Slechte mama? Help!

06-05-2019 13:27 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben mama van een jongetje van ruim 1,5 jaar. Eigenlijk verloopt dit al vanaf het begin heel moeizaam. Na een zware en moeizame bevalling met Wat fysieke gevolgen voor mij, was ons zoontje een echte huilbaby die zo n 20 uur per dag het uitkrijste. Na 6 maanden van dokters, osteopaten, vaak niet serieus genomen worden en veel geploeter ging het door een koemelkvrij dieet stukken beter met ons zoontje. Hij werd een heerlijk vrolijk en ondernemend mannetje. Beweeglijk en aanwezig is hij altijd geweest.

Met mij zelf ging het door een aantal dingen niet zo goed en er werd na 9 maanden een postnatale depressie vastgesteld. Hierdoor kon ik zelf nog steeds niet genieten van het moederschap. Over alles hing een schaduw.
Ondertussen werd ons zoontje steeds zelfstandiger. Hij ontwikkelt als een speer en kon bij 9 maanden kruipen en zich optrekken om rustig te blijven staan. Bij 10 maanden kon hij ook cruisen. Vanaf dat moment konden we ons zoontje rustig enorm ondeugend noemen. Hij zat overal aan, wilde alles pakken, beet in de meubels enzovoort. Prima, 9 maanden, das nog erg jong om echt op te voeden, maar alvast wel steeds weghalen en de grenzen aangeven kan geen kwaad.
Deze grenzen zijn echter nog steeds niet beloofd. Onze salon tafel is nog steeds leeg, inmiddels staan de spullen op het dressoir allemaal tegen de muur en de onderste planken van de boekenkast zijn leeg. Ons zoontje heeft een eigen speelgoed met meer dan voldoende divers speelgoed. Alleen spelen vindt hij alleen erg moeilijk. Bij mij lukt hem dit dus ook niet, maar bij mijn man en zijn opa s en oma s wel. Tevens lijkt het of hij met mij continue de strijd te zoeken om alles. Een hele dag tv willen lezen, expres met zn handen in de kattenbak zitten, spullen pakken waar hij niet aan mag zitten, alleen de keukenkastjes opentrekken die niet voor hem zijn (hij heeft een lade met spulletjes voor hem in de keuken)
Bij zijn vader doet hij dit met momentjes en bij zijn oma s bijna helemaal niet. Bij mij is het erg oppassen dat de dag niet 1 grote strijd wordt. Een dag met papa of de oma s verloopt over het algemeen positief, en als ik alleen met hem ben kan ik niet wachten tot het 5 uur is. Een gemiddelde dag bestaat uit enorme driftbuien, veel huilen, veel "drammen" en als mama niet naar wens reageert begint het duwen en soms slaan.

Ik heb echt alles geprobeerd, vrijwel niks lijkt te werken. Ik ben streng geweest, begripvol en geduldig, heb veelvuldig afgeleid, ben vaak uitstapjes gaan doen met hem, heb uuuuren op de grond gezeten (alleen, want samen met mama is ook niet leuk, dus zoontje loopt dan weer weg om iets anders te gaan doen, wat hij Met mama wil gaan doen totdat mama mee gaat doen), hem de leiding laten nemen, keuzes gegeven enz enz enz. Ook de gang als straf is voorbij gekomen, net als negeren en troosten.
Ik merk aan mezelf dat ik inmiddels enorm gefrustreerd aan het raken ben en mijn lontje korter wordt. Wat wel eens resulteert in een stemverheffing oid.

Kortom...ik weet echt niet wat ik met mijn zoontje van nog maar 19 maanden aan moet...nee, het is niet de peuterfase waar we doorheen moeten, want het is nooit anders geweest. Ben ik nou gewoon zo n slechte moeder, zie ik dingen over het hoofd? Waar gaat dit mis?
Het lulligste vind ik nog dat ik voor mijn werk de (moeilijke) kinderen van anderen help op te voeden...en met mn eigen zoon krijg ik het niet eens voor elkaar om de dag positief door te komen. Het enige wat in harmonie verloopt is een uitstapje..maar dat kan ook niet een paar keer per week meerdere keren per dag.

HELP
Dreuzel84 schreef:
07-05-2019 19:14
Ik kan me nog wel herinneren dat mijn zoontje met 9 maanden ook langs banken en vensterbank enz. ging lopen. Ik heb toen alles leeg gehaald want hij zat idd overal aan.

Saai? Ja. Leeg? Ja. Maar wel relaxter voor mij 😁 op den duur merk je wel dat hij beter van dingen af kan blijven en dan krijg je je gezellige huiskamer weer terug.

En als je de hele dag binnen zit duurt de dag ook lang.

Kan hij ook al wel wat in de tuin scharrelen? Of moet je er dan ook constant achteraan lopen?

Het is een moeilijke leeftijd want je kan wel corrigeren, dit moet je ook doen maar het komt niet echt aan hé 🤣 dat moeten ze nog leren. Op de gang zetten deed ik op deze leeftijd nog totaal niet, had het idee dat mijn zoontje daar nog te jong voor was. En verder kinderbeveiliging op de kasten.

En alles waar hij niet bij mag opruimen/wegzetten. Want de hele dag corrigeren is zooo vermoeiend.

Mijn zoontje is bij mij ook wat pittiger dan bij mijn man. Heb het idee dat vrouwen wat zachter zijn, wat minder snel grenzen aangegeven en dat kinderen dat haarfijn aanvoelen..

Oh ja en ik denk zeker niet dat je een slechte moeder bent :hug: alleen je ziet het gewoon even niet meer zitten.

Hopelijk heb je wel iets aan de tips in dit topic? Heb veel goede voorbij zien komen.
Zeker heb ik er veel aan, Dankje. Een aantal van de dames hebben goede tips. Veel doe ik zelf ook al, zo ook alles leeghalen waar hij niet bij Mag, behalve de keukenkastjes. Een kinderbeveiliging daarop is een goed idee.

In de tuin spelen kan, maar ook niet alleen nog, of tenminste...het gaat niet anders dan binnen;) naar de speeltuin enzo vindt hij wel erg leuk en daar kan hij heel goed en lang zelf rommelen. Hij ontspant dan ook echt
Lluvia schreef:
07-05-2019 22:33
Nou nou, overdrijven is ook een vak...je kunt een kind vanaf 1,5 gewoon een time-out op de gang of trap geven hoor...kort weliswaar (minuutje) maar ze zijn dan oud genoeg om het te begrijpen en mogen dan ook echt wel grenzen en consequenties gaan leren.

Ik zie nergens dat ze hem schreeuwend aan zn arm de gang opsleurt dus dat zal vast wel los lopen...
Klopt, er wordt hier echt niet aan armen getrokken, meegesleept of geschreeuwd hoor. Zo erg is het nou ook weer niet. We lopen gewoon hand in hand rustig naar de gang. Zoontje loopt altijd rustig mee, want hij vindt de gang leuk. Het is dan ook geen straffen hier maar een manier voor zowel mama als zoontje om even te resetten. Ik blijf in het zicht ( de deur bestaat goeddeels uit glas) en zoonlief gaat lekker met de schoenen rommelen. Na een minuutje gaat de deur open, neem ik hem bij me, zeg iets over waarom hij op de gang was, kus, nu gaan we weer gezellig samen spelen
stel je verwachtingen bij en laat het allemaal wat meer los. Zoals anderen al aangaven is het heel normaal gedrag voor zijn leeftijd en doet hij dit niet om je te pesten. Mijn zoon is een paar maanden ouder en we merken wel dat hij mij meer uitdaagt dan anderen. Het ene moment is hij nog blij aan het spelen met zijn papa, maar als ik dan thuis kom van werk kan het ineens omslaan en hangt hij aan mij. Ook doet hij mij vaker pijn: aan haren trekken, in de neus knijpen etc. Dat corrigeren we natuurlijk wel, maar dat is niet van de 1 op de andere dag klaar.

Ons zoontje is echt een buitenkind en hoewel ik zin heb om op sommige dagen thuis aan te rommelen, geeft het ons veel meer rust als we er juist op uit trekken. In de speeltuin zie ik andere ouders vaak na een kwartiertje weer vertrekken. Wij blijven daar echt wel anderhalf tot 2 uur. Kind blij, ik blij. En smiddags dan weer iets anders doen waar kind zijn energie kwijt kan.

Laat hem je ook helpen met huishoudelijke klusjes.

Kortom, probeer wat meer mee te veren, want hoe erg is het nou echt als hij aan de ovenwanten en pollepels zit?
Mama1210 schreef:
08-05-2019 09:19
Klopt, er wordt hier echt niet aan armen getrokken, meegesleept of geschreeuwd hoor. Zo erg is het nou ook weer niet. We lopen gewoon hand in hand rustig naar de gang. Zoontje loopt altijd rustig mee, want hij vindt de gang leuk. Het is dan ook geen straffen hier maar een manier voor zowel mama als zoontje om even te resetten. Ik blijf in het zicht ( de deur bestaat goeddeels uit glas) en zoonlief gaat lekker met de schoenen rommelen. Na een minuutje gaat de deur open, neem ik hem bij me, zeg iets over waarom hij op de gang was, kus, nu gaan we weer gezellig samen spelen
stel echt je verwachtingen bij, deze aanpak doet werkelijk niks goeds
Misschien kun je vanaf 3 jaar beginnen met opvoeden en uitleggen waarom hij op de gang was.
Tot die tijd is het nog helemaal niet aan de orde om op te voeden, het is alleen nog voeden zonder op ervoor en zorgen dat hij niet onder de poep zit en dat soort dingen.
Hai TO, het is lastige leeftijd. Mijn meiden wisten zich ineens wel te vermaken als ik het huishouden deed. Zodra mijn kont de bank raakte moest ik hen entertainen. Heel herkenbaar allemaal.
Vanuit je professionaliteit: ken je die opvoedtest met honden? Drie groepen, de een werd alleen positief benaderd, er was altijd aandacht etc, de tweede groep altijd negatief of afwijzend. De derde groep kreeg te maken met een mix van dit gedrag.
Die laatste groep leverde de meest stabiele en goed opgevoede honden op. Hieruit concludeer ik dat we ons niet hoeven te schamen voor onze menselijkheid. Het is niet realistisch om altijd perfect te zijn, en dat is de wereld ook niet. Even volhouden, opvoeden wordt makkelijker rond 2/3 jaar voor mijn gevoel. Dan is het makkelijker communiceren en konden de mijne makkelijker zelf spelen.
Mijn kind is nu 10, maar o jee wat kan ik mij de fase waar jij nu in zit nog goed herinneren... ik vond het zooo zwaar. En heel vaak niet leuk.

Ik heb verder geen aanvullingen op wat ik hier even snel gelezen heb en wil je alleen meegeven: het gaat over, echt waar!
Op dit moment lig ik met een reep chocola op bed te forummen terwijl zoon en vriendje op zijn kamer aan het spelen zijn :proud: Je krijgt je leven weer terug, maar hier moet je even doorheen.
Lunar schreef:
08-05-2019 15:09
Mijn kind is nu 10, maar o jee wat kan ik mij de fase waar jij nu in zit nog goed herinneren... ik vond het zooo zwaar. En heel vaak niet leuk.

Ik heb verder geen aanvullingen op wat ik hier even snel gelezen heb en wil je alleen meegeven: het gaat over, echt waar!
Op dit moment lig ik met een reep chocola op bed te forummen terwijl zoon en vriendje op zijn kamer aan het spelen zijn :proud: Je krijgt je leven weer terug, maar hier moet je even doorheen.
Haha bedankt, ik moest hier stiekem heel hard om lachen. Iets met denken in beelden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven