Laparoscopie (kijkoperatie) met tubatesten
vrijdag 6 september 2019 om 14:28
Dag allemaal,
In verband met het uitblijven van een zwangerschap (bezig sinds januari 2018) krijg ik een laparoscopie (kijkoperatie) met tubatesten onder volledige narcose. Er zal gekeken worden of mijn eileiders open zijn, geen verklevingen etc. Ik ben erg benieuwd of er hier Viva dames zijn die deze ingreep ook hebben gehad en wat de ervaringen zijn. Heb je last/pijn gehad, hoe snel kon je weer aan het (kantoor)werk, wat was de diagnose en ben je hierna (snel) zwanger geraakt?
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben erg benieuwd en vind het stiekem best spannend allemaal
In verband met het uitblijven van een zwangerschap (bezig sinds januari 2018) krijg ik een laparoscopie (kijkoperatie) met tubatesten onder volledige narcose. Er zal gekeken worden of mijn eileiders open zijn, geen verklevingen etc. Ik ben erg benieuwd of er hier Viva dames zijn die deze ingreep ook hebben gehad en wat de ervaringen zijn. Heb je last/pijn gehad, hoe snel kon je weer aan het (kantoor)werk, wat was de diagnose en ben je hierna (snel) zwanger geraakt?
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben erg benieuwd en vind het stiekem best spannend allemaal

vrijdag 6 september 2019 om 14:45
Er zijn recent een aantal topics over geweest:
zwanger/laparoscopie/list_messages/438230
zwanger/kijkoperatie-om-eileiders-te-be ... ges/436736
zwanger/laparoscopie/list_messages/438230
zwanger/kijkoperatie-om-eileiders-te-be ... ges/436736
vrijdag 6 september 2019 om 14:45
Pergamon schreef: ↑04-02-2019 20:25Voor het bekijken van eileiders zijn twee opties. Een HSG of een kijkoperatie. Kijkoperatie is vooral handig als er vermoedens zijn van verstopping (bijv endometeriose of verklevingen vanwege een chlamidia besmetting). Je kan ook vragen of je eerst een HSG mag en als er verstopping(en) worden geconstateerd of je dan de kijkoperatie mag. Zo heb ik het ook gedaan. Nadeel van de HSG is dat de uitslag niet 100% duidelijk is, maar als je dat vooraf weet kan je je daar op instellen. Voordeel is dat het een stuk minder ingrijpend is. (Daarom wounik perse eerst een HSG, ik was negatief voor chlamidia antistoffen en had geen tekenen van endometeriose)
vrijdag 6 september 2019 om 14:56
Gehad, paar jaar geleden. Erna zeanger geworden. Ingreep duurde 45 mins. Is wat endo weefsel weggehaald en eileiders doorgespoeld. Teleurstellend was wel dat er geen echte aanwijzingen waren gevonden dat er iets had gezeten dat t uitblijven van zwangerschap verklaarde. Alsnog later door iui kind gekregen.
Ik vond het ook spannend. Erna was ik snel weer bij, de kleine wondjes staken/zeurden de dagen erna wat. Ben 1 dag op de bank gebleven met films en de dagen er na heb ik rustig aan vanuit huis gewerkt. Na t weekend kon ik er weer tegenaan. Litteken vrijwel onzichtbaar.
Ik vond het ook spannend. Erna was ik snel weer bij, de kleine wondjes staken/zeurden de dagen erna wat. Ben 1 dag op de bank gebleven met films en de dagen er na heb ik rustig aan vanuit huis gewerkt. Na t weekend kon ik er weer tegenaan. Litteken vrijwel onzichtbaar.
vrijdag 6 september 2019 om 16:17
Dank allemaal voor jullie snelle reacties!
@pennenbak; Ja vind het natuurlijk wel spannend maar het is voor een goed doel. Cyclus is op zich goed, soms wat aan de korte kant (bijv 24 dagen) maar word wel elke maand ongesteld. Ik ben ook niet zwaar, lang of pijnlijk ongesteld. Eisprong voel ik zelfs vaak meer dan menstruatie. Verder zijn er ook geen afwijkende zaken gevonden, dus dit is eigenlijk de laatste stap voordat we een eventueel traject in gaan.
@Pergamon; thanks voor je reactie en topics. Ik had zelf wel gezocht maar kwam niets tegen over deze ingreep ivm vruchtbaarheid. Heb jij nou uiteindelijk alleen de HSG gedaan of ook de laparoscopie? Mijn gyn adviseerde dit omdat als er niks uit de hsg zou komen je alsnog de kijkoperatie doet.
@madamejean; fijn om te horen dat je snel weer op de been was. Jammer dat het niet heeft geholpen bij het zwanger worden. Wist jij al dat je endometriose weefsel had (dat bedoel je met endo weefsel toch) of kwamen ze daar tijdens de operatie achter? Fijn dat je via IUI alsnog een kind hebt gekregen! Hoeveelste poging als ik vragen mag?
@pennenbak; Ja vind het natuurlijk wel spannend maar het is voor een goed doel. Cyclus is op zich goed, soms wat aan de korte kant (bijv 24 dagen) maar word wel elke maand ongesteld. Ik ben ook niet zwaar, lang of pijnlijk ongesteld. Eisprong voel ik zelfs vaak meer dan menstruatie. Verder zijn er ook geen afwijkende zaken gevonden, dus dit is eigenlijk de laatste stap voordat we een eventueel traject in gaan.
@Pergamon; thanks voor je reactie en topics. Ik had zelf wel gezocht maar kwam niets tegen over deze ingreep ivm vruchtbaarheid. Heb jij nou uiteindelijk alleen de HSG gedaan of ook de laparoscopie? Mijn gyn adviseerde dit omdat als er niks uit de hsg zou komen je alsnog de kijkoperatie doet.
@madamejean; fijn om te horen dat je snel weer op de been was. Jammer dat het niet heeft geholpen bij het zwanger worden. Wist jij al dat je endometriose weefsel had (dat bedoel je met endo weefsel toch) of kwamen ze daar tijdens de operatie achter? Fijn dat je via IUI alsnog een kind hebt gekregen! Hoeveelste poging als ik vragen mag?
vrijdag 6 september 2019 om 16:37
Dana-100 schreef: ↑06-09-2019 16:17Dank allemaal voor jullie snelle reacties!
HSG, maar zelfde advies van de gyn. Ik heb gekozen voor een HSG, omdat ik vond dat er onvoldoende aanwijzingen waren dat ik kans had op problemen met de eileiders. Overigens, als er 'niks' uit de HSG komt, dan zijn je eileiders dus doorgankelijk en heeft een laproscopie geen enkel nut meer. Die is pas interessant als er WEL iets uit de HSG komt.
Wel heb ik de afspraak gemaakt dat er, als er twijfel zou zijn of iets gevonden zou worden, ik alsnog een laparoscopie zou krijgen. De HSG is echt even goed pijnlijk, maar na afloop huppelde ik het ziekenhuis uit en kon ik 'smiddag weer aan het werk. Ik vond een laproscopie te ingrijpend om daar zonder aanwijzingen voor te kiezen. De uitslag was bij de rechter-eileider niet 100% duidelijk, links was duidelijk open. Gyn heeft toen uitgelegd dat je met 1 verstopte eileider slechts 5% minder kans had op een zwangerschap, en niet 50%, zoals ik zelf dacht. (is onderzoek naar gedaan) Uiteindelijk ben ik zwanger geworden waarbij de eiblaasjes die cyclus rechts zaten.

vrijdag 6 september 2019 om 16:39
zondag 15 september 2019 om 00:45
@Pergamon; thanks voor de info. Ik dacht zelf dat je alleen kon zien bij een hsg of de eileiders open zijn en bij de laparoscopie eventuele verklevingen en dergelijke in de baarmoeder te zien zijn naast de openheid van je eileiders. Ik begrijp je overweging trouwens goed om voor de hsg te gaan. Ben je snel na die hsg zwanger geworden trouwens?
@Libra86; jammer dat het litteken niet mooi is geworden. Ik lees overal dat je het daarna bijna niet meer ziet maar dat is dus nog maar afwachten... Vervelend dat je eileiders dicht zaten, verwachtte je dit al of was het een complete verrassing? Ben je inmiddels zwanger/bevallen na de IVF?
@Libra86; jammer dat het litteken niet mooi is geworden. Ik lees overal dat je het daarna bijna niet meer ziet maar dat is dus nog maar afwachten... Vervelend dat je eileiders dicht zaten, verwachtte je dit al of was het een complete verrassing? Ben je inmiddels zwanger/bevallen na de IVF?

zondag 15 september 2019 om 07:31
Ik hield er wel al rekening mee, voor de laparoscopie heb ik eerst een hsg gehad, toen was al te zien dat 1 kant dicht zat, andere kant was niet helemaal duidelijk.Dana-100 schreef: ↑15-09-2019 00:45@Libra86; jammer dat het litteken niet mooi is geworden. Ik lees overal dat je het daarna bijna niet meer ziet maar dat is dus nog maar afwachten... Vervelend dat je eileiders dicht zaten, verwachtte je dit al of was het een complete verrassing? Ben je inmiddels zwanger/bevallen na de IVF?
Na de laparoscopie zijn wij dus het ivf traject ingegaan en met zoveel geluk meteen na de eerste terugplaatsing zwanger.
Dochter is nu al bijna 15 maanden.
Heel veel succes, ik ga heel hard voor jou duimen!
zaterdag 28 september 2019 om 00:25
@Libra86; Lief dat je voor mij gaat duimen! Super fijn dat je via IVF zo snel zwanger bent geraakt. Ik ben ook erg benieuwd naar de uitslag maar moet nog 2 maanden wachten. Hoe snel was jij trouwens weer op de been? Je mag een paar weken niet tillen las ik? Kon jij bijvoorbeeld wel na een paar weken alweer sporten?
vrijdag 31 januari 2020 om 16:35
Even een update voor de dames die hebben meegeschreven of door Google hier terecht zijn gekomen; De laparoscopie is 2 maanden geleden en het is me heel erg meegevallen. Uiteindelijk wel een week thuis geweest en zeker in het begin was dat wel nodig. Kwam als een oma van de bank en moe van de narcose haha. Ze zijn 80 minuten bezig geweest met me en er is lichte endometriose weggehaald (nooit last van gehad) achter mijn baarmoeder, level 1 of 2. Eileiders waren gelukkig mooi open en daarom kwam ik in aanmerking voor IUI. Een paar dagen na de operatie ongesteld geworden dus alles werkte meteen weer. Meteen ook mijn laatste cyclus want een maand na de operatie heb ik positief getest en dus spontaan zwanger geraakt na 2 jaar proberen! Nu 8 weken zwanger en alles ziet er goed uit. Hopen dat alles goed gaat. Mocht je dus twijfelen over deze operatie, echt doen!
vrijdag 31 januari 2020 om 17:02
Wat een mooi nieuws, gefeliciteerd!Dana-100 schreef: ↑31-01-2020 16:35Even een update voor de dames die hebben meegeschreven of door Google hier terecht zijn gekomen; De laparoscopie is 2 maanden geleden en het is me heel erg meegevallen. Uiteindelijk wel een week thuis geweest en zeker in het begin was dat wel nodig. Kwam als een oma van de bank en moe van de narcose haha. Ze zijn 80 minuten bezig geweest met me en er is lichte endometriose weggehaald (nooit last van gehad) achter mijn baarmoeder, level 1 of 2. Eileiders waren gelukkig mooi open en daarom kwam ik in aanmerking voor IUI. Een paar dagen na de operatie ongesteld geworden dus alles werkte meteen weer. Meteen ook mijn laatste cyclus want een maand na de operatie heb ik positief getest en dus spontaan zwanger geraakt na 2 jaar proberen! Nu 8 weken zwanger en alles ziet er goed uit. Hopen dat alles goed gaat. Mocht je dus twijfelen over deze operatie, echt doen!
zaterdag 2 mei 2020 om 00:20
Hi Cimojo, zie dat ik helemaal vergeten ben op je te reageren. Inmiddels ben ik ruim 21 weken zwanger van een meisje en alles gaat heel goed. Zowel met mij als de baby. Hopen dat het goed blijft gaan. Met een groeiende buik wordt het wat minder onwerkelijk. Ik ben nog steeds heel blij en dankbaar dat we de operatie hebben gedaan, waardoor ik nu zwanger ben geraakt. Ik leef zo ontzettend mee met de dames die voor een operatie of ander vruchtbaarheidstraject zoals IUI of IVF op de planning stonden, wat door corona niet kan doorgaan. Ik denk echt dat ik half was doorgedraaid... Ben me zo bewust ervan en denk er zeker elke week aan. Hopen dat het snel kan worden hervat