doorgaans nogal uitmaakt.
Ik denk dat je jezelf iets tekort doet door je de vriendschap te ontzeggen met een hond. Want katten die zo schichtig zijn, zullen je dat niet bieden. Een keertje "naast je komen zitten", wow.....
Star² schreef:
30-12-2018 12:12
En zoiets? Als het niet gaat met kat, dan duurt het 'maar' een jaar voor kat.

https://geleidehond.nl/pagina/steun-ons ... pleeggezin
Ik ben bang dat ze die pup dan uit mijn armen moeten peuteren na een jaar :P

Wel leuk.
iones schreef:
30-12-2018 12:14
Ik denk dat je jezelf iets tekort doet door je de vriendschap te ontzeggen met een hond. Want katten die zo schichtig zijn, zullen je dat niet bieden. Een keertje "naast je komen zitten", wow.....
Dat is precies waarom ik een hondenmens ben :P ik mis dat.
Ik ben zoveel mogelijk bezig met honden in het dagelijks leven, maar ze zijn nooit echt mijn hond. En dat mis ik.
Maar serieus, die gekke kat is wel echt ‘mijn’ kat. Juist omdat het zo’n sneuert was toen hij kwam, naar mij is hij helemaal niet schichtig. Ik vind ze leuk en lief, maar ik ben gewoon net narcistisch genoeg om behoefte te hebben aan de adoratie van een hond :P Katten moet je adoreren, met een hond is dat andersom
Ik had een senior kat van het type “ik vind alles best”, en besloot daar een pup bij te nemen. De kat heeft 2x naar die pup zitten kijken en daarna besloot hij om voortaan maar boven te resideren. Hij had gewoon geen trek meer in al die drukte.

Het werkte, omdat de kat zich boven terug kon trekken en de hond daar niet kwam. De kat mocht wel bij mij slapen voor extra aandacht, en kwam me ook elke avond steevast om half 11 roepen als ik niet op tijd naar bed ging. En als de aandacht er echt een keer bij inschoot, dan maakte hij me gewoon midden in de nacht wakker voor een inhaalknuffelsessie.

Kortom, ik denk dat het wel kan, maar alleen als je in huis een veilige plek voor de kat(ten) kunt creëeren waar zij zich terug kunnen trekken zonder dat de hond daarbij kan, en als je bewust tijd inplant om ook de kat(ten) aandacht te geven.
Ik adoreer mijn kat niet. Ik adoreerde mijn overleden hond overigens wél.
En ik ben overigens gek met mijn honden en mijn kat hoor.
Maar mijn kat is sociaal en eigenlijk een roedeldier. Hij wil niet altijd alleen zijn. Hij is hier als kitten gekomen en staat onder aan de rang. Is zo lief dat hij zich de kaas van het brood af laat eten door de honden, dus moet ik dat voorkomen.

In het begin ging hij zelfs mee wandelen met de honden, maar omdat er van die zeikerds achter bij ons op het land met de sloot bezig waren en terug raceten, schrok hij zo van hun machine dat hij nooit meer mee durft.
Echt balen dat je op je eigen land nog niet rustig met je dieren kunt lopen...

Toch wordt dit de laatste kat die ik in huis neem. Ik wou eigenlijk stalkatten, maar deze wou gewoon binnen zijn. En ik heb het hart niet om hem in zijn eentje buiten te sluiten, dus mag hij binnen.

Maar hij vangt ipv ratten buiten de laatste kostbare vogels die hier nog rond vliegen. Mussen hebben we zat, koolmezen en pimpelmezen veel en veel minder dan tot voor een paar jaar, en die vangt hij.

Ook binnen is hij onaangepaster. We hebben de keukendeur voortaan dicht als we er niet in zijn, omdat hij op de bar en op het aanrecht komt terwijl hij goed weet dat dat niet mag.

Ook heeft hij een plant van de vensterbank gegooid omdat hij over alle meubels heen wil lopen. Dus hij mag ook niet meer in de serre als we er niet zijn. Overdags moet hij voortaan buiten als we weg zijn, en als hij s'nachts binnen wil zijn, mag hij alleen nog in de hal.
Ik heb mijn pup geleerd dat katten hoger in rang staan, dat katten geen speelmateriaal zijn, ze mocht niet naar ze blaffen of er achteraan rennen. De katten weten dat ze geen bedreiging vormt. In februari is een kater van 6 maanden bij me komen wonen, hij moest weg waar hij woonde omdat de honden daar op hem jaagden. Hij was dan ook erg bang voor honden. Dat is nu over omdat hij nu ook weet dat mijn hond voor hem geen bedreiging vormt.
Als je je hond zo opvoed heb je daar veel profijt van ook tov andere dieren.
Mijn hond is nu zo dat hij mijn katten beschermt. Het is prima om als buurtende kat door de tuin te lopen maar je mag niet aan de eigen katten komen.
Hier is feitelijk geen rangorde. Kat en honden worden door mij gelijkwaardig behandeld. Ik sta echter boven allemaal in rang. Ik bepaal wie wat eet en wanneer.
En niemand mag de ander pesten of eten afpakken.
iones schreef:
30-12-2018 13:09
Hier is feitelijk geen rangorde. Kat en honden worden door mij gelijkwaardig behandeld. Ik sta echter boven allemaal in rang. Ik bepaal wie wat eet en wanneer.
En niemand mag de ander pesten of eten afpakken.
Ik sta ook boven voor de regie, werkt ook prima. Echter een pup moet leren hoe hij met andere dieren omgaat en ik wil daarbij geen vervelend gedrag zien wat zelfbelonend werkt.
Thordis* schreef:
30-12-2018 12:18
Dat is precies waarom ik een hondenmens ben :P ik mis dat.
Ik ben zoveel mogelijk bezig met honden in het dagelijks leven, maar ze zijn nooit echt mijn hond. En dat mis ik.
Maar serieus, die gekke kat is wel echt ‘mijn’ kat. Juist omdat het zo’n sneuert was toen hij kwam, naar mij is hij helemaal niet schichtig. Ik vind ze leuk en lief, maar ik ben gewoon net narcistisch genoeg om behoefte te hebben aan de adoratie van een hond :P Katten moet je adoreren, met een hond is dat andersom
Ik vind dat toch echt een beetje te kort door de bocht naar katten toe. Mijn kat adoreert mij net zo goed als ik hem adoreer. Het beest is gek op me, is letterlijk niet bij me weg te slaan. Dat kan echt wel hoor. En dan heb ik hem nog niet eens anderhalf jaar. Hij is een wat ouder afdankertje.
Dat je toevallig wat schuwere katten hebt is jammer, dat begrijp ik, maar zat katten die dol zijn op hun baasjes en waar je echt wel een echte vriendschap mee kan opbouwen. Zoals mijne dus. En hij komt ook nooit op schoot, maar is helemaal verliefd op mij.

Ik zou het gezien de katten die jij hebt niet aanraden om er een hond bij te zetten, maar ja dat ben ik.
Madrid87 schreef:
30-12-2018 13:56
Ik vind dat toch echt een beetje te kort door de bocht naar katten toe. Mijn kat adoreert mij net zo goed als ik hem adoreer. Het beest is gek op me, is letterlijk niet bij me weg te slaan. Dat kan echt wel hoor. En dan heb ik hem nog niet eens anderhalf jaar. Hij is een wat ouder afdankertje.
Dat je toevallig wat schuwere katten hebt is jammer, dat begrijp ik, maar zat katten die dol zijn op hun baasjes en waar je echt wel een echte vriendschap mee kan opbouwen. Zoals mijne dus. En hij komt ook nooit op schoot, maar is helemaal verliefd op mij.

Ik zou het gezien de katten die jij hebt niet aanraden om er een hond bij te zetten, maar ja dat ben ik.
Mijn oudste kat is ook zo. Alleen niet met mij. Ik woon met een aantal overtuigde kattenmensen in huis en die zijn allemaal dol op elkaar. De jongste is schuw, de oudste de buurtslet. Ik snap echt de lol van katten en de band die je ermee kunt hebben. Alleen vind ik de band met een hond leuker en honden in het algemeen leuker.
miekemv schreef:
30-12-2018 13:45
Ik sta ook boven voor de regie, werkt ook prima. Echter een pup moet leren hoe hij met andere dieren omgaat en ik wil daarbij geen vervelend gedrag zien wat zelfbelonend werkt.
En dat geldt dus ook voor katten!
iones schreef:
30-12-2018 16:03
En dat geldt dus ook voor katten!
Daar hoeft het niet, ze houden zich er niet mee bezig, met de hond.
miekemv schreef:
30-12-2018 17:07
Daar hoeft het niet, ze houden zich er niet mee bezig, met de hond.
Er zijn altijd honden die katten negeren zowel als katten pesten of domineren. En er zullen ook evengoed katten zijn die honden negeren, of die ze pesten of domineren. Er zijn ook katten die zelfs honden aanvallen. Dus in dat geval moet je op komen voor de hond(en).
Hier in huis leven momenteel 3 katten en 4 honden. In de loop der jaren is de samenstelling vaak veranderd. Als er "iets" nieuws bijkwam, moesten vooral de katten wennen, maar dat was meestal snel gebeurd.
kale62 schreef:
30-12-2018 19:00
Hier in huis leven momenteel 3 katten en 4 honden. In de loop der jaren is de samenstelling vaak veranderd. Als er "iets" nieuws bijkwam, moesten vooral de katten wennen, maar dat was meestal snel gebeurd.
Maar vertel dan eens wat meer over jouw katten. Zitten er daar ook schichtige dieren tussen die zich verstoppen voor honden in het begin?

Ik weet zeker dat mijn Loki ook niet moeilijk zou doen als ik er een nieuwe hond bij zou halen. Maar Loki is gewoon een fijne ongecompliceerde kat.
iones schreef:
30-12-2018 19:03
Maar vertel dan eens wat meer over jouw katten. Zitten er daar ook schichtige dieren tussen die zich verstoppen voor honden in het begin?

Ik weet zeker dat mijn Loki ook niet moeilijk zou doen als ik er een nieuwe hond bij zou halen. Maar Loki is gewoon een fijne ongecompliceerde kat.
Één van de katten kan minder goed tegen veranderingen. Deze wil een pup of een kitten wel eens een ram verkopen en vervolgens naar buiten gaan. Na een paar dagen is hij weer de normale, sikkeneurige, oude kater. Hij is 15 en heeft al de nodige honden en katten zien komen en gaan.
iones schreef:
30-12-2018 18:53
Er zijn altijd honden die katten negeren zowel als katten pesten of domineren. En er zullen ook evengoed katten zijn die honden negeren, of die ze pesten of domineren. Er zijn ook katten die zelfs honden aanvallen. Dus in dat geval moet je op komen voor de hond(en).
Nog nooit meegemaakt in 30 jaar honden en katten.
Maar dat is er een die van zich afslaat ipv zich te verstoppen. Dat is feitelijk minder gecompliceerd.

Ik zou balen in de plaats van to.

Dat je een paar dieren treft die jou iets moois ontzeggen in hun gebrek aan aanpassingsvermogen.
En? Wat voor een wordt het er Thordis? :proud:
Star² schreef:
30-12-2018 19:27
En? Wat voor een wordt het er Thordis? :proud:
:P

Ik wil een corgi. Of een mix van het een of ander.

Nou ja, eigenlijk wil ik gewoon een Grote Hond. Een herder ofzo, maar dat is misschien een béétje optimistisch qua ruimte en katten
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 23:39
28.13% gewijzigd
Nrzoveel:
De katten zitten hier voor een groot deel boven of buiten. Ze hebben boven 2 verdiepingen tot hun beschikking. Daar staan een aantal manden/dozen en voerbakjes en ze hebben elk hun eigen plekjes. Daar komt ook niemand bij, alleen als er een deur open blijft staan en ze bivakkeren op een bed dan worden ze gestoord.
In geval van een logerende hond konden ze zelfs via de bovenverdieping het huis in en uit zodat ze niet langs ‘het monster’ hoefden ;-D
Dat heeft de schuwe dan ook een week gedaan. Pas toen hond in kwestie weer weg was kwam ie weer via het kattenluik.
De ander sprinte er wel langs, tot op het bot beledigd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven