Gevolgen van stopzetten niet urgente zorg

woensdag 25 maart 2020 om 18:39
Hi,
Er is natuurlijk al heeeeeeel veel gezegd en geschreven over corona, maar er is één onderwerp waar ik in de media maar weinig over hoor: de gevolgen van het stilzetten van alle niet urgente zorg. Voor zover ik weet zien huisartsen alleen nog patiënten met ernstige klachten. Maar hoe zit het dan met al die mensen die (zonder het te weten) iets ernstigs onder de leden hebben en met vage, beginnende klachten normaal gesproken de huisarts bezoeken. Zij worden nu dus niet gezien en niet onderzocht, waardoor zij mogelijk in een te laat stadium hulp gaan krijgen.
Of ander voorbeeld: ik hoorde van een kankerpatiënt die net klaar was met al zijn behandelingen dat hij eigenlijk deze week op controle moest komen om te kijken of de behandelingen voldoende geholpen hadden. Deze afspraak is voorlopig uitgesteld. Ik maak me hier best wel zorgen over. Hoeveel levens gaat ons dit kosten? M.a.w. we zijn heel hard bezig om al die coronapatienten te helpen, maar dat gaat dan dus ten koste van andere mensenlevens?
Hoe zien jullie dit? Ben ik nou de enige die zich dit afvraagt?
Er is natuurlijk al heeeeeeel veel gezegd en geschreven over corona, maar er is één onderwerp waar ik in de media maar weinig over hoor: de gevolgen van het stilzetten van alle niet urgente zorg. Voor zover ik weet zien huisartsen alleen nog patiënten met ernstige klachten. Maar hoe zit het dan met al die mensen die (zonder het te weten) iets ernstigs onder de leden hebben en met vage, beginnende klachten normaal gesproken de huisarts bezoeken. Zij worden nu dus niet gezien en niet onderzocht, waardoor zij mogelijk in een te laat stadium hulp gaan krijgen.
Of ander voorbeeld: ik hoorde van een kankerpatiënt die net klaar was met al zijn behandelingen dat hij eigenlijk deze week op controle moest komen om te kijken of de behandelingen voldoende geholpen hadden. Deze afspraak is voorlopig uitgesteld. Ik maak me hier best wel zorgen over. Hoeveel levens gaat ons dit kosten? M.a.w. we zijn heel hard bezig om al die coronapatienten te helpen, maar dat gaat dan dus ten koste van andere mensenlevens?
Hoe zien jullie dit? Ben ik nou de enige die zich dit afvraagt?

donderdag 26 maart 2020 om 09:29
Hier in de gemeente is de praktijk gewoon bereikbaar en bepaald de assistente of je gezien moet worden, het telefonisch kan of dat het kan wachten. Voor patiënten met luchtwegen is er een aparte huisarts op een aparte locatie.
Bij een van de praktijken hier in de regio is 80% van de huisartsen besmet met Covid-19, dus dat er op deze manier maatregelen genomen worden snap ik wel.
Bij een van de praktijken hier in de regio is 80% van de huisartsen besmet met Covid-19, dus dat er op deze manier maatregelen genomen worden snap ik wel.

donderdag 26 maart 2020 om 09:44
Wat ik me nu afvraag.. wordt het beleid van Vivaforum nu aangepast qua medisch advies vragen? Je kunt nu immers niet zomaar meer naar de huisarts voor al je vragen en advies. Ik zit ook met vragen nu ik niet bij de huisarts terecht kan en zou het wel fijn vinden om ervaringen van anderen te lezen die met dezelfde klacht te maken hebben (gehad).

donderdag 26 maart 2020 om 09:50
Als ze slim zijn passen ze dat beleid niet aan, zeker niet als je ziet hoeveel onzin-adviezen er hier gegeven worden. Thuisarts.nl is een goede en betrouwbare website en verder kun je nog steeds voor al je vragen de huisartsenpraktijk bellen.Sharpay schreef: ↑26-03-2020 09:44Wat ik me nu afvraag.. wordt het beleid van Vivaforum nu aangepast qua medisch advies vragen? Je kunt nu immers niet zomaar meer naar de huisarts voor al je vragen en advies. Ik zit ook met vragen nu ik niet bij de huisarts terecht kan en zou het wel fijn vinden om ervaringen van anderen te lezen die met dezelfde klacht te maken hebben (gehad).

donderdag 26 maart 2020 om 09:52
Heb je daar toevallig een linkje van?

donderdag 26 maart 2020 om 09:53
Wat ontzettend vervelend zeg! Heel veel sterkte!lise1985 schreef: ↑26-03-2020 09:20Mijn mri en daaropvolgende afspraak voor de uitslag bij de neurochirurg zijn ook uitgesteld tot nader order. Voor mij betekent dat niet iets levensbedreigend, wel dat ik langer door moet lopen met ernstige pijn en we niet weten waardoor die pijn veroorzaakt wordt.
Revalidatie is ook gestopt tot nader order, terwijl die wel belangrijk is voor het herstel na mijn rugoperatie.
Het komt op ons nogal over alsof er vanuit gegaan wordt dat alle niet-levensbedreigende aandoeningen even on-hold staan, terwijl het voor veel mensen een nauwelijks houdbare en leefbare situatie oplevert. Ik hoop echt dat het beleid in ziekenhuizen veranderd waardoor zaken als pijnbestrijding o.a. toch weer door kunnen gaan.

donderdag 26 maart 2020 om 09:55
Ik denk dat je op iemand anders reageert. Ik heb geen vage klachten en ook geen hypochondrie. Ik had een vervolgonderzoek gepland staan bij de huisarts wat nu niet door gaat.aikidoka schreef: ↑26-03-2020 09:27Heb je last van hypochondrie Kissie? Want je beschrijving van vage klachten laten checken is voor mij totaal niet herkenbaar en vind ik ook wel wat hypochondrisch geredeneerd. Volgens mij kun je gewoon de huisarts bellen en wordt er dan gekeken of je gezien moet worden. Als je wellicht op andere momenten wel een extra bloedonderzoek krijgt en nu niet, dan is dat dus omdat de arts op basis van zijn kennis van jouw klachten en jou heeft besloten dat het risico voor jou kleiner is dat het ernstig is. Vertrouw op je huisarts.
donderdag 26 maart 2020 om 09:55
Ik heb een ernstige autoimmuunziekte, die gelukkig een tijdlang vrij rustig is geweest. Maar omdat het iedere zomer erger aan het worden is, hebben we vorige zomer besloten dat ik rond deze tijd weer behandeling zou krijgen. Dan heeft het mooi de 3 benodigde maanden de tijd om goed werkzaam te worden. Maar ik heb gebeld of het zinvol was om de afspraak door te laten gaan. Afweerremmers in deze tijd klinkt niet erg fijn. Mijn afspraak is dan ook verplaatst en de behandeling dus uitgesteld. De schuld van corona? Van slechte planning in de zorg? Prioriteiten stellen in de zorg? Nee, van een zorgvuldige afweging waarbij eerst corona niet meedeed in de puzzel, maar nu een heel grote rol speelt. Logisch toch?
Voor heel veel controles zal dit ook gelden: hoe groot is het voordeel van de controle, hoe veel nadeel kun je verwachten van het ziekenhuisbezoek. Nee, dat is niet leuk, maar ik denk dat al onze medici deze overwegingen zorgvuldig maken en het ook liever anders zouden zien.
Voor heel veel controles zal dit ook gelden: hoe groot is het voordeel van de controle, hoe veel nadeel kun je verwachten van het ziekenhuisbezoek. Nee, dat is niet leuk, maar ik denk dat al onze medici deze overwegingen zorgvuldig maken en het ook liever anders zouden zien.

donderdag 26 maart 2020 om 10:01
Volgens mij heb ik al meerdere keren gezegd wat ik wil met dit topic; het delen van zorgen en ervaringen. Ik begrijp zelf ook wel dat er door het openen van dit topic niks aan de situatie verandert. En ja ik ben wel degelijk verbaasd. Verbaasd dat we hier zo weinig over horen. Als deze gevolgen meer belicht zouden worden dan zouden al die mensen die corona zien als een griepje, wellicht nog meer reden zien om wel thuis te blijven.Whateffa schreef: ↑26-03-2020 09:22Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je wilt met je bericht? Dit is toch een van de verwachte gevolgen van corona, deze complete overbelasting van de zorg? DE reden waarom men dringend verzocht wordt om zich aan de richtlijnen te houden? Waarom ben je verbaasd? Ik vind het verschrikkelijk voor alle mensen die nu de hulp niet krijgen die ze wel nodig hebben, maar verbazing daar heb ik geen last van, dit was toch te voorspellen? Dit is nu juist waarom ik mij mateloos irriteer aan mensen die (te) laks omgaan met het navolgen van de richtlijnen, zoveel mensen zijn daar de dupe van.
Jou OP irriteert mij ergens, ook weer die ietwat verwijtende toon waarbij je aangeeft dat de zorg voor corona patienten ten koste gaat van de zorg voor niet-corona patienten. Verwijt het de gezonde mede nederlanders maar die zo laks zijn, ipv de zorg die zijn uiterste best doet.
En uiteraard vind ik het ook heel erg dat mensen nog gewoon de straat op gaan en zich niet houden aan maatregelen. Maar ik vind het ook erg dat er enerzijds levens worden gered terwijl dat anderzijds levens kost. En dat is geen verwijt, ik heb er ook geen oplossing voor, het zal ongetwijfeld mee overwogen zijn, maar ik blijf dat zorgelijk vinden. En daarom heb ik dit topic geopend.

donderdag 26 maart 2020 om 10:12
donderdag 26 maart 2020 om 10:13
Oncologische behandelingen en noodzakelijk operaties gaat hier 'gewoon' door.
Het is niet zo dat er levens worden gered van corona patiënten en dit anderen het leven kost.... dit is paniek zaaien vind ik.
Er zijn IC bedden voor corona patiënten maar ook ic bedden voor de andere patiënten.
Het probleem is dat er een tekort zou kunnen zijn op de ic .....en dan wordt het lastig. Dit is nu (nog) niet aan de orde.
Zeker is het vervelend dat er onderzoeken zijn uitgesteld . Maar dit zijn geen levensbedreigende casussen. Al zal dat natuurlijk voor de patiënt zelf anders voelen .
Huisartsen zijn ook nog te benaderen voor andere zaken. Dus een forum aanpassen om medische vragen te kunnen stellen??? Nee dus. Dan krijg je dus meer van deze paniek topics.....
Blijf vooral rustig en houdt je aan de regels van het RIVM. ......
Het is niet zo dat er levens worden gered van corona patiënten en dit anderen het leven kost.... dit is paniek zaaien vind ik.
Er zijn IC bedden voor corona patiënten maar ook ic bedden voor de andere patiënten.
Het probleem is dat er een tekort zou kunnen zijn op de ic .....en dan wordt het lastig. Dit is nu (nog) niet aan de orde.
Zeker is het vervelend dat er onderzoeken zijn uitgesteld . Maar dit zijn geen levensbedreigende casussen. Al zal dat natuurlijk voor de patiënt zelf anders voelen .
Huisartsen zijn ook nog te benaderen voor andere zaken. Dus een forum aanpassen om medische vragen te kunnen stellen??? Nee dus. Dan krijg je dus meer van deze paniek topics.....
Blijf vooral rustig en houdt je aan de regels van het RIVM. ......
.....
donderdag 26 maart 2020 om 10:22
Ik ben zelf werkzaam binnen de spoedzorg en wij triageren iedereen met een hulpvraag, volgens onderstaande criteria.
Zes urgenties
De zes urgenties beschrijven hoe snel het toestandsbeeld beoordeeld moet worden.
U0= uitval ABCD – resuscitatie (reanimatie)
U1= instabiele ABCD – direct levensgevaar (onmiddellijk)
U2 = bedreiging ABCD of orgaanschade (zo snel mogelijk)
U3= reële kans op schade/humane redenen (binnen enkele uren)
U4= verwaarloosbare kans op schade (binnen een etmaal)
U5= geen kans op schade (volgende werkdag)
Tijdens het corona virus wordt een U3 een bespreek geval. Een U4 en U5 krijgen een telefonisch consult of advies.
Zes urgenties
De zes urgenties beschrijven hoe snel het toestandsbeeld beoordeeld moet worden.
U0= uitval ABCD – resuscitatie (reanimatie)
U1= instabiele ABCD – direct levensgevaar (onmiddellijk)
U2 = bedreiging ABCD of orgaanschade (zo snel mogelijk)
U3= reële kans op schade/humane redenen (binnen enkele uren)
U4= verwaarloosbare kans op schade (binnen een etmaal)
U5= geen kans op schade (volgende werkdag)
Tijdens het corona virus wordt een U3 een bespreek geval. Een U4 en U5 krijgen een telefonisch consult of advies.
donderdag 26 maart 2020 om 11:42
Vandaag in de Volkskrant: afdeling psychiatrie die sluit door Corona
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1a6c0b0/
Paar dagen terug in NRC: niet alleen coronapatienten zullen sterven
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/23/de ... s-a3994613
Dat de zorg voor anderen dan Coronapatienten in de knel komt, is geen verzinsel van TO. Dat is de realiteit.
Er is weinig aan te doen, maar dat maakt het niet minder zuur als het je treft.
Dat de zorg voor anderen dan Coronapatienten in de knel komt, is geen verzinsel van TO. Dat is de realiteit.

donderdag 26 maart 2020 om 12:02
Eze schreef: ↑26-03-2020 11:42Vandaag in de Volkskrant: afdeling psychiatrie die sluit door Corona
Mijn hart breekt echt voor deze mensen en hoe er met hen wordt omgegaan.

donderdag 26 maart 2020 om 12:23
Hè hè dankjewel! Deze artikelen onderstrepen exact mijn zorg.Eze schreef: ↑26-03-2020 11:42Vandaag in de Volkskrant: afdeling psychiatrie die sluit door Corona

donderdag 26 maart 2020 om 13:02
.Sharpay schreef: ↑26-03-2020 09:44Wat ik me nu afvraag.. wordt het beleid van Vivaforum nu aangepast qua medisch advies vragen? Je kunt nu immers niet zomaar meer naar de huisarts voor al je vragen en advies. Ik zit ook met vragen nu ik niet bij de huisarts terecht kan en zou het wel fijn vinden om ervaringen van anderen te lezen die met dezelfde klacht te maken hebben (gehad).
Eigen ervaringen delen mag altijd, zolang je er maar geen advies aan vastplakt of -als TO- medisch advies vraagt.
donderdag 26 maart 2020 om 13:03
Mensen met vage klachten (zoals jij in je OP schrijft) kunnen net als anders, contact opnemen met de huisarts. Het verschil alleen is, dat er aan de telefoon een afweging word gemaakt of de huisarts het nodig vind dat je op het spreekuur komt of dat het telefonisch afgehandeld kan worden of dat je het nog een aantal dagen aan moet zien.
Mensen die net een chemokuur achter de rug hebben (zoals jij in je OP schrijft) hebben een weerstand van 0.0. Het risico dat zij door hun lage weerstand, besmet worden met het corona virus en daardoor komen te overlijden, is op dit moment groter, dan dat zij overlijden of zieker worden omdat een na controle (die tijdelijk uitgesteld word) niet door gaat en daar misschien wel uit komt dat de kanker niet weg is. Om nog maar te zwijgen over de vraag hoe verder. Wat helemaal los staat van wel/geen corona situatie.
De enorme tekorten in de zorg, voor dit alles begon, was al een feit. De over-over belasting van de zorg nu, is ook een feit.
Als alle mensen die zich niet aan de regels van het RIVM houden, besmet worden en andere mensen weer besmetten, krijg je een domino effect. Hé en artsen zijn ook maar mensen en toch zetten zij hun leven op het spel en doen zij alles op alles, om zoveel mogelijk zieke mensen te helpen.
Als artsen niet deze maatregelen treffen en hierdoor zelf besmet raken, ziek worden of in het ergste geval overlijden. Dan is er straks niemand meer die ons kan helpen.
Dan hebben we pas echt een probleem!
Het is dus niet zo dat alleen corona patiënten zorg krijgen en verder niemand. Ja het is vervelend dat sommige onderzoeken uit worden gesteld. Ik weet hoe lang de wachttijden in de zorg zijn.
Maar nogmaals:
A) het is tijdelijk
heb een beetje vertrouwen
Mensen die net een chemokuur achter de rug hebben (zoals jij in je OP schrijft) hebben een weerstand van 0.0. Het risico dat zij door hun lage weerstand, besmet worden met het corona virus en daardoor komen te overlijden, is op dit moment groter, dan dat zij overlijden of zieker worden omdat een na controle (die tijdelijk uitgesteld word) niet door gaat en daar misschien wel uit komt dat de kanker niet weg is. Om nog maar te zwijgen over de vraag hoe verder. Wat helemaal los staat van wel/geen corona situatie.
De enorme tekorten in de zorg, voor dit alles begon, was al een feit. De over-over belasting van de zorg nu, is ook een feit.
Als alle mensen die zich niet aan de regels van het RIVM houden, besmet worden en andere mensen weer besmetten, krijg je een domino effect. Hé en artsen zijn ook maar mensen en toch zetten zij hun leven op het spel en doen zij alles op alles, om zoveel mogelijk zieke mensen te helpen.
Als artsen niet deze maatregelen treffen en hierdoor zelf besmet raken, ziek worden of in het ergste geval overlijden. Dan is er straks niemand meer die ons kan helpen.
Dan hebben we pas echt een probleem!
Het is dus niet zo dat alleen corona patiënten zorg krijgen en verder niemand. Ja het is vervelend dat sommige onderzoeken uit worden gesteld. Ik weet hoe lang de wachttijden in de zorg zijn.
Maar nogmaals:
A) het is tijdelijk

viva-life22 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 13:06
0.32% gewijzigd

donderdag 26 maart 2020 om 13:04
.
Ik ga er vanuit dat noodzakelijk, maar niet urgent, onderzoek uitgesteld wordt. Alleen is er nog even geen zicht wanneer de situatie verbetert en de gewone zorg weer opgepakt kan worden.
donderdag 26 maart 2020 om 14:25
De vulling van mijn voortand zit sinds gister los. Ik heb het al eens eerder gehad waarbij ik eruit zag alsof er met een kogel door mijn voortand was geschoten. Ik ben eerlijk gezeg nogal ijdel aangelegd. Zo wordt je geconfronteerd met je eigen onhebbenlijk heden. De tandartsen doen alleen noodzakelijk zorg dus wanneer de vullling eruit valt zal ik een tijd zo rond lopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 26 maart 2020 om 15:13
Jazeker. En mensen die nu onvoldoende psychische zorg krijgen. En even een zijspoor; wat te denken van alle kinderen in onveilige thuissituaties die nu de hele dag thuis zijn. Enz enz...
donderdag 26 maart 2020 om 15:29
Dat is ook erg zorgelijk, er is gewoon veel leed hierdoor. Ook leed waar wij zo 1,2,3 misschien niet als eerste bij stilstaan.Kissie30 schreef: ↑26-03-2020 10:01Volgens mij heb ik al meerdere keren gezegd wat ik wil met dit topic; het delen van zorgen en ervaringen. Ik begrijp zelf ook wel dat er door het openen van dit topic niks aan de situatie verandert. En ja ik ben wel degelijk verbaasd. Verbaasd dat we hier zo weinig over horen. Als deze gevolgen meer belicht zouden worden dan zouden al die mensen die corona zien als een griepje, wellicht nog meer reden zien om wel thuis te blijven.
En uiteraard vind ik het ook heel erg dat mensen nog gewoon de straat op gaan en zich niet houden aan maatregelen. Maar ik vind het ook erg dat er enerzijds levens worden gered terwijl dat anderzijds levens kost. En dat is geen verwijt, ik heb er ook geen oplossing voor, het zal ongetwijfeld mee overwogen zijn, maar ik blijf dat zorgelijk vinden. En daarom heb ik dit topic geopend.
donderdag 26 maart 2020 om 15:48
Ik snap niet waarom je onderscheid maakt tussen de ene patiënt en de andere. In je OP vraag je je zelfs af of coronapatiënten geholpen worden ten koste van anderen. Kom op zeg! De zorg is overbelast, dàt is het probleem. Patiënten die minder urgent zijn, of ze nou corona hebben of iets anders, zullen dus geduld moeten hebben omdat iedereen die acuut levensreddende hulp nodig heeft, voor gaat. Logisch toch? En ja, in principe zou het kunnen dat die wachtende patiënten op een gegeven moment ook acuut levensreddende hulp nodig gaan hebben. Die hulp zullen ze dan ook gewoon krijgen, mits de boel niet zodanig uit de hand loopt dat er om bedden geloot moet worden. Maar daar is nog geen sprake van.
Gelukkig zijn de opname- en sterftecijfers van vandaag al een klein beetje beter dan die van gisteren. Hopen dat deze aanpak werkt!
donderdag 26 maart 2020 om 17:34
Nog een voorbeeld van afwegingen, niet voor of tegen corona, maar over patientenbelang.
Mijn vader (categorie hoogbejaard) vertelt dat hij voor volgende week een dubbele afspraak heeft, omdat ze aan huis bloed komen prikken (noodzakelijk voor dosering van medicatie!) en daarbij een ruim tijdvak aangeven, waardoor hij misschien niet op tijd naar zijn poliafspraak kon voor een ingreepje. Hij vertelt ook nog even dat hij echt wel op die ingreep zit te wachten vanwege de klachten die hij heeft. Ik belde voor hem naar de poli om te kijken of het tijdstip gewijzigd kan worden en kreeg te horen dat de afspraak door de arts geannuleerd was, omdat ze nu liever niet een hoogbejaarde in het ziekenhuis zien. Hij stond op de wachtlijst om het opnieuw in te plannen en de brief hierover is onderweg. Maar omdat ik zijn huidige klachtenniveau aangeef, zou er aan de betreffende arts gevraagd worden hier nog eens naar te kijken en hierbij ook de bloeduitslagen van een andere specialisme mee te nemen. Binnen een paar minuten werd ik weer gebeld: hij kan morgen terecht, zijn klachten lijken dusdanig spoedeisend dat hij niet moet wachten op het tijdstip van de geannuleerde afspraak. De afweging gevaar van ziekenhuisbezoek en gevaar van uitstel werd direct opnieuw gemaakt met de nieuwe informatie.
En nu weet ik niet of ik blij moet zijn dat hij morgen gaat. Hij is blijkbaar zó ernstig ziek dat hij uit zijn thuisisolatie (puur vanwege zijn leeftijd) moet komen.
Mijn vader (categorie hoogbejaard) vertelt dat hij voor volgende week een dubbele afspraak heeft, omdat ze aan huis bloed komen prikken (noodzakelijk voor dosering van medicatie!) en daarbij een ruim tijdvak aangeven, waardoor hij misschien niet op tijd naar zijn poliafspraak kon voor een ingreepje. Hij vertelt ook nog even dat hij echt wel op die ingreep zit te wachten vanwege de klachten die hij heeft. Ik belde voor hem naar de poli om te kijken of het tijdstip gewijzigd kan worden en kreeg te horen dat de afspraak door de arts geannuleerd was, omdat ze nu liever niet een hoogbejaarde in het ziekenhuis zien. Hij stond op de wachtlijst om het opnieuw in te plannen en de brief hierover is onderweg. Maar omdat ik zijn huidige klachtenniveau aangeef, zou er aan de betreffende arts gevraagd worden hier nog eens naar te kijken en hierbij ook de bloeduitslagen van een andere specialisme mee te nemen. Binnen een paar minuten werd ik weer gebeld: hij kan morgen terecht, zijn klachten lijken dusdanig spoedeisend dat hij niet moet wachten op het tijdstip van de geannuleerde afspraak. De afweging gevaar van ziekenhuisbezoek en gevaar van uitstel werd direct opnieuw gemaakt met de nieuwe informatie.
En nu weet ik niet of ik blij moet zijn dat hij morgen gaat. Hij is blijkbaar zó ernstig ziek dat hij uit zijn thuisisolatie (puur vanwege zijn leeftijd) moet komen.
donderdag 26 maart 2020 om 17:48
Nou, nee. In dit topic schrijft iemand die vreest verlamd te raken. Dat is misschien niet direct levensbedreigend, maar tast je kwaliteit van leven heel erg aan. Ik mag hopen dat de afweging niet te behandelen niet zo simpel is als jij nu aangeeft.yette schreef: ↑26-03-2020 15:48Ik snap niet waarom je onderscheid maakt tussen de ene patiënt en de andere. In je OP vraag je je zelfs af of coronapatiënten geholpen worden ten koste van anderen. Kom op zeg! De zorg is overbelast, dàt is het probleem. Patiënten die minder urgent zijn, of ze nou corona hebben of iets anders, zullen dus geduld moeten hebben omdat iedereen die acuut levensreddende hulp nodig heeft, voor gaat. Logisch toch? En ja, in principe zou het kunnen dat die wachtende patiënten op een gegeven moment ook acuut levensreddende hulp nodig gaan hebben. Die hulp zullen ze dan ook gewoon krijgen, mits de boel niet zodanig uit de hand loopt dat er om bedden geloot moet worden. Maar daar is nog geen sprake van.
Gelukkig zijn de opname- en sterftecijfers van vandaag al een klein beetje beter dan die van gisteren. Hopen dat deze aanpak werkt!