Drukke partner en komst 2e kindje
dinsdag 16 juni 2020 om 22:50
Hoi,
Op het moment zwanger van ons 2e kindje.
Partner heeft altijd al een drukke baan gehad. D.w.z. 0715h de deur uit en rond 18h weer thuis. Daarbij ook wisselende diensten in de avond en nacht. Concreet betekent dit dat ik ons 1e kindje altijd haal en breng van de opvang. Ik werk 3,5 dgn per week. In januari is partner begonnen met een studie naast z'n baan. Een pittige deeltijdstudie. Dit wisten we maar ik heb me niet gerealiseerd wat de impact echt zou zijn. Zeker icm de 2e zwangerschap valt het mij heel zwaar. De eerste 3 maanden lag ik plat door ernstige misselijkheid. Partner was net begonnen met studie en heeft toen een achterstand opgelopen. Inmiddels gaat het met mij beter maar is hij naast werk voortdurend aan het studeren. Ik ben continu alleen voor de zorg van de peuter en dat valt me zwaar. Ik ben doodmoe. Dit heb ik ook aangegeven maar hij geeft aan dat het echt niet anders is op dit moment.
Concreet betekent het dat partner 4 dgn werkt, 1 dag studie en nog circa 15h zelfstudie per week. Ik doe voor peuter ophalen en brengen kdv (dit was altijd al zo) of ben thuis met peuter, zorg voor het koken, afwassen, huishouden, naar bed brengen, badje etc etc. Partner doet af en toe een dolletje tussendoor met peuter en als hij tijd heeft gaat hij even met haar stap. Komt niet heel vaak voor. Het grootste deel komt echt op mijn schouders.
De studie duurt nog bijna 2 jaar maar ik zie als een blok op tegen de komende periode. Stoppen is geen optie, maar ik voel me nu soms zo alleen.
Ik ben op zoek naar adviezen, maar wellicht ook relativerende opmerkingen....
Op het moment zwanger van ons 2e kindje.
Partner heeft altijd al een drukke baan gehad. D.w.z. 0715h de deur uit en rond 18h weer thuis. Daarbij ook wisselende diensten in de avond en nacht. Concreet betekent dit dat ik ons 1e kindje altijd haal en breng van de opvang. Ik werk 3,5 dgn per week. In januari is partner begonnen met een studie naast z'n baan. Een pittige deeltijdstudie. Dit wisten we maar ik heb me niet gerealiseerd wat de impact echt zou zijn. Zeker icm de 2e zwangerschap valt het mij heel zwaar. De eerste 3 maanden lag ik plat door ernstige misselijkheid. Partner was net begonnen met studie en heeft toen een achterstand opgelopen. Inmiddels gaat het met mij beter maar is hij naast werk voortdurend aan het studeren. Ik ben continu alleen voor de zorg van de peuter en dat valt me zwaar. Ik ben doodmoe. Dit heb ik ook aangegeven maar hij geeft aan dat het echt niet anders is op dit moment.
Concreet betekent het dat partner 4 dgn werkt, 1 dag studie en nog circa 15h zelfstudie per week. Ik doe voor peuter ophalen en brengen kdv (dit was altijd al zo) of ben thuis met peuter, zorg voor het koken, afwassen, huishouden, naar bed brengen, badje etc etc. Partner doet af en toe een dolletje tussendoor met peuter en als hij tijd heeft gaat hij even met haar stap. Komt niet heel vaak voor. Het grootste deel komt echt op mijn schouders.
De studie duurt nog bijna 2 jaar maar ik zie als een blok op tegen de komende periode. Stoppen is geen optie, maar ik voel me nu soms zo alleen.
Ik ben op zoek naar adviezen, maar wellicht ook relativerende opmerkingen....

dinsdag 16 juni 2020 om 22:54
Of partner stoppen met werken of studeren?Madeliefjees schreef: ↑16-06-2020 22:53Pfff heftig hoor, en dan straks ook nog een baby erbij.
Kan je niet stoppen met werken?
dinsdag 16 juni 2020 om 22:55
Je misselijkheid zal binnenkort wat wegtrekken. Dat kan een mooi moment zijn om met je partner de mogelijkheden te bespreken. Misschien zijn er andere ideeën om het aan te pakken dan hoe jullie het nu doen.
Leg de taken naast elkaar en kijk even goed wie waar energie van krijgt. Want dat kunnen jullie allebei wel gebruiken. Het kan zomaar zijn dat een ander schema of andere verdeling heel goed werkt voor jullie.
Leg de taken naast elkaar en kijk even goed wie waar energie van krijgt. Want dat kunnen jullie allebei wel gebruiken. Het kan zomaar zijn dat een ander schema of andere verdeling heel goed werkt voor jullie.
..

dinsdag 16 juni 2020 om 22:57
Dat zou ik zelf niet aanraden. Dan is ze straks hele dagen alleen thuis met baby en peuter. Als ze zich nu al alleen voelt wordt dat alleen maar erger.Madeliefjees schreef: ↑16-06-2020 22:53Pfff heftig hoor, en dan straks ook nog een baby erbij.
Kun je oppas/hulp van buitenaf inschaket,TO?

dinsdag 16 juni 2020 om 23:03
Het klinkt alsof jullie dit niet echt handig gepland hebben. Want de zwangerschap is één, maar zometeen hebben jullie er ook nog een baby bij. Om de tafel dus, om te kijken of het op deze manier wel haalbaar is. En de taken wat beter verdelen. Hij is om 18u thuis dus kan best na het eten een uurtje vrijmaken om af te wassen (de vaatwasser in te ruimen hoop ik) en de peuter in bad te doen en naar bed te brengen. Dan maar iets later beginnen met studeren ´s avonds.
dinsdag 16 juni 2020 om 23:08

dinsdag 16 juni 2020 om 23:16
Meteen om de tafel en de taken eerlijker verdelen. Je partner heeft ook voor een baby gekozen dus zal ook moeten verzorgen en opvoeden.
Zeker niet stoppen met werken wat een vreemd advies.
Niet op zijn beloop laten hoor maar nu alvast afspraken maken. Misschien kan je man een dag minder werken. Hij zal dit ook serieus moeten nemen.
Zeker niet stoppen met werken wat een vreemd advies.
Niet op zijn beloop laten hoor maar nu alvast afspraken maken. Misschien kan je man een dag minder werken. Hij zal dit ook serieus moeten nemen.
dinsdag 16 juni 2020 om 23:22
Hier is partner van maandag tm vrijdag altijd van huis voor het werk. Ik werk ook 3,5 dag. Ga 8.00 van huis en ben rond 19.00 weer terug, ik werk gelukkig vaak ook een dag in het weekend waardoor ik door de weeks wat meer lucht heb.
Ik ben momenteel ook zwanger van de 2e en ik vind het ook erg zwaar, maar mijn partner helpt in het weekend wel veel met het huishouden. Even de stofzuiger erdoorheen, even de was aanzetten, even boodschappen doen. T zijn kleine beetjes die helpen.
Wanneer studeert jouw partner? In de avonden of overdag in het weekend? Het zou mij fijn lijken als hij zijn studie bijvoorbeeld oppakt als de kleine op bed ligt. Dan hebben jullie namelijk allebei de handen vrij.
Doet hij dit bijvoorbeeld op zaterdag en zondag overdag, dan snap ik wel dat jij ook even een momentje voor jezelf wilt hebben.
Ik weet niet hoe oud jullie kindje is, die van mij slaapt (nog) in de middag, ik ga vaak ook even liggen. En het is ook niet erg als je huishouden een keer niet helemaal klaar is.
Bespreek het in ieder geval wel met je partner!
Ik ben momenteel ook zwanger van de 2e en ik vind het ook erg zwaar, maar mijn partner helpt in het weekend wel veel met het huishouden. Even de stofzuiger erdoorheen, even de was aanzetten, even boodschappen doen. T zijn kleine beetjes die helpen.
Wanneer studeert jouw partner? In de avonden of overdag in het weekend? Het zou mij fijn lijken als hij zijn studie bijvoorbeeld oppakt als de kleine op bed ligt. Dan hebben jullie namelijk allebei de handen vrij.
Doet hij dit bijvoorbeeld op zaterdag en zondag overdag, dan snap ik wel dat jij ook even een momentje voor jezelf wilt hebben.
Ik weet niet hoe oud jullie kindje is, die van mij slaapt (nog) in de middag, ik ga vaak ook even liggen. En het is ook niet erg als je huishouden een keer niet helemaal klaar is.
Bespreek het in ieder geval wel met je partner!

dinsdag 16 juni 2020 om 23:24
.Madeliefjees schreef: ↑16-06-2020 22:53Pfff heftig hoor, en dan straks ook nog een baby erbij.
Partner kan ook 3 dagen gaan werken en 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Want 4 dagen werk, 1 dag studie en 15 uur zelfstudie komt neer op 7 werkdagen. Dat is richting partner niet fair.
dinsdag 16 juni 2020 om 23:27
Ga om de tafel hoe je dit haalbaar kan maken. Zeggen dat het is zo als het is is natuurlijk een dooddoener.
Je kunt ook denken aan een schoonmaker/ boodschappenservice/ extra oppas.
Maken jullie nog tijd voor elkaar vrij?
Tegenover zo’n situatie valt weinig te relativeren, het klinkt niet als het eenvoudigste pad wat je kunt kiezen.
Je kunt ook denken aan een schoonmaker/ boodschappenservice/ extra oppas.
Maken jullie nog tijd voor elkaar vrij?
Tegenover zo’n situatie valt weinig te relativeren, het klinkt niet als het eenvoudigste pad wat je kunt kiezen.
dinsdag 16 juni 2020 om 23:42
Hier ook zwanger van de tweede maar ben ik zelf degene met de lange en onregelmatige dagen. Dat vindt mijn man soms ook wel moeilijk. Wij doen wel gewoon om en om de een opruimen, de ander zoon in bed leggen. Dat gaat eigenlijk altijd goed, behalve zoals vandaag; man heeft alles gedaan omdat ik heel veel last had van mijn buik na mijn werk dus dan springt hij een beetje extra in.
Bij ons is altijd de regel ‘man brengt, ik haal’ bij kdv. Ik begin meestal met werk rond 7:30, maar kan rond 18u wel bij kdv staan, dus prima. Vind het ook fijn om een praatje met de leidsters te kunnen maken en te kunnen zien hoe mijn kind het heeft daar. Huishouden hebben we uitbesteed aan een hulp die het leeuwendeel doet en we koken doordeweeks meestal voor 2 dagen zodat we niet iedere dag lang in de keuken staan.
Nog een studie voor een van ons erbij; ik heb mijn studie net af en moest dan vaak ‘s avonds nog presentaties maken, tentamens leren, etc. wij waren dat wel echt heel erg zat op het laatst, maar man sprong dan idd ook wel eens extra in qua zorg/huishouden. Nu het klaar is ben ik blij toe, maar vooral ook heel blij dat ik het wel heb gedaan. Ik deed een driejarige master waarbij je eigenlijk fulltime stage loopt en thuis nog moet voorbereiden/presentaties maken/tentamens leren, was daar zeker geen 15u per week mee bezig. Ik schat meer 5 uur. Dat had niemand anders volgehouden denk ik.
Oh en ik werk altijd 4 dagen per week, heb net als man 1 parttimedag.
Ik denk dus dat er best ruimte is voor wat verbetering bij jullie. Succes!
Bij ons is altijd de regel ‘man brengt, ik haal’ bij kdv. Ik begin meestal met werk rond 7:30, maar kan rond 18u wel bij kdv staan, dus prima. Vind het ook fijn om een praatje met de leidsters te kunnen maken en te kunnen zien hoe mijn kind het heeft daar. Huishouden hebben we uitbesteed aan een hulp die het leeuwendeel doet en we koken doordeweeks meestal voor 2 dagen zodat we niet iedere dag lang in de keuken staan.
Nog een studie voor een van ons erbij; ik heb mijn studie net af en moest dan vaak ‘s avonds nog presentaties maken, tentamens leren, etc. wij waren dat wel echt heel erg zat op het laatst, maar man sprong dan idd ook wel eens extra in qua zorg/huishouden. Nu het klaar is ben ik blij toe, maar vooral ook heel blij dat ik het wel heb gedaan. Ik deed een driejarige master waarbij je eigenlijk fulltime stage loopt en thuis nog moet voorbereiden/presentaties maken/tentamens leren, was daar zeker geen 15u per week mee bezig. Ik schat meer 5 uur. Dat had niemand anders volgehouden denk ik.
Oh en ik werk altijd 4 dagen per week, heb net als man 1 parttimedag.
Ik denk dus dat er best ruimte is voor wat verbetering bij jullie. Succes!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 16 juni 2020 om 23:51
Inderdaad ga om de tafel hoe je dit haalbaar kunt maken, evt met hulp van buitenaf.
Persoonlijk vind ik afwezigheid van 7-18u niet abnormaal, zeker niet als daar reistijd bij zit. Hij kan zich dan gewoon sochtends en savonds met kind bezighouden.
Is 15u zelfstudie echt nodig en permanent? Vind dat best veel, naast de volledige studiedag. Ligt een beetje aan de aard en reden van de studie maar partner zal zich moeten realiseren dat die zelfstudie (ook) ten koste gaat van zijn vrije tijd en geen reden is om zich aan taken thuis te onttrekken. Hij kan best even kinderen voeren, wegbrengen/ophalen, naar bed brengen of de keuken opruimen voordat ie weer aan de studie gaat.
Stel dat hij elke dag van 20-22u zou studeren heeft hij weekend als vrije- of gezinstijd. Of juist een lange studiedag in t weekend en daarvoor de avonden meer vrij. En 'vrij' is dan niet alleen om tv te kijken maar ook om te doen wat er moet gebeuren, zoals jij dat ook doet. Of afspreken dat hij bv op zaterdag studeert en zondag voor kids zorgt zodat jij dan tijd voor jezelf hebt.
Mijn man maakte nog langere dagen en geen familie oid in se buurt als achtervang, dus wij hebben t rond de geboorte van tweede opgelost met een soort allround hulp, iemand die zowel voor kinderen als huishouden kon zorgen. Dat was echt heel fijn. Echter in t weekend liet ik hem voor de kinderen zorgen, anders zouden ze elkaar waarschijnlijk amper kennen.
Persoonlijk vind ik afwezigheid van 7-18u niet abnormaal, zeker niet als daar reistijd bij zit. Hij kan zich dan gewoon sochtends en savonds met kind bezighouden.
Is 15u zelfstudie echt nodig en permanent? Vind dat best veel, naast de volledige studiedag. Ligt een beetje aan de aard en reden van de studie maar partner zal zich moeten realiseren dat die zelfstudie (ook) ten koste gaat van zijn vrije tijd en geen reden is om zich aan taken thuis te onttrekken. Hij kan best even kinderen voeren, wegbrengen/ophalen, naar bed brengen of de keuken opruimen voordat ie weer aan de studie gaat.
Stel dat hij elke dag van 20-22u zou studeren heeft hij weekend als vrije- of gezinstijd. Of juist een lange studiedag in t weekend en daarvoor de avonden meer vrij. En 'vrij' is dan niet alleen om tv te kijken maar ook om te doen wat er moet gebeuren, zoals jij dat ook doet. Of afspreken dat hij bv op zaterdag studeert en zondag voor kids zorgt zodat jij dan tijd voor jezelf hebt.
Mijn man maakte nog langere dagen en geen familie oid in se buurt als achtervang, dus wij hebben t rond de geboorte van tweede opgelost met een soort allround hulp, iemand die zowel voor kinderen als huishouden kon zorgen. Dat was echt heel fijn. Echter in t weekend liet ik hem voor de kinderen zorgen, anders zouden ze elkaar waarschijnlijk amper kennen.
nootboek wijzigde dit bericht op 17-06-2020 00:11
26.88% gewijzigd
woensdag 17 juni 2020 om 00:06
woensdag 17 juni 2020 om 01:04
Kan hij meer avonden werken zodanig dat hij overdag thuis is en kan studeren / voor kind kan zorgen?
Het lijkt mij gewoon een slecht gekozen moment voor de combinatie starten met kinderen tesamen met een studie.
Dat is gewoon loei-zwaar, zeker naast een 4-daagse job.
(En dan vind ik 15u + 1 dag studie nog vrij goed meevallen qua aantal uur.
Toen ik studeerde was mijn hogeschool-studie toch écht gewoon zowat een fulltime job van 35 à 40u per week.
En in examenperiodes of als er een taak af moest ging ik daar los over.)
Is het trouwens ook een optie om na je bevalling en zwangerschapsverlof net meer te gaan werken - bijvoorbeeld naar 4 dagen - zodat hij zijn uren tijdelijk kan minderen zonder dat jullie er financieel aan onderdoor gaan?
Ik zou trouwens sowieso nog studie-vertraging incalculeren.
Straks is nummer 2 bijvoorbeeld misschien een huilbaby waarbij nauwelijks te studeren valt.
En de combinatie van 1 jonge peuter met een baby erbij lijkt mij sowieso heavy en dan gaan er weer studie-uren sneuvelen.
Het lijkt mij gewoon een slecht gekozen moment voor de combinatie starten met kinderen tesamen met een studie.
Dat is gewoon loei-zwaar, zeker naast een 4-daagse job.
(En dan vind ik 15u + 1 dag studie nog vrij goed meevallen qua aantal uur.
Toen ik studeerde was mijn hogeschool-studie toch écht gewoon zowat een fulltime job van 35 à 40u per week.
En in examenperiodes of als er een taak af moest ging ik daar los over.)
Is het trouwens ook een optie om na je bevalling en zwangerschapsverlof net meer te gaan werken - bijvoorbeeld naar 4 dagen - zodat hij zijn uren tijdelijk kan minderen zonder dat jullie er financieel aan onderdoor gaan?
Ik zou trouwens sowieso nog studie-vertraging incalculeren.
Straks is nummer 2 bijvoorbeeld misschien een huilbaby waarbij nauwelijks te studeren valt.
En de combinatie van 1 jonge peuter met een baby erbij lijkt mij sowieso heavy en dan gaan er weer studie-uren sneuvelen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

woensdag 17 juni 2020 om 01:58
Wat was eigenlijk het plan vooraf? Waarom de studie? Met welk doel? En waarom de studie nu? Waarom het 2e kind nu? Hebben jullie een dealtje gesloten vooraf: zo van, ik wil die studie en jij wil het 2e kind. Of, wat was het plan eigenlijk? Ik ga er vanuit dat jullie allebei min of meer bewust hier in zijn gestapt met overleg van te voren. Dus ergens wisten jullie allebei dat dit de gevolgen zouden zijn. Waar is het dan mis gegaan? Was jij misschien te ongeduldig en wilde je niet wachten op de 2e. Was hij te weinig invoelend voor het tijdstip van studeren en hebben jullie dat niet goed overlegd samen? Is er een enorme kans qua werk waarbij het een kwestie is van NU en anders vaart het schip weg? Zit er een schuldverklaring naar een werkgever aan vast en maakt dat uitstel onmogelijk?
Kortom, zoveel vragen die wel handig zijn om te weten.
Kortom, zoveel vragen die wel handig zijn om te weten.
woensdag 17 juni 2020 om 03:21
Ik heb geen tips of relativerende woorden, behalve dan dat het me loodzwaar lijkt. Ik denk eigenlijk dat jij en je partner de keus voor een tweede èn een studie niet tegelijk hadden moeten maken. Als de studie en daarmee deze situatie, nog twee jaar duurt, heeft je partner dus geen enkele inbreng in de zorg voor de baby tot deze zo’n anderhalf is. En daarna is het maar de vraag wat zijn inbreng wordt, gewoontes zijn lastig te veranderen en een zorgachterstand is niet zomaar ingehaald. De kans is aanwezig dat je er de komende jaren grotendeels alleen voor staat. Ik zou dat zelf een breekpunt vinden.
Is het een optie dat je partner een paar dagen minder gaat werken of stopt met zijn studie tot jullie daar weer ruimte voor hebben in jullie leven?
Is het een optie dat je partner een paar dagen minder gaat werken of stopt met zijn studie tot jullie daar weer ruimte voor hebben in jullie leven?