Langs München: begin van de ochtend of eind van de middag?

18-07-2020 19:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort gaan we als alles goed gaat met de auto naar het zuiden van Europa. We willen ergens in het zuiden van Duitsland een hotel pakken om de rit niet te lang te maken. Qua route en tijdschema komt het erop neer dat we kort voor München aan de A9 iets zoeken of kort na München aan de A8.

We zullen dan dus München of in de avondspits passeren (over de A99) vlak voor etenstijd of natuurlijk de volgende morgen in de ochtend na het ontbijt (staartje van de ochtendspits).

Is er iemand die een tip kan geven wat slimmer is?

We reizen eind juli doordeweeks.
Wij hebben hetzelfde probleem maar dan een andere stad, Hamburg. Wij vertrekken om 4 uur zodat we smiddags bij Hamburg zijn en geen spits hebben. Je moet er iets voor over hebben.
Ik vrees dat ik dat mijn medeweggebruikers niet aan kan doen. Ik ben geen ochtendmens, qua conditie niet helemaal top door de coronatijd gekomen en heb ook nog relatief weinig gereden de laatste maanden. Uitgeslapen op pad is dus echt veiliger :-D.
Ik denk dat daar niet heel veel verschil tussen zal zitten. Zolang je niet dwars door München (mittlerer Ring) rijdt, blijf je in ieder geval wel in beweging. Vanuit het noorden richting A8 ligt er zelfs een spitsstrook..

Ik zou me eerder baseren op waar je een fijne overnachting kan vinden! En misschien is aan het begin van de dag fijner dan aan het einde van een toch al lange rit..

(Ik woon in de buurt) :)
Ik ben ook geen ochtend mens maar voor een vakantie heb ik dat wel over. Wie rijden er mee? Wij wisselen van chauffeur om de 2-3 uur en dat gaat prima. Dan is het niet vermoeiend.
Dankje Dudette, dat is precies de informatie waar ik op hoopte :). Slaapplaatsen zijn er gelukkig genoeg te boeken nog, dus het probleem is vooral keuzestress. Heel veel maakt het me ook niet uit als het bed maar goed is ;).

ExodusRedux, ik rij alles zelf in verband met het inpakken van de auto. Het verzetten van de stoelen betekent de hele auto herinrichten, dus dat is niet zo prettig. Ik heb vergelijkbare stukken wel eerder gereden en het lukt me wel de concentratie te houden. Maar nooit na een gebroken nacht.
Lekker voor München stoppen. Als je moe bent van een dag rijden en dan nog in de avondspits zit is vele malen vermoeiender dan uitgerust beginnen in de ochtendspits. Goede reis alvast!
Keep on dreaming!
yyy schreef:
18-07-2020 19:55
ExodusRedux, ik rij alles zelf in verband met het inpakken van de auto. Het verzetten van de stoelen betekent de hele auto herinrichten, dus dat is niet zo prettig. Ik heb vergelijkbare stukken wel eerder gereden en het lukt me wel de concentratie te houden. Maar nooit na een gebroken nacht.
Gewoon nieuwsgierig, maar hoe moet ik dat voor mij zien? Je stoel schuif je naar voor of naar achteren, spiegels bijstellen en klaar toch?

Ontopic, ik zou voor München stoppen en dit ook al boeken. Dan voorkom je dat je net te lang doorrijdt en te moe wordt. Ben je goed uitgerust om de volgende dag op tijd te vertrekken en minder gejaagd als je in de file terecht komt.
Viva-life, we schelen nogal in lengte. De stoel moet dus van maximaal naar voren naar maximaal naar achteren. Verder gaan we kamperen en zit de auto dus maximaal vol inclusief de ruimte achter de stoelen. En dan hebben we nog de luxe zitverhoger die naar de andere kant moet om voldoende beenruimte achterin te hebben.
Ik heb overnacht, onderweg naar Kroatië, in Bischofshofen.
Over dag buiten de spits het kan er wel druk zijn maar je staat bijna niet stil
Dan zou ik toch echt anders in pakken. Ik vind het niet verantwoord dat je in je eentje zo’n lang stuk rijdt. Veiligheid gaat voorop.
Ik ga voor stoppen voor München. Bedankt allemaal, Het stuk erna is ook korter dan ervoor, dus tijd voor het zwembad hebben we toch al wel bij aankomst.
Goede reis! :bye:
Ik heb nu een beeld dat je als een Tetris-spel in die auto zit.
Ik kan me juist heel goed voorstellen wat TO bedoelt.. Ik ben erg klein en mijn man erg groot. Als wij tijdens een vakantierit van plek wisselen moet er ook het een en ander wat achter de stoelen staat, worden verplaatst.. Zo onlogisch is dat toch niet?
Met voldoende lange pauzes is het goed te doen is mijn ervaring. Het is ook niet eens een werkdag qua reistijd natuurlijk. Chauffeurs doen het dagelijks.

Verder ziet mijn partner slecht diepte en is daardoor na een uur snelweg aardig kapot.
rumforviva, dat klopt aardig :). Ik wil per se goed zicht naar achteren houden en alles goed vastleggen voor als ik eens hard moet remmen. Het is dus wel een vrij nauwkeurig klusje.
ExodusRedux schreef:
18-07-2020 19:21
Wij hebben hetzelfde probleem maar dan een andere stad, Hamburg. Wij vertrekken om 4 uur zodat we smiddags bij Hamburg zijn en geen spits hebben. Je moet er iets voor over hebben.
Huh? Waar kom je vandaan dat je pas in de middag bij Hamburg bent als je om 04.00 uur vertrekt?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
yyy schreef:
18-07-2020 20:37
Viva-life, we schelen nogal in lengte. De stoel moet dus van maximaal naar voren naar maximaal naar achteren. Verder gaan we kamperen en zit de auto dus maximaal vol inclusief de ruimte achter de stoelen. En dan hebben we nog de luxe zitverhoger die naar de andere kant moet om voldoende beenruimte achterin te hebben.
Aah check, dan snap ik dat het lastig is om alles 'even' te veranderen 😀. Fijne vakantie!
Dakkoffer?
Als je partner toch al niet kan rijden is het misschien logisch als jij het hele stuk rijdt, maar dan nog lijkt t me niet prettig als de auto zo vol ligt dat je geen bewegingsruimte hebt.
Of toch kritischer zijn op wat je meeneemt, wij gingen vroeger kamperen met. OV en dus kon er maximaal mee wat er in een rugtas past dus alles meer dan 2 rugzakken vol is overbodig.
Voor mezelf maak ik wel voldoende ruimte. De lege achterstoel heeft het vrij druk, maar die moet maar klagen als hij er problemen mee heeft :D.
Succes! De spits zal toch wel minder heftig zijn dan buiten de schoolvakanties?
You can never have too many hats, gloves and shoes
ExodusRedux schreef:
Dan woon je vast niet in Nederland, wij gaan vrijdagmiddag vanuit West- Nederland richting Bremen en overnachten tussen Bremen en Hamburg; ik ga er van uit dat we daar iets van 4.5 tot Max 5 uur over gaan doen. Volgende ochtend dan nog 2 uurtjes rijden richting de Ferry terminal in Kiel.

On topic, heel irritant in Duitsland is dat er altijd en eeuwig aan de weg gewerkt wordt en vooral het stuk rond München is vaak een drama. Ik zou voor München stoppen en de ochtend erna nog voor de ochtendspits er voorbij proberen te gaan.
ExodusRedux schreef:
Mag ik vragen waar je vandaan komt ongeveer en of je bedoelt dat je 's morgens om 4 uur gaat vertrekken?
Utrecht - Hamburg is ± 450 km. Dat is als je echt langzaam (100 door Duitsland) rijdt 4,5 uur rijtijd, dus zonder pauze.
Het is de laatste tijd vanwege wegwerkzaamheden drukker en dus meer kans op files rond Bremen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven