Minder werken tijdens zwangerschap

11-06-2020 09:39 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik steeds dichter naar mijn verlof toe kom merk ik dat werken steeds zwaarder wordt. Ik ben sneller lichamelijk moe maar ook geestelijk kan ik niet meer zo intensief werken als voorheen. Ik werk dagen van 8 uur en dat hou ik niet meer goed vol.

In het begin van mijn zwangerschap was ik hele moe door slapeloosheid en heb toen om extra rustpauze gevraagd. Wettelijk heb ik hier ook recht op tot 1/8 van mijn werktijd.

Mijn leidinggevende wilde toen echter aansturen op gedeeltelijke ziekmelding. En dan zou ik verplicht met 6 weken voor uitgerekende datum moeten stoppen. En dat wil ik niet, omdat ik de tijd erna goed kan gebruiken.

Ik heb toen maar een paar keer extra gerust, toen ik echt bijna niet meer kon.

Maar nu merk ik dat ik veel warriger word. Moet veel harder m'n best doen om te concentreren en ik maak fouten als ik niet heel rustig de tijd neem om na te denken. Ook kan ik niet meer goed met stress en werkdruk omgaan. Buiten dat ik dit heel vervelend vind, ben normaal heel accuraat en werk hard, is dit voor mij een teken dat 8 uur werken per dag met 1x 30min pauze te veel wordt. Aan het eind van de dag ben ik heel moe en heb ik hoofdpijn.

Ik wil dus eigenlijk aanspraak maken op dat uur extra rust per dag, om zo tussendoor bij te tanken.
Maar weet niet goed hoe ik dit gesprek aan moet gaan, aangezien leidinggevende de vorige keer niet zo happig was hierop en me dus ziek wilde melden.

Ik kan natuurlijk ook gewoon net doen of ik mijn uren wel maak, met thuiswerken merkt niemand daar wat van, maar dat voelt niet helemaal oké.

Wat zouden jullie doen? Hoe pak ik dit aan? Ik heb nog 7 weken te gaan tot mijn geplande verlof.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
11-06-2020 11:16
Het mag dan een recht zijn om te rusten, maar dat geeft TO nog geen recht om daardoor minder te werken. En als ze dat wel doet, dan naait ze haar collega's. Of levert TO door meer rust ook salaris in? Indien niet, dan naait ze haar collega's.
Jawel, dat doet het wel.
En omdat er zoveel mensen zijn zoals jij die vrouwen onder druk zetten om gewoon maar door te gaan, is het nog wettelijk vastgelegd ook.

We hebben het over een uur per dag gedurende een paar weken. Poe poe!
-Janna- schreef:
11-06-2020 11:13
Ik denk trouwens dat het juist voor de partners die (ver) onder het Max dagloon verdienen, te veel geld kost om van deze regeling gebruik te maken. Als je het al niet breed hebt, kun je je die 30% misschien niet veroorloven.
Maar dat is een andere discussie ;)

Je kunt het ook zien als investering die nodig is voor een kind, net als het inkomensverlies als de vrouw minder gaat werken, kosten van kinderopvang of de aanschaf van de baby-uitzet.
Tiswa schreef:
11-06-2020 11:20
Nee, niet langer doorwerken als ze langer pauze neemt.
Vanaf het moment dat zij haar werkgever inlicht over haar zwangerschap heeft zij recht op 1/8 van haar werktijd aan extra pauze. Dus als zij normaal 8 uur op een dag werkt, mag zij haar dag zo indelen dat zij 7 uur werkt.

Neemt niet weg dat, wanneer zij niet voldoende kan functioneren met dat ene uur extra pauze, zij zich inderdaad (gedeeltelijk) ziek moet melden.
Dan wel, ja.
Eze schreef:
11-06-2020 11:29
Jawel, dat doet het wel.
En omdat er zoveel mensen zijn zoals jij die vrouwen onder druk zetten om gewoon maar door te gaan, is het nog wettelijk vastgelegd ook.

We hebben het over een uur per dag gedurende een paar weken. Poe poe!
En dat legt dus een hogere werkdruk op haar collega's, die voor de kat z'n viool kunnen werken. Lekker collegiaal, en dergelijke houding! Van mij zou ze zich mogen ziek melden, want ik ga haar werk niet doen. Voor niets gaat de zon op , en zelfs daarvoor moet je nog een paar uur in het donker zitten...
nerdopviva schreef:
11-06-2020 11:30
Je kunt het ook zien als investering die nodig is voor een kind, net als het inkomensverlies als de vrouw minder gaat werken, kosten van kinderopvang of de aanschaf van de baby-uitzet.
Eens.
11-06-2020 11:32
En dat legt dus een hogere werkdruk op haar collega's, die voor de kat z'n viool kunnen werken. Lekker collegiaal, en dergelijke houding! Van mij zou ze zich mogen ziek melden, want ik ga haar werk niet doen. Voor niets gaat de zon op , en zelfs daarvoor moet je nog een paar uur in het donker zitten...
Wauw wat ben jij bang om te kort gedaan te worden! Eventuele hogere werkdruk bij collega’s ligt aan de werkgever, niet aan het feit dat iemand gebruikt maakt van haar rechten.
tiswa wijzigde dit bericht op 11-06-2020 11:36
1.42% gewijzigd
11-06-2020 11:28
Door haar collega's te blijven naaien? En iedere week steeds meer te naaien? Want ja he, alles for the greater good of the zwangerosaurus?
Nou nou, iets minder mag ook wel :sarcastic:
TanteOlivia schreef:
11-06-2020 11:25
Als de vader zijn inkomen maar houdt he? En zijn volledige 40 urige werkweek is prioriteit nummer 1 en gaat voor al het andere. Dat moeders vervolgens wel minder gaat werken, extra verlof opneemt en daardoor minder inkomen binnenkrijgt, maakt allemaal niet uit. Dat de vader geen idee heeft hoe hij voor zijn eigen kind zorgt en de verdeling compleet scheef groeit het eerste jaar, maakt ook niet uit.

Als papa maar exact hetzelfde inkomen houdt, daar gaat het allemaal maar om :hamer:
Zo. Ben jij even gefrustreerd?
Zullen we ieder stel even lekker zelf laten bepalen hoe ze hier invulling aan geven en niet gelijk doen alsof geen verlof opnemen gelijk staat aan geen idee hebben voor je kind moet zorgen? Alsof al die kinderen waarbij de vader de eerste weken is gaan werken een hechtingsstoornis hebben...
Tiswa schreef:
11-06-2020 11:34
Wauw wat ben jij bang om te kort gedaan te worden! Die hogere werkdruk bij collega’s ligt aan de werkgever, niet aan het feit dat iemand gebruikt maakt van haar rechten.
Ik ben niet bang om te kort te worden gedaan, maar wel beducht voor het misbruik dat mensen als TO teweeg brengen. EN ja het is aan de werkgever, EN aan TO om daar iets aan te doen. Namelijk: ziekmelden.
Netjes aangeven en als het met dat ene uur extra rust niet lukt, dan (gedeeltelijk) ziekmelden. Het is niet anders!
11-06-2020 11:37
Ik ben niet bang om te kort te worden gedaan, maar wel beducht voor het misbruik dat mensen als TO teweeg brengen. EN ja het is aan de werkgever, EN aan TO om daar iets aan te doen. Namelijk: ziekmelden.
Zij hoeft zich pas ziek te melden als zij minder dan 7/8 van haar contracturen kan werken. Als ze dat niet doet is het inderdaad behoorlijk aso, maar jij begint al te roepen over aso gedrag als men van die officiële regeling gebruik wil maken.
Bizar dat mensen nog steeds niet begrijpen dat er regel en wetgeving voor is.

Dat als TO het niet red inderdaad kiest voor gedeeltelijke de wazo in lijkt me voor haar en de baby wel wenselijk. Maar mensen zoals TO dan aso noemen en doen alsof ze iets wil wat niet kan of hoort of mag.... Knetter.
11-06-2020 11:32
Ah. Je beschuldigt dus een ander ervan haar collega’s te naaien, maar zou zelf vrolijk een collega naaien die gebruik maakt van een wettelijk recht.
Fijne collega ben jij.
Hoi to.

Ik ben van mening dat als je dit nu niet meer redt, gedeeltelijke ziekmelding de enige juiste beslissing is.
Hier en daar een uurtje zetten écht geen zoden aan de dijk. En daarbij, die 4 óf 6 weken zwangerschapsverlof zijn precies voor wat jou nu gebeurt. Ik vind het ook niet zo netjes dat je kost wat kost niet gedeeltelijk ziekgemeld wilt worden vanwege de twee weken aan het einde.

Ik ben nu 31 weken zwanger. Ik wilde zo graag tot 36 weken voor mijn klas blijven staan, de gebruikelijke 5 dagen in de week.
Maar harde buiken, pijn en vermoeidheid hebben de verloskundige en mij doen besluiten mij gedeeltelijk ziek te melden. Ik werk nu nog 2 dagen in de week.
Gelukkig kan ik nog wél mijn leerlingen zien tot eind van het jaar én mijn rust nemen. Al vond ik het een heel moeilijke beslissing.
Nu zit ik dus sinds deze week 3 dagen thuis en ik voel me met de dag beter. Geen harde buiken meer, geen pijn, ik slaap weer beter en het belangrijkste; ik geniet!!!

To, echt, dit is veel meer waard dan die twee weken aan het einde die nu gekort worden.
Eze schreef:
11-06-2020 11:45
Ah. Je beschuldigt dus een ander ervan haar collega’s te naaien, maar zou zelf vrolijk een collega naaien die gebruik maakt van een wettelijk recht.
Fijne collega ben jij.
Nu doe jij een aanname: namelijk dat ik haar erbij zou lappen. Nee hoor, doe ik niet. Maar ik ga ook niet haar klusjes opknappen. Als zij haar werk niet kan doen moet ze zich ziek melden, no way dat ik haar werk voor haar ga doen. Ik word betaald voor mijn werk, niet voor haar werk....
Whomi schreef:
11-06-2020 11:17
volgende week? Ze moet nog 7 weken tot het geplande verlof. Neem aan dat dat geplande verlof 4 weken voor de bevalling is, dus TO zit nu nog 11 weken voor de bevalling.. Neemt ze 6 weken vooraf, moet ze er nog 5 nu.

TO, ik zou me deels ziek melden als ik jou was. Je trekt het niet meer, lijkt me dat dat met een uurtje extra niet zomaar opgelost is. Maar ga in gesprek met je leidinggevende hierover. Je ziek melden is geen ramp.
oh wacht ja
het is langer dan ik denk

dan nog:
overleggen met bedrijfsarts, ziekmelden, en je rust nemen
Dat heb je blijkbaar nodig nu

eventueel na je bevallingsverlof nog wat extra dagen verlof opnemen

dat is duidelijk, zakelijk en eerlijk naar alle partijen
11-06-2020 11:49
Nu doe jij een aanname: namelijk dat ik haar erbij zou lappen. Nee hoor, doe ik niet. Maar ik ga ook niet haar klusjes opknappen. Als zij haar werk niet kan doen moet ze zich ziek melden, no way dat ik haar werk voor haar ga doen. Ik word betaald voor mijn werk, niet voor haar werk....
Nee, ik doe geen aannames. Iemand ‘erbij lappen’ die niets fout doet? Je gaat je gang maar. Het gaat erom dat je je collega wilt belemmeren gebruik te maken van een wettelijk recht. En daar is niets aan aangenomen, want dat zeg je zelf gewoon letterlijk: ‘ze moet zich ziek melden’. Gelukkig heb jij daar niets over te zeggen.
By the way: ik ben een tijd geleden bewust minder gaan werken. Van 40 uur per week terug naar 32 uur per week. Heb daar dus ook behoorlijk op ingeleverd. Dus waarom zou ik extra werk moeten doen voor zwangerosaurus, terwijl ik gewoon netjes mijn eigen uren maak? Gelijk oversteken dan maar: ik extra werk, ik ook extra geld. Zoals ik al zei: voor niets gaat de zon op. Dat zal zwangerosaurus ook moeten ervaren.
Eze schreef:
11-06-2020 11:53
Nee, ik doe geen aannames. Iemand ‘erbij lappen’ die niets fout doet? Je gaat je gang maar. Het gaat erom dat je je collega wilt belemmeren gebruik te maken van een wettelijk recht. En daar is niets aan aangenomen, want dat zeg je zelf gewoon letterlijk: ‘ze moet zich ziek melden’. Gelukkig heb jij daar niets over te zeggen.
Inderdaad heb ik daar niets over te zeggen. EN ook hoef ik haar werk niet over te nemen. Dat zal er dus nog liggen als zwangerosaurus terug komt na haar verlof :cheer2:
11-06-2020 11:55
By the way: ik ben een tijd geleden bewust minder gaan werken. Van 40 uur per week terug naar 32 uur per week. Heb daar dus ook behoorlijk op ingeleverd. Dus waarom zou ik extra werk moeten doen voor zwangerosaurus, terwijl ik gewoon netjes mijn eigen uren maak? Gelijk oversteken dan maar: ik extra werk, ik ook extra geld. Zoals ik al zei: voor niets gaat de zon op. Dat zal zwangerosaurus ook moeten ervaren.
Nee, niet je zwangere collega. Je werkgever.
Eze schreef:
11-06-2020 11:59
Nee, niet je zwangere collega. Je werkgever.
En dus redelijke kans dat zwangerosaurus bij terugkomst een berg werk aantreft...... Namelijk het werk dat ze heeft laten liggen terwijl ze nog wel voltijdig werd betaald ....
11-06-2020 11:56
Inderdaad heb ik daar niets over te zeggen. EN ook hoef ik haar werk niet over te nemen. Dat zal er dus nog liggen als zwangerosaurus terug komt na haar verlof :cheer2:
Je bent werknemer toch? Je werkgever bepaald hoe dat verder moet. Daar over en over de wet en regelgeving heb jij helemaal niks te zeggen.
11-06-2020 12:03
En dus redelijke kans dat zwangerosaurus bij terugkomst een berg werk aantreft...... Namelijk het werk dat ze heeft laten liggen terwijl ze nog wel voltijdig werd betaald ....
Blabla.
11-06-2020 12:03
Het was even geloofwaardig.
Eze schreef:
11-06-2020 12:10
Het was even geloofwaardig.
Ik meen dit voor 1000%. En jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven