Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang in dienst voor intentieverklaring vragen?

23-06-2020 09:46 43 berichten
Hoi!

Ik start per augustus met een nieuwe baan, net klaar met school.
Nu zou ik al een tijd graag een huis willen kopen samen met mijn vriend (vaste baan).

Wat is gebruikelijk voor de termijn vanaf wanneer je zoiets kan vragen aan je werkgever?
Ik weet nog wel dat mijn buurvrouw dat in haar proeftijd deed én kreeg maar dat lijkt me eerder geluk dan de norm.

Ik snap dat het in principe altijd zou kunnen maar ik vraag mij af wat gebruikelijk is. Hebben jullie daar ervaring mee?

Wanneer kan je vragen om een intentieverklaring aan je werkgever bij een nieuwe baan?

Totaal aantal stemmen: 53

Direct, op elk moment. (28%)
Na proeftijd (51%)
Pas na maanden in dienst (21%)
Wanneer het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval na je proeftijd, maar je kunt het toch vragen hoe ze er mee omgaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
23-06-2020 09:50
In ieder geval na je proeftijd, maar je kunt het toch vragen hoe ze er mee omgaan?
Bedoel je nu al? Voor ik ben begonnen?
Annemyn90 schreef:
23-06-2020 09:52
Bedoel je nu al? Voor ik ben begonnen?

Nee. Als je er werkt, nádat je je proeftijd goed bent doorgekomen. :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De dag na m’n proeftijd kreeg ik de werkgever- en intentieverklaring. Ik had trouwens wel bij m’n sollicitatiegesprek aangegeven dat ik een huis wilde kopen, dus de vraag kwam niet uit de lucht vallen. Maar ook dan, vragen kan altijd, gewoon doen!
Ik dacht dat het in je proeftijd geen nut had, omdat je dan alsnog zonder reden elk moment ´ontslagen’ kan worden.
Bovendien lijkt het me voor jezelf ook niet fijn, de werkgever kan je verklaring dan wel invullen, maar als je twee weken later toch ontslagen wordt zit je zelf in de problemen met je hypotheek. Bovendien Lijkt het me ook wel prettig om zelf de mogelijkheid te hebben alsnog met je baan re stoppen als je het onverhoops niet leuk vindt.
De proeftijd is meestal max 2 maanden, dus je bent er zo doorheen!
montblanc wijzigde dit bericht op 23-06-2020 10:00
63.38% gewijzigd
montblanc schreef:
23-06-2020 09:54
Ik dacht dat het in je proeftijd geen nut had, omdat je dan alsnog zonder reden elk moment ´ontslagen’ kan worden.
Er staat niet op dat het proeftijd is hé dus maakt voor verklaring niet uit. Maar niet iedere werkgever geeft hem af in de proeftijd.
Due-scimmie schreef:
23-06-2020 09:59
Er staat niet op dat het proeftijd is hé dus maakt voor verklaring niet uit. Maar niet iedere werkgever geeft hem af in de proeftijd.
Vermoed dat er wel een datum indiensttreding op de verklaring komt te staan.
Mijn man kreeg hem al heel snel en een maand later ging hij als nog met ontslag.
zo'n intentieverklaring maakt voor een werkgever niets uit.
Bij mijn vorige werkgever heb ik hier vrij vlug om gevraagd. Nou ja, ik vroeg om een werkgeversverklaring, maar leidinggevende bood intentie aan.
*2020* schreef:
23-06-2020 10:03
Mijn man kreeg hem al heel snel en een maand later ging hij als nog met ontslag.
zo'n intentieverklaring maakt voor een werkgever niets uit.

Inderdaad. Ik kreeg ‘m toen ze al heel goed wisten dat ze m’n contract niet gingen verlengen (wat voor mij als donderslag bij heldere hemel kwam).
Vragen staat vrij. Je kunt er geen rechten aan ontlenen dus veel werkgevers zijn er makkelijk mee.
Due-scimmie schreef:
23-06-2020 09:59

Toen ik de verklaringen nog ondertekende, werd daarin standaard de vraag gesteld of er sprake was van een proeftijd.
OohBoy schreef:
23-06-2020 10:07
Inderdaad. Ik kreeg ‘m toen ze al heel goed wisten dat ze m’n contract niet gingen verlengen (wat voor mij als donderslag bij heldere hemel kwam).

Dan pleegt de werkgever valsheid in geschrifte. Erg dom dus!
@TO, over het algemeen heeft de verklaring voor de bank pas waarde als de proeftijd voorbij is.
Nummer*Zoveel schreef:
23-06-2020 10:15
Dan pleegt de werkgever valsheid in geschrifte. Erg dom dus!
Ik kan je nog beter vertellen, de werkgever geeft een intentieverklaring af en binnen een maand komt er een reorganisatie. Diegene die de intentieverklaring kreeg werd ook ontslagen.
*2020* schreef:
23-06-2020 10:16
Ik kan je nog beter vertellen, de werkgever geeft een intentieverklaring af en binnen een maand komt er een reorganisatie. Diegene die de intentieverklaring kreeg werd ook ontslagen.

Het is natuurlijk afhankelijk van de organisatie of dan al bekend was wie er precies moesten vertrekken en of dat dan ook al bekend was bij degene die de verklaring af gaf. Bij reorganisaties wordt vaak snel geschakeld en zoveel mogelijk zolang mogelijk onder de pet gehouden.

Maar als het wel bekend was bij de ondertekenaar, dan is er ook in dat geval sprake van valsheid in geschrifte.
To niet te veel verwachten van een werkgever bij een intentieverklaring je kan hem wel aanvragen maar het betekend niet echt dat ze je in vaste dienst nemen.
KamilleT schreef:
23-06-2020 10:13
Vragen staat vrij. Je kunt er geen rechten aan ontlenen dus veel werkgevers zijn er makkelijk mee.
Dit.

Echt hoor.
In je proeftijd een werkgeversverklaring met intentieverklaring heeft geen zin.

Je zal dan na je proeftijd een nieuwe moeten opvragen omdat er niet gefinancieerd wordt in de proeftijd.
Nummer*Zoveel schreef:
23-06-2020 10:14
Toen ik de verklaringen nog ondertekende, werd daarin standaard de vraag gesteld of er sprake was van een proeftijd.
Is nog steeds zo. Een van de vragen op het standaard formulier is of er sprake is van een proeftijd en of die al voorbij is. Tijdens die proeftijd zal de verklaring je niet ver helpen.
KamilleT schreef:
23-06-2020 10:13
Dit. Ik had er ook een gekregen, omdat het nodig was voor mijn zoektocht naar woonruimte(wel huur ipv koop), maar er waren juist nog twijfels over het verlengen van mijn contract (niet dat dat ergens zwart op wit stond).

edit: dit was wel na mijn proeftijd, maar waarschijnlijk had het per datum van mijn proeftijd ook gekund. Bij mijn werk moet je in de proeftijd als starter wel heel slecht functioneren, want eigenlijk ben je dan nog niet klaar met ingewerkt worden en doe je nog bijna niets zelfstandig.
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het raar als ik bij de teamleider vast informeer hoe dat bij dit bedrijf in zijn werk gaat?
Annemyn90 schreef:
23-06-2020 11:21
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het raar als ik bij de teamleider vast informeer hoe dat bij dit bedrijf in zijn werk gaat?
Wacht nou maar eerst tot je in dienst bent.

Ja, het is raar als je dat vraagt voor je eerste werkdag heeft plaatsgevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven