Wat zeggen in solligesprek, zelf contract niet verlengd
maandag 22 juni 2020 om 22:09
Ik zit nu sinds een maand thuis, nadat ik mijn (compleet geschifte) werkgever vriendelijk heb bedankt voor een contractverlenging. Nooit eerder werkte ik bij zo’n afschuwelijk bedrijf met zo’n rotsfeer. Maar goed, nu zoek ik dus een andere baan en ik heb binnenkort een eerste gesprek voor een leuke functie bij een bedrijf waar ik graag zou willen werken.
Maar wat zeg ik nu als ze vragen waarom ik niet meer bij mijn laatste werkgever werk? Ik heb altijd geleerd nooit je vorige werkgever zwart te maken. Ik wil ook niet liegen.
Ik heb al een raar cv, qua werkervaring. Van een verantwoordelijke hbo-functie naar een simpel administratief baantje. Dit soort werk heb ik toen ik net afgestuurd was ook een tijd gedaan. Daar solliciteer ik nu ook weer op, bewust, vanwege mijn thuissituatie met een zorgintensief kind. Laatste 2 banen waren ook al ‘simpel’ om deze reden.
Ik wil niet overkomen als lastige of moeilijke werknemer, heb dus al een gek cv en wil ook niet met gekke verhalen aankomen over laatste werkgever. Wat is dan een goed antwoord?
Maar wat zeg ik nu als ze vragen waarom ik niet meer bij mijn laatste werkgever werk? Ik heb altijd geleerd nooit je vorige werkgever zwart te maken. Ik wil ook niet liegen.
Ik heb al een raar cv, qua werkervaring. Van een verantwoordelijke hbo-functie naar een simpel administratief baantje. Dit soort werk heb ik toen ik net afgestuurd was ook een tijd gedaan. Daar solliciteer ik nu ook weer op, bewust, vanwege mijn thuissituatie met een zorgintensief kind. Laatste 2 banen waren ook al ‘simpel’ om deze reden.
Ik wil niet overkomen als lastige of moeilijke werknemer, heb dus al een gek cv en wil ook niet met gekke verhalen aankomen over laatste werkgever. Wat is dan een goed antwoord?
maandag 22 juni 2020 om 22:11
Dat het geen match was. Jij had er een ander beeld bij van hoe het daar zou zijn om te werken. Dat bleek niet zo te zijn dus je paste daar niet. Dus nu zoek je een plek die we bij je past.
Dan gaan ze vragen wat wel bij je past en wat jij een fijne plek vindt om te werken, wat je zoekt in een team. Kun je vast bedenken wat je wil gaan antwoorden
Dan gaan ze vragen wat wel bij je past en wat jij een fijne plek vindt om te werken, wat je zoekt in een team. Kun je vast bedenken wat je wil gaan antwoorden

Een zebra is geen paard met strepen

maandag 22 juni 2020 om 22:15
De meeste werkgevers waarderen het wanneer je eerlijk bent, maar zonder negatief dan wel emotioneel te worden. Je kunt m.i. prima uitleggen dat je zelf geen nieuw contract wilde omdat je te weinig affiniteit had met het werk of de samenwerking met collega’s stroef verliep. Je kunt beter in het midden laten waar dat precies aan ligt.
maandag 22 juni 2020 om 22:18
maandag 22 juni 2020 om 22:20
Daar blijven was echt geen optie, ik zit nog liever de komende jaar werkeloos thuis dan dat ik daar had moeten blijven.HennieHen schreef: ↑22-06-2020 22:18Dat het geen goede match was en je besloot verder te zoeken. En dan iets opbouwends bedenken voor waarom het geen goede match was.
De volgende keer zou ik wel vanuit een baan proberen te zoeken, niet wachten tot je contract afloopt en dan nee zeggen tegen een verlenging.
Dit is een goede iddJamaarhoe schreef: ↑22-06-2020 22:11Dat het geen match was. Jij had er een ander beeld bij van hoe het daar zou zijn om te werken. Dat bleek niet zo te zijn dus je paste daar niet. Dus nu zoek je een plek die we bij je past.
Dan gaan ze vragen wat wel bij je past en wat jij een fijne plek vindt om te werken, wat je zoekt in een team. Kun je vast bedenken wat je wil gaan antwoorden![]()
Heb je bij het bedrijf gewerkt waar ik vandaag in mijn proeftijd opgezegd heb?
Ik zou het ook een beetje in het midden laten, maar wel kenbaar maken dat jij zelf bent opgestapt. Dat is al positiever dan dat je na een maand er uitgezet bent.
Ik zou het ook een beetje in het midden laten, maar wel kenbaar maken dat jij zelf bent opgestapt. Dat is al positiever dan dat je na een maand er uitgezet bent.
hecamel wijzigde dit bericht op 22-06-2020 22:26
Reden: Kromme zin recht gemaakt
Reden: Kromme zin recht gemaakt
3.04% gewijzigd
maandag 22 juni 2020 om 22:21
Lente19251003 schreef: ↑22-06-2020 22:20Daar blijven was echt geen optie, ik zit nog liever de komende jaar werkeloos thuis dan dat ik daar had moeten blijven.
Snap ik

Maar dan zou ik dus eerder zijn begonnen met iets zoeken en niet afwachten tot je contract afloopt.
maandag 22 juni 2020 om 22:27
Dit zou ik als werkgever echt een prima antwoord vinden. Zolang je dus maar duidelijk maakt dat je zelf bent opgestapt.Jamaarhoe schreef: ↑22-06-2020 22:11Dat het geen match was. Jij had er een ander beeld bij van hoe het daar zou zijn om te werken. Dat bleek niet zo te zijn dus je paste daar niet. Dus nu zoek je een plek die we bij je past.
Dan gaan ze vragen wat wel bij je past en wat jij een fijne plek vindt om te werken, wat je zoekt in een team. Kun je vast bedenken wat je wil gaan antwoorden![]()
maandag 22 juni 2020 om 23:04
Ik zou het op de thuissituatie gooien. Bijvoorbeeld iets als dat je een zorgintensief kind hebt en dat je helaas merkte dat de vorige baan daar niet zo goed mee matchte, en dat je daarom bedankt hebt voor een verlenging omdat je ook geen valse verwachtingen wilde scheppen.
De reden waarom ik iets in die trant zou zeggen is omdat je dan ook direct tackelt waarom je onder je niveau wil werken, en ook laat zien dat je geen profiteur bent.
De reden waarom ik iets in die trant zou zeggen is omdat je dan ook direct tackelt waarom je onder je niveau wil werken, en ook laat zien dat je geen profiteur bent.
Am Yisrael Chai!
maandag 22 juni 2020 om 23:09
Dat zou ik dus niet doen, want dan denken ze wellicht dat je er om de haverklap niet bent, eerder naar huis moet oid. De andere opties die zijn gegeven zijn heel goed. We waren geen match en ik heb besloten om niet op de verlenging in te gaan.fashionvictim schreef: ↑22-06-2020 23:04Ik zou het op de thuissituatie gooien. Bijvoorbeeld iets als dat je een zorgintensief kind hebt en dat je helaas merkte dat de vorige baan daar niet zo goed mee matchte, en dat je daarom bedankt hebt voor een verlenging omdat je ook geen valse verwachtingen wilde scheppen.
maandag 22 juni 2020 om 23:27

maandag 22 juni 2020 om 23:30

maandag 22 juni 2020 om 23:46
Waar hebben jullie geweekt dan joh??
maandag 22 juni 2020 om 23:53
Nee, maar ik leid uit het antwoord meestal wel af of het een plausibel verhaal is of een sociaal wenselijk l*lantwoord. En of iemand zichzelf niet tegenspreekt ("Ik kon daar niet doorgroeien" waarmee je de indruk wekt dat je daar wel goed genoeg voor was en even later: "Ik was niet senior genoeg voor de functie.")
maandag 22 juni 2020 om 23:54
Dan kan je nog altijd vertellen dat je niet 100 % matchte.
En / of dat Corona opdook en dat bedrijf niet helemaal zeker was of ze je wel terug een jaarcontract wilden / konden geven.
Of dat het niet helemaal zeker was of ze over een jaar nog altijd werk voor je zouden hebben.
En dat je liever iets meer zekerheid hebt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 23 juni 2020 om 00:01
Waaaaarom liegen.Wissewis schreef: ↑22-06-2020 23:54Dan kan je nog altijd vertellen dat je niet 100 % matchte.
En / of dat Corona opdook en dat bedrijf niet helemaal zeker was of ze je wel terug een jaarcontract wilden / konden geven.
Of dat het niet helemaal zeker was of ze over een jaar nog altijd werk voor je zouden hebben.
Ik snap jou echt niet.
dinsdag 23 juni 2020 om 00:03
Maar waarom zo draaien? Ik heb dan veel liever dat iemand het eerlijke verhaal vertelt en zegt dat het geen match was en dat ze zelf heeft besloten niet op de verlenging in te gaan. Zonder details of 'zwartmakerij'. En vanuit de positieve gedachte 'wat zoek ik wel?' i.p.v. vertellen waarom het daar dan geen match was.Wissewis schreef: ↑22-06-2020 23:54Dan kan je nog altijd vertellen dat je niet 100 % matchte.

dinsdag 23 juni 2020 om 00:20
Je hoeft je hele levensloop niet op tafel te leggen omdat je een nieuwe baan zoekt, hoor. Zij zoeken een werknemer en jij een baan. Zo zakelijk moet je het ook houden. Het gaat hen niets aan waarom je die zoekt. Je moet er zelf wel een leuke draai aan geven in je sollicitatie, natuurlijk. Zeg dat je je niet op je plek voelde en geef een paar voorbeelden. Dan is het ook klaar. Richt je vooral op het nieuwe bedrijf en die functie.
dinsdag 23 juni 2020 om 00:24
Als ik zelf werkgever was zou ik liever niet zien / horen dat iemand zelf past voor een verlenging.
Dan gaan de alarmbellen bij mij toch écht loeihard af.
(En "het matchte niet" is dan gewoon een idioot niets-zeggend onzinding dat gelijk wat kan betekenen.)
Want dan kan het bij mij ook gebeuren dat je het na 1 jaar alweer terug afbolt.
Het zou bij mij trouwens nog anders klinken als "ik zit in maand 9 of 10 van mijn contract en ik weet niet of ik verlenging krijg, dus ben ik al aan 't rondkijken".
Maar nope, die verlenging botweg weigeren zonder iets anders achter de hand en liever werkloos zijn, zou mij niet heel positief overkomen.
En laat je al vertrekken bij -10 tegenover andere kandidaten.
Is dit nu later?
dinsdag 23 juni 2020 om 06:59
Zo zie je maar hoe verschillend je tegen iets kunt aankijken.Wissewis schreef: ↑23-06-2020 00:24Als ik zelf werkgever was zou ik liever niet zien / horen dat iemand zelf past voor een verlenging.
Dan gaan de alarmbellen bij mij toch écht loeihard af.
(En "het matchte niet" is dan gewoon een idioot niets-zeggend onzinding dat gelijk wat kan betekenen.)
Want dan kan het bij mij ook gebeuren dat je het na 1 jaar alweer terug afbolt.
Het zou bij mij trouwens nog anders klinken als "ik zit in maand 9 of 10 van mijn contract en ik weet niet of ik verlenging krijg, dus ben ik al aan 't rondkijken".
Maar nope, die verlenging botweg weigeren zonder iets anders achter de hand en liever werkloos zijn, zou mij niet heel positief overkomen.
En laat je al vertrekken bij -10 tegenover andere kandidaten.
Natuurlijk is er altijd een risico dat de sollicitant het bij de nieuwe werkgever ook niet lang uithoudt. Maar we hebben het hier niet over iemand die dit 3 of 4 keer heeft gedaan in haar loopbaan. Als er steeds iets is waardoor het niet 'matcht, zouden bij mij ook wel de alarmbellen afgaan. Maar één keer kan gewoon wel eens voorkomen. Dat zou ik iemand niet aanrekenen.
Ik ga echt veel harder twijfelen als iemand door de vorige werkgever niet is verlengd na een jaar.
En ja 'niet matchen' is vaag, maar als je het te veel toelicht, verzand je weer in kwaadsprekerij. Dus ik zou prima genoegen nemen met dit antwoord. Als je vervolgens vraagt waar iemand dan wel naar op zoek is, hoor je vanzelf of het bedrijf/ de functie nu beter zou 'matchen'.
Echt, als ik het idee heb dat iemand zit te draaien of te liegen, dan gaan er bij mij pas alarmbellen af. Dus maar beter eerlijk zijn (zonder te veel uit te weiden).