UD 2e helft oktober 2020

28-02-2020 12:21 648 berichten
Een nieuw groepje omdat de andere van oktober erg groot wordt.
Voor de dames die in de 2e helft (vanaf de 16e) zijn uitgerekend in oktober.

Inlog: UDokt2020
Wachtwoord: okto2020
NaamLeeftijdKindjeUDJ/MBijzonderheden
blo3mpj338tweede15 oktober:heart: klopt, MA gehad
Principessa338tweede16 oktoberjongen:heart: klopt
OkkiePetite32tweede16 oktober:heart: klopt
LiverpoolRain30tweede20 oktober:heart: klopt
Gudrun36eerste21 oktober:heart: klopt, NIPT goed
Daneli27eerste23 oktober:heart: klopt, NIPT goed, 7-5 geslachtsecho
Kumu9128eerste25 oktober
leolux28tweede27 oktober
lux-30tweede28 oktober:heart: klopt, NIPT goed. 10-6 20wk echo. Zwanger dmv ICSI na 2x vmk van cryo’s uit poging 1. Zoon van 2
appelgroen31tweede28 oktober
Zuid8732eerste29 oktober:heart: klopt, NIPT goed
Roos876derde30 oktober:heart: klopt, NIPT goed
ollie-olliebegin 30eersteeind oktober:heart: klopt
Lasvegas-8435tweede1 november :heart: klopt, combinatietest goed
mindsey34eerste1 november:heart: klopt, NIPT goed. MK en MA (windei) in 2019
Maisnon :redrose:
anoniem_636bd206a82f3 wijzigde dit bericht op 28-08-2020 12:58
73.74% gewijzigd
Ach Maisnon, wat vreselijk. Hopelijk over 1,5 week toch nog een beter bericht. Mijn duimen draaien voor je.

Wat vervelend Appelgroen dat je moest overgeven en ook anderen die zich zo misselijk voelen. Hier valt het tot nu toe mee.

Enorme twijfel hier. Mijn zusje gaat maandag voor 1,5 maand op reis. Ik zie haar vanavond nog. We waren eigenlijk van plan om nog niemand wat te zeggen voor de eerste echo, maar het duurt nog zo lang voor ik haar weer zie. Aan de andere kant, als het misgaat heb ik haar blij gemaakt met een dode mus. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
daneli zou je het ook met haar willen delen als het misgaat?
@maisnon wat ontzettend rot zeg. Dan duurt 1,5 week wachten nog wel heel lang... Ik hoop dat je je gedachten een beetje kunt verzetten komende week.

@mindsey gefeliciteerd met je rijstkorrel, haha :-D

@daneli wij hebben het al verteld aan de mensen met wie we het ook zouden willen delen als het misgaat.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 03-11-2021 18:10
48.92% gewijzigd
Daneli, ik zou het gewoon vertellen. Als het misgaat wil je dat toch ook delen met je zusje?

Hier weet mijn werk het dus inmiddels al omdat ik zo misselijk ben :facepalm:

Verder 2 goede vriendinnen, onze ouders, broers en zussen en een aantal IVF en forumvriendinnen.

@Zuid: ik stond gisteravond om 22u een ei te koken, vond mijn man ook hilarisch ;-D

@LV: hm da’s lastig, Amerika met een afkeer van zoet :P succes jij!

@Hier: wij doen lui en bestellen pizza. Vandaag op kraambezoek geweest bij vrienden, was heel leuk. En andere vrienden op de koffie gehad ‘s ochtends, dus ben gesloopt en lig lekker misselijk op mijn pizza te wachten :P zoon kijkt Brandweerman Sam en ik een serie op m’n laptop. Man hangt de sloof uit :whistle:

Achja, verschil moet er wezen, tussen zij die nieuw leven creëren en zij die eh.. dat niet doen :devil: ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Wat heeeerlijk toch lux :D. Minus de misselijkheid dan ;-D.

Aan ei moet ik dan weer niet denken.. verder eet ik de hele dag door.

Ik was vanochtend weer zo misselijk dat ik heel weinig kon hebben. Dacht echt dat ik de komende weken maar alleen moest gaan doorbrengen. :proud: :facepalm: Gelukkig trok die zware deken een beetje weg rond een uur of 10, en toen zijn we lekker een stuk gaan lopen in het zonnetje. Voelde ik me ook weer meer mezelf.

Daarna wel door mijn energie voor de dag heen ;-D. Dus zit nu ook lekker onder een dekentje op de bank. Mijn vriend is net met een nieuwe baan begonnen dus ook best moe. Gisteren lagen we samen om 9 uur te tukken op de bank, best knus.
Ollie zie je niet in tabel, wanneer is ud?
Maisnon hoe is met jou?
Daneli en heb je het verteld?
Mindsey ik hanteer dezelfde vraag als jij :) haha herkenbaar energie is snel op
Lux Klinkt als heerlijk avondje. Wel herkenbaar dat verrot zijn.
Hier Zo moe, Misselijk en algehele malaise voel me echt op en top zwanger. Morgen werken en deze week ook nog eens 5 dagen waarvan 1 opleidingsdag. Ik zie enorm op tegen werken, ben al zo moe zonder werken. Lange reistijd waardoor het extra lange dagen zijn.... eens kijken hoe morgen gaat . Het liefst wil ik deze zwangerschap niet werken of heel low key, maar denk dat het meer de moeheid Is die dat nu wenst dan dat het daadwerkelijk een behoefte is.... dag voor dag maar aankijken. Begrijp me niet verkeerd ben dolblij om zwanger te zijn! Weet alleen even niet hoe ik alle ballen in de lucht moet houden door de kwaaltjes. En alle bijkomende spanningen, terug denken aan zwangerschap zoontje... tja het vraagt best wat allemaal . Met alle liefde, wel wat zoekende :)
Hoe zit dat bij jullie en werken?
Oef okkie, lange reistijd kan je echt nekken, snap ik helemaal. Wat voor opleiding doe je?

Bij mij gaat het werken tot dusver prima. Wel wat moe na een lange dag, maar ik kan tot dusver mijn werk goed doen. Ben wel heel benieuwd hoe dat later in de zwangerschap gaat. Ik heb een best actieve baan (fysiotherapeut), op een fietsafstand van ongeveer 20 minuten van thuis (lekker uitwaaien laatste tijd) en mijn werkkamer zit op de 2e etage. Dat betekent dat ik 16 keer per dag 2 trappen af en weer op loop om mijn patiënten op te halen uit de wachtruimte.

Ik hoop dat ik dit lang vol kan houden, want de zolderkamer waar ik zit is heerlijk ruim en licht. We hebben wel kamers op de begane grond, maar die zijn een stuk kleiner, dus ik wil dat zo lang mogelijk uitstellen. En ik heb geen idee of ik tot 4 weken voor de uitgerekende datum zou kunnen doorwerken met mijn vak, dat zou ik het liefst wel willen, meer verlof na de bevalling lijkt me gewoon chiller. Die vraag gaat op het lijstje voor de verloskundige :) hoe is dat gegaan bij de dames die al een kleintje hebben?
Daar kan ik je niet aan helpen, want ik wilde juist langer verlof zonder baby ;)

Ga ik deze keer weer doen, gok ik, maar misschien combineer ik nog het een en ander met gewone vakantie.
Langer verlof met de baby lijkt mij erg fijn. Als het mogelijk is zou ik daar ook voor kiezen. Voor mij is het geen optie denk ik. De vorige zwangerschap kon ik vanaf week 8 al niet meer werken. En achteraf zat ik ook nog even in de ziektewet. Ben bijna een jaar uit de running geweest. En nu werk ik alweer bijna een jaar en is het dus nog maar afwachten hoe deze zwangerschap verloopt.
OkkiePetite schreef:
08-03-2020 20:26
Hier Zo moe, Misselijk en algehele malaise voel me echt op en top zwanger. Morgen werken en deze week ook nog eens 5 dagen waarvan 1 opleidingsdag. Ik zie enorm op tegen werken, ben al zo moe zonder werken. Lange reistijd waardoor het extra lange dagen zijn.... eens kijken hoe morgen gaat . Het liefst wil ik deze zwangerschap niet werken of heel low key, maar denk dat het meer de moeheid Is die dat nu wenst dan dat het daadwerkelijk een behoefte is.... dag voor dag maar aankijken. Begrijp me niet verkeerd ben dolblij om zwanger te zijn! Weet alleen even niet hoe ik alle ballen in de lucht moet houden door de kwaaltjes. En alle bijkomende spanningen, terug denken aan zwangerschap zoontje... tja het vraagt best wat allemaal . Met alle liefde, wel wat zoekende :)
Hoe zit dat bij jullie en werken?
Oh Okkie zo herkenbaar! Vannacht vanaf 3 uur alweer af en aan wakker door de misselijkheid en buikpijn. Weet soms echt even niet wat ik met mezelf aanmoet. En krijg het dan ook benauwd dat de werkweek weer begint en er best veel moet gebeuren. Morgenavond geef ik een workshop.. :bonk: Gelukkig kan ik de rest van de week wat meer thuiswerken.

Ik snap heel goed dat je opziet tegen zo'n volle week met veel reistijd. Denk dat het dag voor dag - of moment voor moment - nemen, inderdaad de goede manier is. En wat niet gaat, dat gaat niet ;). Dikke knuffel voor jou :hug:

Het is moeilijk genieten zo. Met de spanning voor vrijdag en me zo beroerd voelen. Betrapte mezelf zelfs op de gedachte: waarom wilde ik dit ook alweer? :@@: Weet dat ik dat niet echt geloof, we zijn vol overtuiging weer verder gegaan na de miskramen. Maar genieten is op dit moment een brug te ver. Doorademen is realistischer ;).

Misschien wat houvast.. ochtendmisselijkheid schijnt wel echt een 'goed teken' te zijn, met name bij vrouwen die eerder een miskraam hebben gehad. Hoorde het van mijn verloskundige die ik vrijdag even belde (hoop daar uiteindelijk naar te kunnen overstappen).
https://www.famme.nl/ochtendmisselijkhe ... oed-teken/
@Zuid: ik schreef tijdens mijn vorige zwangerschap mijn masterscriptie en werkte daarnaast als verzorgende in de thuiszorg. Verzorgende in de thuiszorg is me tot 23 weken gelukt, daarna ging dat echt niet meer; wegens tekort aan personeel moest ik mensen in mijn eentje in de tillift tillen enzo, en kreeg daardoor enorme bekkenklachten. Met mijn scriptie was ik klaar met 32 weken zwangerschap, dat ging prima. Ik heb verlof gehad tot zoon 6 maanden was.

@Appelgroen: ik vond 6 maanden verlof achteraf te lang. Mijn wereld werd zo klein alleen thuis met zoon de hele dag. Dit keer wil ik dat anders doen. Ik denk dat ik weer aan het werk ga als deze baby ongeveer 16 weken is en dan mijn man de 5 weken vaderschapsverlof laat opnemen, zodat baby niet zo heel vroeg naar kdv hoeft. Want hoewel ik verlof lastig vind voor mezelf, vind ik het kdv niks voor baby’s. Liefst zou ik hebben dat mijn kinderen pas met een jaar gingen. Maar goed; dat kan ik me qua carrière niet veroorloven en man ook niet.

@Okkie: ik sleep mezelf ook door de weken heen. Man vangt thuis gelukkig heel veel op met zoon, dat scheelt enorm.

@Mindsey: ik heb de eerste maanden dat mijn zoontje er was heel regelmatig gedacht ‘waarom wilde ik dit ook alweer?’ ;-D het is nu eenmaal net als met alle andere dingen in het leven niet alleen maar leuk; zwangerschap niet en ouderschap niet. Spannend hoor, vrijdag de echo.
Dat artikel ken ik ook, maar ken ook superveel mensen met veel last van misselijkheid die toch een miskraam kregen, dus het zegt me niet zoveel. Zwangerschap is van begin tot eind gewoon een spannend proces waar je weinig invloed op hebt. En de zorgen die je nu hebt of het wel goed gaat, zullen op een bepaalde manier altijd blijven als je kind er is. Het idee alleen al dat mijn zoontje iets zou overkomen, dan heb ik toch 100x liever nog een paar miskramen. Klinkt cru, maar je kind blijft je grootste kwetsbaarheid, dat gaat nooit meer veranderen.

@Hier: nog steeds niet echt zenuwachtig eigenlijk. Ik heb er intuïtief wel vertrouwen in nog steeds. Maar zal wel heel blij zijn als we vrijdag een mooi kloppend hartje zien. Niet in de laatste plaats omdat ik dan met die vreselijke progesteronbollen mag stoppen (moet je 3x per dag vaginaal inbrengen na IVF/ICSI, maar dat geeft een soort afscheiding, daar word je echt niet vrolijk van :P ).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik ben ook steeds relaxter aan het worden. Ik voel me echt zwanger. Ben blij dat ik niet meer zo ontzettend onzeker ben.
Mijn borsten doen steeds meer zeer en zijn al een cupmaat gegroeid. Man begint daarvan te watertanden en te jammeren 'hij heeft het de vorige keer net overleefd toen hij zoooooo laaaaang niet aan mocht zitten' boeeehoeeee. Het is voor hem ook veel zwaarder natuurlijk. :rofl:

Vind de eerste weken nu ook zwaarder dan de eerste keer. Gelukkig is mijn man nu thuis en neemt hij veel over. Maar volgende week gaat hij weer weg en kan ik het allemaal in mijn eentje doen. Daar kijk ik nu alweer tegen op.
lux- schreef:
09-03-2020 09:52

@Mindsey: ik heb de eerste maanden dat mijn zoontje er was heel regelmatig gedacht ‘waarom wilde ik dit ook alweer?’ ;-D het is nu eenmaal net als met alle andere dingen in het leven niet alleen maar leuk; zwangerschap niet en ouderschap niet. Spannend hoor, vrijdag de echo.
Dat artikel ken ik ook, maar ken ook superveel mensen met veel last van misselijkheid die toch een miskraam kregen, dus het zegt me niet zoveel. Zwangerschap is van begin tot eind gewoon een spannend proces waar je weinig invloed op hebt. En de zorgen die je nu hebt of het wel goed gaat, zullen op een bepaalde manier altijd blijven als je kind er is. Het idee alleen al dat mijn zoontje iets zou overkomen, dan heb ik toch 100x liever nog een paar miskramen. Klinkt cru, maar je kind blijft je grootste kwetsbaarheid, dat gaat nooit meer veranderen.

@Hier: nog steeds niet echt zenuwachtig eigenlijk. Ik heb er intuïtief wel vertrouwen in nog steeds. Maar zal wel heel blij zijn als we vrijdag een mooi kloppend hartje zien. Niet in de laatste plaats omdat ik dan met die vreselijke progesteronbollen mag stoppen (moet je 3x per dag vaginaal inbrengen na IVF/ICSI, maar dat geeft een soort afscheiding, daar word je echt niet vrolijk van :P ).
Wat fijn dat je dat vertrouwen voelt :).

En dank voor de reality check ;-D . De grootste uitdaging voor mij in dit alles is me overgeven aan een proces waar ik zo weinig invloed op heb, en vertrouwen hebben - hoe dan ook.

Over 'overgeven' gesproken ;-D ik hing net voor het eerst boven de wc. Voel me nu gelukkig wel wat beter, dus het lucht wel een beetje op.
Grappig Lux, ik sta er precies zo in als jij qua verlof voor mezelf vs de baby naar het kdv.
Ik werd de vorige keer echt gek van m’n verlof met baby, het was zó’n grote stap van m’n normale leven (met heel veel uitstapjes altijd, heel ondernemend) naar thuis met baby en een hele kleine wereld.
Ik stond elke dag reikhalzend uit te kijken naar man die thuis kwam van zijn werk en gooide dan nog net niet baby in zijn armen.

Heb geen enkele moeite gehad met weer aan het werk gaan met 12 weken.

Dat gaan we deze keer dus anders doen. ;)
Dochter blijft gewoon naar het kdv gaan al die tijd, de papadagen blijven gewoon doorgaan en ook de oppasdag van mijn ouders gaat door. Daarnaast komt mijn moeder de dag voor hun oppasdag alvast om op de baby te passen (dochter dan kdv), totdat deze een maand of 9 is. Toen ging dochter ook pas naar het kdv en dat vond ik prima.

Blijft er 1 dag over en daar ben ik nog niet uit. Of ouderschapsverlof voor mij, of toch kdv. Denk wel dat ik het leven met een baby nu wat beter aan kan, want ben toch al gewend niet zomaar alles meer te kunnen doen.

Klinkt een beetje negatief dit misschien, maar ik ben gewoon zó geen babymoeder. Wilde ook nooit een baby specifiek, maar later wel een gezin, dus tja, door de babytijd moeten we heen ;) En het komt allemaal wel goed!

Wat vervelend zeg voor degenen die zo beroerd al zijn! Hopelijk is dat na 12 weken iig weg!

Jee Appelgroen, wat heftig! Was je de hele zwangerschap misselijk?
Ja helaas was ik de hele zwangerschap misselijk. Was dan ook erg blij dat het na de bevalling meteen over was. Echt een opluchting om weer gewoon te eten.

@mindsey, herkenbaar hoor. Bij de eerste had ik zelfs echt spijt dat ik aan een zwangerschap begonnen was. Nu weet ik beter waarvoor ik het doe. En weet ik dat het het allemaal waard is. Maar genieten is er niet echt vaak bij.
Doen er hier ook meer dames mee aan centeringn pregancy? Bij zoon was ik net te lang zwanger om met de eerste groep mee te kunnen doen. Maar nu kan ik wel in een groep. Maar eigenlijk heb ik er helemaal geen behoefte aan. Al lijkt het me wel leuk om de verschillende voorlichtingen te krijgen en een cursus babymassage.

Maar ik twijfel nu dus.
@okkie klopt, ik sta nog niet in de tabel. Vind het geen fijn idee om zo met al die data in een tabel te staan. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor de rest wel handig is. Ik zal mezelf erin zetten, maar dan een beetje geanonimiseerd ;)
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 03-11-2021 18:10
71.48% gewijzigd
Appelgroen schreef:
09-03-2020 15:38
Ja helaas was ik de hele zwangerschap misselijk. Was dan ook erg blij dat het na de bevalling meteen over was. Echt een opluchting om weer gewoon te eten.

@mindsey, herkenbaar hoor. Bij de eerste had ik zelfs echt spijt dat ik aan een zwangerschap begonnen was. Nu weet ik beter waarvoor ik het doe. En weet ik dat het het allemaal waard is. Maar genieten is er niet echt vaak bij.
Ah, dankjewel voor het delen :). En dat geeft ook wel vertrouwen, dat je het - zelfs na een hele zwangerschap misselijk zijn! - het toch helemaal waard vond. Dat is denk ik ook omdat ik nog geen kind heb. Het is zó abstract nog allemaal, behalve dat ik me belabberd voel ;-D.

Hoe voel je je nu?

Ik ga vanochtend iets beter. Elke keer dat ik wakker werd (rond 2 uur, om 6 uur en om 7 uur) een biscuitje gegeten. Ga er enorm van uitdijen ;-D maar de misselijkheid is iets minder overwhelming vanochtend.

Las Vegas kan het me zo voorstellen wb geen babymoeder zijn! Ik vind baby's heel schattig maar de zorg lijkt me heel intensief en er is nog zo weinig interactie. Ik weet vooral graag dat ik 'kinderen' wil, maar stel me dan eerder een kleuter of zelfs oudere kinderen voor (pubers lijken me top). Maarja, die komen toch echt eerst als baby :D. Of als rijstkorrel die mijn lichaam overneemt zoals nu ;-D.
Centering pregnancy had er nog niet van gehoord. Het lijkt me op zich wel leuk om hier dichtbij wat andere vrouwen te ontmoeten die even ver zijn in hun zwangerschap, maar het komt op mij ook wat over als een 'praatgroep' met sessies van 2 uur.
Misselijkheid
Die is nu echt vol aanwezig. Haast niet te doen. Ik kwam al wat later op mijn werk, omdat het niet voor elkaar kreeg om te ontbijten en aan te kleden. Op een of andere manier als ik een paar dingen achter elkaar doe voel ik mij super slecht.
Nu op het werk zit ik in een aparte werkplek, omdat er geen plek meer was, maar ook wel fijn, want net kwam opeens alles eruit. Gelukkig had ik nog een plastic zakje.

Centering pregnancy
Mijn vorige zwangerschap heb ik daar aan mee gedaan. Ik vind het heel waardevol. Fijn om even stil te staan bij de zwangerschap en alles wat er bij komt kijken met andere vrouwen. En erg leuk om wat zwangere uit de buurt te leren kennen. Ook nu wisselen we nog veel tips uit op de app over opvoeden, voeding en gewone dingen uit het leven. Misschien ga ik er deze zwangerschap wel weer aan meedoen.
Appelgroen klinkt heel heftig die misselijkheid van je. Wat ontzettend naar. Sterkte :hug:

Ik heb ontdekt dat napoleon snoepjes bij mij helpen tegen misselijkheid. :bonk: Dus ik zuig nu steeds op die snoepjes...
K...had heel verhaal getypt en weer weg...dan maar de samenvatting.

Appelgroen waardeloos zo beroerd
Daneli echo gehad vandaag? Hoe was het?
Maisnon hoe gaat bij jou?
Verlof 6 wkn van tevoren, heb nog heel veel extra vakantie uren, dus die ga ik uitgebreid inzetten. Als nu levend kindje mag krijgen dan wil ik er ook heel graag zo veel mogelijk van genieten en ruimte hebben om m’n eerste kind te missen. Want met levend kindje ga ik pas beseffen wat we met zoonlief hebben gemist.
Opvang Met zoonlief hadden we een plan, allebei 4 dgn werken en 3 dagen naar gastouder. Nu even opnieuw kijken...
Hier zo 2 werkdagen van de 5 overleefd. Kapot moe, af en toe misselijk, vandaag juist ongelooflijk veel trek... en sinds gisteravond last van m’n kontspier :rofl: best komisch alleen het slaapt zo rot, wat weer niet helpt bij moeheid, wat eenp problemen ;)
Oh herkenbaar Appelgroen, ik heb er ook zoveel last van. Ik heb van ellende gevraagd of ik de komende weken de avond in mag want ik begin om 7:30 en dat is echt niet te doen voor me. Was zo beroerd vanochtend. Bah. Terwijl nu heb ik een licht brakkig gevoel en moe, maar verder niks.

@LV: ik ben ook geen babymoeder nee :P

@Okkie: lijkt me ook heel gek dat je dan straks ‘voorbij’ je eerste kindje gaat met deze zwangerschap. Zal wel heel dubbel aanvoelen allemaal vermoed ik.

@Centeringpregnancy: nee da’s niks voor mij. Ik wil graag weten of m’n bloeddruk in orde is, of het hartje nog mooi klopt en of m’n buik goed groeit en dan wil ik graag weer verder met m’n leven ;-D wellicht ga ik nog wel naar zwangerschapsyoga. Dat deed ik de vorige keer en vond ik wel gezellig. En viel er altijd in slaap tijdens de ontspanningsoefening :hihi:

@Opvang: hier gaat baby straks net als zoon 3 dagen naar de opvang, 1 dag thuis met mama en 1 dat thuis met papa.

@Daneli: ik ben ook benieuwd!

@Maisnon: hoe voel je je? :hug:
Even kort, lange dag gewerkt en ben zó moe. De echo was goed! Meteen een kloppend hartje te zien en te horen, zo fijn :heart:

Reageer later op iedereen!
Ik lees jullie nog hoor! Zat even in mijn eigen bubbel...

Wat naar dat veel van jullie zo veel klachten hebben. Hoop dat het voor een heel goed doel is, maar kan me voorstellen dat het nu wel erg lastig is. Zwanger zijn is soms ook gewoon echt niet leuk.

Hier gaat het redelijk. Ben best even verdrietig geweest, maar nu heel rustig. Ik ga er echt vanuit dat het niet goed gaat. De kans dat er nog een goede zwangerschap aan het ontstaan is als ik zo vroeg al positief testte lijkt me echt heel klein. Anders wordt dit ons wonderkind ;-) En als het dan toch niet goed is kan ik dat maar beter vroeg in de zwangerschap weten. Ergens had ik al een voorgevoel, gebaseerd op dat het eerder ook pas na de vierde keer echt goed zat. Dat zegt natuurlijk niet dat dat nu ook zou zijn, maar vertrouwen is moeilijk dan.
Ik had al weinig klachten en nu nog minder, maar ben wel, nog steeds, doodmoe. Dat bal ik nu best van. Als het dan niet goed is, wil ik ook van de klachten af! Maar dat zal nog even duren vrees ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven