Vriendin symptomen Corona, wil niet naar de dokter
dinsdag 14 april 2020 om 14:25
Mijn vriendin (we latten maar zijn al ruim 12 jaar samen) heeft behoorlijk wat symptomen van het coronavirus. Ze heeft koorts (38,2), een grieperig gevoel, keelpijn en hoofdpijn. Ze hoest overigens nauwelijks.
Ze heeft dit nu een week en de symptomen zijn verergerd (koorts is nu sinds 3 dagen). Wij zien elkaar momenteel niet vanwege het virus en nu zij ziek is natuurlijk sowieso niet, hoe pijnlijk ook.
Nu is het zo dat mijn vriendin behoorlijk wat te zwaar is. Ze heeft issues met eten maar is wel actief. Ze wil de dokter echter niet belasten (haar woorden) met haar symptomen.
Ze is ook bang op de ic terecht te komen, iets dat ze zal weigeren. Ze heeft uitspraken gedaan die er bij mij behoorlijk in hakten en ik ben dus ook erg kwaad op haar nu.
Zo zei ze dat ze geen ic bed bezet ging houden met haar gewicht, omdat dat voor “onschuldige mensen is die zichzelf niet door eigen keuze volgevreten hebben”. Ook meende ze dat het, mocht het Corona zijn, een soort karma was voor een gebrek aan wilskracht.
Ik heb alles geprobeerd. Met haar praten, smeken, boos worden. Niets helpt, ze weigert hulp te zoeken.
Nu zit ik met mijn handen in het haar, wat moet ik doen? Kan ik als partner haar huisarts bellen?
Iets anders doen? Ik ben bang en boos tegelijk...
Ze heeft dit nu een week en de symptomen zijn verergerd (koorts is nu sinds 3 dagen). Wij zien elkaar momenteel niet vanwege het virus en nu zij ziek is natuurlijk sowieso niet, hoe pijnlijk ook.
Nu is het zo dat mijn vriendin behoorlijk wat te zwaar is. Ze heeft issues met eten maar is wel actief. Ze wil de dokter echter niet belasten (haar woorden) met haar symptomen.
Ze is ook bang op de ic terecht te komen, iets dat ze zal weigeren. Ze heeft uitspraken gedaan die er bij mij behoorlijk in hakten en ik ben dus ook erg kwaad op haar nu.
Zo zei ze dat ze geen ic bed bezet ging houden met haar gewicht, omdat dat voor “onschuldige mensen is die zichzelf niet door eigen keuze volgevreten hebben”. Ook meende ze dat het, mocht het Corona zijn, een soort karma was voor een gebrek aan wilskracht.
Ik heb alles geprobeerd. Met haar praten, smeken, boos worden. Niets helpt, ze weigert hulp te zoeken.
Nu zit ik met mijn handen in het haar, wat moet ik doen? Kan ik als partner haar huisarts bellen?
Iets anders doen? Ik ben bang en boos tegelijk...
dinsdag 14 april 2020 om 14:48
Je komt niet op ic vanwege je gewicht maar omdat je zelf niet meer genoeg zuurstof kan opnemen. En de meeste mensen op ic zijn inderdaad obees.thijsbrands schreef: ↑14-04-2020 14:29Dat is het dus, de afgelopen dagen is het erger geworden. En zelf denkt ze dat ze als het Corona is zeker op de ic terecht te komen vanwege haar gewicht.
Als ze het erg benauwd krijgt en het nodig is zal ze wel hulp inroepen.

dinsdag 14 april 2020 om 14:54
Mijn moeder heeft nu Corona en zij blijft steken op 38,5.

dinsdag 14 april 2020 om 14:59
Ik vermoed dat er veel meer mensen met Corona en overgewicht níet op de IC liggen dan dat er wél op de IC liggen.
En de overlevingskansen zijn gelukkig aanzienlijk.
Als deze periode voorbij is, is dat misschien wel een goed moment voor jullie om te kijken of jullie beide positief kunnen bijdragen aan haar zelfbeeld, want dat klinkt ontzettend ongezond.
En de overlevingskansen zijn gelukkig aanzienlijk.
Als deze periode voorbij is, is dat misschien wel een goed moment voor jullie om te kijken of jullie beide positief kunnen bijdragen aan haar zelfbeeld, want dat klinkt ontzettend ongezond.
dinsdag 14 april 2020 om 15:03
dinsdag 14 april 2020 om 15:06
Heeft ze nog andere mensen dan jij? Ouders, familie, vrienden met wij zij belt? Jij voelt je erg verantwoordelijk en jullie hebben het al over zaken die nog helemaal niet aan de orde zijn. Misschien relativeert het wanneer zij ook met anderen contact heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

dinsdag 14 april 2020 om 15:12
thijsbrands schreef: ↑14-04-2020 14:25
Nu is het zo dat mijn vriendin behoorlijk wat te zwaar is..
Zo zei ze dat ze geen ic bed bezet ging houden met haar gewicht, omdat dat voor “onschuldige mensen is die zichzelf niet door eigen keuze volgevreten hebben”.
Ook meende ze dat het, mocht het Corona zijn, een soort karma was voor een gebrek aan wilskracht.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-04-2020 16:00
Reden: ongepast
Reden: ongepast
15.94% gewijzigd
dinsdag 14 april 2020 om 15:13

dinsdag 14 april 2020 om 15:16
Helemaal niet. Dat meisje zegt het gewoon hoe het is en ziet en neemt de eigen verantwoordelijkheid. Dat is alleen maar te prijzen. Heel respectabel juist.
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 14-04-2020 15:17
2.63% gewijzigd

dinsdag 14 april 2020 om 15:18
Zij kan nooit normaal reageren.doornroosje9 schreef: ↑14-04-2020 15:17Als ik schrijf wat ik denk, krijg ik een perma. Vul zelf maar in.
dinsdag 14 april 2020 om 15:19
Eigen verantwoordelijkheid? Heb je enige ervaring met mensen met overgewicht verdorie? Die zitten zichzelf natuurlijk heel vrolijk vol te vreten, kunnen gewoon elk moment stoppen, geen probleem. Ze kiezen hiervoor, want overgewicht hebben is fantastisch! Net zoals anorexia hoor, kiezen ze ook voor, eigen verantwoordelijkheid, want ze eten niet. Gelijk heb je!
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 14 april 2020 om 15:20
Zo reageren haar collega’s en vrienden ook. Ze is ervan overtuigd dat de meeste mensen zo denken, en daar laat zij haar oren erg naar hangen. Daar ben ik niet trots op, ik word er juist woest om.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-04-2020 16:02
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
37.71% gewijzigd
dinsdag 14 april 2020 om 15:21
En terecht! Wat een domme, oppervlakkige, onnadenkende mensen. Echt, zo boos word ik daarvan.thijsbrands schreef: ↑14-04-2020 15:20Zo reageren haar collega’s en vrienden ook. Ze is ervan overtuigd dat de meeste mensen zo denken, en daar laat zij haar oren erg naar hangen. Daar ben ik niet trots op, ik word er juist woest om.
Nee, geen overgewicht hier, wel medeleven, gezond verstand en niet oerdom.
dinsdag 14 april 2020 om 15:25
Dan heeft zij geen leuk sociaal netwerk.thijsbrands schreef: ↑14-04-2020 15:20Zo reageren haar collega’s en vrienden ook. Ze is ervan overtuigd dat de meeste mensen zo denken, en daar laat zij haar oren erg naar hangen. Daar ben ik niet trots op, ik word er juist woest om.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 14 april 2020 om 15:25
Bedankt voor alle lieve reacties trouwens.
Dit relativeert het ook allemaal wat voor mij. Gelukkig is ze niet zo ziek dat ze niks meer kan. Maar ik ben geneigd snel overbezorgd te zijn.
Om enkele vragen te beantwoorden rondom haar zelfbeeld: ja, hiervoor heeft ze meerdere keren therapie gehaald. Het leek de laatste tijd beter te gaan. Ik vind haar de mooiste en meest slimme vrouw die ik ken. Ze is enorm goed in haar werk en is zorgzaam, lief en creatief. Zelf ziet ze dit allemaal anders.
Helaas is de problematiek vrij complex. In haar jeugd had ze een moeder die zelf anorexia had en haar streng liet lijnen terwijl ze niet dik was. Een slechte basis dus. Ook veel nare gebeurtenissen meegemaakt.
Dat klinkt trouwens heel zwaar: ze functioneert namelijk prima in het dagelijks leven. Vaste baan, eigen huis, eigenlijk alles op de rit behalve het zelfbeeld...
Dit relativeert het ook allemaal wat voor mij. Gelukkig is ze niet zo ziek dat ze niks meer kan. Maar ik ben geneigd snel overbezorgd te zijn.
Om enkele vragen te beantwoorden rondom haar zelfbeeld: ja, hiervoor heeft ze meerdere keren therapie gehaald. Het leek de laatste tijd beter te gaan. Ik vind haar de mooiste en meest slimme vrouw die ik ken. Ze is enorm goed in haar werk en is zorgzaam, lief en creatief. Zelf ziet ze dit allemaal anders.
Helaas is de problematiek vrij complex. In haar jeugd had ze een moeder die zelf anorexia had en haar streng liet lijnen terwijl ze niet dik was. Een slechte basis dus. Ook veel nare gebeurtenissen meegemaakt.
Dat klinkt trouwens heel zwaar: ze functioneert namelijk prima in het dagelijks leven. Vaste baan, eigen huis, eigenlijk alles op de rit behalve het zelfbeeld...
dinsdag 14 april 2020 om 15:28
Het zijn niet mijn mensen. Geloven dat alles maakbaar is en dat je zelf 100% verantwoordelijk bent voor je eigen situatie. Prima, maar zij slaan erin door en lijken verspeend te zijn van elk beetje empathie.
dinsdag 14 april 2020 om 15:28
Ach, wat sneu voor haar. Ze heeft, zo te lezen, een heel lieve vriend. Heel fijn.
Ik zou proberen niet te bezorgd te zijn, zeker één keer per dag bellen en dan in de gaten houden of ze slechter klinkt. Natuurlijk kan je de huisarts bellen voor advies, maar dat is haar huisarts niet, denk ik?
Ik zou proberen niet te bezorgd te zijn, zeker één keer per dag bellen en dan in de gaten houden of ze slechter klinkt. Natuurlijk kan je de huisarts bellen voor advies, maar dat is haar huisarts niet, denk ik?

dinsdag 14 april 2020 om 15:31
Ach ach wat ontzettend triest weer dit. Ik begrijp je woede TO en ik kan er ook niet bij dat andere mensen zo denken.
Jouw vriendin verdient gewoon hulp, ongeacht of ze overgewicht heeft en de reden daarvan. Niemand vraagt hierom, om zo ziek te worden. Ook zij is het waard om geholpen te worden en niet alleen met corona maar ook nadien met haar mentale gestel. Want dat zit niet goed, ze heeft geen eigenwaarde en daar moet snel iets aan gedaan worden. Maar wat zal jij je nu machteloos voelen. Blijf met haar praten en doe zoveel mogelijk om haar te helpen.
Desnoods schakel je familie in of een psychiater. Of bel zelf eens naar de huisarts wat je hiermee moet. Maar voor nu kun je verder weinig, ze is nog niet ziek genoeg en zal net als ieder ander thuis uit moeten zieken.
En, als dit allemaal achter de rug is, wil je haar dan namens mij een knuffel geven? En zeggen dat ook zij het verdiend om een gelukkig en gezond leven te leiden? Want ik weet zelf zo goed wat het is om elke dag weer jezelf zo naar beneden te halen en jezelf minder te voelen. Maar echt, het kan anders!
Jouw vriendin verdient gewoon hulp, ongeacht of ze overgewicht heeft en de reden daarvan. Niemand vraagt hierom, om zo ziek te worden. Ook zij is het waard om geholpen te worden en niet alleen met corona maar ook nadien met haar mentale gestel. Want dat zit niet goed, ze heeft geen eigenwaarde en daar moet snel iets aan gedaan worden. Maar wat zal jij je nu machteloos voelen. Blijf met haar praten en doe zoveel mogelijk om haar te helpen.
Desnoods schakel je familie in of een psychiater. Of bel zelf eens naar de huisarts wat je hiermee moet. Maar voor nu kun je verder weinig, ze is nog niet ziek genoeg en zal net als ieder ander thuis uit moeten zieken.
En, als dit allemaal achter de rug is, wil je haar dan namens mij een knuffel geven? En zeggen dat ook zij het verdiend om een gelukkig en gezond leven te leiden? Want ik weet zelf zo goed wat het is om elke dag weer jezelf zo naar beneden te halen en jezelf minder te voelen. Maar echt, het kan anders!