Geen kleinkinderen accepteren
dinsdag 23 juni 2020 om 11:15
Hee iedereen,
Mijn dochter had een tijdje geleden het uitgemaakt met een hele leuke vriend en daar had ik het best moeilijk mee. Ik had gisteren mijn dochter gebeld en gevraagd hoe het ging met het daten. Ze zij dat ze er niet meer zo zin in had en dat ze voor een tijdje alleen wil blijven. Dit is op zich niet erg maar mijn dochter is begin 30 en de tijd om kinderen te krijgen wordt steeds krapper. Ik zou het heel leuk vinden om een oma te worden en ik ben bang dat als het zo doorgaat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. En ik vraag mij af hoe ik dat moet accepteren?
Ik weet dat mijn dochter nog jong is en een kind nog kan komen, maar de kans is net zo groot dat dat ook niet gaat gebeuren en aan dat beeld moet ik wel wennen en ik vraag mij af hoe andere vrouwen met een onvervulde kleinkind-wens omgaan. Want ik vind het best zwaar dat die mogelijkheid bestaat.
Mijn dochter had een tijdje geleden het uitgemaakt met een hele leuke vriend en daar had ik het best moeilijk mee. Ik had gisteren mijn dochter gebeld en gevraagd hoe het ging met het daten. Ze zij dat ze er niet meer zo zin in had en dat ze voor een tijdje alleen wil blijven. Dit is op zich niet erg maar mijn dochter is begin 30 en de tijd om kinderen te krijgen wordt steeds krapper. Ik zou het heel leuk vinden om een oma te worden en ik ben bang dat als het zo doorgaat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. En ik vraag mij af hoe ik dat moet accepteren?
Ik weet dat mijn dochter nog jong is en een kind nog kan komen, maar de kans is net zo groot dat dat ook niet gaat gebeuren en aan dat beeld moet ik wel wennen en ik vraag mij af hoe andere vrouwen met een onvervulde kleinkind-wens omgaan. Want ik vind het best zwaar dat die mogelijkheid bestaat.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:31
Dingen? Zoals wat? Welke redenen moeten gevalideerd worden voordat je het uit mag maken?rumforviva schreef: ↑23-06-2020 11:20Weet je ook waarom ze het uit heeft gemaakt met deze “hele leuke vriend”? Misschien speelden er wel dingen waar je geen weet van hebt.
Je leven loopt zoals het loopt. Heb je zelf nog meer kinderen?
dinsdag 23 juni 2020 om 11:33
Ik denk dat je insteek beter kan zijn dat je ervan uitgaat dat je géén oma wordt. Mocht je het dan wel worden, dan is het weer een feestje.
Misschien kun je een surrogaat-oma worden voor kinderen in de omgeving? Dan haal je de druk wat van je dochter af, want zij hoeft natuurlijk niet de invulling voor jouw leven te verzorgen.
Wat als ze geen kinderen kan krijgen, terwijl ze ze wel wil. Dan heeft ze jouw steun nodig, niet ook nog jouw verdriet omdat zij (voor haar gevoel) faalt als dochter.
Misschien kun je een surrogaat-oma worden voor kinderen in de omgeving? Dan haal je de druk wat van je dochter af, want zij hoeft natuurlijk niet de invulling voor jouw leven te verzorgen.
Wat als ze geen kinderen kan krijgen, terwijl ze ze wel wil. Dan heeft ze jouw steun nodig, niet ook nog jouw verdriet omdat zij (voor haar gevoel) faalt als dochter.
Later is nu

dinsdag 23 juni 2020 om 11:33
Hoe jij het moet accepteren dat je dochter misschien geen kinderen krijgt?
Hoezo moet jij dat accepteren?
Ik zie me al tegen mijn jongste vertellen dat ze nu wel zwanger moet worden omdat ik anders geen Oma van haar kindje zal worden omdat ik er strakjes niet meer ben, ze zou me vragen of ik wel lekker in mijn bol ben en terecht.
Hoezo moet jij dat accepteren?
Ik zie me al tegen mijn jongste vertellen dat ze nu wel zwanger moet worden omdat ik anders geen Oma van haar kindje zal worden omdat ik er strakjes niet meer ben, ze zou me vragen of ik wel lekker in mijn bol ben en terecht.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:36
Laatst had je ook al zon topic over vrienden blijven met de ex can je dochter. In hoeverre heb je jij zelf een fijn leven? Werk, vrienden, hobby’s? Je lijkt jouw geluk zo op te hangen aan je dochter, alsof je via haar leeft en zij verantwoordelijk is voor jouw levensgeluk.
Ik zou dus wat meer gaan investeren in je eigen leven.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:37
Lees even het topic over de ex van dochter. Daarnaast is het veel te voorbarig om te zeggen dat ze nooit oma gaat worden.Windgong12 schreef: ↑23-06-2020 11:25Ik lees nergens dat ze dr dochter gaat pushen. Ze mag toch wel verdrietig zijn dat ze mss nooit oma wordt? Juist omdat ze er geen invloed op heeft. Lijkt me net zo goed een proces. Ongewenst kleinkindloos.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:37
Als je trouwens zelf maar 1 kind hebt, heb je je kansen om oma te worden ook niet echt gespreid. Klinkt lullig, er kunnen allerlei redenen zijn dat je niet meer kinderen hebt, maar hoe zou jij het gevonden hebben als JOUW moeder daar moeilijk over ging doen en verdrietig ging zijn?
Echt, laat je dochter haar leven leven en zorg zelf voor je eigen geluk. Eventueel zonder kleinkinderen.
Echt, laat je dochter haar leven leven en zorg zelf voor je eigen geluk. Eventueel zonder kleinkinderen.
Later is nu
dinsdag 23 juni 2020 om 11:41
Hallo iedereen,
Ik push mijn dochter niet om kleinkinderen te krijgen. Ik heb geleerd daar afstand van te bewaren. Ik belde haar gewoon om bij te praten en toen kwam het daten ter sprake. Ik zie inderdaad veel vrouwen van mijn leeftijd al oma worden ik was zelf ook al vroeg moeder, dus vanuit mijn eigen perspectief vind ik begin 30 al best laat. Maar tijden veranderen... Ze is inderdaad mijn enigste misschien ben ik daarom zo geïnteresseerd in haar. Het is gewoon een beeld dat ik van mijzelf had om oma te worden te laten gaan en dat vind ik best moeilijk. En ik vroeg mij alleen af hoe ik hier mee om moet gaan. En ja ze heeft nog tijd, maar als ik er vanuit ga dat het niet gebeurd kan ik alleen maar verrast worden.
Ik push mijn dochter niet om kleinkinderen te krijgen. Ik heb geleerd daar afstand van te bewaren. Ik belde haar gewoon om bij te praten en toen kwam het daten ter sprake. Ik zie inderdaad veel vrouwen van mijn leeftijd al oma worden ik was zelf ook al vroeg moeder, dus vanuit mijn eigen perspectief vind ik begin 30 al best laat. Maar tijden veranderen... Ze is inderdaad mijn enigste misschien ben ik daarom zo geïnteresseerd in haar. Het is gewoon een beeld dat ik van mijzelf had om oma te worden te laten gaan en dat vind ik best moeilijk. En ik vroeg mij alleen af hoe ik hier mee om moet gaan. En ja ze heeft nog tijd, maar als ik er vanuit ga dat het niet gebeurd kan ik alleen maar verrast worden.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:41
Ik denk dat je beter aan je eigen leven kan gaan werken TO want als een kleinkind jou een doel moet geven gaat dat waarschijnlijk heel erg tegenvallen. Als je dochter moeder wordt is het maar de vraag wat voor rol ze voor jou ziet, misschien verhuisd ze wel naar de andere kant van het land voor haar grote toekomstige liefde. Niemand weet wat de toekomst brengt.
Neemt niet weg dat je best verdrietig mag zijn als je geen oma wordt, maar wat anderen al zeggen; je kan er beter voor zorgen dat je zelf een fijn leven hebt, en dat een eventueel kleinkind een kerst op de taart is.
Neemt niet weg dat je best verdrietig mag zijn als je geen oma wordt, maar wat anderen al zeggen; je kan er beter voor zorgen dat je zelf een fijn leven hebt, en dat een eventueel kleinkind een kerst op de taart is.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:42
Ik snap het wel, maar pas op dat je je dochter er niet mee opzadeld.
En anders is er vast wel een gezin in de buurt waar er geen opa/oma in beeld is. Ik ken iemand die 2 kinderen heeft maar geen kleinkinderen en daar heel verdrietig over was. Maar nu is ze adoptie-oma voor 2 kindjes in de buurt en dat heeft haar ook heel erg veel voldoening.
En anders is er vast wel een gezin in de buurt waar er geen opa/oma in beeld is. Ik ken iemand die 2 kinderen heeft maar geen kleinkinderen en daar heel verdrietig over was. Maar nu is ze adoptie-oma voor 2 kindjes in de buurt en dat heeft haar ook heel erg veel voldoening.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:43
Als je gegarandeerd wilde zijn van een kleinkind, had je daar meer kans op gemaakt als je zelf wat meer kinderen had gebaard.
Voor kleinkinderen heb je tegenwoordig geen kind met relatie meer nodig, dat scheelt misschien.
Maar met stip op 1 staat wel dat je een kind met kinderwens nodig hebt.
En op 2 staat dan dat er sprake moet zijn van het biologische geluk dat iemand dan ook daadwerkelijk zwanger wordt.
Dat daten en die relatie is allemaal maar bijzaak. Statistisch gezien is dat voor de meeste mensen maar heel even en daarna heb je er meer last dan gemak van.
Voor kleinkinderen heb je tegenwoordig geen kind met relatie meer nodig, dat scheelt misschien.
Maar met stip op 1 staat wel dat je een kind met kinderwens nodig hebt.
En op 2 staat dan dat er sprake moet zijn van het biologische geluk dat iemand dan ook daadwerkelijk zwanger wordt.
Dat daten en die relatie is allemaal maar bijzaak. Statistisch gezien is dat voor de meeste mensen maar heel even en daarna heb je er meer last dan gemak van.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:49
Oef mijn moeder was net als jij, wat een zware druk was dat. Ook al uitte ze het niet echt, het was voelbaar en heb ik jarenlang mij rot gevoelt en gedate omdat ik perse die relatie wilde en kinderen krijgen. Het was uitputtend en vermoeiend. Tot ik er eindelijk achter kwam dat ik helemaal geen kinderen wil en dat het volledige projectie was van mijn moeder.
Ze zei een keer met een borrel op tegen een ander, wat ik opving dat ze het zo zwaar vond geen oma te worden want al mijn dates mislukten.
Dat gaf aanleiding voor mijn boosheid en een goed gesprek. Waardoor mijn moeders wens en druk compleet is weggevallen gelukkig. En ik een eigen keuze heb kunnen maken om kinderloos te blijven.
Pas dus op! Je wilt toch niet dat jouw dochter kinderen krijgt om jouw wens als oma te vervullen? Besef je goed wat voor impact het heeft, ook al uit je het misschien niet naar haar, het is ongelooflijk voelbaar.
Ze zei een keer met een borrel op tegen een ander, wat ik opving dat ze het zo zwaar vond geen oma te worden want al mijn dates mislukten.
Dat gaf aanleiding voor mijn boosheid en een goed gesprek. Waardoor mijn moeders wens en druk compleet is weggevallen gelukkig. En ik een eigen keuze heb kunnen maken om kinderloos te blijven.
Pas dus op! Je wilt toch niet dat jouw dochter kinderen krijgt om jouw wens als oma te vervullen? Besef je goed wat voor impact het heeft, ook al uit je het misschien niet naar haar, het is ongelooflijk voelbaar.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:52
Nou en dit.montblanc schreef: ↑23-06-2020 11:36Laatst had je ook al zon topic over vrienden blijven met de ex can je dochter. In hoeverre heb je jij zelf een fijn leven? Werk, vrienden, hobby’s? Je lijkt jouw geluk zo op te hangen aan je dochter, alsof je via haar leeft en zij verantwoordelijk is voor jouw levensgeluk.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:55
Ze is 30. Ze kan best binnen 3 jaar een man ontmoeten en dan binnen no time zwanger zijn. Je weet het niet. En misschien gebeurd dat niet, wil ze geen kinderen. Maar zover is het nog niet. En dan mag je er best om rouwen. Maar spreek dit never nooit uit naar je dochter!!
Probeer zelf een leuk leven te hebben, waarbij een kleinkind een aanvulling is en geen invulling.
Probeer zelf een leuk leven te hebben, waarbij een kleinkind een aanvulling is en geen invulling.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb 1 dochter en 2 zoons. En ja.. het zou leuk zijn als er een kleinkind komt maar als dat niet zo is, dan is het zo. Ik heb geen kinderen gekregen om oma te worden, dat was mijn doel niet. Mocht het mij gegund zijn , hartstikke leuk en zal ik die rol met veel plezier vervullen.
Ik zou iig niet mijn dochter/zoon daarop aanspreken (voor hetzelfde geld lukt het niet ) en je mag het best jammer vinden maar meer ook niet. Ga jezelf bezig houden met wat anders.
Ik zou iig niet mijn dochter/zoon daarop aanspreken (voor hetzelfde geld lukt het niet ) en je mag het best jammer vinden maar meer ook niet. Ga jezelf bezig houden met wat anders.
dinsdag 23 juni 2020 om 12:03
Mijn moeder had het er ook moeilijk mee, maar om wat troost te geven, je wilt dat je dochter de juiste man treft om samen een kind mee te krijgen. En ik kreeg mijn eerste kind toen ik 34 was, 1 jaar nadat ik samen was met mijn vriend was ik zwanger. Dus heb geduld
En tegen de tijd dat je een kleinkind mag verwelkomen, wil je ook geen ander dan dat kind

dinsdag 23 juni 2020 om 12:03
Dat mag
Je mag dat alleen NOOIT aan je dochter laten blijken
Zowel ik als mijn zus hebben heel bewust de keuze gemaakt om geen kinderen op de wereld te zetten
En natuurlijk vonden we dat super sneu voor onze ouders want die werden geen opa en oma
Jaren later hebben we het waar wel eens over gehad, en natuurlijk vonden mijn ouders het jammer
Masr ons geluk vonden ze belangrijker dan opa en oma worden.
Vond dat echt heel mooi om horen❤
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

dinsdag 23 juni 2020 om 12:07
Mevouw schreef: ↑23-06-2020 11:41Hallo iedereen,
Door nergens op te rekenen en je op andere dingen te richten. Misschien een soort van rouw door, als je je er echt heel erg op verheugde en er in zekere zin op rekende, maar loslaten is wel wat je zou moeten doen, denk ik. Het is niet aan jouw dochter, om jou gelukkig te maken. Dat moet je zelf doen.
Verder: als je dochter begin 30 is en jij werd jong moeder, dan kan ik je vertellen dat ook in jouw tijd veel vrouwen pas rond de 30 hun eerste kind kregen. Ik bijvoorbeeld.
Later is nu