Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-04-2020 16:09
Hij wil de pagina niet weergeven?
Gek, bij mij werkt de link gewoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
miekemv schreef:
Google anders even de titel (de zin boven de link)
Dan is het de eerste hit.
miekemv schreef:
Betaalmuur?
Mooi!

Opnieuw verdere afvlakking van toename IC-opnames
In vergelijking met gisteren zijn er 15 extra coronapatiënten opgenomen op de intensive care. "Dat is opnieuw een verdere afname van de stijging, dat is gunstig", zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg op de persconferentie. Gisteren was dit aantal 24.

Het totale aantal bezette IC-bedden is nu 1424.

NOS
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
07-04-2020 16:23
Mooi!

Opnieuw verdere afvlakking van toename IC-opnames
In vergelijking met gisteren zijn er 15 extra coronapatiënten opgenomen op de intensive care. "Dat is opnieuw een verdere afname van de stijging, dat is gunstig", zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg op de persconferentie. Gisteren was dit aantal 24.

Het totale aantal bezette IC-bedden is nu 1424.

Las het ook net! Hopelijk blijft het deze kant op gaan en word de uitstroom met positieve uitkomst groter!

NOS
Tien Zusters van Liefde al aan corona bezweken in Tilburg: ‘We hebben hier geen woorden meer voor’
Corona raakt de Zusters van Liefde in het hart. Dinsdag is de begrafenis van de tiende zuster die aan het virus is komen te overlijden. Het gaat om Paule Keusters, die twaalf jaar lang algemeen overste was. Ze is 89 jaar geworden.

,,We hebben hier geen woorden meer voor, zo heftig is deze periode voor de zusters”, zegt Judith de Raat, bestuurssecretaris van de congregatie, die als geen andere een stempel heeft gedrukt op het onderwijs en de zorg in katholiek Nederland.

Vooral op de verpleegafdeling zijn veel zusters besmet geraakt. Maandag werd bekend dat in verpleeghuizen meer sterfgevallen zijn dan tot nu werd aangenomen.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/tien-zust ... ~a022c95b/
Momenteel 4284 coronapatiënten opgenomen in ziekenhuis
Er liggen op dit moment 4284 coronapatiënten in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiëntspreiding (LCPS). Daarvan ligt ongeveer een derde (1424 patiënten) op de intensive care en twee derde (2860 patiënten) op andere afdelingen. Het is voor het eerst dat gemeld wordt hoeveel patiënten er op dit moment in totaal in het ziekenhuis liggen. Ruim 3000 mensen zijn uit het ziekenhuis ontslagen uit het ziekenhuis of overleden. Hoeveel van hen zijn ontslagen en hoeveel zijn overleden is niet bekendgemaakt.

Of er op dit moment meer mensen uit het ziekenhuis ontslagen worden dan worden opgenomen, is niet duidelijk. "Er is sprake van een daling van de instroom en stijging van de uitstroom. Dat rapporteren de regio's, maar we hebben geen precieze cijfers", meldt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.

NOS
De vraag waarom het voor Nederland niet mogelijk is om het aantal herstelde patiënten te berekenen, terwijl andere landen zoals België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië dat wel kunnen, blijft onbeantwoord.
Een week, of twee, geleden was ergens te lezen (bij Florence?) dat dat veroorzaakt werd door het softwareprogramma maar betekent het dat deze gegevens gewoon niet meer komen? Vreemd dat journalisten daar niet over doorvragen.
We hebben nog steeds 250 herstelde patiënten, volgens de tabel van Woldometers.
Bij het VK hetzelfde verhaal trouwens, 135 herstelden.
nounou
Zazamaenade schreef:
07-04-2020 16:39
De vraag waarom het voor Nederland niet mogelijk is om het aantal herstelde patiënten te berekenen, terwijl andere landen zoals België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië dat wel kunnen, blijft onbeantwoord.
Een week, of twee, geleden was ergens te lezen (bij Florence?) dat dat veroorzaakt werd door het softwareprogramma maar betekent het dat deze gegevens gewoon niet meer komen? Vreemd dat journalisten daar niet over doorvragen.
Wellicht omdat ze in Nederland niet meer getest worden wanneer ze zich genezen voelen?
Zazamaenade schreef:
Had dat niet te maken met niet genoeg capaciteit van de GGD/RIVM en de privacy van de patient? Al vraag ik me af in hoeverre dit privacy gevoelig is want ze hoeven toch niet te vermelden dat Bep en Toos weer beter zijn?! Dan kun je gewoon aangeven dat er 2 beter zijn?
redbulletje schreef:
07-04-2020 16:42
Wellicht omdat ze in Nederland niet meer getest worden wanneer ze zich genezen voelen?

Zou kunnen. Worden ze dat in België dan wel, @Doornroosje?
nounou
TsumTsum schreef:
07-04-2020 16:44
Had dat niet te maken met niet genoeg capaciteit van de GGD/RIVM en de privacy van de patient? Al vraag ik me af in hoeverre dit privacy gevoelig is want ze hoeven toch niet te vermelden dat Bep en Toos weer beter zijn?! Dan kun je gewoon aangeven dat er 2 beter zijn?
Dat snap ik ook niet, ook niet waarom dat privacygevoeliger zou zijn dan positief getest, opgenomen en overleden.
Gaat weer erg goed in Japan :nope:

Mass infections of interns at Keio Univ. Hospital

Keio University Hospital in Tokyo says 18 trainee doctors have contracted the coronavirus. The infections came to light after dozens of trainees dined together, despite being repeatedly warned not to.
The hospital says in a statement on its website that one trainee, who completed an internship program in the hospital, initially tested positive on March 31.
It says 99 other trainees who may have had contact with the person were told to self-isolate at home for two weeks and underwent virus tests. Results for 18 came back positive as of Monday and they have all been hospitalized.
Keio University Hospital says that during its survey of suspected contacts, it learned that about 40 trainees had dined together.
The hospital offered deep apologies, calling their action inexcusable, with healthcare providers having a duty to protect the lives of patients. It criticized the trainees for lacking the awareness of physicians.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200407_11/
Lockdown dag 24. Het was de vrees: dodental Spanje loopt toch weer op. Afgelopen etmaal +743. Ook ruim vijfduizend nieuwe besmettingen erbij. Totaal geregistreerde patiënten 140.510. Daarvan is een deel al overleden. Bron Min. de Sanidad #coronavirusESP
https://twitter.com/RopZoutberg

Koor uit San Sebastian, Spaans Baskenland, zingt vanuit huis 'Hallelujah' van Leonard Cohen.
https://www.youtube.com/watch?v=slPxyL8 ... e=youtu.be
nounou
Zazamaenade schreef:
07-04-2020 16:45
Zou kunnen. Worden ze dat in België dan wel, @Doornroosje?
Dat weet ik niet. Ik neem aan van wel, maar ik weet het dus niet.
Life is short. Eat dessert first.
Corona zet zorg op IC's nog maanden onder druk
Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg verwacht op grond van de huidige in- en uitstroomcijfers dat het aantal coronapatiënten op de IC's de komende periode doorstijgt naar een "plateau" van ongeveer 1700. Die situatie zal mogelijk maanden zo blijven. Dat betekent ook dat de druk op het personeel nog maanden heel hoog zal zijn.

Alleen als de instroom afneemt, zal dat plateau lager komen te liggen. Daarom zijn we er ontzettend voor om de maatregelen om verspreiding tegen te gaan in stand te houden, zei Kuipers.

In deze grafiek met de nieuwste cijfers zie je dat de stijging van het aantal bezette IC-bedden afvlakt:

Afbeelding
Eurus schreef:
07-04-2020 16:57

Alleen als de instroom afneemt, zal dat plateau lager komen te liggen. Daarom zijn we er ontzettend voor om de maatregelen om verspreiding tegen te gaan in stand te houden, zei Kuipers.
Dat heb ik de afgelopen dagen al heel vaak gelezen, maar ik vraag me wel af wat hij daar mee bedoelt. Het lijkt mij toch heel duidelijk dat de maatregelen niet op dit moment al versoepeld kunnen worden en dat ze dus in stand gehouden worden? Zijn er echt mensen die dat denken en is het bedoeld om die mensen erop te wijzen dat dat niet reëel is? Of bedoelt hij nog veel langer dan men nu al van plan is?
Zazamaenade schreef:
Ik zie dat als een deel van het beleid: Het aantal herstelde patiënten gaan we bewust niet te tellen en geven we niet door aan internationale universiteiten en instanties.

Een mogelijke reden, geen tests beschikbaar voor een negatieve uitslag (=hersteld).

Landen bepalen hun eigen beleid m.b.t. de bestrijding van het coronavirus, en het wel of niet doorgeven van aantal genezen patiënten lijkt daar ook bij te horen. De meeste landen geven daarom deze getallen door, en een aantal landen, waaronder Nederland, doen dat niet. Aangezien de pers in dienst staat van de overheid kan het zijn, dat journalisten daar bijna nooit over doorvragen.
hans66 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 17:28
17.52% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
John Campbell bespreekt een rapport van 210 Britse ic-units:
https://www.youtube.com/watch?v=LL5qEluaBhc
nounou
https://www.thesun.co.uk/news/11344000/ ... lockdowns/

Hier een mooi overzicht van hoe verschillende Europese landen de ‘lockdown’ maatregelen iets afbouwen
Open deur wel:

https://nos.nl/artikel/2329716-advies-c ... arden.html
TsumTsum schreef:
07-04-2020 16:51
Gaat weer erg goed in Japan :nope:

Mass infections of interns at Keio Univ. Hospital

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200407_11/

Zijn dat coassistenten? Lekker slim en verantwoordelijk.
nounou
Eurus schreef:
07-04-2020 17:10
Open deur wel:

https://nos.nl/artikel/2329716-advies-c ... arden.html
Wanneer is het zorgsysteem niet meer overvraagd? Als alles terug is op een normaal niveau? Dat lijkt me wel erg lang duren. Als we zeker weten dat die bovengrens van de capaciteit niet wordt bereikt?

Ik vraag me ook af hoe het in de ogen van het OMT met de scholen zit aangezien het niet hun idee was om die te sluiten.
redbulletje schreef:
07-04-2020 16:42
Een collega van mij is 13 maart positief getest en heeft longontsteking gehad. Zij is afgelopen zondag weer begonnen, ik sprak haar gisteren en vroeg haar of ze nog met de dokter en de ggd had gesproken. Maar dat hoefde schijnbaar niet. Ze mocht gewoon als ze 24 uur klachtenvrij was weer gaan werken. Ze had het alleen met mijn vervangende leidinggevende besproken.
Yavanna schreef:
07-04-2020 17:17
Een collega van mij is 13 maart positief getest en heeft longontsteking gehad. Zij is afgelopen zondag weer begonnen, ik sprak haar gisteren en vroeg haar of ze nog met de dokter en de ggd had gesproken. Maar dat hoefde schijnbaar niet. Ze mocht gewoon als ze 24 uur klachtenvrij was weer gaan werken. Ze had het alleen met mijn vervangende leidinggevende besproken.
Ik blijf dat altijd wel een risico vinden hoor 24 uur klachtenvrij... Herkent iedereen wel goed de klachten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven