Partner zit er door heen en spreekt over apathie

19-06-2020 14:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mij kwam dit even uit het niets zo in de lunchpauze. Mijn partner vertelde mij plots dat hij het eigenlijk allemaal even niet meer weet, de toekomst niet ziet zitten en mentaal helemaal gesloopt is. Hij heeft mij een paar artikelen over apathie gestuurd waarin hij zichzelf herkende en vroeg mij om het te lezen en wat ik er van vond. Nu ben ik natuurlijk geen psycholoog of huisarts dus ik wist niet zo goed wat ik hier verder mee moest. Ja ik herkende zeker dingen maar goed wat heb je daar aan. Ik heb hem gevraagd om hulp te zoeken als hij zich zo voelt. Of dat bij de huisarts is of een burn-out coach, iets.

Ik weet dat hij al een tijd niet van zijn baan geniet. Als hij dat überhaupt ooit gedaan heeft. Hij heeft sinds een paar maanden een vast contract en ergens maakte hem dat juist verdrietig. Dat hij hier moet blijven werken. Samen gehad over wellicht toch iets anders gaan doen, of bij dit bedrijf of ergens anders. Hij kan de ene dag compleet verslagen uit zijn werk komen en dan is alles rot en wilt hij er weg en de volgende dag is het prima. Echt iets ermee doen gebeurd niet. Tussen ons gaat het niet perse slecht maar ik merk wel aan hem dat zijn interesse voor vrijwel alles een stuk minder is. De huisdieren zijn minder boeiend, met mij iets doen komt niet meer in hem op, zijn familie spreekt of ziet hij het liefst helemaal niet etc.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil hem heel erg graag steunen maar ik weet niet hoe. Het voelt bijna alsof hij zichzelf niet wilt helpen. Ik vind het eng om hem een soort van zien weg te glijden. Het moet natuurlijk uit hem zelf komen om iets te gaan willen doen maar dat blijft uit. Is er iemand met een soortgelijke ervaring?
Apathie is een symptoom, dus een gevolg van iets anders. lichamelijk of geestelijk of beiden.

Bij veel aandoeningen en tekorten en heel veel ziektes is dit een bekend symptoom. Het is geen losstaande aandoening.

Ik zou hem vragen om te gaan werken aan de oorzaak, die te laten uitzoeken. Bij de huisarts als eerste, gesprek en bloedonderzoek.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 19-06-2020 14:55
7.29% gewijzigd
Afspraak bij de huisarts maken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Het doet mij denken aan een depressie, maar goed we mogen hier geen diagnoses stellen. Op naar de huisarts dus!
DonutMetChocolade schreef:
19-06-2020 14:43
Het moet natuurlijk uit hem zelf komen om iets te gaan willen doen maar dat blijft uit.
Dat lukt niet meer als je je zo voelt.
Iemand met een gebroken been kan ook niet zelf naar het ziekenhuis lopen.

Naar de huisarts, kun jij hem daarbij helpen? Dat die afspraak er komt, dat hij er naartoe gaat, dat hij daar een gesprek heeft om te vertellen hoe hij zich voelt?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
19-06-2020 15:04
Dat lukt niet meer als je je zo voelt.
Iemand met een gebroken been kan ook niet zelf naar het ziekenhuis lopen.

Naar de huisarts, kun jij hem daarbij helpen? Dat die afspraak er komt, dat hij er naartoe gaat, dat hij daar een gesprek heeft om te vertellen hoe hij zich voelt?
Nou precies dat idee kreeg ik dus ook, dat het hem zelf niet meer lukt. Naar de huisarts wordt het dus, daar kan ik hem zeker wel bij helpen. Dank allemaal!
Wel fijn/knap dat hij het zelf aangeeft dat hij ergens mee zit, nu kunnen jullie aanpakken, hij voornamelijk natuurlijk na het eerste zetje en wat hulp, sterkte allebei want voor jou zal dit ook niet even makkelijk zijn.
mcsteamy schreef:
19-06-2020 14:54
Afspraak bij de huisarts maken.
Dit. Dat lijkt me logisch.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Wat rot voor jullie to...
Heel goed dat hij het aangeeft. Misschien/ waarschijnlijk doet hij dit bij jou, omdat hij er zelf de kracht er niet tot kan vinden. Help hem het pad te vinden naar hulp. Eerst naar de huisarts maar. Desnoods ga je mee. Maak een overzichtje van de dingen, zodat je niks vergeet. Ws moet hij zich even optrekken aan jou. Sterkte hoor, lijkt me ook pittig voor jou! Knuffel!
Is het nog gelukt om man naar de HA te krijgen TO?
Hoe is het met de huidige situatie? :hug:
Meestal als iemand “ het niet meer weet “
is er een ander.
beetjegek schreef:
02-07-2020 17:31
Meestal als iemand “ het niet meer weet “
is er een ander.
Deze opmerking is alleen maar haar onnodig bang maken. Dat hij een burn-out heeft/ depressief is wil niet zeggen dat het aan haar ligt of dat hij een ander heeft.
Uit de op blijkt ook dat het grotendeels aan zijn werk ligt en niet aan de relatie
Morgenochtend heeft hij een gesprek bij de huisarts. Dus dat is gelukt! Hij moet waarschijnlijk ook op verzoek van zijn baas volgende week naar de ARBO arts. Hij heeft gisteren een gesprek met hem hierover gehad.

Over dat er een ander is maak ik me in ieder geval weinig zorgen. Het gaat ook niet perse om onze relatie maar eerder over zijn toekomst qua werk, huis etc.
Fijn dat een eerste stap gezet is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven