Scheiden zonder sociaal vangnet

21-06-2020 19:08 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet eigenlijk nog niet zo goed waar ik naar op zoek ben door dit bericht te schrijven. Een luisterend oor? Iemand die me de spiegel voorhoud? Een steuntje in de rug? Een schop onder m'n kont? Alle reacties zijn in ieder geval welkom.

Korte geschiedenis. Ik ben een 30 jarige homosexuele man met een islamitische achtergrond. Toen ik 5 jaar geleden uit de kast kwam naar mijn familie en vrienden ben ik letterlijk iedereen kwijt geraakt.

Kort daarna had ik een leuke man ontmoet van 50 jaar oud. We zijn getrouwd, hebben een huis gekocht, hond, kat etc. Ik ben alleen niet gelukkig. We praten nauwelijks met elkaar, botsende karakters, geen gezamenlijke intresses en meneer heeft het financieel nooit voor elkaar waardoor ik alles mag ophoesten en we hebben al jaren geen sex. Bovendien ben ik meerdere malen ontrouw geweest.

Ik wil, zoals je zult begrijpen, gaan scheiden maar vind het erg lastig om dit mede te delen. Het is zo'n dominante en aanwezige man die sfeer bepaalt waardoor ik bang ben dat hij me mentaal kapot gaat maken. Ik ben om die reden eerst op zoek naar een woning zodat ik, als ik het vertel, meteen weg kan maar dat is zoals je zult begrijpen erg lastig op het moment (o.a. huisdieren niet toegestaan bij huurwoningen). Zit gewoon een beetje in de stress en dacht misschien hebben mensen soortgelijke ervaringen en tips die ze met me kunnen delen.

Het is een beetje onsamenhangend verhaal en mis uiteraard nog veel meer achtergrondinformatie, maar het komt er op neer dat ik het er met niemand over kan hebben dus dacht schrijf wat van me af op dit forum.

Heb je vragen? Stel ze gerust.

Liefs,
Quibble
TanteOlivia schreef:
22-06-2020 13:38
De eerste stap om te gaan scheiden is toch om eens een gesprekje aan te knopen met je man. Leuker kan ik het niet voor je maken.
Maar zelfs dan is het niet verstandig als TO hem vertelt dat hij is vreemdgegaan, dat zie jij ook wel in toch?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
TanteOlivia schreef:
22-06-2020 12:55
Dat ligt eraan wat voor afspraken je maakt binnen je relatie. Vreemdgaan vind ik in elk geval nooit goed te praten. Kies dan samen voor een open relatie, of ga uit elkaar.
Eenzijdig beslissen om een relatie aseksueel te maken vind ik ook niet goed te praten.
Quibble schreef:
22-06-2020 13:21
Ik heb wel een netwerk. Ik zit hier toch...
:proud:
Quibble schreef:
22-06-2020 09:54
Daar ben ik me van bewust. Het maakt in deze ook niet meer uit. Punt is dat ik wil scheiden en alles wat er is gebeurd achter me wil laten. Ben er ook niet echt trots op ofzo.
Is relatietherapie nog een optie voor je?

Ik ken best wat mensen die gescheiden zijn. Voor sommigen was dat een goed idee. Maar ik ken ook mensen die zeggen: "ik dacht toen dat het echt niet verder kon, maar inmiddels denk ik daar anders over."

Als jullie nauwelijks met elkaar praten, kan een therapeut daarbij misschien helpen. Relatietherapie om de scheiding netjes af te wikkelen bestaat trouwens ook.
Quibble schreef:
22-06-2020 13:29
Dit dus.
Schat, ik heb met andere mannen geneukt. Scheiden?
Is het huis groot genoeg om tijdelijk samen te blijven wonen? Heeft je toekomstige ex wel een netwerk? Heel lief dat je hem de tijd gunt, maar ik zou niet zomaar vertrekken. Ik heb met een ex een keer meegemaakt dat hij zwaar depressief werd/deed en hij nul aanstalten maakte om iets voor zichzelf te regelen. Toen heb ik uit schuldgevoel geregeld dat hij het huis (en zo ongeveer alles erin) mocht houden zodat ik in ieder geval verder kon. Daar heb ik flink spijt van gehad.
Hij zou op zoveel manieren kunnen dwars zitten. En als hij nu al dominant is voorspelt dat niet veel goeds.. Veel sterkte in ieder geval.

O,en misschien is tijdelijke oppas voor huisdieren een optie? Heb ik ook eens gedaan voor een vriend.
xynix schreef:
22-06-2020 15:09
Is relatietherapie nog een optie voor je?

Ik ken best wat mensen die gescheiden zijn. Voor sommigen was dat een goed idee. Maar ik ken ook mensen die zeggen: "ik dacht toen dat het echt niet verder kon, maar inmiddels denk ik daar anders over."

Als jullie nauwelijks met elkaar praten, kan een therapeut daarbij misschien helpen. Relatietherapie om de scheiding netjes af te wikkelen bestaat trouwens ook.
Vorig jaar relatietherapie gedaan en bedankt voor de tip. Ik wist niet dat je er ook een therapievorm was om de scheiding netjes af te wikkelen!
Ladida1981 schreef:
22-06-2020 17:03
Is het huis groot genoeg om tijdelijk samen te blijven wonen? Heeft je toekomstige ex wel een netwerk? Heel lief dat je hem de tijd gunt, maar ik zou niet zomaar vertrekken. Ik heb met een ex een keer meegemaakt dat hij zwaar depressief werd/deed en hij nul aanstalten maakte om iets voor zichzelf te regelen. Toen heb ik uit schuldgevoel geregeld dat hij het huis (en zo ongeveer alles erin) mocht houden zodat ik in ieder geval verder kon. Daar heb ik flink spijt van gehad.
Hij zou op zoveel manieren kunnen dwars zitten. En als hij nu al dominant is voorspelt dat niet veel goeds.. Veel sterkte in ieder geval.

O,en misschien is tijdelijke oppas voor huisdieren een optie? Heb ik ook eens gedaan voor een vriend.
Huis zou groot genoeg moeten zijn maar ik wil die confrontatie niet continu hebben. Ook hij is net als ik een 'loner' maar heeft wel een groot netwerk. Hij kent in ieder geval veel mensen.

Mag ik vragen waarom je spijt hebt gehad? Ik wil namelijk exact hetzelfde gaan doen...
Quibble schreef:
22-06-2020 17:12
Huis zou groot genoeg moeten zijn maar ik wil die confrontatie niet continu hebben. Ook hij is net als ik een 'loner' maar heeft wel een groot netwerk. Hij kent in ieder geval veel mensen.

Mag ik vragen waarom je spijt hebt gehad? Ik wil namelijk exact hetzelfde gaan doen...
Omdat ik destijds in mijn schuldgevoel zat, zo van: ik doe hem dit aan. Maar die relatie heb ik niet in mijn eentje kapot gemaakt, daar was hij uiteindelijk nog meer schuldig aan door niets te willen. Ik was alleen toevallig degene die de ballen had er een einde aan te maken.

Een half jaar nadat hij het huis op zijn naam had heeft hij het met winst verkocht en hij had in no time een nieuwe relatie. Zo zielig was hij dus toch niet. Ik heb alles opnieuw opgebouwd (ook nog een restschuld destijds) en heb een jaar in een gammele studio gezeten. Uiteindelijk was het het wel waard om bij hem weg te zijn, maar toch.

Ik was nog jong en het was een mooie les, zullen we maar zeggen. :-D
Ladida1981 schreef:
22-06-2020 17:46
Omdat ik destijds in mijn schuldgevoel zat, zo van: ik doe hem dit aan. Maar die relatie heb ik niet in mijn eentje kapot gemaakt, daar was hij uiteindelijk nog meer schuldig aan door niets te willen. Ik was alleen toevallig degene die de ballen had er een einde aan te maken.

Een half jaar nadat hij het huis op zijn naam had heeft hij het met winst verkocht en hij had in no time een nieuwe relatie. Zo zielig was hij dus toch niet. Ik heb alles opnieuw opgebouwd (ook nog een restschuld destijds) en heb een jaar in een gammele studio gezeten. Uiteindelijk was het het wel waard om bij hem weg te zijn, maar toch.

Ik was nog jong en het was een mooie les, zullen we maar zeggen. :-D
Ja dat is naar, dank voor het delen van je verhaal. Ik zit ook met dat schuldgevoel. Hij mag van mij alles hebben behalve mijn fiets, mijn kat en de overwaarde splitten we. Verder heb ik geen eisen :lijstje:
DS1971 schreef:
22-06-2020 14:30
Eenzijdig beslissen om een relatie aseksueel te maken vind ik ook niet goed te praten.
Nee, maar dan kun je erover praten en als er niets verandert, dan verbreek je de relatie.
Quibble schreef:
22-06-2020 17:55
Ja dat is naar, dank voor het delen van je verhaal. Ik zit ook met dat schuldgevoel. Hij mag van mij alles hebben behalve mijn fiets, mijn kat en de overwaarde splitten we. Verder heb ik geen eisen :lijstje:
Als het ook jouw huis is, dan zal hij je toch echt moeten uitkopen.
Quibble schreef:
22-06-2020 17:55
Zou ik nou toch echt niet doen. Rot dat je met dat schuldgevoel zit, maar vanuit deze "passieve houding" open je binnen een paar maanden een topic met: "mijn ex heeft zijn zaken niet op een rijtje, ons huis geraakt niet verkocht en de scheiding is nog steeds niet afgerond". Ik ga daar vanuit omdat je vertelt dat hij zijn financiële zaken nu ook niet op orde krijgt/houdt.

En intussen zit jij met een niet afgesloten scheiding, te delen onkosten van het huis waar je nog-niet-ex-man in woont en daar bovenop nog eens de kosten van je eigen, nieuwe woning.

Ik zou als ik jou was echt advies gaan inwinnen, zodat het voor jullie beiden vlot kan verlopen en dit niet moet uitdraaien op een vechtscheiding of iig een rotte situatie waar je moeilijk uit geraakt.
leeg
Helena_z schreef:
22-06-2020 18:58
Zou ik nou toch echt niet doen. Rot dat je met dat schuldgevoel zit, maar vanuit deze "passieve houding" open je binnen een paar maanden een topic met: "mijn ex heeft zijn zaken niet op een rijtje, ons huis geraakt niet verkocht en de scheiding is nog steeds niet afgerond". Ik ga daar vanuit omdat je vertelt dat hij zijn financiële zaken nu ook niet op orde krijgt/houdt.

En intussen zit jij met een niet afgesloten scheiding, te delen onkosten van het huis waar je nog-niet-ex-man in woont en daar bovenop nog eens de kosten van je eigen, nieuwe woning.

Ik zou als ik jou was echt advies gaan inwinnen, zodat het voor jullie beiden vlot kan verlopen en dit niet moet uitdraaien op een vechtscheiding of iig een rotte situatie waar je moeilijk uit geraakt.
Hartelijk dank voor je tip! Ik snap wat je zegt maar aangezien hij geen rooie cent heeft is het ook voor hem van belang dat het huis te koop wordt gezet. Het levert hem 30.000 euro aan overwaarde op. Lijkt me een mooie bedrag voor een nieuw begin. Ik probeer hiermee juist een vechtscheiding te voorkomen.
Je denkt nu heel ver voor hem vooruit. Maar hij weet nog niet eens dat je bij hem weg wilt. Juist het feit dat je hem voor een voldongen feit stelt, en dan óók nog eens van A tot Z helemaal invult hoe het moet gaan lopen, kon er wel eens voor zorgen dat hij vol in de ankers gaat.
Voor de mensen die nog geïinteresseerd zijn, ik wil woensdag de scheidingsmelding doen en het huis verlaten. Ik kan tijdelijk bij een ex intrekken waar ik zo nu en dan vriendschappelijk contact mee heb. Het is niet ideaal maar voor nu het beste. Hoe eerder hij het weet des te eerder kan hij het laten landen en plannen maken. Ik zal daarna ook meteen kijken (waarschijnlijk via uitelkaar.nl) naar de beste manier om dit proces soepel te laten verlopen.

Dank dat jullie mijn sociaal vangnet wilden zijn. Heb er erg veel aan gehad!
Succes! Fijn dat er ook in het echte leven iemand voor je is.
Quibble schreef:
22-06-2020 19:42
Voor de mensen die nog geïinteresseerd zijn, ik wil woensdag de scheidingsmelding doen en het huis verlaten. Ik kan tijdelijk bij een ex intrekken waar ik zo nu en dan vriendschappelijk contact mee heb. Het is niet ideaal maar voor nu het beste. Hoe eerder hij het weet des te eerder kan hij het laten landen en plannen maken. Ik zal daarna ook meteen kijken (waarschijnlijk via uitelkaar.nl) naar de beste manier om dit proces soepel te laten verlopen.

Ga nou niet meteen dat huis uit, dat kan je grote problemen opleveren!
Quibble schreef:

Waarom direct je eigen huis uit? Waarom vertel je niet eerst eens rustig dat je wil scheiden, dan komt de rest daarna.
Let inderdaad op met het huis uitgaan, ik heb zo'n dwarsliggende ex, hij zei bij het uit elkaar gaan dat hij mij uit ging kopen, inmiddels bijna 4 jaar geleden. Om te beginnen al anderhalf jaar kunnen wachten voordat hij überhaupt voor de eerste keer met een adviseur is gaan praten. Na 2 jaar heb ik een advocaat ingeschakeld en nu, na een hoop gedoe, via de rechtbank een mediation traject in gegaan, daar gelukkig alles goed vastgelegd, lijkt het einde eindelijk in zicht.

Maar ik ben, hoe moeilijk ik het ook vond, wel in het huis blijven wonen. Mijn ex heeft ook nooit z'n geldzaken op orde gehad en doet letterlijk niets aan het huishouden, dus het voelde als de beste keuze. Bovendien heb ik op die manier mijn woonrecht behouden en dat zou bij een eventuele rechtzaak heel belangrijk zijn geweest.

Je kunt natuurlijk na het verbreken van de relatie een paar dagen weggaan om hem aan het idee te laten wennen, maar mijn advies zou toch zijn om je woonrecht niet op te geven.
Littledoll schreef:
23-06-2020 07:15
Let inderdaad op met het huis uitgaan, ik heb zo'n dwarsliggende ex, hij zei bij het uit elkaar gaan dat hij mij uit ging kopen, inmiddels bijna 4 jaar geleden. Om te beginnen al anderhalf jaar kunnen wachten voordat hij überhaupt voor de eerste keer met een adviseur is gaan praten. Na 2 jaar heb ik een advocaat ingeschakeld en nu, na een hoop gedoe, via de rechtbank een mediation traject in gegaan, daar gelukkig alles goed vastgelegd, lijkt het einde eindelijk in zicht.

Maar ik ben, hoe moeilijk ik het ook vond, wel in het huis blijven wonen. Mijn ex heeft ook nooit z'n geldzaken op orde gehad en doet letterlijk niets aan het huishouden, dus het voelde als de beste keuze. Bovendien heb ik op die manier mijn woonrecht behouden en dat zou bij een eventuele rechtzaak heel belangrijk zijn geweest.

Je kunt natuurlijk na het verbreken van de relatie een paar dagen weggaan om hem aan het idee te laten wennen, maar mijn advies zou toch zijn om je woonrecht niet op te geven.
Dank voor je tip. In mijn geval is het heel simpel als hij daar wil blijven wonen kunnen we de hyotheek niet betalen want hij heeft door Covid geen inkomsten. We hebben bij de ABN een betaalpauze aangevraagd voor de hypotheek maar die loopt binnenkort af. Dus hoe dan ook moet het huis verkocht worden. Hij heeft er niet zoveel aan om te rekken want dan loopt hij geld mis (de overwaarde). Als hij het wel doet dan moet het huis op een gegeven moment tegen executiewaarde verkocht worden en blijft hij (en ik) achter met schulden. Het is koffiedik kijken, maar wil er sowieso een maand uit. Daarna zie ik wel weer...
Quibble schreef:
23-06-2020 12:05
Hij heeft er niet zoveel aan om te rekken want dan loopt hij geld mis (de overwaarde).
Dan ga je ervanuit dat hij geld belangrijker vindt dan de band met jou. Of dat hij rationeel is en niet bang voor verandering, of bang om alleen te zijn.

Is dat zo?
xynix schreef:
23-06-2020 12:24
Dan ga je ervanuit dat hij geld belangrijker vindt dan de band met jou. Of dat hij rationeel is en niet bang voor verandering, of bang om alleen te zijn.

Is dat zo?
Durf ik echt niet te zeggen. We gaan het zien
Heel verstandig dat je al gauw meedeelt dat je vertrekt en dan direct kunt vertrekken. Succes met het gesprek. :rose:

Wat geld en dergelijke betreft: ik snap heel goed dat je er zo in staat. Ik vond mijn vrijheid en welzijn ook belangrijker dan geld en bezit en ben daar dus niet over gaan vechten. Had ik dat wel gedaan, dan was ik nu rijker, maar ook een hoop ellende rijker. Want mijn ex beet zich zó vast in de geldzaken dat het achteraf leek alsof geld het fundament van ons huwelijk was geweest (en wij hadden niet eens een koophuis!). Nu is hij tevreden dat hij zijn geld en zijn huurwoning mocht houden en ik ben tevreden dat ik overal vanaf ben en letterlijk opnieuw kon beginnen.

Hoe het ook loopt, je komt er altijd sterker en wijzer uit. Veel succes!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Quibble schreef:
Voor de mensen die nog geïinteresseerd zijn, ik wil woensdag de scheidingsmelding doen en het huis verlaten. Ik kan tijdelijk bij een ex intrekken waar ik zo nu en dan vriendschappelijk contact mee heb.
Ik zou eerst even afwachten hoe de scheidingsmelding bij hem binnen komt. Als het gierend uit de klauwen loopt heb je de mogelijkheid om alsnog bij jouw ex in te trekken, maar dat zou ik alleen in uiterste noodzaak doen. Jouw man zou namelijk de indruk kunnen krijgen dat je hem voor jouw ex verlaat en daardoor zal hij een snelle afwikkeling van alles tegen kunnen gaan werken.
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar staat de woning (en hypotheek) op jullie beide namen? Dan zal hij namelijk, bij verkoop, ook zijn handtekening moeten zetten en als hij die niet wil zetten, dan kan het (financieel) knap vervelend voor jou uitpakken. Zolang jouw man geen inkomsten heeft staan de schuldeisers bij jou op de stoep.
Informeer desnoods bij een advocaat wat jouw mogelijkheden zijn.

Het is begrijpelijk dat je er tegenop ziet om de scheidingsmelding te doen, maar hoe denk je dat hij zal reageren, waar ben je bang voor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven