no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
maandag 8 april 2019 om 20:00
Heb geen grote voorraden. Wel sla ik verzorgingsproducten, wasmiddel en vaatwastabletten groter in, zeker bij een goede aanbieding. Vind het zonde daar de volle mep voor te moeten betalen. Maar alsnog niet meer dan 4 stuks.
Mijn moeder doet dat ook altijd. En moet vervolgens heel veel weggooien want over de datum.
Vind grote voorraden onoverzichtelijk en verwacht niet ingesneeuwd te raken. Moet toch wel elke week boodschappen doen en de merken die ik koop zijn regelmatig in de aanbieding.
Mijn moeder doet dat ook altijd. En moet vervolgens heel veel weggooien want over de datum.
Vind grote voorraden onoverzichtelijk en verwacht niet ingesneeuwd te raken. Moet toch wel elke week boodschappen doen en de merken die ik koop zijn regelmatig in de aanbieding.
maandag 8 april 2019 om 20:02
Wat goed dat je dit zo hebt aangepakt!!

maandag 8 april 2019 om 20:05
Als er gaten en scheuren inzitten en het niet te repareren valt of/en ik het helemaal zat ben. Iets is verwassen, verpilt, vaal of inmiddels zo vaak gestikt dan gaat het hier weg.Vixxen schreef: ↑08-04-2019 16:03Wanneer vinden jullie dat iets echt 'op' is? Ik zit helaas nog in de paupermodus en wilde zojuist het dekbedovertrek gaan wassen, totdat ik me eigenlijk bedacht dat het misschien gewoon tijd is om het ding weg te gooien. Er zitten namelijk gaten en een scheurtje in (leve huisdieren!). Ik merk dat ik grenzen aan het verleggen ben omdat er weinig geld op het moment is. Zo fiets ik op een fiets met een slag in het wiel (dat eigenlijk gemaakt moet worden, maar hee ik kan er nog op fietsen dus het is niet echt nodig)
Misschien ben ik aan het doorslaan, dus heb even een klankbord nodig...
Wat dat betreft probeer ik dus wel de Marie Kondo manier uit. Als ik iets draag waar ik echt niet meer vrolijk van wordt of me een schooier/ slons in voel dan is het klaar. Al zou het nog kunnen misschien. Dan gebruik ik het als klusspullen of vakantiekleding waarna ik het weg doe. Is het nog goed spul verkoop ik het door en dat gaat redelijk goed.
In het geval van huishoudelijke dingen of zoiets als een dekbedovertrek doe ik nu hetzelfde. Als de gaten er in zijn gevallen, er zitten vlekken in en het is vaal doe ik het weg. Maar koop alleen iets nieuws als er dan niet meer dan 1 reserve in de kast ligt.
Wel altijd wachten op de uitverkoop en de mega sales. Zo probeer ik het met alles te doen. Je kan je geld maar een keer uitgeven en je hebt ook weer geen vijf dekbedovertrekken, drie wokpan en of tien broeken nodig bijv.
maandag 8 april 2019 om 20:11
Herken dat wel Vixxen. Komt omdat als ik eenmaal iets nodig heb ik nooit iets kan vinden in mijn smaak. Als ik niets nodig heb loop ik overal tegenaan. Of dat ik een net zo fijn dekbedovertrek of schoenen wil vinden. Wat beddengoed betreft ook wel vaak miskopen gedaan. Geen fijne stof, of zo'n vervelende flesopening, of het past niet helemaal terwijl het toch echt dezelfde maat is als ik had. Of dan ben ik tevreden en vind vriend het niks. Daardoor huiverig als ik nieuwe moet kopen.
maandag 8 april 2019 om 20:17
Kan verder best makkelijk afstand doen van spullen. Maar dingen die ik niet leuk vind te kopen...zou bijvoorbeeld op dit moment best kleding weg willen doen waar ik niet blij van word. Maar dan heb ik te weinig in de kast. En vind ook niet zo gauw iets nieuws. Heb ik wel wat leuks gescoord dan doe ik er zo afstand van.
maandag 8 april 2019 om 23:02
Ja dat heb ik dan weer niet, dat er dan te weinig over blijft. Ik had echt ontzettend veel, soms al van jaren terug. Door het wegdoen heb ik nu beter id gaten wat ik echt leuk vind, nooit draag maar ook waar ik nog genoeg van in de kast heb hangen. Ben niet zo rigoureus dat er dus niets overblijft en zorg er wel voor dat ik iets vervang voordat het echt nodig is. Mede door die reden dat je nooit wat vind als het moet en je dan volle pond moet betalen. Maar de kunst is dan ook weer dat je niet volledig de andere kant op slaat en dus die stockpiles aan legt. Of dat dus drogisterij, parfum, kleding, tassen of wat dan ook voorraad is.Truusjemier schreef: ↑08-04-2019 20:17Kan verder best makkelijk afstand doen van spullen. Maar dingen die ik niet leuk vind te kopen...zou bijvoorbeeld op dit moment best kleding weg willen doen waar ik niet blij van word. Maar dan heb ik te weinig in de kast. En vind ook niet zo gauw iets nieuws. Heb ik wel wat leuks gescoord dan doe ik er zo afstand van.
Probeer zelf nog steeds de balans te vinden. Laatst alweer een shopper met kleding weg gebracht naar de 2ehands kleding winkel. Misschien dat je eens kan kijken of er leuke dingen zijn komende seizoenen en dan langzaamaan je kledingkast veranderen (dus niet meteen helemaal los gaan). Eventueel je goede spullen waar je wel zat van bent nog verkopen voor een zakcentje om daar weer nieuwe stukken van te kopen. Tweedehands kan ook? Is ook niet zo duur en beter voor het milieu. Maar dat moet dan net je ding zijn en past misschien meer bij vrekkentopic.
maandag 8 april 2019 om 23:17
Waarom zou je je schamen, je grijpt in ieder geval nooit mislizenlotte schreef: ↑08-04-2019 16:58Betty ben blij te lezen dat ik gelukkig niet de enige ben die doorslaat met die voorraad.. ik koop ook altijd veel te veel in de aanbieding en ben oh zo bang dat er eens iets op is, ik schaam me echt als iemand iets uit mijn kelderkast pakt of in mijn badkamer komt en dan zien ze nog niet eens wat er nog meer in een aparte kast en mijn keukenkastjes staat![]()

"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

dinsdag 9 april 2019 om 10:24
Hebben jullie eigenlijk al nagedacht over cadeautjes voor moederdag? Voor mezelf hoef ik niks, maar mijn moeder hecht er wel enorm veel waarde aan. Dus ik zit nu een beetje te bedenken wat leuk zou zijn om te geven en alvast een beetje op Groupon aan het kijken misschien voor iets van een high tea oid.

dinsdag 9 april 2019 om 10:33

Waar heb je écht behoefte aan? Lukt het je om daar achter te komen?
dinsdag 9 april 2019 om 10:41

dinsdag 9 april 2019 om 11:13
Bedankt voor de reacties
Ik denk dat ik even wat kritischer moet zijn naar wat er echt nog bruikbaar is van mijn spullen.
Binnenkort een sollicitatie en om daar nu aan te komen op schoenen met een gat bij de neus...
Lady Day:
Wat rot dat je je zo voelt. Ik herken het wel hoor. Ook naar dat het om dingen gaat die je niet zomaar kan veranderen...Je hebt een lange adem nodig zo

Binnenkort een sollicitatie en om daar nu aan te komen op schoenen met een gat bij de neus...
Lady Day:

Wat rot dat je je zo voelt. Ik herken het wel hoor. Ook naar dat het om dingen gaat die je niet zomaar kan veranderen...Je hebt een lange adem nodig zo

dinsdag 9 april 2019 om 11:24
Maar wel heel goed dat je het terugstuurt

dinsdag 9 april 2019 om 11:28
Herkenbaar... Op een gegeven moment zit hij je in de weg, denk ik?Lady_Day schreef: ↑09-04-2019 10:41Snorrie, ik weet wel wat het is. Een combi van factoren waar ik niet zo makkelijk verandering in aan kan brengen. Zoals de slechte gezondheid van mijn vriend. Hij kan bijna niets momenteel. En ik dus ook niet. Hij kan er niets aan doen maar ik merk dat ik er boos van word. Ik heb behoefte aan rust.
Heb je de -financiële- ruimte om even (met een vriendin?) weg te gaan uit de sleur? Twee nachtjes naar een B&B in de buurt van een stad die je nog niet kent of zo.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
dinsdag 9 april 2019 om 11:31
snorriemorrie schreef: ↑09-04-2019 10:24Hebben jullie eigenlijk al nagedacht over cadeautjes voor moederdag? Voor mezelf hoef ik niks, maar mijn moeder hecht er wel enorm veel waarde aan. Dus ik zit nu een beetje te bedenken wat leuk zou zijn om te geven en alvast een beetje op Groupon aan het kijken misschien voor iets van een high tea oid.
Moederdag interesseert me weinig en valt altijd rond mijn verjaardag.
Voor vaderdag weet ik het al wel, man wil een aloë vera plant.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 9 april 2019 om 11:36
snorriemorrie schreef: ↑09-04-2019 10:24Hebben jullie eigenlijk al nagedacht over cadeautjes voor moederdag? Voor mezelf hoef ik niks, maar mijn moeder hecht er wel enorm veel waarde aan. Dus ik zit nu een beetje te bedenken wat leuk zou zijn om te geven en alvast een beetje op Groupon aan het kijken misschien voor iets van een high tea oid.
Mijn moeder geeft er niets zoveel om en is dan zelf meestal de hort op. Met schoonmoeder is er geen contact op het moment. Dus moederdag hier valt goed binnen de no buy

Nu heb ik zelf geen kinderen, maar ik dacht dat op die dagen de kinderen iets aan de ouders gaven. Maar jullie geven elkaar dus ook cadeau's?
dinsdag 9 april 2019 om 11:51
Niet zozeer hij maar gewoon de hele situatie, die ik vrij uitzichtloos vind. Ik ga af en toe wel weg maar het is een quick fix die me uiteindelijk veel geld kost en weinig oplost.Snoesje666 schreef: ↑09-04-2019 11:28Herkenbaar... Op een gegeven moment zit hij je in de weg, denk ik?
Heb je de -financiële- ruimte om even (met een vriendin?) weg te gaan uit de sleur? Twee nachtjes naar een B&B in de buurt van een stad die je nog niet kent of zo.
![]()
Het wordt ook wel weer anders dat weet ik. Maar dat is wat ik bedoel met het mezelf vergelijken met anderen. Het voelt alsof de sterren scheef staan voor mij of zo. Niks lukt, niks wil, alles gaat stuk, ik heb veel gespaard maar mijn geld lijkt te verdampen hierdoor (luxe probleem want ik heb het geld tenminste nog). Dan koop ik iets om me beter te voelen maar eigenlijk voel ik me dan nog kutter met die achterlijke doos vol kleding die ik niet wil en zeker niet nodig heb. Idioot gewoon.

dinsdag 9 april 2019 om 14:12
Vixxen schreef: ↑09-04-2019 11:36Mijn moeder geeft er niets zoveel om en is dan zelf meestal de hort op. Met schoonmoeder is er geen contact op het moment. Dus moederdag hier valt goed binnen de no buy
Nu heb ik zelf geen kinderen, maar ik dacht dat op die dagen de kinderen iets aan de ouders gaven. Maar jullie geven elkaar dus ook cadeau's?
Ik koop alleen een cadeau voor mijn moeder en eventueel schoonmoeder. Sommige jaren heeft mijn man wel iets voor mij gekocht namens mijn zoontje maar dan wel iets dat we anders zonder reden zouden hebben gekocht en dan maar voor moederdag doen

Overigens het leukste is toch altijd het zelfgemaakte cadeautjer van mijn zoon en het ontbijt op bed, vind ik

dinsdag 9 april 2019 om 14:22
Ik had trouwens vanmorgen therapie en het ging erover dat ik meer goede ontspanningsdingen moet gaan zoeken die ook echt ontspanning geven, zoals wandelen, fietsen... En dat ik ook echt op zoek moet naar een hobby,maar dat blijkt dat ik nogal allergisch ben voor dat woord, omdat ik hobby gelijk zie als iets niet-nuttigs, en alles moet bij mij nut hebben....
Maargoed, lang verhaal kort: ik heb nu ter ontspanning toch een boek gekocht met daarin 365 ontspannende activiteiten, dus ik ben erg benieuwd of dat een beetje goed gaat uitpakken. Heb het gekocht van die €50 die ik per maand opzij zet voor mezelf (en die angstvallig veel harder opgaat dan ik had verwacht!) Hopelijk heb ik er ook daadwerkelijk wat aan.

Maargoed, lang verhaal kort: ik heb nu ter ontspanning toch een boek gekocht met daarin 365 ontspannende activiteiten, dus ik ben erg benieuwd of dat een beetje goed gaat uitpakken. Heb het gekocht van die €50 die ik per maand opzij zet voor mezelf (en die angstvallig veel harder opgaat dan ik had verwacht!) Hopelijk heb ik er ook daadwerkelijk wat aan.