Waar ligt de grens?

28-06-2020 16:29 23 berichten
Hoi!

Eind september 2019 ben ik gestopt met de pil om onze kinderwens te laten uitkomen. De maand erop was ik gelijk weer ongesteld tot afgelopen april toen zat er opeens 2 maand tussen en nu ben ik alweer 6 weken verder.. helaas nog niet zwanger! Maar waar ligt de grens wanneer ik contact zoek met de huisarts? En ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen om met een onregelmatige cyclus toch zwanger te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na iets meer dan een jaar na de huisarts gegaan. Dat was vorige maand. We zitten nu in 't begin van de onderzoeken.
Ze zeggen dat je als gezond jong stel na een jaar naar de huisarts mag en als je 35+ bent na een halfjaar.

Ik heb ook een onregelmatige cyclus
Als je vanaf oktober tot april bloedingen hebt dan zou ik naar de huisarts gaan.
Als je vanaf oktober probeert zwanger te worden zou ik nog een half jaar tot een jaar wachten. Je hebt net een paar pogingen gehad.

En vanaf april tot nu 1x 2 mnd en 1 x 6 weken tussen je menstruatie kan niet. Dat is 14 weken, terwijl er maar 12 weken zijn. Heb je het wel goed bijgehouden allemaal?
..
Toendertijd hebben ze tegen mij in het ziekenhuis gezegd dat ze na een jaar proberen zwanger te worden verder gaan kijken waarom het nog niet is gelukt.
Ligt ook een beetje aan je leeftijd. Als je wat ouder bent willen ze nog weleens wat sneller starten met onderzoeken.
Ik moest in eerste instantie precies mijn cyclus bijhouden en ovulatietesten doen. Uiteraard op de ovulatie dagen flink van bil.
Als je je vruchtbare dagen nog niet weet, zou ik daarmee beginnen.
En na de seks een kwartier blijven liggen met de benen omhoog gaven ze toen ook als advies.
Je kan altijd contact opnemen met de huisarts om je vraag voor te leggen.
Een jaar
Wat kan helpen is nu vast je temperatuur gaan bijhouden, je cyclus en de dagen dat jullie seks hadden
Dan kan de arts meekijken als je er dit naar wellicht zit
Je bent feitelijk nog helemaal niet zo lang bezig. September 2019 tot nu is op zichzelf geen reden om je bij de huisarts te melden. Je kan daarvoor een jaar aan houden tenzij je 38+ bent, dan helpen ze je wel eerder.
Je schrijft verder dat je stopte met de pil. Ik weet niet hoe lang je de pil hebt geslikt, maar stabilisatie van je eigen cyclus na pil gebruik kan zo maanden duren. Het zou me niets verbazen dat je lichaam nog tijd nodig heeft. Als je je echt zorgen maakt, kan je natuurlijk de huisarts even bellen.

Medische hulp is verre van leuk of simpel en biedt niet snel meer kansen dan spontaan.
Wanneer jij het daar de tijd voor vindt of je zorgen maakt.
Ik heb na een aantal maanden contact
opgenomen met de huisarts, heb het 4 cyclussen aangekeken ongeveer.

Ik had namelijk een cyclus van gemiddeld 12 dagen.
Na een hoop onderzoeken bleken er meerdere dingen aan de hand.

En heb daarna bijna een jaar lucrin gekregen om alles tot rust te brengen.
Daarna na 2 maanden zwanger.
Nu ruim 33 weken zwanger :heart:
Dat bepaal je zelf hoor ik heb geen jaar gewacht omdat ik al wist dat t lastig ging worden en werd gewoon verder geholpdn
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
28-06-2020 17:16
Dat bepaal je zelf hoor ik heb geen jaar gewacht omdat ik al wist dat t lastig ging worden en werd gewoon verder geholpdn
Dat ligt toch echt aan je behandelaar wat zijn of haar conclusie is.
Zeg dat je al een jaar bezig bent, klaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja precies, ze kunnen toch niet controleren of je pas in september of al in juni vorig jaar bent begonnen met proberen. Zeker als je cyclus onregelmatig is.
Ik ben precies even lang gestopt met de pil als jij en vorige week naar de dokter geweest. Ik ben 30, mijn cyclus varieert nu tussen de 22 en 59 dagen..

Hij heeft me aangehoord en doorverwezen voor een echo. Er was bij mij gelukkig niets aan de hand. Maar voor mijn gemoedsrust was het fijn dat ze even gekeken hebben :)
Partner heeft ook een onderzoek gehad, dus daar weten we nu ook gelijk dat het goed zit.

De dokter heeft ons een fijne, gezellige zomer geweest en wil ons vanaf september verder doorsturen als het dan nog niet gelukt is :)

Ik raad je dus aan om even te bellen naar de dokter.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Skawa schreef:
28-06-2020 17:16
Nee, daar zijn richtlijnen voor:

https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/subfertiliteit
Madeliefjees schreef:
28-06-2020 18:11

En dan? Waarom meteen om hulp vragen?

Fertiliteitstraject is geen lolletje, financieel al helemaal niet. Dus stop met het opdrijven van de zorgpremies met je domme advies.
Slimmekip schreef:
28-06-2020 18:31
Ja precies, ze kunnen toch niet controleren of je pas in september of al in juni vorig jaar bent begonnen met proberen. Zeker als je cyclus onregelmatig is.
Huisarts kan je niet zwanger toveren hoor
TO probeert nog maar net, grote kans dat ze de komende maanden ergens spontaan zwanger raakt
Al die onderzoeken etc zijn niet lollig
En als er niks mis is, wordt ze niet sneller zwanger via de huisarts. Levert wel sresss en gedoe op
Madeliefjees schreef:
28-06-2020 18:11
Dat meen je toch niet? Die richtlijnen zijn er niet voor niets, als iedereen dat doet dan rijzen de zorgkosten de pan uit. Bovendien kunnen de mensen die wel netjes wachten tot een jaar dan minder snel geholpen worden. Echt asociaal.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik ben vanaf Juni vorig jaar gestopt met de pil. Duurde tot afgelopen Januari/Februari tot ik eindelijk weer een redelijk normale cyclus had. Vanaf eind September waren we begonnen met proberen zwanger te raken.

Mijn cyclus was erg wisselvallig en onregelmatig. Soms nauwelijks een ongesteldheid, soms een hele zware (en ook regelmatig aan het spotten tussendoor). Vanaf Augustus was het bijvoorbeeld: 30, 27, 21, 35, 16, 27, 33. Toen kwam de balans weer terug en werd het tussen de 29/32 dagen.

En in Mei zwanger geraakt.

Het is je eigen keuze, ik zou het nog even aanzien. Laat je lichaam wennen om het allemaal weer zelf op te pakken. (Had je voor de pil wel een regelmatige cyclus?) Je kan ook ovulatie testen doen om te kijken wanneer je ongeveer ovuleert?
Van nu 2x onregelmatig zou ik nog niet de huisarts gaan bellen.
Je kan soms ook een cyclus overslaan.
Ontpillen kan ook trouwens ook heel lang duren! Geef je lichaam nog even de tijd!
Bamboo_90 schreef:
28-06-2020 18:36
Ik ben precies even lang gestopt met de pil als jij en vorige week naar de dokter geweest. Ik ben 30, mijn cyclus varieert nu tussen de 22 en 59 dagen..

Hij heeft me aangehoord en doorverwezen voor een echo. Er was bij mij gelukkig niets aan de hand. Maar voor mijn gemoedsrust was het fijn dat ze even gekeken hebben :)
Partner heeft ook een onderzoek gehad, dus daar weten we nu ook gelijk dat het goed zit.

De dokter heeft ons een fijne, gezellige zomer geweest en wil ons vanaf september verder doorsturen als het dan nog niet gelukt is :)

Ik raad je dus aan om even te bellen naar de dokter.
Fijn om te horen dat ze wel open staan voor een gesprek en check! Ik ben ook 30.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben gewoon op zoek naar wat zelf vertrouwen als het eerst wel regelmatig is en dan opeens niet maakt mij dat onzeker.. en het hoeft niets te betekenen maar je wilt graag iets en ik ben nu het vertrouwen in mijn lichaam kwijt. Maar door jullie ervaringen komt het wel weer wat terug.
Ik snap je, ik werd er ook heel onzeker van.. Wilde een beetje vertrouwen in mijn lijf terug. Nu ik weet dat het er bij ons allebei prima uitziet verder, gaan we met vertrouwen en enthousiasme verder :)
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
gioia82 schreef:
28-06-2020 19:00
Dat meen je toch niet? Die richtlijnen zijn er niet voor niets, als iedereen dat doet dan rijzen de zorgkosten de pan uit. Bovendien kunnen de mensen die wel netjes wachten tot een jaar dan minder snel geholpen worden. Echt asociaal.
Buiten dat, is liegen tegen een arts ook gewoon erg dom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven