Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona: mooi weer, kinderen, appartement zonder balkon/tuin

04-04-2020 10:23 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen!

Hier (Antwerpen) zitten we al 3 weken binnen. Thuisscholing voor 2 kinderen , af en toe boodschappen doen en weer naar huis.
Met het mooie weer in zicht, baal ik nu als een stekker dat we geen balkon of tuin hebben om even in ons eigen thuis wat zonlicht of frisse neus kunnen halen.
Ik lees her en der dat mensen plannen maken om dit weekend en de weken erna lekker de kinderen in hun tuin zullen laten spelen, tafeltje, stoelen erbij, drankjes en hapjes etc. Heel gezellig.
Maar wij zitten letterlijk opgesloten binnen. Tenzij we dus elke x ons met zijn allen naar buiten moeten verplaatsen om buiten rond te lopen in de stad.
Snak zo erg naar een tuintje of desnoods een balkon nu, vooral nu met de zomer in aantocht..
Hoe doen anderen het, die nu met kinderen ergens 'drie hoog' wonen zonder eigen buitenruimte?
Er wordt ons hier steeds opgeroepen om ook met dit mooie weer zoveel mogelijk in ons 'kot' te blijven en vooral geen parken enzo te bezoeken met dit mooie weer. Ook buiten zitten op een bankje in de zon wordt trouwens beboet!
Ik zou zo graag in het zonnetje willen zitten met de kinderen, gewoon mijn eigen buitenruimte :-(.

Iemand tips om de komende weken, met het mooie weer in het vooruitgang, door te komen zonder eigen buitenruimte en met een verbod op picknicken, relaxen op een bankje in de zon of park?

(ik heb uitzicht op huizen van andere mensen die mooie grote tuinen hebben, met trampolines, tafels en stoelen, kleine glijbanen, ballen etc. Vroeger kon ik daar beter mee omgaan omdat de kinderen veel buiten konden spelen, bij andere kinderen speelden, veel buiten activiteiten, naschoolse activiteiten, sporten etc. Hier in België is momenteel op bezoek gaan bij anderen ook verboden en er mogen geen kinderen bij elkaar spelen)
hanaa wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:30
13.87% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
05-04-2020 18:49
Dan zeg je dat je mantelzorgt en daar ook gewoon gaat blijven voor onbepaalde tijd. Hebben vrienden van mij ook gedaan vorige week. En die zitten al een weekje in vakantiehuis van familie in Drenthe.

Alleen met gezin. Dus niet in bij de ouders.

Zou niet zomaar bij mijn oudere familieleden gaan zitten in deze coronatijd.

Wil je in België de Nederlandse grens over heb je een bewijs nodig op papier. Zelfs als je gaat mantelzorgen bij je ouders in NL.
Moet je een bewijs gaan halen.
In België mag je ook niet zomaar rondrijden.
Er zijn mensen die een PV van €250 hebben gekregen omdat ze naar de supermarkt gingen in een andere woonplaats dan in hun eigen woonplaats.
Ze zijn daar echt streng. Je mag je er niet verplaatsen met de auto tenzij écht essentieel, naar de dichtstbijzijnde supermarkt, apotheek of dokter.
doornroosje9 schreef:
05-04-2020 18:16
Fijn, TO! Je krijgt ook echt geen boete als je even 5 minuten op een bankje gaat zitten hoor. Zolang je afstand houdt, is er geen probleem. In dit topic wordt gewoon enorm overdreven, geen idee waarom.

De moeder van een vriendin van mij in Belgie heeft daar een pv voor gekregen. Mocht niet.
Je mag wandelen, maar je moet te voet vertrekken vanuit je huis en eindigen in je huis en je mag onderweg nergens stoppen of langsgaan, maar alleen buiten zijn tijdens de duur van je activiteit kreeg ze te horen. Dat was dus €250!
LAgirl82 schreef:
05-04-2020 20:06
In België mag je ook niet zomaar rondrijden.
Er zijn mensen die een PV van €250 hebben gekregen omdat ze naar de supermarkt gingen in een andere woonplaats dan in hun eigen woonplaats.
Ze zijn daar echt streng. Je mag je er niet verplaatsen met de auto tenzij écht essentieel, naar de dichtstbijzijnde supermarkt, apotheek of dokter.
Ik mag echt naar de supermarkt in het dorp verder hoor. Colruyt.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
05-04-2020 20:13
Ik mag echt naar de supermarkt in het dorp verder hoor. Colruyt.
Ik heb toch ook al verhalen gehoord van dorpen waar het niet mag.
Waar je maar naar de plaatselijke Delhaize moet ipv naar Colruyt 1 dorp verder.

Of dorpen waar de politie veel zin heeft om boetes uit te schrijven, maar het voorlopig bij waarschuwingen houdt.

Het hangt dus van je burgemeester en je politie-commissaris af.
doornroosje9 schreef:
05-04-2020 19:58
Bij jullie mag je ook niet zomaar overal heen rijden, toch?
.
Jawel, je kan in principe gaan en staan waar je wil. Als je maar afstand houdt of alleen met je eigen gezin of max 2 personen buiten bent.
LAgirl82 schreef:
05-04-2020 20:11
De moeder van een vriendin van mij in Belgie heeft daar een pv voor gekregen. Mocht niet.
Je mag wandelen, maar je moet te voet vertrekken vanuit je huis en eindigen in je huis en je mag onderweg nergens stoppen of langsgaan, maar alleen buiten zijn tijdens de duur van je activiteit kreeg ze te horen. Dat was dus €250!
Zijn daar zo veel politieagenten dat ze dat allemaal van iedereen in de gaten kunnen houden?
doornroosje9 schreef:
05-04-2020 20:00
Jawel hoor, kinderen mogen gewoon alleen op straat spelen. Hier zie je dat nu heel veel omdat er veel minder auto's zijn.
Oh dat wist ik niet. Misschien dat het ook per dorp/stad verschilt. Wij krijgen sinds de uitbraak iedere week een nieuwsbrief van de gemeente met (nieuwe) aanwijzingen/regels. Maar ik woon ook in een straat waar niet veel kinderen wonen. De speeltuinen zijn in ieder geval afgesloten.
Het verschilt blijkbaar van gemeente tot gemeente, zo te lezen. Absoluut geen probleem hier iig.
smulrol schreef:
05-04-2020 20:32
Zijn daar zo veel politieagenten dat ze dat allemaal van iedereen in de gaten kunnen houden?
Er zijn hier al jaren chronisch te weinig agenten die chronisch te veel overuren draaien.
En wiens verlof chronisch geweigerd wordt omdat ze geen vervangers hebben.

Maar het hangt dus maar af van de burgemeester en de commissaris welke taken prioriteit hebben.

In sommige gemeentes is dat "burgers pesten met onzinnige boetes" en "rondjes lopen in 't centrum en de parken om mensen van banken af te jagen" op dit moment.

Of ze zien dat er files staan bij de plaatselijke Colruyt en ze gaan toch eens na uit welke gemeente die mensen allemaal komen en of ze daar dus wel mogen zijn.

Kassa kassa ook voor de gemeentekas :-D.
Waarom ga je niet bij je vriend met tuin bivakkeren
Subnautica schreef:
05-04-2020 20:46
Waarom ga je niet bij je vriend met tuin bivakkeren
Moet je er wel eerst geraken.

Als je gesnapt wordt kost het je 3 x 250 euro want het is geen essentiële verplaatsing.

En als je even boodschappen gaat doen in "zijn" dorp loop je ook risico.
Leg maar eens uit dat je 35 kilometer verder boodschappen doet en waarom je daar uberhaupt rondloopt.

Of waarom je een rondje wandelt in zijn buurt terwijl je adres 35 km verder staat.

Als je er al raakt lijkt mij 24 uur op 24 opgesloten zitten in zijn tuin én alleen hij die de deur uit kan mij ook maar niks met 2 (bijna) pubers.

(Tegelijk test het natuurlijk wel je relatie en hoe hij reageert op samenwonen.
Als het niet zou werken tussen jullie en met 2 pubers die niet de zijne zijn weet je dat ook gelijk na deze crisis.)
smulrol schreef:
05-04-2020 20:32
Tuurlijk niet. Ik heb er in mijn omgeving (ook in andere dorpen en steden hoor) niets over gehoord.

Edit: Dan heb ik het over boodschappen doen in een ander dorp of even zitten op een bank. Geen samenscholingen of feesten natuurlijk, dat lijkt me logisch dat daar ingegrepen wordt.
Ik kan niet zo goed volgen. Je mag toch naar buiten. Te voet of met de fiets. Waarom is dat niet voldoende?
Ik snap het ook niet zo heel goed. Ja ik begrijp dat je graag in een tuin zou willen zitten, of in een buitengebied zou willen picknicken. Maar je zegt vooral enorme nood te hebben aan frisse lucht en vitamine D. En die kun je prima opdoen tijdens wandelen of fietsen.
Het is prachtig weer. Ga gewoon standaard elke dag en maak je tochten langer dan een uurtje.
Nav van bovenstaande berichten over uitgedeelde boetes heb ik net overlegd met mijn vriend. We gaan elkaar niet opzoeken. Hij kan niet verantwoorden waarom hij 35 km verder rondhangt en ik ook niet.
We blijven elk in ons kot en in onze eigen directe omgeving.
Het risico op een boete (3x 250 voor mij alleen al)is te groot.
Zal dagelijks een rondje fietsen met ze.
Hanaa schreef:
05-04-2020 21:54
Nav van bovenstaande berichten over uitgedeelde boetes heb ik net overlegd met mijn vriend. We gaan elkaar niet opzoeken. Hij kan niet verantwoorden waarom hij 35 km verder rondhangt en ik ook niet.
We blijven elk in ons kot en in onze eigen directe omgeving.
Het risico op een boete (3x 250 voor mij alleen al)is te groot.
Zal dagelijks een rondje fietsen met ze.
Mag ook meerdere keren per dag hoor. Even een rondje wandelen in de ochtend, in de middag fietsen.
Hanaa schreef:
04-04-2020 11:09
Ken jij trouwens nog een heel rustig plekje ergens hier in 2060 (denk dat dat een spelt in een hooiberg is)
Fietsen naar de Rivierenhof. Dat is toch niet zo ver?
Daar kun je genoeg rustige plekjes opzoeken.
doornroosje9 schreef:
05-04-2020 22:04
Mag ook meerdere keren per dag hoor. Even een rondje wandelen in de ochtend, in de middag fietsen.
Yes! Dan maar zo en nu maar heel hard hopen dat de curve op een goede dag gaat afvlakken
Hanaa schreef:
05-04-2020 22:44
Yes! Dan maar zo en nu maar heel hard hopen dat de curve op een goede dag gaat afvlakken
Er zijn signalen dat dit al bezig is en ik denk echt dat we de goede kant opgaan. Vandaag zijn er meer mensen uit het ziekenhuis ontslagen dan opgenomen. Dat betekent niet dat dat morgen ook zo zal zijn, maar de curve stijgt echt niet meer zo snel en lijkt aan het afvlakken.
minnimouse schreef:
05-04-2020 22:42
Fietsen naar de Rivierenhof. Dat is toch niet zo ver?
Daar kun je genoeg rustige plekjes opzoeken.
Rivierenhof is al weken dicht.

Net om geen wandelende mensenmassa's te trekken.
Marnamai schreef:
05-04-2020 22:53
Rivierenhof is al weken dicht.

Net om geen wandelende mensenmassa's te trekken.
Oh dat wist ik niet. Dan houdt het idd op.
Ja Rivierenhof is dicht. Maar anders zou het vlg mij ook mensenmassa trekken. Denk dat fietsen door de straten de beste optie is voorlopig.
Ze hebben vandaag toch de mensen die in het Stadspark (park waar wij deze middag gingen fietsen) op een bankje zaten of aan het picknicken waren aangepakt.

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/poli ... ~a4e7e39c/

Waarschijnlijk toen mijn zoon en ik al weg waren gefietst want het was redelijk druk en de meerderheid hield zich niet aan de opgelegde maatregelen.
Je moet in beweging blijven, dus ofwel wandelen of wel fietsen, maar nergens stil blijven staan, laat staan dat je op een bankje of op het gras mag gaan zitten..
Hanaa schreef:
06-04-2020 00:08
Ze hebben vandaag toch de mensen die in het Stadspark (park waar wij deze middag gingen fietsen) op een bankje zaten of aan het picknicken waren aangepakt.

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/poli ... ~a4e7e39c/

Waarschijnlijk toen mijn zoon en ik al weg waren gefietst want het was redelijk druk en de meerderheid hield zich niet aan de opgelegde maatregelen.
Je moet in beweging blijven, dus ofwel wandelen of wel fietsen, maar nergens stil blijven staan, laat staan dat je op een bankje of op het gras mag gaan zitten..
Ik had het al gelezen en dan zulke dingen:

De politie Lanaken-Maasmechelen deed zaterdag wel een heel opmerkelijke vaststelling, want een carrosseriebedrijf in Maasmechelen bleek gewoon geopend. In het bedrijf waren ongeveer vijftien klanten aanwezig. Tussen de aanwezigen zaten ook personen met de Franse nationaliteit, die in België waren om een auto te kopen. De politie stelde de nodige pv’s op en sloot meteen het carrosseriebedrijf.

Echt, dan snap je het toch niet hoor. En mensen die samen gaan barbecuen of in grote groepen op het gras zitten. Doe dat gewoon even niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven