ouder komt onverwachts op bezoek

23-06-2020 18:55 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva-leden,
Mijn moeder kwam net onverwachts op de stoep.
Sinds dat ik dichterbij haar woon doet ze dit vaker.
Ik heb haar al eerder verteld dat ik liever wil dat ze mij een berichtje stuurt van te voren of even belt.
Ze doet dit tegenwoordig wel meer (gelukkig), maar soms zie ik de oproep niet en komt ze alsnog (binnen een uur nadat ze heeft gebeld).
Ze zegt tegen mij dat ik aan dingen moet wennen. Dus dat ik maar moet accepteren dat ze af en toe langs komt zonder dat ik daarvan op de hoogte ben.
Ik heb net echt heel duidelijk gezegd dat ik dit niet wil en dat ik dat niet prettig vind. Mijn ouders vonden het ook nooit fijn als mijn opa zomaar op de stoep stond. Maar nu doet ze het dus wel bij mij. Maar wat ik ook zeg, ze gaat er mee door zegt ze. Ik vind de situatie lastig omdat ze altijd met iets lekkers aankomt en dus wel betrokken is bij mij. Maar deze keer was ik echt boos. Ik denk ook omdat ik nu aan het daten ben met een leuke man (die tegenwoordig regelmatig langskomt) en ik mijn moeder daarom liever niet voor de deur zie staan. Ik voel me nu trouwens heel schuldig.
Hebben jullie ouders die onverwachts langskomen? En stel je vind dat niet prettig, hoe reageer je dan?
Forte schreef:
23-06-2020 19:24
Ik vind het raar dat zoveel van jullie moeite hebben met onaangekondigd bezoek. Hier gebeurt dat om de haverklap, en vaak zelfs door de achterdeur. Gezellig juist! Soms blijft iemand hangen, maar als het niet uitkomt dan kan ik dat gemakkelijk zeggen zonder schuldgevoel of rare gezichten.
Misschien komt het omdat ik in een dorp woon.

Bij je eigen moeder zou ik best durven zeggen als het een keer niet uit komt. En komt het wel.uit dan is het toch geen probleem als ze binnen komt?
Ik woon ook in een dorp. Maar ik heb de poort meestal op slot. Ik vind het helemaal niet fijn als er opeens onverwacht iemand in de kamer staat. Ik schakel niet snel genoeg om meteen te kunnen denken: oh, gezellig, blijf hangen, blijf eten.
Eerlijk is eerlijk, ik ben best een beetje jaloers op mensen die dat wel hebben. Maar ik heb het niet. En ik weet dat ik niet de enige ben.
Maar ik waardeer mensen die daar rekening mee houden, ook al begrijpen ze het misschien niet helemaal.
Bij mij was het mijn schoonmoeder die dit flikte. Zodra ik een dag vrij was, stond ze voor de deur. Ook fietste ze regelmatig langs mijn huis en mijn werk om te controleren of ik wel was waar ik hoorde te zijn. Ik werd gewoon gestalkt door mijn schoonmoeder.

Jouw moeder is niet in orde in haar hoofd want ze gedraagt zich als een stalker en dat ga jij er niet uitkrijgen. De beste oplossing is verhuizen (hebben wij gedaan) of de deur niet meer opendoen. Om er zeker van te zijn dat het niet de postbode met een pakketje is die je voor de deur laat staan, zou ik investeren in zo'n deurbel met camera. En mocht ze een sleutel hebben; direct terug eisen.
Creativity is intelligence having fun
strings-attached schreef:
23-06-2020 19:37
Ik zou het heel raar vinden eigenlijk. De "regel" is wel dat er even een half uurtje van te voren gemeld wordt dat men komt. Kan ik indien nodig even douchen en aankleden :D
Maar echt een afspraak maken van morgen mag ik komen? Nou nee. Hebben jouw ouders je wel eens voor de deur laten staan?

Dus omdat jij het wel normaal vindt en heel veel anderen het ook normaal en leuk vinden om onaangekondigd langs te komen, moet TO het ook maar goedkeuren?
Iedereen heeft toch z'n eigen mening over wat je wel of niet leuk vind.
Ik vind het ook vreselijk als iemand onaangekondigd langs komt.
Het gaat er niet om of het normaal of abnormaal is, to vindt het niet fijn en dat heeft haar moeder te respecteren.
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 23-06-2020 19:55
0.13% gewijzigd
Ik snap je helemaal. De valkuil is dat je moeder dingen voor je doet en daardoor voel jij je schuldig. Zorg, desnoods met een smoesje, dat je je sleutel terug krijgt.

Straks lig je lekker in bed met je vriend, struint je moeder door je huis, of erger nog, komt ze boven.

Als zij daar zelf zo'n hekel aan had, moet haar duidelijk te maken zijn dat jij dat net zo goed hebt, en het gewoon niet wil. Raar dat ze het bij jou doet, terwijl ze dat zelf ook niet wilde.

Jij lijkt wel redelijk onder het plak te zitten en bang te zijn om je mening te geven, tijd om dat te veranderen.
Hoe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt om de ontstane patronen te veranderen. Begin er nu maar mee, en parkeer je schuldgevoel.
Eviva1983 schreef:
23-06-2020 19:54
Dus omdat jij het wel normaal vindt en heel veel anderen het ook normaal en leuk vinden om onaangekondigd langs te komen, moet TO het ook maar goedkeuren?
Iedereen heeft toch z'n eigen mening over wat je wel of niet leuk vind.
Ik vind het ook vreselijk als iemand onaangekondigd langs komt.
Het gaat er niet om of het normaal of abnormaal is, to vindt het niet fijn en dat heeft haar moeder te respecteren.

Inderdaad, hele bijzondere reacties altijd. TO wil het niet, voelt zich onprettig, dat is het punt. Dat een ander dat prima vind maakt niet uit.
madelief12345 schreef:
23-06-2020 19:50
Een vriendin van mij zei dit laatst ook tegen mij. Ik kon het bijna niet geloven. Mijn eigen moeder? Maar jij denkt het dus ook. Hmmm....
Ik ook hoor.
Blijenvrij schreef:
23-06-2020 19:55
Ik snap je helemaal. De valkuil is dat je moeder dingen voor je doet en daardoor voel jij je schuldig. Zorg, desnoods met een smoesje, dat je je sleutel terug krijgt.

Straks lig je lekker in bed met je vriend, struint je moeder door je huis, of erger nog, komt ze boven.

Als zij daar zelf zo'n hekel aan had, moet haar duidelijk te maken zijn dat jij dat net zo goed hebt, en het gewoon niet wil. Raar dat ze het bij jou doet, terwijl ze dat zelf ook niet wilde.

Jij lijkt wel redelijk onder het plak te zitten en bang te zijn om je mening te geven, tijd om dat te veranderen.
Hoe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt om de ontstane patronen te veranderen. Begin er nu maar mee, en parkeer je schuldgevoel.
Ik ben best goed in het geven van mijn mening, maar het wil er bij haar vaak niet in. In meerdere situaties schuift ze mijn mening van de tafel. Ze zegt vaak dat ik me niet zo moet aanstellen en dat het allemaal wel mee valt en ik het erger maak dan dat het is. Soms praat je echt tegen een muur bij haar.
Blijenvrij schreef:
23-06-2020 19:56
Inderdaad, hele bijzondere reacties altijd. TO wil het niet, voelt zich onprettig, dat is het punt. Dat een ander dat prima vind maakt niet uit.
Precies! En daar gaat het hele probleem om.
Niet over waarom ze het wel of niet wil.
strings-attached schreef:
Ik zou het heel raar vinden eigenlijk. De "regel" is wel dat er even een half uurtje van te voren gemeld wordt dat men komt. Kan ik indien nodig even douchen en aankleden :D
Maar echt een afspraak maken van morgen mag ik komen? Nou nee. Hebben jouw ouders je wel eens voor de deur laten staan?
Een half uur?
Hier bel je maar 3 dagen van tevoren als je wil komen.

Heb ik ten minste tijd om mijn huis te poetsen en eten en drinken in te slaan.
(Ik heb werkelijk niks in huis en mijn huis is altijd een vieze stal.
Kan ik zelf prima in leven, maar gasten krijgen die stal niet te zien want dan krijg ik 5 jaar lang nare opmerkingen.
Been there, done that.)

Ik bel mijn ouders ook 3 dagen van tevoren als ik langs wil komen.

Iemand die hier dus onverwacht voor de deur staat blijft maar voor de deur staan.
Die komt niet binnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
madelief12345 schreef:
23-06-2020 19:59
Ik ben best goed in het geven van mijn mening, maar het wil er bij haar vaak niet in. In meerdere situaties schuift ze mijn mening van de tafel. Ze zegt vaak dat ik me niet zo moet aanstellen en dat het allemaal wel mee valt en ik het erger maak dan dat het is. Soms praat je echt tegen een muur bij haar.
Helpt het om een soort standaardzin paraat te hebben. "Mam, je gaat nu over mijn grenzen heen / ik heb je gezegd wat ik wil je negeert het / je houdt geen rekening met mijn mening/gevoelens" ?
TO je kwetst je moeder niet, ze kwetst zichzelf. Ze weet dat jij het niet wil enze doet het toch, dan is het ook haar eigen schuld als ze zich gekwetst voelt, omdat je haar niet binnen laat.

En iedereen die dol is op onverwacht bezoek, super voor jullie, maar TO is niet zo.
Ik vind het zelf ook verschrikkelijk. Ik moet altijd schakelen bij onverwachte dingen en ik heb minder energie dan de meesten, dus ik kies graag zelf hoe ik het gebruik. Berichtje van te voren of het uitkomt is genoeg, reageer ik niet dan kan het dus niet. Vind het dan ook heel bizar dat TO's moeder niet eens een reactie afwacht dan, maar gewoon komt. Dan neem je je dochter en je wensen niet serieus.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Blijenvrij schreef:
23-06-2020 19:55

Dit dus!
Ontstane patronen krijg je er niet zomaar uit.
Het ligt waarschijnlijk ook in het verwachtingspatroon van je moeder dat jij je onderwerpt aan haar.
En vaak ben je dit zelf ook al jaren zo gewend in allerlei situaties, waardoor je ook niet goed je grens aangeeft.
Als je in zo'n patroon zit, wordt daar soms (onbewust) misbruik van gemaakt, omdat je zelf ook geen duidelijke signalen afgeeft dat je behoefte hebt om je eigen mening te hebben over dingen.
Vaak zit dit er al vanaf de jeugd in.
Alleen nu ben je volwassen en een volwaardig persoon met een mening (die soms af kan wijken van de mening van anderen).
Het schuldgevoel ken ik echt heel erg (want ze doen ook goede dingen).
Maar ook al doen ze ook goede dingen, dat is geen vrijbriefje om jouw mening niet te respecteren.
En bij sommige mensen moet je helaas heel hard en duidelijk je grenzen aangeven, anders snappen ze het niet.
Maar het is vaak een heel proces hoor.
captain_hindsight schreef:
23-06-2020 19:57
Ik ook hoor.
Hmm, vaak vergeet ik weer voorvallen. Maar zoals net ook zegt ze: Ja omdat jij je telefoon niet opnam, dacht ik ik kom dan wel gewoon spontaan langs. Is wel een bepaalde vorm van manipulatie. Ik ga er vanaf nu maar eens meer op letten, ook bij in andere situaties.
madelief12345 schreef:
23-06-2020 20:07
Hmm, vaak vergeet ik weer voorvallen. Maar zoals net ook zegt ze: Ja omdat jij je telefoon niet opnam, dacht ik ik kom dan wel gewoon spontaan langs. Is wel een bepaalde vorm van manipulatie. Ik ga er vanaf nu maar eens meer op letten, ook bij in andere situaties.
Ik zou zelf eigenlijk zo blij zijn dat ze je eens "live" betrapt.
Waarbij je in je onderbroek of naakt aan de voordeur staat (die man op de bank of in bed latend).

Misschien leert dat haar af om zomaar langs te komen.
Is dit nu later?
Laat ze die sleutel bij je inleveren.
En nee, je hoeft niet boos te worden als het niet uitkomt als ze voor je deur staat: "nee ma, het komt nu niet uit, doei".
captain_hindsight schreef:
23-06-2020 20:02
Helpt het om een soort standaardzin paraat te hebben. "Mam, je gaat nu over mijn grenzen heen / ik heb je gezegd wat ik wil je negeert het / je houdt geen rekening met mijn mening/gevoelens" ?
Hele goede. Een vriendin kwam ook al met dit idee. In het verleden heb ik wel eens gezegd dat ze over mijn grenzen heen ging. Toen zei ze letterlijk: oh nou je bent ook wel heel zielig hoor. En ook een paar gezegd dat ze geen rekening houdt met mijn gevoelens. Zegt ze altijd: jij kunt niet bij je gevoel, je zegt dingen alleen maar verstandelijk.
Ik hou ook helemaal niet van onverwachts bezoek. Ik begrijp het ook niet zo. Je weet toch niet of iemand thuis is of überhaupt bezig met iets anders waardoor het niet uitkomt.
Waarom niet gewoon eerlijk zeggen? Ik heb aangegeven; in mijn kind-loze weekenden heb ik wel eens bezoek, wat niet voor een kopje thee komt. Zeg maar :rofl:

Nu loop ik bij m’n ouders zo naar binnen en mijn ouders mogen dat ook bij mij. Alleen in die weekenden bellen ze even van tevoren.

Nu is mijn band met hen heel goed. Dus grenzen respecteren wij van elkaar.
Ik vind het helemaal niet raar van je hoor. Het gaat er niet om dat je nooit bezoek wilt, maar dat ze jouw privé leven dus echt totaal niet respecteren. Iedereen roept hier wel makkelijk: gezellig toch juist! Maar ik zou het helemaal niet gezellig vinden als ik net gezellig met mijn date op de bank hang en mijn moeder zou ineens midden in de kamer staan.
madelief12345 schreef:
23-06-2020 20:12
Hele goede. Een vriendin kwam ook al met dit idee. In het verleden heb ik wel eens gezegd dat ze over mijn grenzen heen ging. Toen zei ze letterlijk: oh nou je bent ook wel heel zielig hoor. En ook een paar gezegd dat ze geen rekening houdt met mijn gevoelens. Zegt ze altijd: jij kunt niet bij je gevoel, je zegt dingen alleen maar verstandelijk.
Je moeder klinkt niet aardig.
rozekoek1988 schreef:
23-06-2020 20:13
Waarom niet gewoon eerlijk zeggen? Ik heb aangegeven; in mijn kind-loze weekenden heb ik wel eens bezoek, wat niet voor een kopje thee komt. Zeg maar :rofl:

Nu loop ik bij m’n ouders zo naar binnen en mijn ouders mogen dat ook bij mij. Alleen in die weekenden bellen ze even van tevoren.

Nu is mijn band met hen heel goed. Dus grenzen respecteren wij van elkaar.
En dan komt ze net als "toerist" kijken wie haar mogelijke schoonzoon wordt :-D ?

Zou ik niet op zitten te wachten als we net aan date 3 zitten.
wissewis wijzigde dit bericht op 23-06-2020 20:15
5.69% gewijzigd
Is dit nu later?
Murrmurr schreef:
Ik vind het niet per se abornmaal, ik heb er gewoon een teringhekel aan. Heb ik van me moeder, vrienden van haar wonen in een durp en daar komt jan en allemaal maar achterom, die mensen willen bij haar ook steeds onaangekondigd langskomen en dan gaat mijn ma achter de bank liggen.
Ah, wellicht woon ik in hetzelfde durp!
nlies schreef:
23-06-2020 19:22
Wel slim bedacht van haar.
Beste antwoord hierop volgens mij: Nee ma, ik lijk gewoon heel erg veel op jou, kan ook niet hebben dat er iemand onverwachts komt.
Maar waarschijnlijk heeft ze, net als jouw opa vroeger, nu gewoon minder om handen, en ben jij de klos.
Dat klopt ook wel, door de corona tijd zit ze veel meer binnen en ziet ze naar mij toegaan als een leuk uitje.
madelief12345 schreef:
23-06-2020 20:15
Dat klopt ook wel, door de corona tijd zit ze veel meer binnen en ziet ze naar mij toegaan als een leuk uitje.
Dan gaat ze dus maar een leven uitbouwen buiten jou.
Of vriendinnen lastig vallen en daar binnen lopen.
Is dit nu later?
nausicaa schreef:
23-06-2020 20:13
Ik vind het helemaal niet raar van je hoor. Het gaat er niet om dat je nooit bezoek wilt, maar dat ze jouw privé leven dus echt totaal niet respecteren. Iedereen roept hier wel makkelijk: gezellig toch juist! Maar ik zou het helemaal niet gezellig vinden als ik net gezellig met mijn date op de bank hang en mijn moeder zou ineens midden in de kamer staan.

Nou idd lig je lekker standje 69 te doen staat je moeder opeens naast de bank.

Kopje thee ma?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven