Minder werken tijdens zwangerschap

11-06-2020 09:39 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik steeds dichter naar mijn verlof toe kom merk ik dat werken steeds zwaarder wordt. Ik ben sneller lichamelijk moe maar ook geestelijk kan ik niet meer zo intensief werken als voorheen. Ik werk dagen van 8 uur en dat hou ik niet meer goed vol.

In het begin van mijn zwangerschap was ik hele moe door slapeloosheid en heb toen om extra rustpauze gevraagd. Wettelijk heb ik hier ook recht op tot 1/8 van mijn werktijd.

Mijn leidinggevende wilde toen echter aansturen op gedeeltelijke ziekmelding. En dan zou ik verplicht met 6 weken voor uitgerekende datum moeten stoppen. En dat wil ik niet, omdat ik de tijd erna goed kan gebruiken.

Ik heb toen maar een paar keer extra gerust, toen ik echt bijna niet meer kon.

Maar nu merk ik dat ik veel warriger word. Moet veel harder m'n best doen om te concentreren en ik maak fouten als ik niet heel rustig de tijd neem om na te denken. Ook kan ik niet meer goed met stress en werkdruk omgaan. Buiten dat ik dit heel vervelend vind, ben normaal heel accuraat en werk hard, is dit voor mij een teken dat 8 uur werken per dag met 1x 30min pauze te veel wordt. Aan het eind van de dag ben ik heel moe en heb ik hoofdpijn.

Ik wil dus eigenlijk aanspraak maken op dat uur extra rust per dag, om zo tussendoor bij te tanken.
Maar weet niet goed hoe ik dit gesprek aan moet gaan, aangezien leidinggevende de vorige keer niet zo happig was hierop en me dus ziek wilde melden.

Ik kan natuurlijk ook gewoon net doen of ik mijn uren wel maak, met thuiswerken merkt niemand daar wat van, maar dat voelt niet helemaal oké.

Wat zouden jullie doen? Hoe pak ik dit aan? Ik heb nog 7 weken te gaan tot mijn geplande verlof.
Eze schreef:
11-06-2020 10:04
Het is wettelijk geregeld dat dat mag, dus dat kan ze inderdaad doen.
Ja dat weet ik. Maar zoals to het omschrijft is ze doodmoe. Die vergeetachtig heid en die moeheid wordt echt niet minder als je af en toe even een kwartiertje rust neemt.
Ik begrijp best dat als zij het op deze manier aan haar werkgever verteld dat deze dan liever een gedeeltelijke ziekmelding heeft!
Ze klinkt namelijk alsof ze doodmoe is. Ik heb het in mijn reactie misschien niet helemaal goed omschreven, heel zwart wit. Maar ik begrijp haar werkgever wel.
Iemand die zo moe is en het gewoon niet meer volhoudt kan zich beter ziek melden en wat eerder met verlof gaan dan kosten wat het kost tot die 4 weken doorwerken.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
11-06-2020 10:39
Dat dus. Echt enorm aso hoe TO zich opstelt. En dan vinden we het nog gek dat werkgevers liever geen toekomstige zwangerosaurissen in dienst willen nemen? TO, je naait je collega's, ga je schamen!
Ze naait haar collega's? Jeetje...en daarna lekker 16 weken gratis vakantie en ook nog kolven zeker.

Dit mag nu eenmaal allemaal hé! Het is een recht om te rusten. Geen gunst. Ter bescherming van de moeder en de baby.
TO klinkt absoluut niet als iemand die misbruik maakt van de mogelijkheden.

TO; geef aan bij je werkgever dat je graag gebruik wil maken van de mogelijkheid om iets langer pauze te nemen. Je bent niet ziek dus je hoeft je niet ziek te melden.
Deze regeling voor zwangere vrouwen is er niet zomaar.
Leeuw32 schreef:
11-06-2020 10:09
vergis je niet he: het zou bij ons maar 40% van mans's inkomen zijn. Verder eens hoor, maar ik zie het niet veel mannen doen ;). Gelukkig is het corona-tijd dan is veel werk flexiber.
O ja, waar baseer je dat op, dat je het niet veel mannen ziet doen? Het feit dat jij en je man zijn inkomen kennelijk belangrijker vinden dan hem een maandje voor zn eigen kind te laten zorgen?
Ik hoor om me heen gelukkig anders, mijn man is ook gewoon een maand vrij als ik in september ga bevallen. Als de regeling er nog niet was geweest, had hij er onbetaald ouderschapsverlof voor genomen, dus wij zijn allang blij met de gedeeltelijke vergoeding.

TO: eens met je werkgever. Iedereen vindt zo veel mogelijk weken verlof na de bevalling fijn, soms moet je nou eenmaal wat meer verlof vooraf inzetten omdat het fysiek niet meer gaat. Ook jij kan eventueel nog wat ouderschapsverlof opnemen na je bevalling.
kolfdekolf schreef:
11-06-2020 10:48
Ze naait haar collega's? Jeetje...en daarna lekker 16 weken gratis vakantie en ook nog kolven zeker.

Dit mag nu eenmaal allemaal hé! Het is een recht om te rusten. Geen gunst. Ter bescherming van de moeder en de baby.

TO; geef aan bij je werkgever dat je graag gebruik wil maken van de mogelijkheid om iets langer pauze te nemen. Je bent niet ziek dus je hoeft je niet ziek te melden.
Ja ze naait haar collega's, want TO geeft zelf al aan dat ze niet op normaal niveau presteert. En dus dient ze zich ziek te melden. Langer pauze nemen, ok, maar dan ook langer doorwerken toch? Want ze is niet ziek toch? Of misschien toch wel? En dat concentratieverlies, dan is ze minder efficiënt, ook een reden om langer door te werken? Of misschien toch maar ziek melden? Of moeten haar collega's dat maar opvangen? Of naait ze dan toch maar haar collega's ?
NM1717 schreef:
11-06-2020 10:46
Ja dat weet ik. Maar zoals to het omschrijft is ze doodmoe. Die vergeetachtig heid en die moeheid wordt echt niet minder als je af en toe even een kwartiertje rust neemt.
Ik begrijp best dat als zij het op deze manier aan haar werkgever verteld dat deze dan liever een gedeeltelijke ziekmelding heeft!
Ze klinkt namelijk alsof ze doodmoe is. Ik heb het in mijn reactie misschien niet helemaal goed omschreven, heel zwart wit. Maar ik begrijp haar werkgever wel.
Iemand die zo moe is en het gewoon niet meer volhoudt kan zich beter ziek melden en wat eerder met verlof gaan dan kosten wat het kost tot die 4 weken doorwerken.
Of wel. Zonder het te proberen, weet je het niet.
Leeuw32 schreef:
11-06-2020 10:09
vergis je niet he: het zou bij ons maar 40% van mans's inkomen zijn. Verder eens hoor, maar ik zie het niet veel mannen doen ;). Gelukkig is het corona-tijd dan is veel werk flexiber.
Vanaf 1 juli 2020 kunnen vaders 5 weken extra verlof opnemen (boven op de 5 dagen) en het uwv vergoed gewoon 70% van het salaris.
NM1717 schreef:
11-06-2020 11:00
Vanaf 1 juli 2020 kunnen vaders 5 weken extra verlof opnemen (boven op de 5 dagen) en het uwv vergoed gewoon 70% van het salaris.
70% van het salaris of 70% van het max dagloon?
NM1717 schreef:
11-06-2020 11:00
Tot maximaal dagloon...
Gewoon deels ziekmelden dus en vanaf 6 weken met verlof. Het is niet anders.
Verder ben ik er heel erg voor om eerder met verlof te gaan als het niet meer lukt. Koste wat kost doorwerken tot 36 weken is in niemands belang.
Je kunt helaas niet alles in je voordeel gebruiken TO. Die 6-4 weken zijn er niet voor niks. Als je niet door kunt tot de 4, dan is dat zo.

Natuurlijk mag je gebruik maken van je extra rustpauze, daar heb je recht op. Maar ben dan ook zo fair naar je werknemer en collega’s om met 6 weken al met verlof te gaan. Je moet nu nog 7 weken (of 5 weken) tot je verlof. Je gaat er echt niet fitter op worden.

Daarnaast is het voor je kindje ook belangrijk dat jij voldoende rust neemt. Anders kun je straks nog veel eerder met verlof omdat je lichaam het echt niet meer trekt. Of erger nog, dat je kleintje er last van krijgt.
Lach hard, duik diep, kom terug..
spuit_111 schreef:
11-06-2020 10:52
O ja, waar baseer je dat op, dat je het niet veel mannen ziet doen? Het feit dat jij en je man zijn inkomen kennelijk belangrijker vinden dan hem een maandje voor zn eigen kind te laten zorgen?
Ik hoor om me heen gelukkig anders, mijn man is ook gewoon een maand vrij als ik in september ga bevallen. Als de regeling er nog niet was geweest, had hij er onbetaald ouderschapsverlof voor genomen, dus wij zijn allang blij met de gedeeltelijke vergoeding.

TO: eens met je werkgever. Iedereen vindt zo veel mogelijk weken verlof na de bevalling fijn, soms moet je nou eenmaal wat meer verlof vooraf inzetten omdat het fysiek niet meer gaat. Ook jij kan eventueel nog wat ouderschapsverlof opnemen na je bevalling.
Ik zie in mijn omgeving het niemand doen (specifiek dat verlof opnemen).Hier doen we het anders. Zoon gaat pas met een half jaar naar de opvang, man en ik regelen het samen met de grootouders tot die tijd. Man is ook een 4 weken thuis geweest na mijn bevalling, maar dan combinatie van 5 dagen verlof, week vakantiedagen en 2 weken zorgverlof.
-Janna- schreef:
11-06-2020 11:04
70% van het salaris of 70% van het max dagloon?
Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener. Als je het maximale dagloon krijgt dan verdien je genoeg en had je waarschijnlijk ook wel onbetaald verlof op kunnen nemen. Ik vind dit een geweldige regeling voor de ouders die hier wel echt baat bij hebben!
NM1717 schreef:
11-06-2020 11:08
Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener. Als je het maximale dagloon krijgt dan verdien je genoeg en had je waarschijnlijk ook wel onbetaald verlof op kunnen nemen. Ik vind dit een geweldige regeling voor de ouders die hier wel echt baat bij hebben!
Oh dat ben ik met je eens hoor, met een hoog salaris heb je tijd en inkomen genoeg om bijv te sparen voor dat verlof. Maar zo kan het dus wel dat de man van leeuw naar 40% van zijn inkomen zakt. Ik reageerde op de opmerking dat partner 70% van het inkomen overhoudt, maar dat is dus niet per se waar.
Ik denk trouwens dat het juist voor de partners die (ver) onder het Max dagloon verdienen, te veel geld kost om van deze regeling gebruik te maken. Als je het al niet breed hebt, kun je je die 30% misschien niet veroorloven.
Maar dat is een andere discussie ;)
kolfdekolf schreef:
11-06-2020 10:48

Het mag dan een recht zijn om te rusten, maar dat geeft TO nog geen recht om daardoor minder te werken. En als ze dat wel doet, dan naait ze haar collega's. Of levert TO door meer rust ook salaris in? Indien niet, dan naait ze haar collega's.
lilalinda schreef:
11-06-2020 10:27
ziek melden en volgende week lekker met verlof!
volgende week? Ze moet nog 7 weken tot het geplande verlof. Neem aan dat dat geplande verlof 4 weken voor de bevalling is, dus TO zit nu nog 11 weken voor de bevalling.. Neemt ze 6 weken vooraf, moet ze er nog 5 nu.

TO, ik zou me deels ziek melden als ik jou was. Je trekt het niet meer, lijkt me dat dat met een uurtje extra niet zomaar opgelost is. Maar ga in gesprek met je leidinggevende hierover. Je ziek melden is geen ramp.
Meld je gewoon halftijds ziek en ga met 34 weken met verlof. Beter voor jou, beter voor je kindje.

Je wilt met 36 weken met verlof en dat duurt nog 7 (!!) weken. Je bent dus nu 29 weken onderweg en redt 8 uur thuiswerken per dag niet meer, terwijl de inspanning van reizen naar je werk al is weggevallen. Uiteindelijk ga je het toch niet redden om tot 34 weken door te werken. Het zwaarste deel van de zwangerschap komt nog.
...
11-06-2020 10:56
Ja ze naait haar collega's, want TO geeft zelf al aan dat ze niet op normaal niveau presteert. En dus dient ze zich ziek te melden. Langer pauze nemen, ok, maar dan ook langer doorwerken toch? Want ze is niet ziek toch? Of misschien toch wel? En dat concentratieverlies, dan is ze minder efficiënt, ook een reden om langer door te werken? Of misschien toch maar ziek melden? Of moeten haar collega's dat maar opvangen? Of naait ze dan toch maar haar collega's ?
Nee, niet langer doorwerken als ze langer pauze neemt.
Vanaf het moment dat zij haar werkgever inlicht over haar zwangerschap heeft zij recht op 1/8 van haar werktijd aan extra pauze. Dus als zij normaal 8 uur op een dag werkt, mag zij haar dag zo indelen dat zij 7 uur werkt.

Neemt niet weg dat, wanneer zij niet voldoende kan functioneren met dat ene uur extra pauze, zij zich inderdaad (gedeeltelijk) ziek moet melden.
Oh wacht, ik dacht ook dat TO nog maar 7 weken tot de bevalling te gaan had. Maar het zijn er dus nog 11?
Nou, dan zeker je deels ziek melden en met 34 weken met verlof gaan. Als je het met 29 weken al niet meer trekt, hoe ga je het dan tot de 36 weken redden met een uurtje extra rust per dag?
-Janna- schreef:
11-06-2020 11:11
Oh dat ben ik met je eens hoor, met een hoog salaris heb je tijd en inkomen genoeg om bijv te sparen voor dat verlof. Maar zo kan het dus wel dat de man van leeuw naar 40% van zijn inkomen zakt. Ik reageerde op de opmerking dat partner 70% van het inkomen overhoudt, maar dat is dus niet per se waar.
Dat is zeker waar!
En het hangt ook van je werkgever af. Sommigen zijn bereid om nog een aanvulling te doen!
Het is altijd handig om uit te zoeken voor wie het voordeliger is om dat verlof op te nemen. Maar als het qua inkomen kan zou ik zeker beide profiteren van het verlof!
Kom je nog meepraten TO?
spuit_111 schreef:
11-06-2020 10:52

Als de vader zijn inkomen maar houdt he? En zijn volledige 40 urige werkweek is prioriteit nummer 1 en gaat voor al het andere. Dat moeders vervolgens wel minder gaat werken, extra verlof opneemt en daardoor minder inkomen binnenkrijgt, maakt allemaal niet uit. Dat de vader geen idee heeft hoe hij voor zijn eigen kind zorgt en de verdeling compleet scheef groeit het eerste jaar, maakt ook niet uit.

Als papa maar exact hetzelfde inkomen houdt, daar gaat het allemaal maar om :hamer:
11-06-2020 11:16
Het mag dan een recht zijn om te rusten, maar dat geeft TO nog geen recht om daardoor minder te werken. En als ze dat wel doet, dan naait ze haar collega's. Of levert TO door meer rust ook salaris in? Indien niet, dan naait ze haar collega's.
Natuurlijk niet, het is een recht om meer te rusten als je zwanger bent en dus minder te werken. TO heeft er gewoon recht op. Waarom zou het voor collega's anders zijn op het moment dat TO gedeeltelijk ziekgemeld is of gewoon gebruik maakt van die wettelijk geregelde extra rusturen? In beide gevallen komt het op hetzelfde neer: TO verzet minder werk. Ik zie niet in waarom je dat collega's zou misgunnen die het nodig hebben. TO klinkt helemaal niet alsof ze er misbruik van wil maken.

Dat gezegd hebbende: TO, als je het redt met die extra rusturen, zou ik daar zeker over in overleg gaan met je werkgever. Als ik jou verhaal zo hoor, vraag ik me echter wel af of het genoeg is voor jou. Ik zou, als ik jou hoor, inderdaad gaan voor gedeeltelijke ziekmelding en 6 weken van tevoren met verlof in plaats van 4. Dat is geen schande. Ik snap dat je die twee weken graag met je baby extra hebt, maar het is ook belangrijk om van tevoren goed voor jezelf en je baby te zorgen!
nickii wijzigde dit bericht op 11-06-2020 11:32
1.27% gewijzigd
Rosalind schreef:
11-06-2020 11:21
Oh wacht, ik dacht ook dat TO nog maar 7 weken tot de bevalling te gaan had. Maar het zijn er dus nog 11?
Nou, dan zeker je deels ziek melden en met 34 weken met verlof gaan. Als je het met 29 weken al niet meer trekt, hoe ga je het dan tot de 36 weken redden met een uurtje extra rust per dag?
Door haar collega's te blijven naaien? En iedere week steeds meer te naaien? Want ja he, alles for the greater good of the zwangerosaurus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven