Man rookt stiekem
zaterdag 27 juni 2020 om 23:21
Man rookt stiekem.
Op het werk.
En blijkbaar veel ook. Elke twee dagen haalt hij een pakje; Langs de snelweg bij t tankstation, zag ik via de gezamenlijke rekening.
Hij zou gestopt zijn sinds maart. Maar waarschijnlijk geprobeerd en niet écht gestopt. Verschillende keren informeerde ik hoe het stoppen met roken voor hem was en of het zwaar was. Tot ik vleugjes van rook bij hem rook, wist ik nergens van. Ik vroeg hem ernaar. Hij ontkent elke keer als ik het ruik.
Aan de ene kant voel ik me belogen en bedrogen en ben ik boos. Dit heeft hij al 2x eerder gedaan. Ik kan hem geen steun geven om te stoppen met roken want hij is er bij voorbaat niet open over en liegt hard in mijn gezicht en beticht mij van ‘spoken zien’ waardoor ik al meerdere keren heb getwijfeld aan mijzelf totdat ik, beide keren voor deze keer, het bewijs vond.
Ik weet het. Het is een verslaving. Hij zal zich schamen (??). En waardoor ik twijfel: moet ik hem zijn geheimhouding over het roken gunnen? Het is immers een volwassen kerel die natuurlijk kan doen wat hij wil.
Maar o wat voel ík me weer te kakken gezet en bedrogen. blijkbaar is het nóg erger dat ik weet dat hij weer rookt dan dat hij tegen me mag liegen.
Hoe zouden jullie hierop reageren?
Op het werk.
En blijkbaar veel ook. Elke twee dagen haalt hij een pakje; Langs de snelweg bij t tankstation, zag ik via de gezamenlijke rekening.
Hij zou gestopt zijn sinds maart. Maar waarschijnlijk geprobeerd en niet écht gestopt. Verschillende keren informeerde ik hoe het stoppen met roken voor hem was en of het zwaar was. Tot ik vleugjes van rook bij hem rook, wist ik nergens van. Ik vroeg hem ernaar. Hij ontkent elke keer als ik het ruik.
Aan de ene kant voel ik me belogen en bedrogen en ben ik boos. Dit heeft hij al 2x eerder gedaan. Ik kan hem geen steun geven om te stoppen met roken want hij is er bij voorbaat niet open over en liegt hard in mijn gezicht en beticht mij van ‘spoken zien’ waardoor ik al meerdere keren heb getwijfeld aan mijzelf totdat ik, beide keren voor deze keer, het bewijs vond.
Ik weet het. Het is een verslaving. Hij zal zich schamen (??). En waardoor ik twijfel: moet ik hem zijn geheimhouding over het roken gunnen? Het is immers een volwassen kerel die natuurlijk kan doen wat hij wil.
Maar o wat voel ík me weer te kakken gezet en bedrogen. blijkbaar is het nóg erger dat ik weet dat hij weer rookt dan dat hij tegen me mag liegen.
Hoe zouden jullie hierop reageren?
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?

zaterdag 27 juni 2020 om 23:29
Daar ben ik inderdaad bang voor, dat hij zich dan weer vrij voelt om zich te laten gaan omdat ‘de drempel’ weg is (mijn onwetendheid dus
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?

zaterdag 27 juni 2020 om 23:29
Ik ben zelf een jaar geleden gestopt maar ik zou me oprecht afvragen waarom ik mij zou moeten schamen.
Ik denk dat hij last heeft van een mechanisme extra veel roken omdat het er voor en er na niet kan.
Hij weet hoe jij er over denkt maar hij zal toch zijn eigen stokje moeten vinden. Hij kan beter wat in de tuin opsteken ipv bingroken.
Ik denk dat hij last heeft van een mechanisme extra veel roken omdat het er voor en er na niet kan.
Hij weet hoe jij er over denkt maar hij zal toch zijn eigen stokje moeten vinden. Hij kan beter wat in de tuin opsteken ipv bingroken.

zaterdag 27 juni 2020 om 23:31
Maar hij weet toch al dat jij minstens een vermoeden hebt?Namensgebruikersnaam schreef: ↑27-06-2020 23:29Daar ben ik inderdaad bang voor, dat hij zich dan weer vrij voelt om zich te laten gaan omdat ‘de drempel’ weg is (mijn onwetendheid dus)
Hij ontkent het voorlopig nog, maar 't feit dat je er hem naar vraagt zou hem toch al genoeg moeten zeggen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 27 juni 2020 om 23:31
Ik spreek uit ervaringNamensgebruikersnaam schreef: ↑27-06-2020 23:29Daar ben ik inderdaad bang voor, dat hij zich dan weer vrij voelt om zich te laten gaan omdat ‘de drempel’ weg is (mijn onwetendheid dus)

zaterdag 27 juni 2020 om 23:32
Dat is ook De reden waardoor ik me boos voel. Ik heb hem een vorige keer al verteld dat mij vooral dát erg dwars zit. En tuurlijk is het jammer dat hij het niet vol weet te houden. Daarnaast maak ik me zorgen om zijn gezondheid. Maar dat neemt hij niet serieus.
zaterdag 27 juni 2020 om 23:32
zaterdag 27 juni 2020 om 23:35
Ik geloof dat ik in zijn geval gemotiveerd was om nu nog een keer ‘écht’ te stoppen onder de noemer ‘gestopt in maart’ .

zaterdag 27 juni 2020 om 23:35
Dan heeft het ook verder geen zin om bij hem over stoppen door te drammen, want hij heeft zelf de wil nog niet echt. Dat wordt niets.Namensgebruikersnaam schreef: ↑27-06-2020 23:32Dat is ook De reden waardoor ik me boos voel. Ik heb hem een vorige keer al verteld dat mij vooral dát erg dwars zit. En tuurlijk is het jammer dat hij het niet vol weet te houden. Daarnaast maak ik me zorgen om zijn gezondheid. Maar dat neemt hij niet serieus.
zaterdag 27 juni 2020 om 23:36
Een perfecte voorbeeldzin die ik kan gebruiken om het gesprek aan te gaan.rumforviva schreef: ↑27-06-2020 23:30“Zeg Rob, ik weet gewoon dat je weer rookt, kun je daar dan tenminste eerlijk over zijn? Ik ruik het aan je en bovendien zie ik het ook op onze bankrekening. Je stopt voor jezelf neem ik aan, dus waarom je erover tegen mij liegt begrijp ik niet”
Dank je wel
zaterdag 27 juni 2020 om 23:37
Ik heb precies hetzelfde. Alleen mijn man rookt een stuk minder. Ik rook t ook. Twijfelde. Confronteerde. Werd voorgelogen. Twijfelde aan mezelf.
Ik was zo boos. Recht ik m’n gezicht zitten liegen. Waar is dan het vertrouwen? Hoe is ieder ander antwoord dan wel waar?
Dit heeft echt een knauw gegeven.
Plus ik vind t ook een idee dat hem het niet zo boeit of ie samen met mij de kinderen groot ziet worden. Kennelijk rookt ie liever dan dat ie met mij blijft. In mijn omgeving zijn er meerdere mensen met longkanker en dat doet geen belletje rinkelen.
Het is een rot-verslaving maar echt wel eentje waar je van af kunt komen. En niet alleen doordat je er dood van gaat en dan dus wel moet stoppen. Ook het idee dat ie liever niet afkickt vind ik echt een slag in mijn gezicht. Als je echt oud met iemand wil worden ga je toch niet zonder overleg iets doen (hij rookte niet, in z’n jeugd voor t laatst) wat zo veel risico geeft? Ik ga ook niet zomaar ineens iets heel gevaarlijke doen zonder het met hem te overleggen.
Ik heb er maanden over lopen zeuren en als resultaat gaf man aan dat hij door mijn gezeur meer ging roken. Vervolgens heb ik er maanden geen woord over gezegd want dat had ik beloofd, toen ging ie letterlijk meer roken en ook in de tuin. Kennelijk voelde hij de vrijheid.
Man heeft een keer beloofd te stoppen, gezworen dat dat de laatste was, en hop een week later was er weer die lucht.
Hij is nu al meer dan twee weken ziek en kon daardoor niet roken. Ik hoop dat ie het vasthoudt en niet meer gaat roken.
Ik lees dus mee voor tips
Ik was zo boos. Recht ik m’n gezicht zitten liegen. Waar is dan het vertrouwen? Hoe is ieder ander antwoord dan wel waar?
Dit heeft echt een knauw gegeven.
Plus ik vind t ook een idee dat hem het niet zo boeit of ie samen met mij de kinderen groot ziet worden. Kennelijk rookt ie liever dan dat ie met mij blijft. In mijn omgeving zijn er meerdere mensen met longkanker en dat doet geen belletje rinkelen.
Het is een rot-verslaving maar echt wel eentje waar je van af kunt komen. En niet alleen doordat je er dood van gaat en dan dus wel moet stoppen. Ook het idee dat ie liever niet afkickt vind ik echt een slag in mijn gezicht. Als je echt oud met iemand wil worden ga je toch niet zonder overleg iets doen (hij rookte niet, in z’n jeugd voor t laatst) wat zo veel risico geeft? Ik ga ook niet zomaar ineens iets heel gevaarlijke doen zonder het met hem te overleggen.
Ik heb er maanden over lopen zeuren en als resultaat gaf man aan dat hij door mijn gezeur meer ging roken. Vervolgens heb ik er maanden geen woord over gezegd want dat had ik beloofd, toen ging ie letterlijk meer roken en ook in de tuin. Kennelijk voelde hij de vrijheid.
Man heeft een keer beloofd te stoppen, gezworen dat dat de laatste was, en hop een week later was er weer die lucht.
Hij is nu al meer dan twee weken ziek en kon daardoor niet roken. Ik hoop dat ie het vasthoudt en niet meer gaat roken.
Ik lees dus mee voor tips
jamaarhoe wijzigde dit bericht op 27-06-2020 23:40
1.56% gewijzigd
Een zebra is geen paard met strepen
zaterdag 27 juni 2020 om 23:38
Zeker..Daarom zou ik het hem vertellen nàdat je heerlijk 2 of 3 rookvrije weken vakantie met hem hebt doorgebracht...Waarin je natuurlijk gezellig voorstelt om sàmen te wandelen/de hond uit te laten/ boodschappen te doenNamensgebruikersnaam schreef: ↑27-06-2020 23:29Daar ben ik inderdaad bang voor, dat hij zich dan weer vrij voelt om zich te laten gaan omdat ‘de drempel’ weg is (mijn onwetendheid dus)

Dat is niet wat ik bedoelde. TO zal vast ook wel eens wat kopen van die rekening maar net welke afspraken je maakt. Bedoelde meer dat een gezamenlijke rekening inzichtelijk is voor TO, en het dus ooit uit zou komen. Misschien wil hij dat ergens ook wel anders had hij er voorzichtiger mee geweest.
Het roken opzich zou wat mij betreft niet het grootste probleem zijn. Wel het liegen en het niet eerlijk (durven) zijn.
KamilleT schreef: ↑27-06-2020 23:31Ik spreek uit ervaringMijn oudste dochter heeft een bloedhekel aan roken dus ik ben ‘gestopt’. Ze weet wel dat ik eigenlijk nog rook, en soms zegt ze dat ze rook ruikt, maar we doen don’t ask don’t tell. Als ik weer zou kunnen roken waar ze bij is zou ik zeker meer roken, dus dit is wel goed voor me.
Zo doen wij het hier ook. Mijn man moet zogenaamd even buiten wat doen of is zomaar verdwenen en komt met rooklucht weer binnen (zo walgelijk). Hij weet dat ik het weet, pakje ligt gewoon in de schuur. In het begin was ik ook heel boos omdat hij me voor loog, maar dit heeft weinig opgeleverd. Dus nu hebben we het er niet meer over, maar doet hij het gewoon niet in ons bijzijn. Het is tenslotte ook zijn lichaam, zijn verantwoordelijkheid. Blijkbaar zijn onze kinderen niet genoeg reden om het niet te doen

zaterdag 27 juni 2020 om 23:39
Nee klopt koop het boek de opluchting en geef het aan hem. Staat heel duidelijk in trouwens dat drammen en aanspreken echt niet werkt.rumforviva schreef: ↑27-06-2020 23:35Dan heeft het ook verder geen zin om bij hem over stoppen door te drammen, want hij heeft zelf de wil nog niet echt. Dat wordt niets.

zaterdag 27 juni 2020 om 23:43
Mijn ervaring is dat de roker niet doorheeft dat je het als niet roker bijna altijd ruikt. En het liegen is dan nog het ergste.
Mijn moeder heeft een tijd lang stiekum gerookt op de wc. Probeerde dat te verbloemen met luchtverfrisser, heel fijn op een wc zonder raampje kan ik je vertellen. Bleef het ook ontkennen totdat mijn vader een keer heel kwaad werd, heb um zelden zo kwaad gezien.
Tip is dus een keer heel kwaad worden.
Mijn moeder heeft een tijd lang stiekum gerookt op de wc. Probeerde dat te verbloemen met luchtverfrisser, heel fijn op een wc zonder raampje kan ik je vertellen. Bleef het ook ontkennen totdat mijn vader een keer heel kwaad werd, heb um zelden zo kwaad gezien.
Tip is dus een keer heel kwaad worden.