Samen eten

18-01-2019 10:43 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfelde in welk subforum ik dit moest plaatsen, want het kan zowel in relaties, kinderen, culinair en thuis. Toch maar kinderen gekozen, omdat ik met name benieuwd ben naar hoe gezinnen dit doen, of hoe ze er tegenaan kijken.

We zijn met z'n vijven, twee volwassenen, drie kinderen. Ik houd van regelmaat en structuur en de kinderen ook. Het liefst zou ik iedere avond samen op dezelfde tijd eten, maar mijn man is niet altijd op dezelfde tijd thuis. Bovendien lust hij veel dingen niet.

Ik probeer nu met hangen en wurgen iedere avond iets op tafel te zetten wat we allemaal lusten en probeer dat klaar te hebben precies op het moment dat mijn man thuis komt, maar dat zorgt voor gedoe. Soms hebben de kinderen al veel eerder honger. Soms is dat gewoon te laat ivm bedtijd jongste. Soms moet ik het eten lang warmhouden voordat we kunnen beginnen.

Mijn man wil absoluut niet dat ik rekening houd met hem, hij wil gewoon dat wij eten wat we willen en hoe laat we willen. Wat trouwens niet wil zeggen dat hij liever niet meeëet, want dat doet hij natuurlijk ook gewoon het liefst.

Echter, ik kan het idee van samen gezellig aan tafel niet loslaten. Ik vind dat dit echt bij een gezin hoort, met z'n allen aan tafel eten. Daarbij vind ik het vervelend om voor hem niets te maken. Als wij nu iets eten wat hij niet lust, maak ik voor hem iets anders. Dat doe ik graag, maar hij wil mij daar eigenlijk niet mee opzadelen en voelt zich dan opgelaten.

Conclusie: gezellig samen eten=gedoe, maar kiezen voor geen gedoe betekent 5 dagen in de week niet samen eten en is dus niet gezellig.

Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik woonde ooit bij een gezin (pleegzorg) en die hadden echt een goede manier:
Moeder at met de kinderen op vaste tijd die handig uitkwam voor de kinderen. Vader was daar soms bij, maar meestal niet want die kwam meestal later thuis. Vervolgens werd dat eten van die vader opgewarmd en aten de moeder en kinderen toetjes (bakje yoghurt, fruit etc).
Dus ze hadden het een soort van allemaal: warm eten zonder vader, maar toetje gezellig samen aan Tafel (terwijl vader dus warm eten eet) Logistiek hardstikke handig, eten vader is zo opgewarmd, een een banaan is zo gepeld.
moon_beam schreef:
18-01-2019 11:54
Een volwassen man die niks lust :facepalm:
Misschien kook TO wel heel smerig

Er zijn veel volwassenen die weinig lusten hoor, of waarbij de ene partner een heel andere smaak heeft dan de andere
lilalinda schreef:
18-01-2019 11:56
Misschien kook TO wel heel smerig

Er zijn veel volwassenen die weinig lusten hoor, of waarbij de ene partner een heel andere smaak heeft dan de andere
Precies. Er is ook nogal verschil tussen “niks lusten” en “een andere smaak hebben”.

Ik ben niet dol op walvisoog, rotte vis of gefrituurde kever. Toch zijn dat lekkernijen in specifieke culturen. Ben ik nu een kleuter als ik dat laat staan? Vast wel, maar dan zijn er veel kleuters in deze wereld.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
lilalinda schreef:
18-01-2019 11:42
Wat ouders bedoelen is: Mijn kinderen moeten graag eten, wat ik graag kook.
[...] Ze is wel sociaal-beleefd genoeg om bij anderen netjes mee te eten.
Kijk een aflevering van "Bizarre eters" [youtube] en je begrijpt dat je niet met met alle 'lust ik niet' mee kan gaan.
Mijns inziens KAN het er op uitdraaien dat er uiteindelijk heel weinig overblijft wat een kind/man/vrouw nog wél lust...

Dus dan KAN de situatie ontstaan dat iemand alleen nog maar wit-brood met kaas en frietjes lust. Of alleen maar soep. Of alleen maar zacht voedsel. Of alleen maar drink-yoghurtjes. Of alleen maar het eten zoals mama het klaarmaakt.... (en die is dan 32 jaar dus hé :-o ). Of alleen maar vlees en nooit groente. Of zeven worstebroodjes per dag, omdat hij bijna niks anders lust.
Razzmatazz schreef:
18-01-2019 11:35

Ik zou trouwens wel gewoon dingen koken die je man niet lust, anders worden je kinderen later ook moeilijke eters.
Dat doet ze al, maar maakt voor man dan alsnog iets anders.
JollyRider schreef:
18-01-2019 11:13
Ja, wij geloven erg in opvoeden met verantwoordelijkheid voor de kinderen. En daarnaast vind ik koken ook gewoon erg leuk en dat wilde ik graag met de kinderen die daar zin in hadden delen. Met de eerste heb ik heel veel samen in de keuken gedaan, was wat je noemt “Quality time” :)
Mijn zoontje van bijna 2 zit op het aanrecht als ik kook. En wil heel graag helpen, roeren en zelf doen :-)
Hier verschilt het per avond. Soms zijn we allemaal rond 17:30-18:00 thuis en eten we gezamenlijk om 18:30. Dat is op zich prima maar eigenlijk voor de 2 jarige al wat te laat. Hoe gezellig/relaxed het is hangt er erg van af hoe moe hij is.
Op andere dagen is een van ons wat eerder thuis. Die geeft dan vaak alvast de 2 jarige eten rond 17:00-17:30. Vroeg maar kind heeft dan echt honger.
Die dagen eten we juist vaak later met de oudste kinderen (13) als de kleintjes al in bed liggen. De oudste kinderen trekken het wat later eten prima en ik vind het persoonlijk vaak een stuk relaxter om alleen met de oudste kinderen samen te eten. Dan is het ook echt gezellig.
Het komt ook elke week wel een keer voor dat man of ik er niet is met etenstijd. Dan gaan we niet wachten maar eten gewoon wanneer het mogelijk is. De andere ouder eet dan na als hij/zij thuis is, meestal zijn er wel restjes die opgewarmd kunnen worden.
1-Aapje schreef:
18-01-2019 12:09
Mijn zoontje van bijna 2 zit op het aanrecht als ik kook. En wil heel graag helpen, roeren en zelf doen :-)
Leuk he :) vooral aanmoedigen!
(Dead Kennedys)
1-Aapje schreef:
18-01-2019 11:06
Waarom niet? Als ik niet hoef te koken op dagen dat ik werk kookt er 4 dagen per week niemand.
Nog een keer: Ik weet niet wat de situatie van to is maar ik bedoelde meer, als man werkt en to (bijvoorbeeld) niet of een stuk minder, dat het dan voor to een kleine moeite zou kunnen zijn om voor man iets anders te maken (of gewoon met de pot mee, ook prima) zodat hij dat later kan opwarmen.
JollyRider schreef:
18-01-2019 11:05
Ik redeneerde een beetje vanuit mijn eigen situatie :) Ik kook wat ik zelf wil beter zelf dan dat mijn vrouw dat kan, en andersom net zo. Hoe hard we ook proberen, je legt toch altijd je eigen smaak in het eten. Dus als ik iets echt lekker vind, kook ik het ook liever zelf. En ik vind koken een fijne ontspannende bezigheid, ook/juist na een dag werken.
Dat is ook zo :)

Super dat het bij jullie zo geregeld is!
Ik kook wel apart voor degene die iets niet lust of heb 2 verschillende soorten groente. Zelf heb ik sinds ik op mezelf woon niks meer gegeten wat ik echt niet lekker vind.
Wat veel reacties, leuk om te lezen, bedankt allemaal!

Moet ook een beetje gniffelen om het commentaar op mijn kieskeurige man :)

Ik ben blij om te lezen dat samen eten niet zo heilig wordt beschouwd als dat het in mijn hoofd zit. Misschien inderdaad tijd om dat los te laten.

Ik vind de oplossing in het voorbeeld van florence13 wel wat, ik denk dat ik het zo ga invullen.

Gelukkig hier ook twee kinderen die af en toe koken (en op zaterdagmiddag sporten :))
moon_beam schreef:
Mijn vader is ook zo'n man, het wordt alleen maar erger hoe ouder hij wordt en mijn moeder houdt dus gewoon al meer dan 30 jaar rekening met zijn kleuter dieet. Ik zou nu dus stoppen met rekening houden, hoe leer je je kinderen anders gevarieerd te eten, en gewoon wat de pot schaft?
Jij lust dus ook bijna niks begrijp ik?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik houd rekening met mijn man door verschillende dingen te koken en die op tafel te zetten. Iedereen mag dan pakken of laten staan wat hij wil. Ik schreef inderdaad dat ik apart voor hem kook, maar eigenlijk kook ik extra.

Ik ben het er niet mee eens dat je lastige eters creëert door zelf kieskeurig te zijn en ik heb al helemaal geen zin om de nadruk te leggen op wat hij allemaal niet lust, ik accepteer gewoon hoe hij is. Dat doe ik bij de kinderen ook, die hoeven niks te eten wat ze niet willen. Bij de kinderen werkt dat, bij mijn man niet :lol:
rosanna08 schreef:
18-01-2019 12:41
Jij lust dus ook bijna niks begrijp ik?
:mrgreen:
(Dead Kennedys)
daddy_gijs schreef:
18-01-2019 12:04
Kijk een aflevering van "Bizarre eters" [youtube] en je begrijpt dat je niet met met alle 'lust ik niet' mee kan gaan.
Mijns inziens KAN het er op uitdraaien dat er uiteindelijk heel weinig overblijft wat een kind/man/vrouw nog wél lust...

Dus dan KAN de situatie ontstaan dat iemand alleen nog maar wit-brood met kaas en frietjes lust. Of alleen maar soep. Of alleen maar zacht voedsel. Of alleen maar drink-yoghurtjes. Of alleen maar het eten zoals mama het klaarmaakt.... (en die is dan 32 jaar dus hé :-o ). Of alleen maar vlees en nooit groente. Of zeven worstebroodjes per dag, omdat hij bijna niks anders lust.
tja, dat kan
maar om bij alles uit te gaan van het eventuele exces dat zou kunnen ontstaan, maakt je leven vooral flink onleefbaar
Je maakt er wel een drama van hoor TO. Wat als je man nooit thuis zou zijn met eten?Eet je dan maar helemaal niet?
En verder moet men maar gewoon eten wat de pot schaft. Echt iets net lusten kan, maar dat zijn dan maar een paar dingen en daar is omheen te koken. Doe wat relaxter joh.
nina1966 schreef:
18-01-2019 14:56
Je maakt er wel een drama van hoor TO. Wat als je man nooit thuis zou zijn met eten?Eet je dan maar helemaal niet?
En verder moet men maar gewoon eten wat de pot schaft. Echt iets net lusten kan, maar dat zijn dan maar een paar dingen en daar is omheen te koken. Doe wat relaxter joh.
Er zijn veel mensen zoals ik dat het niet zo maar een paar dingen zijn die je niet lekker vind en daar valt moeilijk omheen te koken. Ik eet graag zuurkoolstamp en mijn zoon vind dat echt vies en dan vind ik het geen probleem om voor hem iets anders te koken. Ik vind het altijd zo'n onzin dat je maar moet eten wat de pot schaft. Ik zorg ervoor dat er voor iedereen lekker eten is.
Razzmatazz schreef:
18-01-2019 11:35
Mijn kinderen zijn 8 en 5, dus we eten meestal vrij vroeg (rond 18h30-19h) Man komt vaak later thuis (rond 20h00-20h30), dus wij eten al van te voren en man warmt dan zijn bord op. Samen eten we gezellig in het weekend en op dagen dat man wel vroeg thuiskomt. Anders eten we ook gezellig met zijn drietjes aan tafel en man dan wat later.

Ik zou trouwens wel gewoon dingen koken die je man niet lust, anders worden je kinderen later ook moeilijke eters. Eventueel kan je dan voor je man (of dat kan hij zelf doen) een prakje uit de vriezer/een magnetronmaaltijd/een kop soep/enz opwarmen dat hij wel lekker vindt
:-) Grappig hoe dat toch verschilt per huis he ik moet er om gniffelen want vrij vroeg en dan 18.30/19.00 noemen ,dat is bij ons al laat ;-D dan beginnen wij al met avondritueel van zoon naar bed brengen.

Doordeweeks zitten wij eigenlijk altijd om 17.30 aan tafel.
In het weekend soms wel eens pas om 18.00 maar dan vind ik het ook leuk om uitgebreider te koken.
Als ik een avonddienst heb eet vriend samen met zoon en is dat vaak al tussen 17.15 en 17.30

Het komt hooguit 2 tot 4 keer per jaar voor denk ik dat het echt pas na 19.30 is en dat komt dan omdat we dan besluiten te eten als ik terug kom van een korte avonddienst of als we onderweg zijn geweest o.i.d.
Tralalalala
Conclusie: gezellig samen eten=gedoe, maar kiezen voor geen gedoe betekent 5 dagen in de week niet samen eten en is dus niet gezellig.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Naar je man luisteren en je beeld van wat hoort en wat gezellig zou moeten zijn wat bijstellen.
coolingdown. schreef:
18-01-2019 10:52
Waarom moet man voor zichzelf koken na een dag werken?

Is dit een serieuze vraag?
Wij eten ook steeds minder vaak met 4 tegelijk. Op werkdagen ben ik altijd rond 1730 thuis. Als zoon moet trainen begin ik dan meteen aan het eten (of is hij er zelf al aan begonnen). omdat hij dan om 18.30 weg moet.

Op andere dagen is zoon pas rond 19.30 thuis, dan wacht ik niet maar kook ik iets wat makkelijk opgewarmd kan worden.

En toen de kinderen kleiner waren, had man baan met vaste tijden, meestal lukte het toen wel om met z'n allen rond tafel te zitten rond 18.30. Eerder lukte nooit, want dan waren we beide nog niet thuis uit ons werk.
JollyRider schreef:
18-01-2019 11:24
Komt nog iets bij: ik vind “eten” niet direct passen bij “gezellig”. Eten heeft voor mij te maken met het genot van de smaak, de consumptie, en met voeding. Gezelligheid kan verbonden zijn aan iedere activiteit die je met je gezinsleden doet. En ik ben wat allergisch voor geforceerde gezelligheid, waar dat verplicht samen aan tafel eten voor mij bij hoort.

(Mijn vrouw en ik zitten daar hetzelfde in, waardoor we ook echt ideale klanten voor restaurants zijn. Wij staan zo snel weer buiten dat de tafel makkelijk nog eens te verkopen is. En nee, dan hebben we ons echt niet gehaast)

Hier kan ik het niet meer mee eens zijn.
coolingdown. schreef:
18-01-2019 10:52
Waarom moet man voor zichzelf koken na een dag werken?

TO kookt toch ook na een dag werken? o_o
Voor het hele gezin nota bene. Lijkt me logisch dat hij ook af en toe kookt.

TO, ik zou het samen eten beperken tot de weekenden en doordeweeks praktisch zijn en kijken wat werkt met banen, clubjes en honger van kinderen.
moon_beam schreef:
Mijn vader is ook zo'n man, het wordt alleen maar erger hoe ouder hij wordt en mijn moeder houdt dus gewoon al meer dan 30 jaar rekening met zijn kleuter dieet. Ik zou nu dus stoppen met rekening houden, hoe leer je je kinderen anders gevarieerd te eten, en gewoon wat de pot schaft?

Wat voor last heb jij er precies van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven