Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Je aan de RIVM adviezen houden

26-03-2020 23:55 1342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd in hoeverre jullie je aan de adviezen / regels houden.
Ik zie om me heen zoveel mensen “gewoon” leven alsof er niks aan de hand is.
De achterburen bijvoorbeeld zitten gewoon te wijnen in de achtertuin met de halve straat op bezoek.

Zelf zijn we met het gezin thuis. En dan echt alleen thuis en in de tuin.
Één a twee keer per week gaat een van ons even boodschappen doen, en dat is het.
Onze kinderen spelen niet in de speeltuin of met vriendjes van school (mede omdat de anderen geen afstand willen/kunnen houden). Verjaardag van een van onze kinderen ook niet gevierd met visite.

Er wordt hier in de buurt zo laks mee omgegaan, dat ik wel benieuwd ben hoe dat bij jullie gaat.
Geronimo2 schreef:
27-03-2020 10:45
Ook hier weer een Nee, het coronavirus is veel besmettelijker.
Google leert mij dat de R0 van een verkoudheid ongeveer 6 is en van Corona 2-3.
Daarmee is een verkoudheid dus zeker 2x zo besmettelijk als Corona.

Inmiddels is door de maatregelen de besmettelijkheid van Corona gedaald naar 1 en die van verkoudheid zal dus ook lager geworden zijn.

Maar sec gezien is Corona dus niet veel besmettelijker dan een verkoudheid.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Geronimo2 schreef:
27-03-2020 10:52
Dit is niet ongepast als je gewoon de krant leest lees je het ook en als je hier een topic over het coronavirus opent dan loop je dus het risico dat je dingen leest die je misschien niet wil weten maar wat wel de realiteit is.
Nee, je leest dingen waar mensen bang van worden, maar die ook zonder Corona allang gebeuren en niet realistisch worden weergegeven.
Ik heb er bijgestasn hè, toen mijn moeder stierf.
En ja, het is een afschuwelijk idee dat je daar niet bij mag zijn, maar nogmaals: voor mijn moeder maakte dat niet uit.

David Dunning
davo1979 schreef:
Ik hou mijn aan de regels maar ik bemerk dat de kamikaze ouderen echt heel veel moeite hebben met de regels. Hoe vaak ik de afgelopen dagen niet heb meegemaakt dat ze bijna nog net niet aanraken terwijl er ruimte genoeg is. Voor hun gelden de regels blijkbaar niet of ze zijn zo zelfverzekerd dat ze het niet kunnen krijgen.
Al heel vaak gezegd, door meerderen: ik denk dat de meeste ouderen zich zeer bewust zijn van het feit dat ze hun langste tijd gehad hebben.
Dus nu overlijden aan Corona, of over 3 maanden door een noro-virus, of komende winter aan de griep, het komt zoals het komt.

David Dunning
Geronimo2 schreef:
Dit is niet ongepast als je gewoon de krant leest lees je het ook en als je hier een topic over het coronavirus opent dan loop je dus het risico dat je dingen leest die je misschien niet wil weten maar wat wel de realiteit is.
Hou op joh met je domme paniekzaaierij. En nee, dat is dus niet de realiteit; je weet niet waar je het over hebt.
lilalinda schreef:
27-03-2020 10:15
en door die instelling zit dus nu alles dicht
omdat mensen steeds weer de grenzen opzochten
Luci_Morgenster schreef:
27-03-2020 10:17
Jaja. Als je het zelf maar gelooft. :facepalm:
retrostar schreef:
27-03-2020 10:23
Degene die voor zichzelf meer vrijheden opeisen doen dat ten koste van degenen die wél hun best doen.
Duufje schreef:
27-03-2020 10:30
Dan heb je het dus echt niet begrepen...
Ik ben blij dat ik in een positie zit waardoor mijn leven niet ingrijpend verandert doordat ik me aan de maatregelen hou, maar het is wel degelijk veranderd. En leven alsof er niets aan de hand is, dat kan nu ff niet.
:popcorn:

As said, typisch rondje "wij zijn panisch en doen niet normaal, dus niemand mag normaal doen". De impact van niet te kunnen doen wat je wil doen, en de impact die er economisch gezien staat te komen, is al groot genoeg om dat niet nog te gaan verergeren door het dan ook nog eens te laten doorsijpelen in alles wat je wel nog kan doen.

Zoonlief geniet in ieder geval met volle teugen van zijn verjaardag :yes:
Sinjoren schreef:
27-03-2020 11:01

As said, typisch rondje "wij zijn panisch en doen niet normaal, dus niemand mag normaal doen". De impact van niet te kunnen doen wat je wil doen, en de impact die er economisch gezien staat te komen, is al groot genoeg om dat niet nog te gaan verergeren door het dan ook nog eens te laten doorsijpelen in alles wat je wel nog kan doen.

Je egoïsme maakt me verdrietig. Ik hoop dat weinig mensen zo denken. Het oude vrouwtje dat ik al een aantal jaar verzorg, die jaren eenzaam was en zo blij met haar nieuwe contacten, gun ik nog een aantal mooie jaren. En dan mijn buurvrouw uit de risicogroep, alleenstaand met kinderen. Dat zullen dan kinderen kunnen worden zonder ouders, dat verdriet draag je altijd mee. Denk toch alsjeblieft aan andere mensen. :-(
Sinjoren schreef:
27-03-2020 11:01

Wees er maar trots op hoor :bonk:
Ik gooi deze er nog maar weer eens in voor degenen die het nog steeds niet hebben begrepen:
https://www.npo3.nl/zondag-met-lubach/2 ... ON_1314446
Naar Sinjoren zegt toch dat hij zich aan de voorschriften houdt? Waar is iedereen nu zo boos over?
Th∅rdis schreef:
27-03-2020 11:29
Naar Sinjoren zegt toch dat hij zich aan de voorschriften houdt? Waar is iedereen nu zo boos over?
Zij! :)

Maar goed, blijkbaar ben je extra besmettelijk als je niet doet alsof Hades de poorten naar de onderwereld open gezet heeft. Of zo...
Voor de mensen die de maatregelen onzin vinden:

Mijn moeder ligt nu in zeer zorgwekkende toestand op de IC vanwege besmetting met Covid-19 en daarnaast een dubbele longontsteking. Ik woon in het buitenland en kan haar niet eens bezoeken of afscheid nemen als ze het niet haalt. De gedachte dat ze alleen is als ze het niet red, is hartverscheurend.

Mijn moeder was sinds het begin van de Corona uitbraak in Nederland in thuisisolatie en ging alleen eens in de 2 weken naar de supermarkt en nam verder alle veiligheids- en hygiëneregels in acht. Het kan niet anders dan dat ze het in de supermarkt heeft opgelopen. Ik blijf het herhalen: stay the fuck home (ook als je nergens last van hebt of als je denkt dat je alleen maar een beetje verkouden bent en je verder goed voelt).
PhiIae schreef:
27-03-2020 11:45
Voor de mensen die de maatregelen onzin vinden:

Mijn moeder ligt nu in zeer zorgwekkende toestand op de IC vanwege besmetting met Covid-19 en daarnaast een dubbele longontsteking. Ik woon in het buitenland en kan haar niet eens bezoeken of afscheid nemen als ze het niet haalt. De gedachte dat ze alleen is als ze het niet red, is hartverscheurend.

Mijn moeder was sinds het begin van de Corona uitbraak in Nederland in thuisisolatie en ging alleen eens in de 2 weken naar de supermarkt en nam verder alle veiligheids- en hygiëneregels in acht. Het kan niet anders dan dat ze het in de supermarkt heeft opgelopen. Ik blijf het herhalen: stay the fuck home (ook als je nergens last van hebt of als je denkt dat je alleen maar een beetje verkouden bent en je verder goed voelt).
:heart:
Ook veel liefde voor jou.
Ik weet hoe je je voelt :-( Al zit ik wel in hetzelfde land, je voelt je nog steeds zo ver weg.
Sterkte Philae... Ik hoop dat je moeder het gaat redden en je haar nog mag zien.
PhiIae schreef:
27-03-2020 11:45

Maar de supermarkt is nou juist de plek, waar we nog wel komen mogen
lilalinda schreef:
27-03-2020 11:52
Maar dan zou er toch iemand met (milde) symptomen in de supermarkt moeten zijn geweest.
AnAppleADay schreef:
27-03-2020 11:57
Maar dan zou er toch iemand met (milde) symptomen in de supermarkt moeten zijn geweest.
Er zijn waarschijnlijk ook mensen zonder symptomen. Dus alle besmettingen voorkomen gaat niet lukken en is ook niet het doel. Niet iedereen tegelijk, maar de helft van de mensen gaat het gewoon krijgen
Solomio schreef:
27-03-2020 10:42
Tja, ik zie dat er vooral paniekberichten gedeeld en vooral geloofd worden.

De beelden van de Italiaanse ic's, met mensen aan de beademing in buikligging, vreselijk, maar die mensen merken er zelf niks van, want die zijn in slaap.

Daarmee blijft het dramatisch, maar heel veel bijv demente ouderen gaan uiteindelijk dood aan een longontsteking. En dat ziet er dus niet fijn uit, maar ze worden zelf gesedeerd.

Mss had ik het toch moeten filmen bij mijn moeder, gewoon, zodat ik kan laten zien hoe dat gaat.
Precies. Als je de verhalen leest van de artsen dan staat het er letterlijk in. Mensen worden elke dag gedraaid tegen decubitus, doorligwonden. Het kan zijn dat je daar niets van merkt, het kan zijn dat je wat meekrijgt en je dat later kunt herinneren. Verder ben je gesedeerd. Kijk niet alleen naar foto’s, lees niet alleen een kop, die natuurlijk dramatisch is, want die moet je nieuwsgierig maken naar het verhaal. Lees het hele verhaal. Nee, de situatie is niet fijn en er gaan mensen dood. Maar het is ook zeker niet zo dat we allemaal een vreselijke verstikkingsdood tegemoet gaan.

Longontsteking is inderdaad heel vaak een doodsoorzaak op hogere leeftijd. Door middel van palliatieve sedatie kan men er goed voor zorgen dat dat geen lijdensweg is.
AnAppleADay schreef:
27-03-2020 11:57
of met geen symptomen, dat maakt het juist zo lastig

ik kan best ziek-zijn, maar ga morgenochtend wel boodschappen doen
lilalinda schreef:
27-03-2020 11:52
Dan zou je ervoor kunnen zorgen dat je er zo min mogelijk bent. Door bijvoorbeeld niet elke dag een boodschapje te halen, maar meteen voor een week in huis halen. Simpel he?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
27-03-2020 12:11
Dan zou je ervoor kunnen zorgen dat je er zo min mogelijk bent. Door bijvoorbeeld niet elke dag een boodschapje te halen, maar meteen voor een week in huis halen. Simpel he?
joh, en dat ga ik dus morgen doen
wijsneus
makreel schreef:
dan kan je nog steeds die ene keer in de week anderen besmetten terwijl jij je niks kwaads bewust bent. Die anderen die overigens ook zelf verantwoordelijkheid hebben om handen goed te wassen en niet aan hun gezicht te komen.

Doe niet zo denigrerend svp
SallySpectra* schreef:
27-03-2020 10:59
Hou op joh met je domme paniekzaaierij. En nee, dat is dus niet de realiteit; je weet niet waar je het over hebt.
https://www.ad.nl/binnenland/huisartsen ... oogle.com/

Ik lees het en zie het op tv.
Solomio schreef:
27-03-2020 10:55
Google leert mij dat de R0 van een verkoudheid ongeveer 6 is en van Corona 2-3.
Daarmee is een verkoudheid dus zeker 2x zo besmettelijk als Corona.

Inmiddels is door de maatregelen de besmettelijkheid van Corona gedaald naar 1 en die van verkoudheid zal dus ook lager geworden zijn.

Maar sec gezien is Corona dus niet veel besmettelijker dan een verkoudheid.
Het is dan maar net waar je op googeld want deze, en vele andere, vond ik.Het https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... ronavirus/
aikidoka schreef:
27-03-2020 11:59
Precies. Als je de verhalen leest van de artsen dan staat het er letterlijk in. Mensen worden elke dag gedraaid tegen decubitus, doorligwonden. Het kan zijn dat je daar niets van merkt, het kan zijn dat je wat meekrijgt en je dat later kunt herinneren. Verder ben je gesedeerd. Kijk niet alleen naar foto’s, lees niet alleen een kop, die natuurlijk dramatisch is, want die moet je nieuwsgierig maken naar het verhaal. Lees het hele verhaal. Nee, de situatie is niet fijn en er gaan mensen dood. Maar het is ook zeker niet zo dat we allemaal een vreselijke verstikkingsdood tegemoet gaan.

Longontsteking is inderdaad heel vaak een doodsoorzaak op hogere leeftijd. Door middel van palliatieve sedatie kan men er goed voor zorgen dat dat geen lijdensweg is.

:smooch:

Ik kan niet vaak genoeg gerustgesteld worden hierover. Dank!
makreel schreef:
Dat is dan buiten de idiote hamsteraars gerekend die rekken leegroven/leeggeroofd hebben. De winkels mogen dan wel niet leeg zijn, er zijn nog genoeg rekken die niet aangevuld zijn/geraken. Het is hier nooit een stormloop geweest, maar overheen de voorbije 2 weken zijn we nog geen één keer naar de winkel kunnen gaan, om terug te keren met alles wat we in gedachten hadden.

En daarnaast heb je soms ook gewoon zin in iets dat je niet in huis hebt. Broodje ciabatta met rucola, zongedroogde tomaatjes, fijne Italiaanse vleeswaren en Parmezaanse kaas is waar we hier zonet zin in hadden, dus die ingrediënten zijn we dan ook gewoon gaan halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven