Samenwonen HELP!!
woensdag 13 februari 2019 om 20:42
Heey, Ik ben nieuw hier hihi.
Om te beginnen mijn moeder verhuist ongeveer over een half jaar naar het buitenland, dit wilt zij al erg lang en heb toen vaak aangegeven dat ik niet meewilde etc. Nu ben ik dus bijna 18 en ik blijf gewoon in dit huis wonen, het is een koophuis. Alleen begon mijn vriend waar ik dan op dat moment 1,5 jaar mee ga dat hij graag bij mij wilt intrekken! Ik schrok hier heel erg van en heb hem ook wel gezegt dat ik het allemaal een beetje ‘eng’ vind. Hij begrijpt dit en vind het zelf ook spannend maar zegt dat dit echt een geweldige kans is en dat het 3 kanten op kan gaan.
1. Het gaat super goed.
2. We hebben af en toe een dingetje en hij kan weer een paar dagen naar zijn ouders. (Hij woont in de buurt.)
3. We komen erachter dat we misschien toch niet voor elkaar gemaakt zijn.
Voor dat laatste ben ik dus een beetje bang, want dat je op je 18 en 20 nog niet samen kan wonen omdat je dus nog erg jong bent maakt mij een beetje bang. Als je wat ouder bent heb je toch meer ervaring en weet je toch beter met bepaalde dingen om te gaan. Ik wil dus niet dat we ergens te vroeg aan beginnen wat er dan weer voorzorgt dat onze relatie eigenlijk aan zijn einde komt!
Ik wil dus heel graag weten wat zouden jullie doen of gedaan hebben! Moet ik deze kans met beide handen beetpakken er gewoon voor gaan, of beter nog even wachten?
Om te beginnen mijn moeder verhuist ongeveer over een half jaar naar het buitenland, dit wilt zij al erg lang en heb toen vaak aangegeven dat ik niet meewilde etc. Nu ben ik dus bijna 18 en ik blijf gewoon in dit huis wonen, het is een koophuis. Alleen begon mijn vriend waar ik dan op dat moment 1,5 jaar mee ga dat hij graag bij mij wilt intrekken! Ik schrok hier heel erg van en heb hem ook wel gezegt dat ik het allemaal een beetje ‘eng’ vind. Hij begrijpt dit en vind het zelf ook spannend maar zegt dat dit echt een geweldige kans is en dat het 3 kanten op kan gaan.
1. Het gaat super goed.
2. We hebben af en toe een dingetje en hij kan weer een paar dagen naar zijn ouders. (Hij woont in de buurt.)
3. We komen erachter dat we misschien toch niet voor elkaar gemaakt zijn.
Voor dat laatste ben ik dus een beetje bang, want dat je op je 18 en 20 nog niet samen kan wonen omdat je dus nog erg jong bent maakt mij een beetje bang. Als je wat ouder bent heb je toch meer ervaring en weet je toch beter met bepaalde dingen om te gaan. Ik wil dus niet dat we ergens te vroeg aan beginnen wat er dan weer voorzorgt dat onze relatie eigenlijk aan zijn einde komt!
Ik wil dus heel graag weten wat zouden jullie doen of gedaan hebben! Moet ik deze kans met beide handen beetpakken er gewoon voor gaan, of beter nog even wachten?
woensdag 13 februari 2019 om 21:21
Och kind nee begin hier niet aan. Twee avonden en een zondag ofzo in de week is genoeg en voor de rest is er een wereld aan leuke dingen te doen.
Gezellig met vriendinnen, ik had toen ik op die leeftijd alleen wonen rustig een paar dagen een gezellige klasgenoot of vriendin te logeren of was er zelf niet.
Gewoon niet doen is mijn advies, helemaal omdat je zelf al aangeeft er niet zo op te zitten wachten.
Gezellig met vriendinnen, ik had toen ik op die leeftijd alleen wonen rustig een paar dagen een gezellige klasgenoot of vriendin te logeren of was er zelf niet.
Gewoon niet doen is mijn advies, helemaal omdat je zelf al aangeeft er niet zo op te zitten wachten.
woensdag 13 februari 2019 om 21:22
woensdag 13 februari 2019 om 21:26
Probeer het eens uit voor een paar weken. Toen ik net met mijn vriend samen was hadden we ongeveer jullie leeftijd en woonden we allebei nog thuis. We mochten toen tijdens een vakantie drie weken op een huis passen. Dat was fantastisch! We waren al jong zelfstandig en het was heerlijk om onze eigen plek te hebben.
We zijn daarna ook zo snel mogelijk gaan samenwonen. Inmiddels zijn we een jaar of 6 verder en verloofd
Een succesverhaal dus, maar, het is jouw huis, en als het niet bevalt moet jij hem eruit zetten. Dat is wel een andere situatie waarin ik wat voorzichtiger zou zijn. Dus spreek af dat hij na die paar weken sowieso weer even thuis gaat wonen. Of dat hij voorlopig alleen in de weekenden blijft slapen. Dan merk je snel genoeg wat jullie beiden willen zonder dat je meteen de volledige commitment aan gaat.
We zijn daarna ook zo snel mogelijk gaan samenwonen. Inmiddels zijn we een jaar of 6 verder en verloofd
Een succesverhaal dus, maar, het is jouw huis, en als het niet bevalt moet jij hem eruit zetten. Dat is wel een andere situatie waarin ik wat voorzichtiger zou zijn. Dus spreek af dat hij na die paar weken sowieso weer even thuis gaat wonen. Of dat hij voorlopig alleen in de weekenden blijft slapen. Dan merk je snel genoeg wat jullie beiden willen zonder dat je meteen de volledige commitment aan gaat.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
woensdag 13 februari 2019 om 21:27
woensdag 13 februari 2019 om 21:28
Ik heb het wel gedaan; op mijn 18e samen gaan wonen met mijn vriend van 21. Tot nu toe heeft dat uitkomst 1: gaat super goed.
Ik stond echter wel volledig achter onze beslissing en mijn vriend had al een tijd op zichzelf gewoond.
In deze situatie zou ik het niet doen; pas doen als je er zelf volledig achter staat!
Ik stond echter wel volledig achter onze beslissing en mijn vriend had al een tijd op zichzelf gewoond.
In deze situatie zou ik het niet doen; pas doen als je er zelf volledig achter staat!
woensdag 13 februari 2019 om 21:28
Laat hem zich overigens sowieso inschrijven bij de woningbouw.
Want ook op je 22ste of 25ste kan het nog mislopen tussen jullie.
En als zijn ouders over pakweg 4 jaar niet meer op hem zitten te wachten moet hij wel ergens terecht kunnen.
En jep, dat zou dus 1 van mijn harde eisen zijn om samen te wonen.
(Naast meehelpen in 't huishouden en betalen.)
Want ook op je 22ste of 25ste kan het nog mislopen tussen jullie.
En als zijn ouders over pakweg 4 jaar niet meer op hem zitten te wachten moet hij wel ergens terecht kunnen.
En jep, dat zou dus 1 van mijn harde eisen zijn om samen te wonen.
(Naast meehelpen in 't huishouden en betalen.)
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 21:30
19.59% gewijzigd
woensdag 13 februari 2019 om 21:29
Ik vind jou slimmer dan je vriend. Je wil (nog) helemaal niet samenwonen en dat lijkt me prima als je 18 bent en net een jaar verkering hebt. Bovendien is hij niet degene die beslist dat hij bij jou komt intrekken. Samenwonen is hartstikke leuk, maar alleen als je dat beide wil en niet omdat het toevallig zo uitkomt. Dus als jij niet wil samenwonen, ga niet samenwonen. Als hij op zichzelf wil, kan hij zelf woonruimte zoeken.
woensdag 13 februari 2019 om 21:30
woensdag 13 februari 2019 om 21:35
Moet je trouwens nu al beslissen?
Waarom?
Je kan ook gewoon zien hoe dingen lopen.
Bij een relatie van 1 jaar is "over een half jaar" nog een eeuwigheid.
Zeker als hij nergens huur moet opzeggen kan je desnoods 1 dag van tevoren beslissen om te gaan samenwonen of om bijvoorbeeld tijdens de weekends samen te wonen.
Waarna dat mogelijk stelselmatig meer en meer wordt.
Waarom?
Je kan ook gewoon zien hoe dingen lopen.
Bij een relatie van 1 jaar is "over een half jaar" nog een eeuwigheid.
Zeker als hij nergens huur moet opzeggen kan je desnoods 1 dag van tevoren beslissen om te gaan samenwonen of om bijvoorbeeld tijdens de weekends samen te wonen.
Waarna dat mogelijk stelselmatig meer en meer wordt.
woensdag 13 februari 2019 om 22:02
Dit....en lekker makkelijk voor hem zou het zijn. Ga gewoon er lekker zelf wonen, hij kan naar je toe komen zo vaak als jij wil. Gaat dat lang goed dan kan je alsnog besluiten, of vragen of hij bij je komt wonen....eerst aan jezelf denken!
woensdag 13 februari 2019 om 22:15
woensdag 13 februari 2019 om 22:15
Je moeder gaat naar het buitenland verhuizen en jij bent opeens alleen verantwoordelijk voor de woning. Dat is een hele grote verandering. Ga daar eerst eens aan wennen voordat je gaat samenwonen.
Natuurlijk kan hij af en toe blijven slapen. Maar niet intrekken en zeker niet in laten schrijven. Mocht het uitgaan, dan kan je hem niet zo makkelijk weer het huis uit krijgen.
Natuurlijk kan hij af en toe blijven slapen. Maar niet intrekken en zeker niet in laten schrijven. Mocht het uitgaan, dan kan je hem niet zo makkelijk weer het huis uit krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 13 februari 2019 om 22:16
Volgens mij wil hij graag meeprofiteren van de vrijheid die jij in zijn ogen hebt als je moeder emigreert en romantiseert hij het samenwonen een beetje.
Ik lees in alles dat jij samenwonen helemaal niet ziet zitten dus zou het niet doen. Je hebt groot gelijk hoor dat je het te snel vind en jezelf jong. Laat je niet opjagen! Jullie hebben alle tijd.
Ik lees in alles dat jij samenwonen helemaal niet ziet zitten dus zou het niet doen. Je hebt groot gelijk hoor dat je het te snel vind en jezelf jong. Laat je niet opjagen! Jullie hebben alle tijd.
woensdag 13 februari 2019 om 22:16
Het kan prima gaan hoor. Alleen, als jij er nog niets voor voelt, doe het dan niet. Als je dat zelf niet goed durft te zeggen kun je altijd nog zeggen dat je moeder dat niet wil. Het blijft haar huis tenslotte.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 13 februari 2019 om 22:18
Dit!!! Ik vond het heerlijk om mijn eigen huisje/ plekje te hebben en ik had die tijd niet willen missen. Heel soms verlang ik nog weleens terug naar die tijd; gewoon doen waar je zin in hebt, met niemand rekening hoeven houden, zelf alles bepalen etc.
Het is ook goed om eens een wat langere periode alleen te wonen, gewoon om dat ook eens te ervaren.