Misselijk: Hoe poets ik tanden?

09-07-2020 11:52 33 berichten
6,5 week zwanger, en zodra ik de tandenborstel in m’n mond stop begin ik te kokhalzen. Als ik die er niet meteen uittrek, dan geef ik echt over. De voorste tanden lukken nog wel, het probleem begint zodra ik aan de kiezen begin. Het tijdstip van de dag maakt niet uit.

Help! Iemand een gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Lukt eten wel?

Anders even naar de huisarts voor medicatie. Laat het niet te ver komen.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
O ik had dat ook zo erg, alleen in de ochtend trouwens. Is bij mij de hele zwangerschap blijven duren dus ik heb het poetsen in de ochtend toch maar op een laag pitje gezet. Het was even niet anders.
Eten is juist heel erg nodig. Zodra ik een vermoeden van honger krijg begint het kokhalzen al.

Ik ben er helaas ook al bekend mee met eerdere zwangerschappen, maar deze keer begint het wel heel erg vroeg.

De zwangerschap is na veel miskramen heel erg gewenst, eigenlijk durf ik niet zo goed aan medicatie te beginnen.
Lukt het wel om te flossen? Of met een tandenstoker?
Ja dat ga ik vandaag proberen. Mijn man gaat straks tandenstokers kopen.
Verrassingswolkje schreef:
09-07-2020 11:58
Ja dat ga ik vandaag proberen. Mijn man gaat straks tandenstokers kopen.

En kun je wel spoelen? Is beter dan niets en is misschien ook wel lekker zodat je weer een frisse mond hebt.
Ik had het ook enorm, de tandarts heeft meegekeken en gaf aan dat als ik zoveel mogelijk stokerde en af en toe floste en soms met een droge tandenborstel een beetje borstelde, dat het echt niet meteen vol met gaten zit. Ik heb aan de zwangerschap 1 mini-gaatje overgehouden en heb 6 maanden mijn tanden niet kunnen poetsen met tandpasta. Dus wel verzorgd, maar niet officieel 'gepoetst'.

De tandarts gaf me ook als tip om na het eten meteen suikervrije kauwgom te kauwen, voor een goede speekselaanmaak en evt resten. Wie weet lukt dat ook.

(ik rook niet uit mijn mond, trouwens, mocht iemand zich dat afvragen, mijn man checkte dat regelmatig, omdat ik daar zo'n hekel aan heb.)

Sterkte!
Bij mij hielp het van elektrisch naar hand te gaan, én heeeeeel weinig tandpasta te gebruiken. Ik ben totaal niet misselijk geweest in m'n zwangerschap (als ik maar op tijd at ;) ) maar tandenpoetsen leverde iedere keer extreem kokhalzen (en soms incl golf.....) op.

Heel, heel rustig poetsen, met de hand, en heel weinig tandpasta, die ook nog eens niet te sterk was. Ik ben overgestapt naar Paradontax, want die schuimt niet, en ook om het bloeden voor te zijn/tegen te gaan.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 09-07-2020 12:30
2.78% gewijzigd
lukt suikervrije kaugum?
Dank voor de tips. Ik heb trouwens nog nooit een gaatje gehad, de tandarts zegt dat ik ‘het juiste speeksel’ heb, dus ik hoop dat mijn gebit er ongeschonden uit gaat komen.

Wel fijn dat er herkenning is.

Maar prettig is het niet :|
Ik heb dat ook heel erg gehad, nu bijna 35 weken zwanger en nog steeds af en toe dat kokhalzen.

Ik poets elektrisch, alles kan ik poetsen behalve mijn kiezen, dan begint het kokhalzen en dat doet met zo’n grote buik echt pijn.

Ik poets alles en mijn kiezen pas als laatste en met wat meer snelheid. De elektrische tandenborstel heeft niet zo’n grote borstel als een normale tandenborstel en dat werkt beter tegen het kokhalzen, vind ik.

Medicatie zal ik ook niet snel voor kiezen, neem nog geen paracetamol ook al mag dit wel gewoon. Het is meer gevoelsmatig...

Van harte gefeliciteerd trouwens!!

Ben trouwens overstapt op paradontax, ik merk veel verschil na het poetsen.
Lekker is anders, dat dan weer wel :biggrin:
Ik ben niet zwanger, nooit geweest ook, maar ik heb daar van tijd tot tijd ook last van. Gelukkig zijn het periodes, maar begrijp nog altijd niet waar het nou precies aan ligt. Als ik mijn tanden s'avonds poets heb ik er nooit last van trouwens.
Poets je elektrisch of met de hand? Elektrisch was hier echt no go.
Er zijn ook van de soort borsteltjes die je aan je vinger kunt doen meende ik? Misschien is dat wat?
Bij mij bleek het vooral aan de tandpasta te liggen. Ik moest echt overgeven tijdens het poetsen. Toen ben ik de kindertandpasta van mijn dochter gaan gebruiken en werd het een stuk minder.
Ik poets met een handtandenborstel. Ga andere tandpasta proberen, al heb ik niet de indruk dat het daar aan ligt.
Probeer je hals zo goed mogelijk te strekken en diep door je neus ademen. Dus niet met gebogen hoofd boven de wastafel. En niet schuimende tandpasta.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Poets met iets smakelijks en neem gelijk je tandvlees mee zodat "niet ieder kind je een tand kost". Goed naspoelen.
Dan moet het maar zoals het kan
Verrassingswolkje schreef:
09-07-2020 12:46
Ik poets met een handtandenborstel. Ga andere tandpasta proberen, al heb ik niet de indruk dat het daar aan ligt.
Probeer dan ook kindertandpasta, die is niet zo sterk. En je tandenborstel niet te ver achter in je mond doen.
Kindertandenborstel en kindertandpasta proberen?
Mij lukte het ook niet, ben er in combinatie met 10 maanden nonstop overgeven 2 kiezen aan verloren.

Tips die ik kreeg:

Niet-schuimende tandpasta, ik gebruikte parodontax.
Spoelen
Stokeren met soft picks
Op een nuchtere maag
Eerst wat drinken
Kindertandenborstel gebruiken
Vingertandenborstel (hoesje voor over de vinger)

Mij hielp het dus niks (medicatie ook niet trouwens), maar misschien heb jij er iets aan.
Ik heb in mijn HG zwangerschap overlegd met de tandarts, omdat poetsen echt niet ging. Op advies van de tandarts gespoeld met corsodyl, chloorhexidine. Dit schijnt ook gebruikt te worden bij mensen met een dusdanige beperking dat tandenpoetsen onmogelijk is.
Ik heb hier ook last van gehad en kwam er achter dat het vooral in de smaak en geur van de tandpasta zat. Ik ben tijdens mijn zwangerschap overgestapt op kindertandpasta met een fruitsmaakje en kneep tijdens het poetsen m'n neus dicht.
Ik gebruikte een peuter tandenborstel! Daarmee ging het een stuk beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven