Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Beide werken en kinderen lesgeven

22-03-2020 22:24 81 berichten
Deze had ook bij kinderen gekund. Hoe combineer je op dit moment het lesgeven met het werk? Wij werken beide ongeveer 32 uur. 1 nu vanuit huis en andere in wisselende diensten. En daarnaast moeten we de kinderen ook les geven. Ik vind dit best een constant gepuzzel en ik vind dat school echt weinig tot niets doet om de last wat te verlichten. Er is 1x per week een mail met schema en daar moet je het mee doen. Hoe doen anderen dit? Neemt 1 vd 2 vakantiedagen/onbetaald verlof op of heb je andere tips? Ik wil het opnemen van onbetaald verlof eigenlijk zo lang mogelijk rekken ivm financiële.gevolgen maar ik vind het echt puzzelen

Overigens vind ik het heel goed dat de scholen dicht zijn maar ben eigenlijk op zoek naar tips om dit werkbaar te maken/houden?
Betty_Slocombe schreef:
23-03-2020 08:41
Wellicht geen verkeerd idee dat de vijftienjarigen dat wel leren. Hun ouders/verzorgers kunnen daar een begeleidende rol in spelen.
Ja natuurlijk, maar het gaat er hier om dat ouders ook nog moeten werken. Mijn ex zei ook ‘veel succes ermee, ik hoop niet dat ze bij mij nog iets moet doen want daar krijgen we altijd ruzie over.’ Nou gelukkig is het hier een volgzaam kuikentje dat leergierig al mama’s aanwijzingen in zich opneemt. Ik ga die strijd niet aan. Die heb ik op een gegeven moment bewust losgelaten en nu is niet de tijd om elkaar de hut uit te vechten.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 2 van mijn 3 werkdagen en vriend werkt 3 van de 4. Vriend werkt 2 hele dagen en 2 halve (thuis), ik werk 1 hele dag en 2 halve (op kantoor).
Zo is er steeds iemand voor de kinderen. We hebben allebei bericht gehad van onze werkgevers dat alle inzet en flexibiliteit wordt gewaardeerd, fijn als je probeert je uren te maken maar als het niet gaat dan houdt het op. Heel fijn dus.
Hoe doen mensen dat met twee banen, die niet thuis kunnen werken?
Hij chauffeur, zij winkel?
Beide geen baan die recht heeft op nood-opvang/school

Eigenlijk best een luxe probleem, thuis Kunnen werken
Marnamai schreef:
23-03-2020 00:25
Maar iedereen heeft dit probleem toch?

School gaat straks gewoon moeten vaststellen dat de meeste kinderen globaal gezien 1 maand achterlopen op een tijdspanne van 2 à 3 maand.

Hier dus niet.

Elke dag 2-3 uur online les met videoverbinding, leerkracht is de gehele schooldag via chat bereikbaar en ze zijn van 8.30-14.00 uur aan het werk met min of meer dezelfde workload als op school. En dat lukt heel prima.
lilalinda schreef:
23-03-2020 08:56
Hoe doen mensen dat met twee banen, die niet thuis kunnen werken?
Hij chauffeur, zij winkel?
Beide geen baan die recht heeft op nood-opvang/school

Eigenlijk best een luxe probleem, thuis Kunnen werken
Allebei wat minder werken. Wij hadden normaal 2 dagen opvang (1 dag bso/kdv en 1 dag oma). Dus nu werken we allebei 1 dag minder.
Wintertime16 schreef:
23-03-2020 09:44
Allebei wat minder werken. Wij hadden normaal 2 dagen opvang (1 dag bso/kdv en 1 dag oma). Dus nu werken we allebei 1 dag minder.
maar dat kunnen de thuis"werkers" dus ook doen
met verlofuren of ouderschapsverlof, allebei tijdelijk minder werken en in die uren de kinderen lesgeven
lilalinda schreef:
23-03-2020 09:47
met verlofuren of ouderschapsverlof, allebei tijdelijk minder werken en in die uren de kinderen lesgeven
Man en ik hoeven dat niet, we zien na 6 april wel weer verder, was de strekking. Zo lang de noodzakelijke dingen af zijn.

Of zoals onze hoogste bazen zeiden: "We snappen dat je nu anders productief bent."
Mijn kinderen zijn al wat ouder, man kan inspringen want die werkt thuis en ik heb op dit moment weinig werk (zzper) dus wij redden het prima.
Wat ik zou doen als dat niet zo was is het weekend erbij betrekken. Dus door de week wat minder schoolwerk en werk (als dat kan) en dan in het weekend ook wat doen.
captain_hindsight schreef:
23-03-2020 10:01
Man en ik hoeven dat niet, we zien na 6 april wel weer verder, was de strekking. Zo lang de noodzakelijke dingen af zijn.

Of zoals onze hoogste bazen zeiden: "We snappen dat je nu anders productief bent."
Hier dus ook, gelukkig werken we allebei bij een grote organisatie waar dat goed is geregeld. We werken in shifts dus zelfs de mensen die wel volledig inzetbaar zijn moeten 1 of 2 dagen verplicht thuis blijven.
lilalinda schreef:
23-03-2020 09:47
Wanneer je je ouderschapsverlof inzet voor deze periode ben je je overige uren kwijt of je moet ze ongewenst door laten lopen.
En verlofuren.....wie weet hoe lang dit nog kan duren. Ik denk dat ouders hier ook mee in de problemen gaan komen de rest vanhet jaar.

Ik verwacht niet dat de zomervakanties kunnen doorgaan. Maar mocht er een wonder gebeuren dan kom je aardig in de knoei met je dagen.
Ouderschapsverlof hoeft niet aaneengesloten opgenomen te worden, bij mijn werkgever in ieder geval niet. Ik heb na mijn zwangerschapsverlof 2 maanden een dag per week opgenomen en de rest van de uren blijf gewoon staan.
Wintertime16 schreef:
23-03-2020 11:36
Ouderschapsverlof hoeft niet aaneengesloten opgenomen te worden, bij mijn werkgever in ieder geval niet. Ik heb na mijn zwangerschapsverlof 2 maanden een dag per week opgenomen en de rest van de uren blijf gewoon staan.
inderdaad
kan best rust geven, want alle ballen tegelijk hoog houden, frustreert alleen maar

Ik zie het bij collega's met kleine kinderen, waar ze vorige week probeerden thuiswerken met lesgeven probeerden te combineren. Wordt vanaf vandaag meer (ouderschaps)verlof opgenomen, want je maakt jezelf helemaal gek, als je 2 taken niet goed uitvoert. Dan liever kiezen voor rust
Ik ben alleenstaande moeder en werk thuis. de kids maken hun schoolwerk en lezen elke dag een uur. we hebben een schema waar iedereen zich aan moet houden. ze moeten zichzelf een beetje redden en ze kunnen af en toe wel wat vragen maar niet de hele tijd. het is niet anders.
Wintertime16 schreef:
23-03-2020 11:36
Ik zie nu dat je het max in 6x mag delen en dat 1 deel minimaal een maand moet duren. Dit was vroeger anders. Excuus voor de verwarring.
Tess1981 schreef:
23-03-2020 12:25
Ik zie nu dat je het max in 6x mag delen en dat 1 deel minimaal een maand moet duren. Dit was vroeger anders. Excuus voor de verwarring.
Dat is zelfs per sector anders: ik mocht het bij mn vorige werk zelfs hier en daar n uurtje opnemen, en dat verspreid over hoe lang dan ook :)
Een zebra is geen paard met strepen
Tiana_76 schreef:
23-03-2020 09:13
Hier dus niet.

Elke dag 2-3 uur online les met videoverbinding, leerkracht is de gehele schooldag via chat bereikbaar en ze zijn van 8.30-14.00 uur aan het werk met min of meer dezelfde workload als op school. En dat lukt heel prima.
Dit heel leuk.

Maar er zijn dus duidelijk scholen die hier geen zin in hebben en iets hebben van "hier zijn de taken, trek je plan maar".
Dan zou ik over 2 maanden zeggen "juf, hier is het stuk dat afgewerkt is, trek nu ook je plan maar".

Niet elk kind heeft ook zijn eigen computer.
Niet in elk gezin is geld voor bijvoorbeeld 4 laptops bij 2 kinderen.
Zeker op de lagere school.
Als pap en mam 8 uur per dag aan hun eigen laptop aan 't werken zijn, blijft er verdomd weinig tijd over dat kind kan werken als je ze ook nog eens op een fatsoenlijk uur in bed wil krijgen.
Marnamai schreef:
23-03-2020 17:06

Maar er zijn dus duidelijk scholen die hier geen zin in hebben en iets hebben van "hier zijn de taken, trek je plan maar".
Dan zou ik over 2 maanden zeggen "juf, hier is het stuk dat afgewerkt is, trek nu ook je plan maar".
jij hebt dus liever een kind dat een paar slechte weken achter de rug heeft en achter loopt, enkel om je gelijk te halen bij de juf??
ben blij dat er ook ouders zijn die naar het belang van hun eigen(!!) kind kijken
Jamaarhoe schreef:
23-03-2020 16:21
Dat is zelfs per sector anders: ik mocht het bij mn vorige werk zelfs hier en daar n uurtje opnemen, en dat verspreid over hoe lang dan ook :)
en dat heb ouderschapsverlof is dus ook echt voor dit soort situaties
zet het in, waar je kan. Geeft rust
lilalinda schreef:
23-03-2020 17:25
jij hebt dus liever een kind dat een paar slechte weken achter de rug heeft en achter loopt, enkel om je gelijk te halen bij de juf??
ben blij dat er ook ouders zijn die naar het belang van hun eigen(!!) kind kijken
Nope.

Wel om dat ik zou moeten werken en dus geen tijd heb om continu de plaats in te nemen van juf.

Ofwel geeft juf dus behapbare duidelijke dingen die ze zelfstandig kunnen doen, ofwel geeft ze online les, ofwel moet kind nadien dus de lessen maar inhalen. Net zoals een heel aantal vriendjes / klasgenootjes.

Voor een kind dat in de middenmoot zit of erboven moet dat maandje inhalen tussen pakweg groep 4 en groep 8 nog wel kunnen.
En al helemaal als kind nu in groep 2 zit.

Als kind morgen of volgend jaar 3 weken de griep zou hebben moet ie ook de stof maar inhalen achteraf.
Zonder dat ouders daar hun loon voor moeten kwijtspelen omdat ze vakantie moeten nemen.

Je doet natuurlijk wat je kan, maar niet ten koste van werk, huishouden en straks een burn-out.
Marnamai schreef:
23-03-2020 17:51
Nope.

Wel om dat ik zou moeten werken en dus geen tijd heb om continu de plaats in te nemen van juf.

Ofwel geeft juf dus behapbare duidelijke dingen die ze zelfstandig kunnen doen, ofwel geeft ze online les, ofwel moet kind nadien dus de lessen maar inhalen. Net zoals een heel aantal vriendjes / klasgenootjes.

Voor een kind dat in de middenmoot zit of erboven moet dat maandje inhalen tussen pakweg groep 4 en groep 8 nog wel kunnen.
En al helemaal als kind nu in groep 2 zit.

Als kind morgen of volgend jaar 3 weken de griep zou hebben moet ie ook de stof maar inhalen achteraf.
Zonder dat ouders daar hun loon voor moeten kwijtspelen omdat ze vakantie moeten nemen.

Je doet natuurlijk wat je kan, maar niet ten koste van werk, huishouden en straks een burn-out.
Maar waarom denk jij, dat het jufs probleem moet zijn?
Jouw kind, jouw zorg

Verzin een betere oplossing dan eentje die ten koste gaat van je kind
Veel mensen met schoolgaande kinderen hebben toch allang geen ouderschapsverlof meer. Dat van mij heb ik in 15 maanden opgemaakt, 1 dag per week (was toen nog 3 mnd itt nu 6 mnd).
Marnamai schreef:
23-03-2020 17:06
Dit heel leuk.

Niet elk kind heeft ook zijn eigen computer.
Niet in elk gezin is geld voor bijvoorbeeld 4 laptops bij 2 kinderen.
Zeker op de lagere school.
Als pap en mam 8 uur per dag aan hun eigen laptop aan 't werken zijn, blijft er verdomd weinig tijd over dat kind kan werken als je ze ook nog eens op een fatsoenlijk uur in bed wil krijgen.
Op 'onze' school werden alle beschikbare devices uitgeleend: tablets en chromebooks.

En de leerkrachten krijgen betaald, dus waarom niet digitaal lesgeven? Desnoods via youtube, filmpjes opnemen in de middag voor de dag erna, in de ochtend beschikbaar zijn voor vragen. Zo kunnen broertjes en zusjes ook samendoen met 1 device: instructiefilmpje kijken en aan het werk. Volgende filmpje en weer aan de slag etc.

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn toch? Dan ontlast je ook de ouders. Ja, het is even voorbereiden, maar zeker in de tweede variant niet meer tijd dan een hele dag lesgeven.
lilalinda schreef:
23-03-2020 17:56
Maar waarom denk jij, dat het jufs probleem moet zijn?
Jouw kind, jouw zorg

Verzin een betere oplossing dan eentje die ten koste gaat van je kind
Omdat zij opgeleid is les te geven.
Ze heeft het gestudeerd, het is haar job, ze wordt ervoor betaald.

De gemiddelde ouder die geen leerkracht is is daar niet voor opgeleid.

Elk zijn stiel.

Ik ga ook niet aan mijn fietsenmaker vertellen hoe hij mijn band moet herstellen.
Ook niet tijdens een corona-periode.

Desnoods herstelt ie dus mijn fiets maar na corona.

(Naast dat de gemiddelde ouder dus gewoon moet werken en zijn tijd beperkt is.)
Gelukkig heb ik een werkgever die snapt dat ik doe wat ik kan, maar dat de zorg voor peuter en kleuter voor gaat op het werk. En gelukkig ziet werkgever van man dat ook zo.

Al hopen we beiden dat deze situatie niet te lang duurt en dat na de meivakantie kinderen in ieder geval weer gedeeltelijk naar school en opvang kunnen. Tot die tijd wisselen mannen ik elkaar af en halen we bij lange na onze uren niet. Voor mij geldt trouwens dat het ook rustig is op mijn werk, mijn taken zijn niet essentieel.
Marnamai schreef:
23-03-2020 18:04
Omdat zij opgeleid is les te geven.
Ze heeft het gestudeerd, het is haar job, ze wordt ervoor betaald.

De gemiddelde ouder die geen leerkracht is is daar niet voor opgeleid.

Elk zijn stiel.

Ik ga ook niet aan mijn fietsenmaker vertellen hoe hij mijn band moet herstellen.
Ook niet tijdens een corona-periode.

Desnoods herstelt ie dus mijn fiets maar na corona.

(Naast dat de gemiddelde ouder dus gewoon moet werken en zijn tijd beperkt is.)
Dan zoek je een andere oplossing
Je gelijk halen en stampvoetend juf de schuld geven, wordt het voor je kind niet beter van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven