Werk & Studie alle pijlers

Geen leuke collega's

14-06-2020 16:11 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen september ben ik van baas gewisseld. Mijn vorige werk was leuk, maar ik miste uitdaging na vijf jaar. Dus koos ik voor een baan dichter bij huis, met meet salaris en geen nachtdiensten meer. Nu ben ik daar driekwart jaar. Het werk en de bewoners zijn ontzettend leuk. Wat dat betreft is het een goede stap geweest. Maar ik vind mijn collega's echt niets. Ik had gehoopt dat het vanzelf wel zou komen, maar negen maanden verder is het er nog steeds niet. Ik heb met niemand een klik. De werksfeer ervaar ik als slecht. Collega's groeten elkaar amper in de ochtend. Er zijn kliekjes in de groep en als ik met een deel van zo'n kliekje in dienst ben voel ik me erg alleen. Anderen gaan met elkaar roken buiten zonder overleg en ik sta alleen binnen. Wanneer ik daar iets van zeg, word ik een hele avond genegeerd. Verder sluit hun denk- en werkwijze niet aan bij me. Er wordt erg op macht gewerkt naar bewoners toe (dreigen, gericht op straffen etc.) Ook wordt er onderling best wel wat gepraat over elkaar. Er heerst geen veilige sfeer. Het ergst van alles is dat ik soms aan mezelf ga twijfelen. Door de sfeer en dingen die gezegd worden twijfel ik wel eens over mijn eigen functioneren. Terwijl ik mezelf altijd zag als een goede begeleider. En op mijj vorige werkplek vonden ze het ook erg jammer dat ik weg ging: ik werd gewaardeerd. Dat mis ik nu. En hoe erg het ook klinkt: ik voel me buiten het team vallen. Ik hoef echt geen vrienden met collega's te zijn. Maar gewoon af en toe een leuk praatje met collega's en wederzijdse interesse. . Dat mis ik.
Ik twijfel of ik wel bij deze baan moet blijven. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed. En ik wil geen jobhopper zijj. Maar ik merk dat ik me steeds meer erger op het werk en die ergenissen ook mee naar huis neem.
Iemand tips hoe hier mee om te gaan ?
ik zou toch uitkijken naar wat anders, je collega’s zijn belangrijk. ik zou mijn werk niet kunnen doen met zulke collega’s. je moet functioneren als een team en zaken voor elkaar oppakken en opvangen. ik kan mij heel goed voorstellen dat je niet prettig werkt op die manier. en 5 jaar dienstverband, en een van een jaar met heel duidelijke reden maken je echt geen jobhopper.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik vind het stukje dat je collega’s nogal met macht in de weer zijn.. dreigen en straffen eigenlijk wel heel erg schokkend..
Collega's heb je nooit voor het kiezen. Waar je ook gaat werken, kan het shit zijn.
Er zit vaak best wat verloop in de zorg, mogelijk vertrekken er binnenkort wel wat colllega's en is het probleem opgelost?
Je schrijft het zelf eigenlijk al: er heerst geen veilige sfeer. Niet voor jou, en kennelijk ook niet voor de bewoners. Een cultuur waarin mensen elkaar daar op aanspreken ontbreekt.

Lijkt mij alle reden om dit te melden bij een leidinggevende of vertrouwenspersoon.
Ik zou verder kijken. Collega’s kunnen een baan echt maken of breken. Ik heb saai werk gehad met super leuke collega’s, daardoor ging ik met plezier werken. En echt leuk werk met collega’s die echt een kliek waren/negatieve sfeer/buitensluiten/enz. Daar ging ik steeds met buikpijn heen. Je hebt nu werk en vanuit daar zou ik verder zoeken. Je bent geen jobhopper dan hoor. Iemand zei er is grote verloop in de zorg: maar deze collega’s, zal je altijd zien, wisselen niet snel.
Meldt dit .
Arme bewoners.
Oh dat klinkt niet goed hoor.
Dreigen, machtsmisbruik naar cliënten, straffen??? Kan echt niet!
Alleen dat is al reden genoeg om eens goed met je leidinggevende te gaan praten over hoe er bij jullie 'gewerkt wordt'.
Een goeie leidinggevende accepteert dit gedrag niet binnen een team en zeker niet naar cliënten.
Als leidinggevende er niks of amper wat aan doet zou ik zsm uit gaan kijken naar een andere baan.
Wij hebben nog een hoop vacatures open en zijn erg op zoek ;-)
Ander huis in dezelfde organisatie? Thuiszorg? Andere organisatie?

Opties zat zou ik zeggen.
Kies voor jezelf TO, en zoek een andere baan. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten (werk ook in de zorg) en alhoewel ik het contact met de bewoners erg leuk vond, zo slecht ging het contact met mijn collega's. In het begin dacht ik nog; we moeten nog wennen aan elkaar, komt goed. Maar uiteindelijk trok ik het niet meer en heb ik een andere baan gezocht. Geen seconde spijt van deze beslissing.
Ik heb ook mijn saaie (maar vertrouwde) kantoorbaan met superleuke collega's, opgegeven -na 7 jaar-voor een baan op een woongroep.
Ik had ook echt totaal geen klik met de collega's.
Ik weet niet hoe andere mensen in de zorg zijn, maar dit waren echt totaal niet mijn types.
De bewoners werden heel betuttelend behandeld en ze vulden alles voor deze mensen in.
Ook werd er ontzettend veel geroddeld.
Ik ben na een half jaar weer terug gegaan naar mijn oude werk.
Stel jezelf de vraag of je bereid bent om hier nog langer (veel) energie in te steken.
Vorig jaar ook meegemaakt en ik vond de bedrijfscultuur echt vervelend. Wat een energie kostte mij dat. Ik ben er toen mee gestopt in goed overleg. Ik zou denk ik voor mezelf nagaan of de arbeidsvoorwaarden opwegen tegen de emotionele belasting die het, als ik je post tenminste goed heb begrepen, vervullen van deze functie van je eist.
Een vriendin van mij heeft ook zo'n nare ervaring met collega's in de zorg. Ze heeft zich laten ontslaan.
Krulliebollie73 schreef:
14-06-2020 16:17
Ik vind het stukje dat je collega’s nogal met macht in de weer zijn.. dreigen en straffen eigenlijk wel heel erg schokkend..
Hier schrok ik ook erg van ja!
Dat is voor de cliënten ook allesbehalve een veilige omgeving dus
Ik zou zo graag mijn kat in allemaal grappige katten memes willen taggen met: “haha dit ben jij”
Vandaag weer gedoe met een collega. Het is klaar nu. Morgen bel ik mijn oude manager om te vragen of er in haar district nog vacatures zijn. Toen ik weg ging vorig jaar zei ze nog: als je ooit spijt krijgt van je keuze te vertrekken, mag je me bellen. Nou dat ga ik doen.

Ik kan nog langer blijven worstelen waar ik nu zit, maar het gaat hem niet worden. Collega's zijn niet leuk en ik sta - wat ik ook doe - met 5-0 achter. Op werkelijk alles wat ik doe wordt spreekwoordelijk 'zout' gelegd. Het gaat niet meer goedkomen daar. En ik heb ook geen zin meer om in zo'n angst- en machtscultuur te werken. En als ik wegga ga ik van dat cultuurtje ook nog even een melding maken.
muts87 schreef:
15-06-2020 23:17
Vandaag weer gedoe met een collega. Het is klaar nu. Morgen bel ik mijn oude manager om te vragen of er in haar district nog vacatures zijn. Toen ik weg ging vorig jaar zei ze nog: als je ooit spijt krijgt van je keuze te vertrekken, mag je me bellen. Nou dat ga ik doen.

Ik kan nog langer blijven worstelen waar ik nu zit, maar het gaat hem niet worden. Collega's zijn niet leuk en ik sta - wat ik ook doe - met 5-0 achter. Op werkelijk alles wat ik doe wordt spreekwoordelijk 'zout' gelegd. Het gaat niet meer goedkomen daar. En ik heb ook geen zin meer om in zo'n angst- en machtscultuur te werken. En als ik wegga ga ik van dat cultuurtje ook nog even een melding maken.
Sommige dingen wil/kan je niet winnen.
Ik hoop dat je vorige werkgever blij is dat je terugkomt en dat jij het daar nu meer gaat waarderen, omdat je weet hoe het ook kan zijn.
Vriendin van mij heeft dit ook meegemaakt, had op haar eerste werkdag het gevoel dat ze een vrouwengevangenis binnenstapte zo slecht was de sfeer... :facepalm:
Lekker teruggaan naar je oude werkplek dus!
Hopelijk kun je weer bij je oude werkgever aan de slag TO, goed dat je voor jezelf kiest. Helaas heb je in de zorg ook veel rotte appels.
Kwebbeltje91 schreef:
16-06-2020 15:39
Hopelijk kun je weer bij je oude werkgever aan de slag TO, goed dat je voor jezelf kiest. Helaas heb je in de zorg ook veel rotte appels.
Het ligt er, denk ik, ook aan dat vooral in de ouderenzorg bijna alleen vrouwen werkzaam zijn.
Met een meer gemeleerd personeelsbestand, ouderen, jongeren, mannen, vrouwen, heb je een veel leukere sfeer.
clivia52 schreef:
14-06-2020 16:25
Meldt dit .
Arme bewoners.
Dit. Bewijzen verzamelen eerst en dan naar boven of naar de pers.
hannaa45 schreef:
16-06-2020 15:47
Het ligt er, denk ik, ook aan dat vooral in de ouderenzorg bijna alleen vrouwen werkzaam zijn.
Met een meer gemeleerd personeelsbestand, ouderen, jongeren, mannen, vrouwen, heb je een veel leukere sfeer.
Ben ik zeker met je eens hoor, ik heb ook weleens een baan gehad waar veel mannen werkten. Sfeer was veel leuker. Vrouwen onder elkaar gaat lang niet altijd goed.
muts87 schreef:

Zeker melden, ik vind dat een verantwoordelijkheid naar de clienten daar. Klinkt als een heel ongezonde situatie en de clienten kunnen geen kant op.
Moet niet kunnen.
Goeie beslissing, melden en wegwezen inderdaad.
Als management er niks aan wil doen dan zou ik ook nog even de 1e contactpersonen van de clienten op de hoogte stellen over hoe hun naaste wordt bejegent, zet naar mijn ervaring wel wat zoden aan de dijk.

Zo jammer om te horen dat het toch wel vaker voorkomt dat er in de zorg zo met elkaar wordt omgegaan, snappen die mensen niet dat je elkaar nodig hebt op de werkvloer en dat je betaald krijgt om goed werk af te leveren denk ik dan.
En waar is je hart als je je clienten bestraft en bedreigd, bah, vind het echt not done allemaal.
Succes met het vinden van een leuke baan, hoop dat je weer bij je oude werkgever terecht kan.
muts87 schreef:

Heb je een schriftelijke verslaglegging gemaakt?
Van wat je precies geconstateerd hebt, met vermelding van incident, tijd en wie het betrof?
Dan heeft melding maken zin en komt het niet over als een wraakneming achteraf.
Zoiets wordt niet serieus genomen door personeel en leidinggevenden.
hannaa45 schreef:
16-06-2020 16:43
Heb je een schriftelijke verslaglegging gemaakt?
Van wat je precies geconstateerd hebt, met vermelding van incident, tijd en wie het betrof?
Dan heeft melding maken zin en komt het niet over als een wraakneming achteraf.
Zoiets wordt niet serieus genomen door personeel en leidinggevenden.
Op het moment dat jij je ontslag indient tgv slechte werksfeer en slechte bejegening naar clienten hoef je echt niet per se met een volledige verslaglegging te komen om serieus genomen te worden hoor.
Geeft een heel duidelijk signaal af en een verplegende, zeker een gediplomeerde, is bijna niet te vervangen, de tekorten zijn gigantisch.
Dus dat komt vaak wel aan. Je kan een exitgesprek aanvragen en het allemaal aangeven.
anoniem_393018 wijzigde dit bericht op 16-06-2020 16:58
0.25% gewijzigd
.
anoniem_393018 wijzigde dit bericht op 16-06-2020 16:57
Reden: weer dubbel
99.61% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven