God en zelfdoding

04-01-2019 23:28 75 berichten
Dit topic gaat niet over de vraag of God bestaat of niet. Sommigen geloven in God, anderen niet. Dat moet iedereen zelf weten. Graag geen discussie of God wel of niet bestaat.

Een vraag aan de mensen die wel in God geloven (van welke religie dan ook): denken jullie dat God zelfdoding werkelijk zo onvergeeflijk zou vinden zoals je vaak hoort van gelovige mensen? Zou God juist niet begripvol zijn voor het jarenlange lijden dat daaraan vooraf is gegaan om te komen tot zo’n daad? Ik heb het dus niet over impulsieve zelfdoding, maar over zelfdoding als laatste uitweg uit jarenlang ondraaglijk lijden of zelfdoding als enige oplossing als al het andere niet heeft gewerkt.
Maxieee schreef:
05-01-2019 00:00
Nee, er is niet altijd iets tegen elke soort pijn. Tegen neuropathische zenuwpijn bijv is geen effectieve pijnstiller. Zelfs morfine of oxycodon zijn niet effectief in het geval van zenuwpijn.
Laat gaan, ze heeft geen idee!
Maxieee schreef:
Nee, er is niet altijd iets tegen elke soort pijn. Tegen neuropathische zenuwpijn bijv is geen effectieve pijnstiller. Zelfs morfine of oxycodon zijn niet effectief in het geval van zenuwpijn.
Dit is helaas waar. Al valt er met zenuwblokkades etc soms nog wel eea te verminderen. Maar ook dat kan -zo weet ik uit eigen ervaring- niet in alle gevallen.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
Ja? Dus dat zou jij ook tegen een dierbare zeggen die uitbehandeld is en dagelijks ondraaglijke pijn lijdt, misschien nog wel maanden of jaren? Bedlegerig zijn en dan zeg jij, kom op joh, maak er nog iets moois van?
De medische wereld heeft medicijnen genoeg om een kudde olilifanten mee onder zeil te helpen dus ik zou toch nog even wachten. Maar niemand is verplicht naar mijn raad te luisteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat een moeilijke vraag.

Ik denk dat God iedereen met een doel gemaakt heeft.
Dat Hij van iedereen houdt.
Ook nu gebeuren er nog wonderen.

Maar sommige situaties zijn echt heel complex.
Zeker weten doe je t pas als t misschien te laat is, dat weet natuurlijk niemand nu.

Veel sterkte in ieder geval 🤗
Hij heeft zijn eigen zoon de dood in gejaagd.
De zoon heeft ook een zekere zelfmoord gepleegd door tegen de gevestigde orde in te gaan.
Zijn wij zoveel slechter als we ons eigen lot in handen nemen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
retrostar schreef:
05-01-2019 00:06
De medische wereld heeft medicijnen genoeg om een kudde olilifanten mee onder zeil te helpen dus ik zou toch nog even wachten. Maar niemand is verplicht naar mijn raad te luisteren.
Ik ben het deels met je eens. De medische wetenschap heeft nu helaas nog geen passend antwoord op alle soorten pijn. Maar dat neemt niet weg dat die oplossing niet alsnog binnen afzienbare tijd kan komen. Ik blijf hoop houden.
nlies schreef:
05-01-2019 00:08
Hij heeft zijn eigen zoon de dood in gejaagd.
De zoon heeft ook een zekere zelfmoord gepleegd door tegen de gevestigde orde in te gaan.
Zijn wij zoveel slechter als we ons eigen lot in handen nemen?
Dat is een bijbels sprookje.

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dat boek serieus nemen, echt niet.
Tvp
Stel dat iemand opgesloten zit en dagelijks ondraaglijk gemarteld wordt, uitzichtloos. Zou God het dan onvergeeflijk vinden als je zelfmoord pleegt?

Met zelfmoord geef je toe dat je hoop vervlogen is. Dat is heel erg tragisch. Maar voor iedereen komt die dag toch vroeg of laat? Niemand heeft het eeuwige leven. God heeft toch niet gezegd dat je zelf geen enkele beslissing mag maken
Doro75 schreef:
04-01-2019 23:58

Maar Maxiee, wat ik me afvraag: heb je irl iemand om hier met je over te praten?

Ik weet dat je chronische pijn hebt. Als je wil, kun je meeschrijven in het topic van forumleden met chronische pijn. Er is net een nieuw topic gestart dat heet: nog steeds chronische pijnen. Het neemt de fysieke pijn niet weg, maar het verlicht wellicht wel de mentale last. Voor mij in elk geval wel. Voel je in elk geval welkom :heart:
Ik denk dat als ik het over mij persoonlijk heb, ik weer een waarschuwing krijg zoals vorige keer en dat het topic wordt verwijderd. Ik kan die vraag daarom niet beantwoorden. Daarom houd ik het liever zo algemeen mogelijk. Ik ben echt geïnteresseerd in meningen van anderen hierover, omdat dat net een nieuwe invalshoek kan betekenen of een ander perspectief.

Ik heb dat topic gezien. Maar toen ik niet lang geleden daarin even las, zag ik posts van mensen die nog konden winkelen en op vakantie konden gaan. Dat is bij mij niet meer van toepassing. Ik kan dat niet meer. Maar bedankt voor je suggestie.
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 00:16
0.05% gewijzigd
retrostar schreef:
Gelukkig niet zeg!

Wat voor leven denk jij dat iemand nog heeft als hij/zij onder zeil is gebracht zodat de pijn draaglijk is? “Ach, probeer je toch iedere dag te amuseren zeg”.

Jammer dat mijn vriendin met MS jouw advies niet meer heeft mogen lezen voordat ze euthanasie pleegde, had ze zich nog een paar jaar langer in bed kunnen amuseren. Oké, inmiddels wel blind, niet meer kunnen praten en totaal verlamd, maar toch........
Cateautje schreef:
04-01-2019 23:35
Ik denk dat je niet kunt weglopen voor je leven en dat de situatie in je volgende leven gewoon weer terugkomt tot je er een andere, betere oplossing voor hebt gevonden. Ik denk niet dat God daar iets mee te maken heeft, Die doet er alles voor om je lief te hebben.
Maar goed, in het kort, Het noodlot laat zich niet verschalken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als je voor de problemen in je leven wegloopt door zelfmoord te plegen kom je in een volgend leven voor dezelfde problemen te staan.

Ik zag ook dingen voorbij komen over ondraaglijk lijden door ziekte of pijn. Men zegt dan wel dat euthanasie voor God spelen is. Echter, iemand in leven houden is ook voor God spelen. Ik denk dat je in dit soort gevallen, mits de persoon in kwestie dit wil, de natuur haar gang moet laten gaan en mensen ondraaglijk lijden moet besparen.
Manonna schreef:
05-01-2019 00:21
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als je voor de problemen in je leven wegloopt door zelfmoord te plegen kom je in een volgend leven voor dezelfde problemen te staan.

Ik zag ook dingen voorbij komen over ondraaglijk lijden door ziekte of pijn. Men zegt dan wel dat euthanasie voor God spelen is. Echter, iemand in leven houden is ook voor God spelen. Ik denk dat je in dit soort gevallen, mits de persoon in kwestie dit wil, de natuur haar gang moet laten gaan en mensen ondraaglijk lijden moet besparen.
Vergeet je het woordje “niet” na natuur?
loisnvt schreef:
05-01-2019 00:25
Vergeet je het woordje “niet” na natuur?
De medici doen er over het algemeen alles voor om mensen die zwaar lijden in leven te houden, dus dat denk ik niet.
retrostar schreef:
04-01-2019 23:46
Maar je gaat vanzelf ook wel hoor TO, als je een beetje geduld oefent. In de tijd dat je wacht amuseer je je zo goed mogelijk. Heb je pijn, dan ga je naar artsen totdat ze iets tegen je pijn doen. Bijna altijd kunnen ze wel iets doen tegen je lijden. Dagelijks worden er nieuwe medicijnen uitgevonden en nieuwe inzichten verkregen.
Helaas klopt dit echt niet altijd, is maar afhankelijk van wat je ziekte is. Maar goed dat is niet on topic.

Persoonlijk denk ik, dat God het wel vergeeft, maar het wel intens jammer vind voor je. Als een soort beste vriend of mentor figuur, die het compleet begrijpt, maar het graag anders had gezien. Of misschien ook wel niet, misschien schrijft God ook ieder's lot precies op en is er geen vrije wil. Ik ben God niet dus ik weet het niet zeker.
Ik heb er ook veelvuldig over na gedacht.
Maxieee schreef:
05-01-2019 00:15
Ik denk dat als ik het over mij persoonlijk heb, ik weer een waarschuwing krijg zoals vorige keer en dat het topic wordt verwijderd. Ik kan die vraag daarom niet beantwoorden. Daarom houd ik het liever zo algemeen mogelijk. Ik ben echt geïnteresseerd in meningen van anderen hierover, omdat dat net een nieuwe invalshoek kan betekenen of een ander perspectief.

Ik heb dat topic gezien. Maar toen ik niet lang geleden daarin even las, zag ik posts van mensen die nog konden winkelen en op vakantie konden gaan. Dat is bij mij niet meer van toepassing. Ik kan dat niet meer. Maar bedankt voor je suggestie.
Ik snap dat je het zo algemeen mogelijk wil houden op het forum. Maar in zijn algemeenheid: zoek ajb iemand irl om mee te praten.

Wat betreft het chronische pijn topic: de belastbaarheid van de diverse deelnemers verschilt enorm onderling. Wat iedereen gemeen heeft, is dat er open wordt gepraat met respect voor iedere deelnemer en dat iedereen (zelfs de mensen die nog vrij veel kunnen) begrijpt hoe het is te leven met pijn. Er is geen enkele vorm van ‘competitie’ (als ík dit kan, moet jij dit ook kunnen oid). Het is natuurlijk aan jou te beslissen, maar de deur staat altijd open mocht je online gezelschap willen.
Pammetjes schreef:
Er zullen genoeg (al dan niet gelovige) mensen zijn die schande spreken over iemand die zelfmoord pleegt.

Daar heb je gelukkig geen last meer van als je dood bent (en je ervan uitgaat dat God je vergeeft), je nabestaanden wel.

Hoewel niemand je kan vertellen hoe God over jouw leven/dood zal oordelen verwacht ik dat als jij een liefdevol leven geleid hebt, het oordeel mild zal zijn.
Ik denk dat er geen oordeel bestaat; laat alle kinderen tot mij komen. Want als die beste God idd totale liefde inhoudt, dan houdt het zich ook ver van (ver)oordelen.

Overigens een topic openen om wellicht te peilen of je (TO) wel of niet zal gaan zelfdoden gaat mij persoonlijk te ver. Dus ik trek me na deze post terug.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
loisnvt schreef:
05-01-2019 00:15
Gelukkig niet zeg!

Wat voor leven denk jij dat iemand nog heeft als hij/zij onder zeil is gebracht zodat de pijn draaglijk is? “Ach, probeer je toch iedere dag te amuseren zeg”.

Jammer dat mijn vriendin met MS jouw advies niet meer heeft mogen lezen voordat ze euthanasie pleegde, had ze zich nog een paar jaar langer in bed kunnen amuseren. Oké, inmiddels wel blind, niet meer kunnen praten en totaal verlamd, maar toch........
Iedereen moet maar bekijken. Het is inderdaad moeilijk om de tijd om te krijgen als je hevige pijnen hebt. Elke nacht acht slapeloze uren en de volgende dag weer van voren af aan. Ik ken het wel. Ik stel me echter op het standpunt dat de dood niks is. Geen uitkomst, geen leven. Alles stopt gewoon. Ik zie het niet als een vorm van slapen maar als "niets".

Maar als iemand de dood echt als een uitkomst ziet dan houd ik hem absoluut niet tegen. Ik hoop alleen dat hij op het laatste moment geen spijt krijgt want dat lijkt me heel erg. Dat je terug zou willen, maar dat je organen het al hebben begeven en dat je nu geen andere keus hebt dan "b" te zeggen en de dood af te wachten, die vaak niet zo zoetsappig komt zoals je hoopt.

Dat iedereen zijn verstand maar mag gebruiken en zich goed documenteert. Want je kan heel makkelijk kennis tekortschieten.

En nu ga ik pitten. Hopelijk zonder pijn maar dat ziet er momenteel goed uit. Ik groet u en het beste voor iedereen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik denk dat god zijn eigen schepping niet meer snapt:
ik stel me zo voor dat hij tegen de streng gereformeerden zou zeggen: ik heb jullie de hersenen gegeven om medicijnen te ontwikkelen, waarom gebruik je ze niet?
En tegen anderen: ik heb je medicijnen gegeven, maar je hoeft ze niet tot elke prijs te gebruiken. ik heb je hersenen gegeven om daar over na te denken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je hebt pb, TO.
retrostar schreef:
.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 01:54
Reden: Geen zin in een ban voor de waarheid
40.53% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Enn schreef:
05-01-2019 00:44
Overigens een topic openen om wellicht te peilen of je (TO) wel of niet zal gaan zelfdoden gaat mij persoonlijk te ver. Dus ik trek me na deze post terug.
Nee, daar laat ik het niet van afhangen of ik wel of niet zal gaan zelfdoden. Zelfs niet een klein beetje.

Ik denk wel veel over de dood na, o.a. over de vraag wat God van zelfdoding zou vinden na een aantal jaren ondraaglijk lijden. Maar dit is geen zelfmoord-topic waar ik wat dan ook van laat afhangen.
Wat zou jou een beter gevoel geven? Als het wel zou mogen, of juist niet?
Maxieee schreef:
05-01-2019 02:19
Ik denk wel veel over de dood na, o.a. over de vraag wat God van zelfdoding zou vinden na een aantal jaren ondraaglijk lijden.
Voor de reïncarneerders is zelfmoord meestal wat lastig, omdat de dood je geen echt blanco start in een volgend leven geeft. Zou het echt blanco zijn, dan zou het hele idee van reïncarnatie betekenisloos en een beetje erg belachelijk zijn.

Voor deisten, zeg maar degenen die in een scheppende maar verder afwezige of nogal ongeïnteresseerde godheid geloven (Zeus, Wodan met mate, de goden van veel filosofen in hoge mate) is zelfmoord niet erg van betekenis voor hun goden.

Voor theïsten, zoals veel stromingen uit judaisme, christendom en islam, is het vaak nogal dubbel. Een godheid due jou je leven geeft houdt er vaak niet zo van als je die gift afwijst. Aan de andere kant houden dat soort goden ook zelden van zinloos lijden. Wel zie je vaak een verheerlijking van “zinvol” lijden, lijden opgedragen aan de godheid, martelaarschap. Erg populair in katholicisme en islam bijvoorbeeld.

De katholieken hebben recent een enorme draai gemaakt. Eeuwenlang was het daar vrij simpel: zelfmoord = eeuwigheid naar de hel. Sinds enkele decennia is dat veranderd in “vrijwillige zelfmoord zonder voorafgaand lijden = eeuwigheid naar de hel, maar ja, dat bestaat in de praktijk niet, dus ook zelfmoordenaars gaan waarschijnlijk naar de hemel”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pammetjes schreef:
05-01-2019 02:20
Wat zou jou een beter gevoel geven? Als het wel zou mogen, of juist niet?
Als het wel zou mogen. Het lijden is niet alleen de constante snijdende, brandende pijn, de zenuwschokken en de slapeloosheid ‘s nachts. Het is ook het steeds verder achteruit gaan, steeds meer gehandicapt raken, steeds minder kunnen doen. Bijna altijd in bed moeten liggen overdag, omdat de huid van je voeten als in een te nauwe ijzeren klem je voeten in een meedogenloze greep houden en je in bed ligt te kronkelen en kreunen van de pijn. Het gevoel dat je wil snijden in de huid van je voeten om je voeten meer ruimte te geven. Niet meer kunnen deelnemen aan het leven buiten. Niet meer je vroegere hobby’s zoals lezen en strandwandelingen kunnen doen. Niet meer je oude vrolijke zelf zijn. Niet meer weten wanneer je voor het laatst echt gelachen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven