Weglopen
donderdag 30 april 2020 om 07:41
Lieve lezers,
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou typen. Ik probeer het zo kort mogelijk te houden.
Ik ben 23 en studeer, buitenlands maar in Nederland geboren. Ik heb veel cultuurverschillen met mijn gezin. Nu heb ik eigenlijk al een week of 2 iedere dag ruzie thuis.
Aanstaande zomer zou ik reizen en mijn moeder dreigt mij daar te laten ( zo dat het harde leven leer kennen) of mij in elkaar te laten staan.
Ze heeft mijn pinpas afgepakt maar ook mijn paspoort en ID. (Blokkeren of nieuw aanvragen komt ze achter)
Het liefst wil ik onopvallend weglopen maar ik zou niet weten waar. Ik merk dat ik niet erg helder kan nadenken nu. Vandaar dat ik hier hulp vraag.
Heeft iemand misschien tips?
Bedankt.
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou typen. Ik probeer het zo kort mogelijk te houden.
Ik ben 23 en studeer, buitenlands maar in Nederland geboren. Ik heb veel cultuurverschillen met mijn gezin. Nu heb ik eigenlijk al een week of 2 iedere dag ruzie thuis.
Aanstaande zomer zou ik reizen en mijn moeder dreigt mij daar te laten ( zo dat het harde leven leer kennen) of mij in elkaar te laten staan.
Ze heeft mijn pinpas afgepakt maar ook mijn paspoort en ID. (Blokkeren of nieuw aanvragen komt ze achter)
Het liefst wil ik onopvallend weglopen maar ik zou niet weten waar. Ik merk dat ik niet erg helder kan nadenken nu. Vandaar dat ik hier hulp vraag.
Heeft iemand misschien tips?
Bedankt.

donderdag 30 april 2020 om 07:53
Ik ben voor haar doen te westers. Als kind ben ik christelijk opgevoed maar ik ben liever spiritueel. En vlees eet ik alleen als het echt moet. Met deze dingen heeft ze moeite en ze vind mij geen goed voorbeeld voor mijn broertje en zusje.Pindakaasjes schreef: ↑30-04-2020 07:47Wat voor een moeder wil haar eigen dochter in elkaar laten slaan?!
Waarom is ze boos op je? Is ze het niet eens met je leefwijze? Te westers?

donderdag 30 april 2020 om 07:59
Inderdaad.Pindakaasjes schreef: ↑30-04-2020 07:57En je mag vast ook niet op jezelf gaan wonen van je ouders?
Enkel gehuwd de deur uit?
donderdag 30 april 2020 om 08:02
donderdag 30 april 2020 om 08:05
Ik zou een verklaring van vermissing van je ID en paspoort afleggen bij de gemeente. Op die manier worden ze ongeldig en kan je er niet meer mee reizen. Het lijkt me dat je liever hier blijft, toch?
En als je nieuwe papieren aanvraagt, ga dan na of dat kan zonder er thuis post over te ontvangen. Zo komt je moeder er niet achter.
En als je nieuwe papieren aanvraagt, ga dan na of dat kan zonder er thuis post over te ontvangen. Zo komt je moeder er niet achter.

donderdag 30 april 2020 om 08:12
Je bent 23 maar je moeder behandelt je alsof je 13 bent.
Haar gedrag is echt absurd maar het huis uit gaan mag vervolgens ook niet van haar.
Ze houd je gewoon gevangen.
Wat nu?
Ik heb het idee dat je bang bent voor je moeder of in ieder geval niet tegen haar in opstand durft te komen.
Bel inderdaad eens naar veilig thuis. Zij kunnen je adviezen geven.
Haar gedrag is echt absurd maar het huis uit gaan mag vervolgens ook niet van haar.
Ze houd je gewoon gevangen.
Wat nu?
Ik heb het idee dat je bang bent voor je moeder of in ieder geval niet tegen haar in opstand durft te komen.
Bel inderdaad eens naar veilig thuis. Zij kunnen je adviezen geven.

donderdag 30 april 2020 om 08:12
Dit, ik zou de politie bellen. En eigen woonruimte zoeken!viva-amber schreef: ↑30-04-2020 08:04Je bent 24 en je moeder pakt je paspoort en je pinpas af. Je bent een volwassen vrouw.

donderdag 30 april 2020 om 08:13
Bel veilig thuis. Of de politie, die kan je doorverwijzen naar de instanties in jouw buurt.
En doe aangifte van het verlies van je paspoort en van je pinpas. Je kan ook naar de bank gaan en vragen geen post te sturen maar alles online te doen.
Open eventueel een tweede rekening en hevel je spaargeld over naar deze rekening.
Zorg dat je zo snel mogelijk, na dit alles gedaan te hebben, het huis uit kan. Weglopen zou ik het niet noemen, je bent al volledig meerderjarig. Noem het eerder zelfstandig gaan wonen. Je hoeft niet te zeggen waar, dat kan je doen als je je veiliger voelt.
En doe aangifte van het verlies van je paspoort en van je pinpas. Je kan ook naar de bank gaan en vragen geen post te sturen maar alles online te doen.
Open eventueel een tweede rekening en hevel je spaargeld over naar deze rekening.
Zorg dat je zo snel mogelijk, na dit alles gedaan te hebben, het huis uit kan. Weglopen zou ik het niet noemen, je bent al volledig meerderjarig. Noem het eerder zelfstandig gaan wonen. Je hoeft niet te zeggen waar, dat kan je doen als je je veiliger voelt.

donderdag 30 april 2020 om 08:15
Ook als mijn moeder geen manipulatieve indoctrinatieheks zou zijn, zou ik toch weg willen en op mezelf willen wonen als de situatie thuis zo onaangenaam en gespannen is.
Het gaat er dan dus eigenlijk niet om wie gelijk heeft maar om het feit dat je niet gelukkig wordt van het bij elkaar in 1 huis wonen. Het gaat niet om weglopen maar om zelfstandig zijn en je eigen leven gaan leiden.
Je bent een volwassen vrouw en een paspoort of ID houdt je niet tegen. Ga eens chatten met hulpinstanties en kijk hoe zij je kunnen helpen. Ga eens informeren hoe je je een eigen aparte rekening kan openen en hoe je je eigen geld daar op gestort krijgt.
Jij hebt alle rechten op jouw eigen leven; wie jouw paspoort vast houdt heeft geen rechten over jou; jij ben jij, ook zonder je paspoort.
Het gaat er dan dus eigenlijk niet om wie gelijk heeft maar om het feit dat je niet gelukkig wordt van het bij elkaar in 1 huis wonen. Het gaat niet om weglopen maar om zelfstandig zijn en je eigen leven gaan leiden.
Je bent een volwassen vrouw en een paspoort of ID houdt je niet tegen. Ga eens chatten met hulpinstanties en kijk hoe zij je kunnen helpen. Ga eens informeren hoe je je een eigen aparte rekening kan openen en hoe je je eigen geld daar op gestort krijgt.
Jij hebt alle rechten op jouw eigen leven; wie jouw paspoort vast houdt heeft geen rechten over jou; jij ben jij, ook zonder je paspoort.

donderdag 30 april 2020 om 08:31

donderdag 30 april 2020 om 08:45
Paspoort en ID moet je toch zelf ophalen?yette schreef: ↑30-04-2020 08:05Ik zou een verklaring van vermissing van je ID en paspoort afleggen bij de gemeente. Op die manier worden ze ongeldig en kan je er niet meer mee reizen. Het lijkt me dat je liever hier blijft, toch?
Ik zou dit ook doen, vermissing of diefstal melden, gewoon bij de balie, pasfoto's van te voren laten maken alvast en dan meteen nieuwe aanvragen, je krijgt er geen post over, hooguit een apje als ze klaarliggen, en dan zelf gaan ophalen.
donderdag 30 april 2020 om 09:05
Dit ga ik doen! Maar ik ga eerst een tweede rekening openenLuci_Morgenster schreef: ↑30-04-2020 08:45Paspoort en ID moet je toch zelf ophalen?
Ik zou dit ook doen, vermissing of diefstal melden, gewoon bij de balie, pasfoto's van te voren laten maken alvast en dan meteen nieuwe aanvragen, je krijgt er geen post over, hooguit een apje als ze klaarliggen, en dan zelf gaan ophalen.
donderdag 30 april 2020 om 09:07
Ik heb mijn vriendinnen nog niets verteld maar ik denk het wel.Ladida1981 schreef: ↑30-04-2020 08:05Naast de genoemde instanties: heb je vriendinnen waar je terecht zou kunnen?
donderdag 30 april 2020 om 09:11
bel eerst even met Veilig Thuis
Want misschien is een rekening openen, wel geen goed idee (daar heb je al een ID bij nodig). Misschien zijn er andere stappen, die je eerst moet zetten
Dit is een moeilijke situatie, die je niet moet verslechteren
sterkte hoor!