Scheiding koopwoning

10-06-2020 14:33 45 berichten
Ik heb een makelaar benaderd voor een vrijblijvende taxatie. Hij heeft aangegeven dat het huis rond de 335000 euro zal worden getaxeerd, maar het huis bij verkoop zeker nog wel 30.000 euro (met een paar kleine aanpassingen) meer zal opleveren. Nu is mijn vraag of ik verplicht ben mijn ex de woning voor de taxatiewaarde aan te bieden of mag ik in overleg met de makelaar een vraagprijs zoals die zal gelden bij verkoop afdwingen. En als mijn ex niet akkoord gaat met het betalen van de vraagprijs kan ik dan aangeven dat de woning dan maar moet worden verkocht. (Mijn ex hoopt en wil graag in de woning blijven wonen)
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2020 14:47
Je gooit je ex dus liever uit zijn eigen huis, zodat je meer geld kunt vangen? Ooit goed genoeg om mee te trouwen, nu geen knip voor de neus meer waard. Blijft me verbazen.

Mijn oude huis had ook flink meer opgeleverd als we het hadden verkocht, maar mijn ex had nooit een ander, vergelijkbaar huis kunnen kopen en wilde er graag blijven wonen. Dus heeft zij mij uitgekocht, uiteraard voor de taxatiewaarde.

Dat is afhankelijk van de hypotheek die er op zit. Ik zou mezelf echt niet in de schulden steken zodat een ex in het huis kan blijven wonen.

Je kunt het ook omdraaien, moet zijn ex nu meebetalen aan zijn 'nieuwe' woning? Denk dat TO dat geld vast ook goed kan gebruiken om een nieuwe woning voor zichzelf te zoeken.
mabelle schreef:
10-06-2020 15:15
Onzin. Vrienden van mij kregen makkelijk 25.0000 meer boven op de taxatiewaarde. Oftewel. Ik denk dat je er meer voor krijgt als je het in de markt zet. Maar zoals hierboven al gezegt. Heeft het ook voordelen als je ex het koopt... als je het geld erg hard nodig hebt snap ik best dat je wil proberen om het voor meer de verkopen.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. De taxatiewaarde wordt niet zoveel hoger met een kleine investering. En sorry dat ik het zeg, maar de taxatiewaarde hoort in zijn algemeenheid overeen te stemmen met de waarde bij verkoop. Uitgaande van een taxatie met het doel om de verkoopwaarde van de woning te bepalen.

Natuurlijk zijn er mensen die in alle gekte zo overbieden dat ze veel meer betalen dan de getaxeerde waarde, maar dat is uitzonderlijk, of de taxatiewaarde klopt niet. Want die hoort gewoon te liggen op wat de woning onder normale omstandigheden opbrengt.
Mermedina schreef:
10-06-2020 15:19
Die situatie heb ik ook gehad. Een makelaar zei dat hij het voor 10% meer dan de taxatiewaarde binnen twee weken kon verkopen. Ja, maar niet aan mij dus.

We hebben er een oplossing voor gevonden.

Ik heb mijn ex uitgekocht met een extra voorwaarde. Verkoop ik het huis voordat de kinderen 18 zijn, dan betaal ik hem alsnog de helft van de extra waarde van het huis ten opzichte van de taxatiewaarde.

Misschien kun je er wat mee?
Dat zou ik niet aanraden als oplossing. Je bent wel heel gul geweest namelijk.

Stel nou de volgende situatie. Echtpaar woont in een woning, waard € 500.000. Ze gaan scheiden. A koopt B uit tegen (de helft van) 90% van de waarde. De ander koopt ook een woning van € 475.000.

10 jaar later verkopen beiden hun woning. Deze zijn nu € 672.000 resp. € 638.500 waard (conservatieve schatting).

A heeft nu aan overwaarde € 111.000,-

B heeft nu aan overwaarde € 274.500,-

Dus tenzij je maar een zeer beperkte periode moet overbruggen en je eigenlijk zeker weet dat je in de tussentijd niet zou willen verhuizen: niet doen.
DS1971 schreef:
10-06-2020 15:53

Stel nou de volgende situatie. Echtpaar woont in een woning, waard € 500.000. Ze gaan scheiden. A koopt B uit tegen (de helft van) 90% van de waarde. De ander koopt ook een woning van € 475.000.

10 jaar later verkopen beiden hun woning. Deze zijn nu € 672.000 resp. € 638.500 waard (conservatieve schatting).

Dus tenzij je maar een zeer beperkte periode moet overbruggen en je eigenlijk zeker weet dat je in de tussentijd niet zou willen verhuizen: niet doen.
Doe mij ook zo’n glazen bol! Hangt natuurlijk helemaal af van de situatie. Weet ik veel hoe oud die kinderen zijn, hoe de markt zich ontwikkelt, etc..
Maar los daarvan, volgens mij is het punt juist dat je moet kijken naar je eigen situatie, zijn er kinderen in het spel die wel/niet in vertrouwde huis blijven wonen, hoe erg wil je ex het vel over de oren trekken... Dat is allemaal niet zo zwart-wit.
DS1971 schreef:
10-06-2020 15:46
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. De taxatiewaarde wordt niet zoveel hoger met een kleine investering. En sorry dat ik het zeg, maar de taxatiewaarde hoort in zijn algemeenheid overeen te stemmen met de waarde bij verkoop. Uitgaande van een taxatie met het doel om de verkoopwaarde van de woning te bepalen.

Natuurlijk zijn er mensen die in alle gekte zo overbieden dat ze veel meer betalen dan de getaxeerde waarde, maar dat is uitzonderlijk, of de taxatiewaarde klopt niet. Want die hoort gewoon te liggen op wat de woning onder normale omstandigheden opbrengt.
De omstandigheden zijn alleen niet normaal op dit moment. Het komt geregeld voor dat huizen boven de taxatiewaarde worden verkocht. Het huis is het dan niet waard op papier, maar het is uiteindelijk toch wat de gek ervoor geeft.
DS1971 schreef:
10-06-2020 15:46

In dit geval was er nog geen dergelijk ander huis op de markt. Om mee te vergelijken. Is het op X bedrag getaxeerd. Maar dacht makelaar dag ze met hogere vraagprijs konden wegzetten. En dag is gelukt. Binnen 2 dagen bod van vraagprijs.

En idd je kan het ook omdraaien. Waarom zou zij geld geven aan haar ex. Gewoon 50-50. Zij zal het geld toch ook hard nodig hebben??
Mermedina schreef:
10-06-2020 15:19
Die situatie heb ik ook gehad. Een makelaar zei dat hij het voor 10% meer dan de taxatiewaarde binnen twee weken kon verkopen. Ja, maar niet aan mij dus.

We hebben er een oplossing voor gevonden.

Ik heb mijn ex uitgekocht met een extra voorwaarde. Verkoop ik het huis voordat de kinderen 18 zijn, dan betaal ik hem alsnog de helft van de extra waarde van het huis ten opzichte van de taxatiewaarde.

Misschien kun je er wat mee?
En als het minder waard geworden is? Dan betaalt hij jou? Ik gok van niet.

Dit soort regelingen moet je niet willen, je gaat uit elkaar en dat betekent dat je ieder je eigen weg gaat. Heb je kinderen dan is dat waar je nog contact over hebt en that’s it. Je hebt er toch geen zin in om jaren na je scheiding nog te moeten bakkeleien over het ooit gezamenlijke huis. Nu goed regelen, zonder constructies waar je een glazen bol bij nodig hebt.
TanteOlivia schreef:
10-06-2020 16:14
De omstandigheden zijn alleen niet normaal op dit moment. Het komt geregeld voor dat huizen boven de taxatiewaarde worden verkocht. Het huis is het dan niet waard op papier, maar het is uiteindelijk toch wat de gek ervoor geeft.
Dat is dan onderdeel van de markt op dat moment.
DS1971 schreef:
10-06-2020 15:53

Ik snap je voorbeeld niet. Als ze een overwaarde van 90% hebben dus 450.000 heeft A een hypotheek van 50.000 te herfinancieren plus een uitkoopsom van 225.000 eur. Als A’s huis dan 672.000 waard is met een nieuwe totaalhypo van 275.000 dan heeft ze overwaarde van 397.000 eur.
Voor een serieuze taxatie zul je dus een taxatierapport moeten laten maken. Kost je rond de 500 euro, even uit mijn hoofd. Wat een makelaar denkt, hoeft niet te worden geaccepteerd.
Taxaties voldoen aan allerlei normen, maar als je rondloopt met taxateur, kun je altijd aangeven dat je een zo hoog mogelijke waarde/ zo laag mogelijke waarde nodig hebt. Er is nl sprake van een bandbreedte.
Is je ex het er niet mee eens, kan hij/zij een tegentaxatie laten uitvoeren.
-Red- schreef:
10-06-2020 17:43
En als het minder waard geworden is? Dan betaalt hij jou? Ik gok van niet.

Dit soort regelingen moet je niet willen, je gaat uit elkaar en dat betekent dat je ieder je eigen weg gaat. Heb je kinderen dan is dat waar je nog contact over hebt en that’s it. Je hebt er toch geen zin in om jaren na je scheiding nog te moeten bakkeleien over het ooit gezamenlijke huis. Nu goed regelen, zonder constructies waar je een glazen bol bij nodig hebt.
Hier heb je juist geen glazen bol bij nodig. Het heeft heel goed gewerkt in mijn geval, ik wilde in het huis blijven wonen voor de kinderen. Je kunt er uiteraard ook een andere termijn aan hangen als je wilt. Wat je maar redelijk vindt samen. Zelfs een bedrag onder de taxatiewaarde bijvoorbeeld. Alles mag. Je kunt het huis na scheiding met belastingvoordeel nog 2 jaar onverdeeld laten. Ook een optie.
Bloem1970 schreef:
10-06-2020 17:54
Voor een serieuze taxatie zul je dus een taxatierapport moeten laten maken. Kost je rond de 500 euro, even uit mijn hoofd. Wat een makelaar denkt, hoeft niet te worden geaccepteerd.
Taxaties voldoen aan allerlei normen, maar als je rondloopt met taxateur, kun je altijd aangeven dat je een zo hoog mogelijke waarde/ zo laag mogelijke waarde nodig hebt. Er is nl sprake van een bandbreedte.
Is je ex het er niet mee eens, kan hij/zij een tegentaxatie laten uitvoeren.
Vraag naar een gevalideerde taxatie, dat heb je toch nodig voor je hypotheekaanvraag.
Bedrag tussen de wozwaarde en de taxatiewaarde in mag je kiezen, wel in samenspraak met je ex. Laat dit goed vastleggen in een echtscheidingsconvenant oid.
Ik heb erin vastgelegd dat ik minimaal 5 jaar in deze woning blijf wonen. Indien dat niet gebeurt moet ik alsnog de restant van de overwaarde die toendertijd is vastgesteld moeten uitbetalen.
De enige reden dat ik graag in deze woning wilde blijven wonen waren en zijn de kinderen.
TO???
mcsteamy schreef:
10-06-2020 14:47
Je gooit je ex dus liever uit zijn eigen huis, zodat je meer geld kunt vangen? Ooit goed genoeg om mee te trouwen, nu geen knip voor de neus meer waard. Blijft me verbazen.

Mijn oude huis had ook flink meer opgeleverd als we het hadden verkocht, maar mijn ex had nooit een ander, vergelijkbaar huis kunnen kopen en wilde er graag blijven wonen. Dus heeft zij mij uitgekocht, uiteraard voor de taxatiewaarde.
Huh? Het is ook het huis van TO, lijkt mij. En zij is niet verplicht om haar ex een deel van het huis cadeau te doen lijkt mij. Waarom wordt met name van vrouwen zo vaak gevraagd of ze omwille van de lieve vrede niet willen opeisen wat gewoonweg van hen is? Waarom meenemen wat van jou is zo onaardig?

Ik begrijp het nog als je wil dat de kinderen ergens kunnen blijven wonen. Of als je het weggestreept tegen partner alimentatie of zo.
sugarmiss schreef:
10-06-2020 14:59
Toch fijn om te lezen dat jullie er toch goed uitgekomen zijn. Kan mij van jou ook nog wel posts herinneren vooral over de omgangsregeling waarbij je echt niet vriendelijk over je ex sprak.

Dat is lief van je. Klopt, het ging bij ons in zo'n rap tempo, ik zat toen nog erg hoog in m'n emotie. Inmiddels zijn mijn ex en ik betere vrienden en ouders dan we ooit partners zijn geweest :) En dat komt omdat wij beiden consessies hebben gedaan, met het belang van ons kind altijd voorop.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
YagaBaba schreef:
11-06-2020 08:26
Huh? Het is ook het huis van TO, lijkt mij. En zij is niet verplicht om haar ex een deel van het huis cadeau te doen lijkt mij. Waarom wordt met name van vrouwen zo vaak gevraagd of ze omwille van de lieve vrede niet willen opeisen wat gewoonweg van hen is? Waarom meenemen wat van jou is zo onaardig?

Ik begrijp het nog als je wil dat de kinderen ergens kunnen blijven wonen. Of als je het weggestreept tegen partner alimentatie of zo.

Hoezo doet ze hem een deel van het huis cadeau? Het huis wordt toch getaxeerd? Ze wil hem het vel over de oren trekken, want ze wil dat hij haar uitkoopt voor de mogelijke verkoopwaarde op dít moment. Terwijl niemand kan weten of het huis, tegen de tijd dat hij het daadwerkelijk gaat verkopen -als dat ooit al gebeurt- nog steeds voor dat bedrag verkocht wordt. Ze wil het huis liever verkopen voor een hoger bedrag, dan dat hij in zijn (t)huis kan blijven wonen. Dat vind ik zacht gezegd erg onvriendelijk richting de man die ooit nog goed genoeg was om mee te trouwen en kinderen mee te krijgen.

Ik heb het niet over 'de lieve vrede'. Ik heb het over een fair deal, van beide kanten. En eerlijk is taxeren en uitkopen voor de helft van die overwaarde, dan 'neem je mee wat van jou is'.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Mermedina schreef:
10-06-2020 18:00
Vraag naar een gevalideerde taxatie, dat heb je toch nodig voor je hypotheekaanvraag.

Zo'n taxatie zegt weinig over de verkoopprijs in de huidige markt. Mensen bieden zomaar 30K meer dan de vraagprijs.

Als je een huis nu niet op de vrije markt verkoopt maar onderhands, dan loop je gegarandeerd een hoop geld mis.
Jij wijst een taxateur aan. Je ex wijst een taxateur aan. Samen wijzen de 2 taxateurs een derde taxateur aan. De drie taxateurs komen samen met 1 waarde namelijk de huidige marktwaarde. Kost je nu ieder ca. E 1.000,=. Maar scheelt HEEL VEEL gedoe en je kunt beide op korte termijn door.
mcsteamy schreef:
11-06-2020 17:19
Hoezo doet ze hem een deel van het huis cadeau? Het huis wordt toch getaxeerd? Ze wil hem het vel over de oren trekken, want ze wil dat hij haar uitkoopt voor de mogelijke verkoopwaarde op dít moment. Terwijl niemand kan weten of het huis, tegen de tijd dat hij het daadwerkelijk gaat verkopen -als dat ooit al gebeurt- nog steeds voor dat bedrag verkocht wordt. Ze wil het huis liever verkopen voor een hoger bedrag, dan dat hij in zijn (t)huis kan blijven wonen. Dat vind ik zacht gezegd erg onvriendelijk richting de man die ooit nog goed genoeg was om mee te trouwen en kinderen mee te krijgen.

Ik heb het niet over 'de lieve vrede'. Ik heb het over een fair deal, van beide kanten. En eerlijk is taxeren en uitkopen voor de helft van die overwaarde, dan 'neem je mee wat van jou is'.
Nee hoor, wil ze niet. Ik zie nergens staan dat ze het maximale eist. Haar vraag, waar is to, is welke waarde te hanteren en hoe maak je hard dat het die waarde moet zijn. Taxatiewaarde, verkoopwaarde of woz?
Zijn echt 3 verschillende waardes.
In dit topic reageerde iemand dat het aan het scheidende stel is welke waarde te nemen tussen taxatie en woz waarde.
Mijn advies is om een onafhankelijke derde in te schakelen die hierin bemiddelt. Is knap lastig om te scheiden. Er is er altijd een die meer wil ontvangen, terwijl een ander minder wil betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven