Geen kleinkinderen accepteren

23-06-2020 11:15 255 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee iedereen,

Mijn dochter had een tijdje geleden het uitgemaakt met een hele leuke vriend en daar had ik het best moeilijk mee. Ik had gisteren mijn dochter gebeld en gevraagd hoe het ging met het daten. Ze zij dat ze er niet meer zo zin in had en dat ze voor een tijdje alleen wil blijven. Dit is op zich niet erg maar mijn dochter is begin 30 en de tijd om kinderen te krijgen wordt steeds krapper. Ik zou het heel leuk vinden om een oma te worden en ik ben bang dat als het zo doorgaat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. En ik vraag mij af hoe ik dat moet accepteren?

Ik weet dat mijn dochter nog jong is en een kind nog kan komen, maar de kans is net zo groot dat dat ook niet gaat gebeuren en aan dat beeld moet ik wel wennen en ik vraag mij af hoe andere vrouwen met een onvervulde kleinkind-wens omgaan. Want ik vind het best zwaar dat die mogelijkheid bestaat.
lise1985 schreef:
23-06-2020 20:57
Mijn ouders worden bij toeval toch grootouders omdat schoonzus zwanger blijkt te zijn ondanks de onvruchtbaarheid van mijn broertje.
Whoopsie
Murrmurr schreef:
23-06-2020 21:02
Whoopsie
Dat dacht ik ook ja, maar volgens hun is het toch echt van broertje. Een wonder van God of zoiets.
Mijn moeder schrok zich rot toen ze hoorde dat ze oma ging worden.
Mijn broer was dood en ik zeer bewust alleenstaand, dus ze verwachtte geen kleinkinderen en had daar ook niks mee.

Totdat die kleinkinderen er eenmaal waren, toen vond ze ze heerlijk.

Maar als ze geen oma was geworden had ze dat ook niet gemist.

En zo hoort het.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ben net uit de kleine kinderen. Ik kan me helemaal niets voorstellen bij oma willen worden.
blijfgewoonbianca schreef:
23-06-2020 20:12
Je kleinkind ook. :rofl:
die komt er niet in
S-Meds schreef:
23-06-2020 21:36
die komt er niet in
Geen kleinkinderen accepteren :)
Alles sal reg kom
MissMaran schreef:
23-06-2020 17:08
Ik neem aan dat je er wel van geniet, dus je kunt toch wel iets meer je best doen begrip te tonen voor een andere dame op leeftijd die niet kan genieten van zo'n kleine.
Dat hele, het gebeurde gewoon en ik vindt er weinig van is echt een dooddoener en onwaar ik geloof er geen zak van dat het zo nietsig voelt.
Mijn moeder was dolblij dat ze oma werd en stak dat niet onder stoelen of banken, en nog steeds niet. Ze is stapeldolverliefd op mijn zoontje en eerlijk, dat heb ik een stuk liever dan een oma die zegt ‘leuk hoor, maar van mij had het niet gehoeven ofzo’.

Ik heb nooit ook maar enige druk gevoeld om moeder te worden of om mijn moeder kleinkinderen te ‘schenken’, maar ik voel wel heel veel enthousiasme, liefde en toewijding naar mijn kind toe vanuit haar. Al sinds de eerste foto van hem als 8-cellig embryo. En dat ging met zijn kleine broertje (die zit nu nog in mijn buik) net zo.

Oh en mijn moeder heeft een eigen bedrijf, werkt fulltime, heeft een relatie, vriendinnen en zussen waarmee ze dingen onderneemt en een hartstikke volle agenda. Maar ze had echt verdriet gehad als ze geen oma was geworden, dat weet ik zeker. En ik vind daar niks raars aan.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Solomio schreef:
23-06-2020 21:08

En zo hoort het.
O ja ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lux- schreef:
23-06-2020 23:05
Mijn moeder was dolblij dat ze oma werd en stak dat niet onder stoelen of banken, en nog steeds niet. Ze is stapeldolverliefd op mijn zoontje en eerlijk, dat heb ik een stuk liever dan een oma die zegt ‘leuk hoor, maar van mij had het niet gehoeven ofzo’.

Ik heb nooit ook maar enige druk gevoeld om moeder te worden of om mijn moeder kleinkinderen te ‘schenken’, maar ik voel wel heel veel enthousiasme, liefde en toewijding naar mijn kind toe vanuit haar. Al sinds de eerste foto van hem als 8-cellig embryo. En dat ging met zijn kleine broertje (die zit nu nog in mijn buik) net zo.

Oh en mijn moeder heeft een eigen bedrijf, werkt fulltime, heeft een relatie, vriendinnen en zussen waarmee ze dingen onderneemt en een hartstikke volle agenda. Maar ze had echt verdriet gehad als ze geen oma was geworden, dat weet ik zeker. En ik vind daar niks raars aan.
Ja lijkt mij vrij logisch dat je dolblij bent als je kind een kleinkind op de wereld zet, lijkt me prachtig om mee te maken en de cirkel is weer rond, ik vind het ook niet zo gezellig klinken, ach ik kreeg ze gewoon prima hoor ik zet er wel weer een jip en Janneke bordje bij.. nou gezellie...
S-Meds schreef:
23-06-2020 21:36
die komt er niet in
Echt wel.
Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar als jij ooit oma wordt, sta je als een oud besje te kwijlen bij het zien van het kind van jouw kind.
anoniem_642da7e682a3f wijzigde dit bericht op 24-06-2020 08:46
0.20% gewijzigd
MissMaran schreef:
24-06-2020 08:19
Ja lijkt mij vrij logisch dat je dolblij bent als je kind een kleinkind op de wereld zet, lijkt me prachtig om mee te maken en de cirkel is weer rond, ik vind het ook niet zo gezellig klinken, ach ik kreeg ze gewoon prima hoor ik zet er wel weer een jip en Janneke bordje bij.. nou gezellie...
Welke cirkel?
lux- schreef:
23-06-2020 23:05

Idem, ik vind ook wel dat TO hard wordt aangepakt. Ze vindt het gewoon erg jammer dat ze wellicht geen oma wordt. Dat mag toch? Als ze dochter echt zou pushen of constant tegen haar zou zeggen dat ze het zo jammer vindt, of vragen wanneer TO nu eens 'actie' onderneemt, dan zou ik het een heel ander verhaal vinden. Maar volgens mij zegt ze dit niet tegen haar dochter toch? Ze geeft gewoon hier aan dat ze het jammer vindt. En dat kan. Dat ze het jammer vindt dat het uit is met vriend dat kan ook toch? Misschien vond TO het een erg leuke knul en had ze een goede band met hem. Uiteraard wil dat niet zeggen dat dochter het dan maar niet uit had moeten maken, maar TO mag het best jammer vinden of er verdriet van hebben.

Als ik zie hoe mijn moeder, en mijn schoonouders ook trouwens, met haar kleinkinderen om gaat, ze heeft echt een goede band met ze. Zij zou het ook echt wel heel jammer vinden als ze geen oma geworden zou zijn. Nu heeft zij 3 kinderen dus de kans was goed aanwezig om oma te worden natuurlijk. Maar ze heeft ook een vriendin met 2 kinderen die allebei geen kinderen willen. Dus zij wordt geen oma en dat vindt ze ook erg jammer, zeker als ze dan ziet hoe mijn moeder met haar kleinkinderen om gaat. Tuurlijk zijn er ook vrouwen die er niet op zitten te wachten oma te worden. Het staat wat mij betreft wel los van hoe druk je zelf bent als oma. Mijn moeder heeft ook meer dan genoeg bezigheden, maar heeft toch ook altijd tijd over voor de kleinkinderen.

Ik vroeg het eerder al en volgens mij heeft TO er nog steeds geen antwoord op gegeven: hoe zit het dan met de kinderwens van je dochter? Heb je dat ooit met haar besproken of ze wel/geen kinderen wil? Zoiets kan best een keer ter sprake gekomen zijn toch? Als zij heel stellig is dat ze geen kinderen wil, dan lijkt het me dat ze dat heus wel een keer heeft laten vallen tijdens een gesprek met jou. Dan is dat zo, dan maakt het ook niks uit of dochter wil gaan daten of dat wil laten rusten, kleinkind komt er dan sowieso niet. Of wil ze wel graag kinderen? Dan kan dat nog best natuurlijk op haar leeftijd. Als ze het zelf heel graag wil zal ze heus wel keer gaan daten, anders snapt ze zelf ook wel dat die kinderen aan haar neus voorbij gaan. Of heb je echt geen idee of je dochter ze wel/niet wil?
tulpje21 wijzigde dit bericht op 24-06-2020 09:03
4.65% gewijzigd
lise1985 schreef:
23-06-2020 21:08
Dat dacht ik ook ja, maar volgens hun is het toch echt van broertje. Een wonder van God of zoiets.
Iedereen blij. :lol:
Hallo iedereen,

Ik lees veel berichten van vrouwen die al oma zijn en dan zeggen dat ze het niet uitmaakte. Ik vind dit wel erg makkelijk om achteraf zoiets te zeggen. En ik lees ook veel verhalen van vrouwen die rouwen als ze geen kinderen krijgen en daar wordt veel medeleven en begrip voor getoond. Dus ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan om het rouwen dat je geen kleinkinderen krijgt. Wat naar mijn mening in dezelfde categorie valt.

Of mijn dochter een kinderwens heeft weet ik niet echt. Daar praat ze meestal niet over. Ik nam aan van wel anders zou ze er wel iets over gezegd hebben. Ik vind de gedachte dat ik geen oma wordt best deprimerend en het beeld dat ik van mijzelf had moet ik aanpassen in mijn hoofd. Ik had meer medeleven op dit forum daarover verwacht.
Nou... Ik vind een kinderwens toch wel iets heel anders dan een kleinkinderwens.

Ik heb het geen van beide ooit gehad, maar ik kan me voorstellen dat een onvervulde kinderwens toch echt van een heel andere orde is dan een onvervulde kleinkinderwens. Als ik een onvervulde kinderwens had, zou ik me zwaar gekrenkt voelen door je laatste post.
Bwoah, de kans is enorm groot dat mijn moeder nooit oma gaat worden. Geloof niet dat ze daar erg rouwig om is eigenlijk, als haar koters maar gelukkig zijn.
Maar een echt expliciet gesprek hebben we daar nooit over gehad hoor.

Nu heb ik ook nooit echt een 'oma' gehad. Mijn ene was al dood toen ik erg jong was en ze had al een stuk of 20 kleinkinderen dus zo bijzonder was de komst van sibling en mij niet, en de ander had geen idee hoe ze überhaupt moeder moest zijn, laat staan oma. Die had het veel te druk met haar eigen sores (nu nog steeds).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Athan schreef:
24-06-2020 13:12
Nou... Ik vind een kinderwens toch wel iets heel anders dan een kleinkinderwens.

Ik heb het geen van beide ooit gehad, maar ik kan me voorstellen dat een onvervulde kinderwens toch echt van een heel andere orde is dan een onvervulde kleinkinderwens. Als ik een onvervulde kinderwens had, zou ik me zwaar gekrenkt voelen door je laatste post.
Geheel mee eens.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Athan schreef:

Lekker meevoelend, ikke ikke, wat zij als een gemis ziet zou jij als een belediging voelen als je geen kinderen kon krijgen? Waarom heeft ze niet recht op haar eigen gemis en gebaal.
Geen reacties gelezen, maar ben wel bekend met je vorige topics. TO, het is niet aan jouw dochter om 1. Jouw eenzaamheid op te heffen en 2. Jou te voorzien van een levensdoel.
Niet alles gelezen, maar ik ontmoette man op mijn 33e en was op mijn 37e binnen een maand zwanger.

Dochter is pas 30; geen 42!
Mevouw schreef:
24-06-2020 13:03
Ik had meer medeleven op dit forum daarover verwacht.
Misschien omdat er geloept wordt en men leest dat je nogal verwachtingen hebt van dochter en best veel lijkt na te denken en bezig bent met haar keuzes. Zelfde voor relatie met zus/ouders. Onuitgesproken verwachtingen zijn tenslotte wel verwachtingen die je in je hoofd hebt en die zorgen dat jij (misschien zelfs onbewust) een beeld hebt hoe eea idealiter zou moeten gaan. En vervolgens teleurgesteld wordt, want het echte leven zal altijd anders lopen.

Daarnaast vind ik zelf dat je veel te ver op de zaken vooruit loopt. Als je dochter over 5 of 10 jaar zegt dat ze geen kinderen wil of kan krijgen en er dus geen kleinkinderen gaan komen, dan is het vroeg genoeg om je druk te gaan maken. Wie dan leeft die dan zorgt. Nu al een toekomstig kleinkindloos leven proberen te accepteren, een beeld dat mogelijk niet van toepassing is.... zonde van je energie. Maak je druk om dingen waar je invloed op hebt en dat is niet (ex)relatie dochter, kinderen van dochter of huwelijk van je zus of wat je ouders daarvan vinden.

Probeer misschien toch maar eens na te denken over de spiegels die je hier voorgehouden worden. (Ook al zijn ze soms op een bottere manier verpakt dan je prettig vindt.)
toulouse74 wijzigde dit bericht op 24-06-2020 13:48
Reden: aanvulling
11.22% gewijzigd
Athan schreef:

Dat vind ik niet gezond hoor, je zwaar gekrenkt voelen als iemand teleurgesteld is omdat ze geen oma zal worden. Als een vrouw er altijd van heeft gedroomd om zwanger te worden en kinderen te krijgen, en het lukt niet, natuurlijk doet het dan vreselijk veel pijn. Je ziet overal kinderwagens en spelende kinderen op straat, dat is heel confronterend.

Maar ja, als ik hier zeg dat mijn moeder van 90 is overleden terwijl de jouwe maar 70 is geworden, voel je je dan ook zwaar gekrenkt?
Mevouw schreef:
24-06-2020 13:03
Hallo iedereen,

Ik lees veel berichten van vrouwen die al oma zijn en dan zeggen dat ze het niet uitmaakte. Ik vind dit wel erg makkelijk om achteraf zoiets te zeggen. En ik lees ook veel verhalen van vrouwen die rouwen als ze geen kinderen krijgen en daar wordt veel medeleven en begrip voor getoond. Dus ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan om het rouwen dat je geen kleinkinderen krijgt. Wat naar mijn mening in dezelfde categorie valt.

Of mijn dochter een kinderwens heeft weet ik niet echt. Daar praat ze meestal niet over. Ik nam aan van wel anders zou ze er wel iets over gezegd hebben. Ik vind de gedachte dat ik geen oma wordt best deprimerend en het beeld dat ik van mijzelf had moet ik aanpassen in mijn hoofd. Ik had meer medeleven op dit forum daarover verwacht.
Waarom zou ze er wel iets over gezegd hebben als ze geen kinderwens zou hebben en niet als ze dat wel zou hebben?
Er zijn heel wat kinderen (en ouders) die dolgraag een oma in hun gezin willen.
Waarom ga niet eens kijken of dat wat voor je is?
MissMaran schreef:
24-06-2020 13:32
Lekker meevoelend, ikke ikke, wat zij als een gemis ziet zou jij als een belediging voelen als je geen kinderen kon krijgen? Waarom heeft ze niet recht op haar eigen gemis en gebaal.
Ik zeg niet dat ze niet mag balen en missen. Ik vind alleen haar vergelijking mank gaan. Een onvervulde kinderwens schijnt echt iets heel ergs te zijn (het forum staat er vol mee) en ik vind het niet kloppen om dat op één lijn te stellen met het gebrek aan kleinkinderen.
Dus meevoelend... nee. Wat wil je dan dat we zeggen? Zie je liever

Oh TO, ik begrijp echt helemaal hoe je je voelt. :redrose: Ik keek vanochtend bij de langverwachte Dr. Martens sale en nu blijkt mijn favoriete paarse 1460 in mijn maat al uitverkocht te zijn! Ik had me zo verheugd op lange wandelingen op die schoenen en nu moet ik iets anders gaan verzinnen om de tijd door te komen. :"-(
?

Mijn punt is dat ze blij mag zijn dat ze een dochter heeft en dat ze moet leren dat die dochter zelf haar eigen keuzes mag maken. Dit zijn nou niet bepaald dingen waarbij je op medeleven mag rekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven