Minder werken tijdens zwangerschap

11-06-2020 09:39 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik steeds dichter naar mijn verlof toe kom merk ik dat werken steeds zwaarder wordt. Ik ben sneller lichamelijk moe maar ook geestelijk kan ik niet meer zo intensief werken als voorheen. Ik werk dagen van 8 uur en dat hou ik niet meer goed vol.

In het begin van mijn zwangerschap was ik hele moe door slapeloosheid en heb toen om extra rustpauze gevraagd. Wettelijk heb ik hier ook recht op tot 1/8 van mijn werktijd.

Mijn leidinggevende wilde toen echter aansturen op gedeeltelijke ziekmelding. En dan zou ik verplicht met 6 weken voor uitgerekende datum moeten stoppen. En dat wil ik niet, omdat ik de tijd erna goed kan gebruiken.

Ik heb toen maar een paar keer extra gerust, toen ik echt bijna niet meer kon.

Maar nu merk ik dat ik veel warriger word. Moet veel harder m'n best doen om te concentreren en ik maak fouten als ik niet heel rustig de tijd neem om na te denken. Ook kan ik niet meer goed met stress en werkdruk omgaan. Buiten dat ik dit heel vervelend vind, ben normaal heel accuraat en werk hard, is dit voor mij een teken dat 8 uur werken per dag met 1x 30min pauze te veel wordt. Aan het eind van de dag ben ik heel moe en heb ik hoofdpijn.

Ik wil dus eigenlijk aanspraak maken op dat uur extra rust per dag, om zo tussendoor bij te tanken.
Maar weet niet goed hoe ik dit gesprek aan moet gaan, aangezien leidinggevende de vorige keer niet zo happig was hierop en me dus ziek wilde melden.

Ik kan natuurlijk ook gewoon net doen of ik mijn uren wel maak, met thuiswerken merkt niemand daar wat van, maar dat voelt niet helemaal oké.

Wat zouden jullie doen? Hoe pak ik dit aan? Ik heb nog 7 weken te gaan tot mijn geplande verlof.
Bedankt voor de reacties weer. Ik denk dat ik eerst ga bespreken hoe mijn leidinggevende tegenover rustiger aandoen staat, en evt de mogelijkheid tot dat uur extra rust/pauze.

Als dat niet voldoende is, kan ik altijd nog in overleg besluiten ziek te melden en dan met 6 weken vooraf te gaan.

Ik wil in elk geval geen hoge stress meer. Dus even met leidinggevende om tafel hoe we dit kunnen inbouwen en wat ik kan laten vallen/op kan pakken na mijn verlof. Gezamenlijk overleg is altijd beter en misschien ziet hij nog andere opties.

Ik heb pas een paar dagen vrij gehad en voel nu ook pas dat ik meer moet ontspannen en mezelf niet gek moet maken door het tempo hoog te houden en overal "ja" op te zeggen. Is altijd al een puntje van aandacht geweest, maar nu nog meer merk ik.

Bedankt voor de lieve adviezen.
Succes met je gesprek met je werkgever! Hopelijk denkt hij dit keer gewoon met je mee en werkt dat uur extra rust voor jou genoeg om het vol te houden tot die 5 à 4 weken voor uitgerekende datum.
slagroom-met-dip schreef:
11-06-2020 18:58
Ik denk dat ik inderdaad het verzoek ga doen voor meer pauze of dat mijn leidinggevende een ander idee heeft. Ik ben niet ziek naar mijn idee. En ik functioneer, alleen bij te veel druk, te veel stressen en te snel dan lukt het even niet meer zo goed.. En kan geen 3 dingen tegelijk meer doen.

Ik vind er niets op tegen om eerst te kijken of je je goed voelt als je de pauze neemt waar je nu recht op hebt, maar waarom je dat als voorstel gaat doen (terwijl je al kunt raden wat de reactie zal zijn) is mij wel een raadsel. Mail gewoon dat er wat minder output zal kunnen komen omdat je merkt dat je meer pauze nodig hebt en die nu gaat inzetten. Klaar. Niet zo groot maken.
Uit je reacties blijkt toch echt dat je je normale werk niet kan doen.
Ondanks al je mitsen en mare is dit dus gewoon een gedeeltelijke ziekmelding.
gizzmo-returns schreef:
12-06-2020 10:01
Uit je reacties blijkt toch echt dat je je normale werk niet kan doen.
Ondanks al je mitsen en mare is dit dus gewoon een gedeeltelijke ziekmelding.
Nee ze zegt dat ze normaal gesproken het werk in de helft van de tijd doet, die ervoor staat. Nu doet ze er langer over, maar als je nog steeds binnen de marge werk levert, dan is er toch niks aan de hand?
TanteOlivia schreef:
12-06-2020 11:25
Nee ze zegt dat ze normaal gesproken het werk in de helft van de tijd doet, die ervoor staat. Nu doet ze er langer over, maar als je nog steeds binnen de marge werk levert, dan is er toch niks aan de hand?
en dat is een ander issue
dat moet je nu niet dit issue laten vertroebelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven